Portefeuillehouder
Michael Theuns

Omschrijving

Het beleid van de Provincie Limburg voor waterveiligheid langs de Maas is neergelegd in de Provinciale Omgevingsvisie en de uitwerking hiervan in het Provinciaal Waterprogramma 2022-2027. De provincie acteert hierin als middenbestuur en gebiedsregisseur. Veel van de verantwoordelijkheden inzake het waterveiligheidsbeleid liggen niet bij de provincie, maar bij het waterschap en het Rijk.


Voor 2024 zijn de volgende activiteiten relevant:
1. Voortzetten van onze deelname aan hoogwaterprojecten waar de Provincie Limburg aan deelneemt (zoals o.a. Arcen, Well, Thorn-Wessem en enkele MIRT-verkenningen), met als insteek het versterken van de ruimtelijke kwaliteit in deze gebieden;
2. Het ontwikkelen en bijdragen aan het Deltaprogramma Maas en het programma Integraal Riviermanagement (IRM) in het algemeen en, meer in het bijzonder, het vastleggen van afspraken in een Bestuursovereenkomst Rijk-regio in het kader van IRM, inclusief zichtbare en herkenbare afspraken voor de Provincie Limburg;
3. Pleiten voor het toepassen van maatwerk en innovatieve oplossingen voor de dijkversterkingsprojecten die in het kader van het hoogwaterbeschermingsprogramma Limburg in voorbereiding zijn;
4. Goedkeuren van dijkverbeteringsprojectbesluit in de rol van bevoegd gezag Omgevingswet.

Rol Provincie: financier, partner, bevoegd gezag, ondersteuner

Kwaliteit

Wij zijn tevreden als wij invulling hebben kunnen geven aan het versterken van de ruimtelijke kwaliteit in diverse hoogwaterprojecten (in uitvoering: Grensmaas; in planuitwerking: Lob van Gennep, Oeffelt, Well, Arcen, Baarlo - Hout-Blerick, Willem Alexanderhaven, Thorn-Wessem en Verlaging dam Lateraalkanaal; in verkenning: Vierwaarden en Zuidelijk Maasdal), zodat de uitvoering daadwerkelijk van start kan gaan.
Tevens zijn wij tevreden als er in de dijkversterkingsaanpak meer aandacht is voor maatwerk en innovatieve oplossingen en het programma Integraal Riviermanagement tot resultaat komt met een Definitief (Rijks-)Programma onder de Omgevingswet en een ondertekende Bestuursovereenkomst Rijk-regio, met een zichtbare en herkenbare bijdrage aan beleidsdoelen voor de Provincie Limburg.
Voor alle hoogwaterprojecten geldt dat de Provincie Limburg geen trekkende rol heeft.

Tijd

De hoogwaterprojecten worden hoofdzakelijk getrokken door het Waterschap Limburg en een aantal hiervan moet in 2024 tot definitieve plannen komen en zodanig zijn voorbereid dat de projecten tot uitvoering komen; enkele 'andere' projecten werken verder in de verkenningsfase.
Het Ontwerp-Programma onder de Omgevingswet voor het Integraal Riviermanagement moet eind 2023/begin 2024 in ontwerp zijn vastgesteld door de minister van Infrastructuur en Waterstaat, waarna deze ter inzage wordt gelegd; definitieve vaststelling volgt circa een jaar later. In 2024 werken wij met het Rijk aan Bestuursovereenkomsten Rijk-regio over het IRM, om de beleidskeuzes van het IRM tot uitvoering te brengen.

Geld

Voor de uitvoering van product Waterveiligheid Maas is in de begroting  2025 € .,.. mln. beschikbaar. Dit budget bestaat uit ..% personele lasten, ..% kapitaallasten en ..% reguliere middelen ten behoeve van diverse hoogwaterprojecten. De reguliere middelen ad € .,.. mln. betreft:

  • € 1,0 mln. voor systeemmaatregelen Baarlo;
  • € 0,5 mln. voor systeemmaatregelen Thorn-Wessem.