Ruimtelijke ontwikkeling
Terug naar navigatie - Ruimtelijke ontwikkelingDe ruimtelijke opgaven in Limburg zijn groot en divers, terwijl de beschikbare ruimte schaars is. De urgente maatschappelijke opgaven zoals het woningtekort, de kwaliteit van de natuur, de transitie van de landbouw en de verduurzaming van de energievoorziening vragen allemaal veel ruimte. Deze fysieke opgaven zijn onlosmakelijk verbonden met de sociaaleconomische-, veiligheids- en gezondheidssituatie van de inwoners van Limburg. We moeten keuzes maken, slim clusteren en creatief met onze ruimte omgaan. Inpassen alleen is niet genoeg. We willen namelijk dat Limburg een gezonde, schone en veilige woon- en leefomgeving blijft. Aantrekkelijke steden en landschappen zijn belangrijk voor onze identiteit, het vestigingsklimaat en draagvlak voor veranderingen.
Een goede ruimtelijke ordening is aandacht hebben voor kwaliteit. Het gaat om een goede balans tussen belevingswaarde, gebruikswaarde en toekomstwaarde. Om de regie op de ruimte te versterken werken we in opdracht van Provinciale Staten aan de uitwerking van de Provinciale Omgevingsvisie via zogenaamde ontwerpende onderzoeken. In dit traject werken we nauw samen met de Limburgse gemeenten. Het Rijk wil met onze Provincie in december 2023 een zogenaamde Ruimtelijk Arrangement afsluiten. Wij bereiden dat voor in de vorm van een Ruimtelijk Voorstel. De wijze waarop we in de veelheid van lopende processen regie voeren op alle ruimteclaims hebben we u per mededeling portefeuillehouder (24-04-2023) toegelicht. Wij zullen Provinciale Staten in de vorm van sonderende notities meenemen in het proces op weg naar dat Ruimtelijk Arrangement.
De provincies hebben woningbouwafspraken gesloten met het Rijk. Op 9 maart 2023 is de Limburgse bijdrage van minimaal 26.550 woningen bekrachtigd in de Woondeal Limburg, door ondertekening door alle Limburgse gemeenten, waterschap, corporaties, ministerie van BZK en de provincie Limburg. In 2023-2024 dienen alle gemeenten zorgvisies te maken, waarin aangegeven moet worden hoe in de huisvesting van uiteenlopende doelgroepen en aandachtsgroepen moet worden voorzien. De brede provinciale doelen op het gebied van energie, circulariteit, natuur, water, leefbaarheid en veiligheid zouden – om effectief te zijn – ook door moeten werken in de bestaande woningvoorraad.
Via normering, zonering en beschermingsmaatregelen draagt het milieubeleid bij aan een sterke verbetering van de leefomgevingskwaliteit en de veiligheid en hiermee de gezondheid. Met de komst van de Omgevingswet worden de Provincie als bevoegd gezag geacht om niet meer louter te toetsen aan de normen voor gezondheidsbescherming, maar ook in te zetten op gezondheidsbevordering (zijnde het verbeteren ten opzichte van de wettelijke norm). Een goed functionerend stelsel van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) is hiervoor essentieel.
Passend grond- en vastgoedbeleid dat ruimte biedt om per project en/of maatschappelijk vraagstuk de juiste rol te pakken en een goede afweging te maken over de in te zetten instrumenten is nodig om
wettelijke, maatschappelijke en of financiële doelstellingen en opgaven te realiseren. Het komen tot een Grondbank waarin overheden binnen Limburg samenwerken om grondposities te verwerven en effectief in te zetten is hier onderdeel van.