
2. Samen leven en bestaanszekerheid
Samen leven en bestaanszekerheid
Terug naar navigatie - Samen leven en bestaanszekerheidIn 2025 zetten we grote stappen in de uitvoering van de acties uit het beleidskader en de nadere uitwerking die daar in 2024 uit is voortgekomen (bijv. actie- en aanvalsplannen). Over het algemeen liggen we binnen dit programma op koers. Sommige in de doelenboom opgenomen resultaten zullen dit jaar reeds gerealiseerd worden, voor andere geldt dat we in 2025 de volgende stap zetten om dit resultaat in 2026 of 2027 te realiseren. We verwachten dan ook dat dat we aan de hand van het indicatorenplan op langere termijn positieve effecten binnen onze doelstellingen gaan zien. Kanttekening daarbij is dat de onderliggende maatschappelijke problematiek binnen dit programma divers en hardnekkig is en het bereiken van vooruitgang een lange adem vraagt. Bovendien zijn we voor het behalen van de door ons gewenste resultaten en doelstellingen afhankelijk van de samenwerking met een groot en divers aantal maatschappelijke partners. Onze invloed als Provincie is binnen de maatschappelijke opgaves van dit programma beperkt, maar zeker niet onbelangrijk.
Ons beleidskader
Terug naar navigatie - Ons beleidskaderHet Beleidskader Samen leven en bestaanszekerheid 2024-2027 is op 5 april 2024 door Provinciale Staten vastgesteld. Middels dit kader wordt uitvoering gegeven aan de doelen en ambities die beschreven staan in hoofdstuk 3 Samen leven en bestaanszekerheid van het coalitieakkoord 2023-2027 'Elke Limburger telt!'.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?2.1. Sociale agenda
Terug naar navigatie - 2.1. Sociale agendaTen aanzien van de Sociale agenda streven we deze collegeperiode de volgende doelstellingen na:
- in 2027 zijn er minder laaggeletterden, laagdigivaardigen en mensen in armoede dan in 2023;
- in 2027 participeren er meer jongeren op de arbeidsmarkt dan in 2023;
- in 2027 zijn er meer jongeren die voldoende bewegen en gezond eten dan in 2023;
- in 2027 zijn er relatief meer bewust gekozen zwangerschappen dan in 2023;
- in 2027 worden kinderen uit een kwetsbare thuissituatie eerder herkend, erkend en ondersteund door hun netwerk;
- in 2027 voelen bewoners in geselecteerde wijken/buurten zich meer thuis dan in 2023;
- in 2027 is er in de geselecteerde wijken/buurten meer buurtcontact dan in 2023;
- in 2027 zijn er meer vrijwilligers- en bewoners-initiatieven dan in 2023.
Wat merkt de Limburger ervan?
Aan de hand van indicatoren maken wij zichtbaar of we op koers liggen met het behalen van onze doelstellingen voor deze Statenperiode. Hierbij is de Provincie natuurlijk ook afhankelijk van partners en andere autonome ontwikkelingen. De indicatoren die reeds beschikbaar zijn, zijn hieronder gepresenteerd.
Aandeel huishoudens met problematische schulden (D_7d)
Voor de aanpak van probleemschulden is behoefte aan kwantitatieve informatie over de schuldenproblematiek in Nederland. Hoe omvangrijk is deze? Hoe ontwikkelt deze zich? Wat kenmerkt problematische schuldenaren? Zijn bepaalde levensgebeurtenissen een voorbode van probleemschulden? Met welke andere problemen hangen problematische schulden samen? Zijn er verschillen tussen gemeenten? Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) gevraagd de beschikbare cijfers op een rij te zetten om deze vragen te kunnen beantwoorden.
Onderstaand grafiek bevat de uitkomsten van onderzoek naar huishoudens met geregistreerde problematische schulden. De cijfers hebben betrekking op de periode 2015 tot en met 2023 en komen voort uit onderzoek op basis van registerdata. Per verslagjaar wordt steeds de situatie op 1 januari van het betreffende jaar weergegeven. Voor 2020 en 2021 is ook de stand op 1 oktober opgenomen. Op de pagina 'Samenvatting' zijn de meest recente resultaten samengevat. In een eerder verschenen rapport wordt nader ingegaan op de belangrijkste resultaten over de periode 2015-2018.
Aantal abortussen (D_10b)
De ontwikkeling van het aantal abortussen geeft een indicatie van de mate van bewust gekozen zwangerschappen. Het jaar van de 0-meting is 2023. Aantal abortussen in 2023: 1760
Dit betreft het in 2023 door Limburgse bibliotheken aantal bereikte personen vanuit de kernfunctie 'educatie en ontwikkeling'. Deze doelgroep bestaat niet alleen uit laaggeletterden, maar ook uit andere personen die hun basisvaardigheden willen versterken. Data voor 2024 komt in juni 2025 beschikbaar.
Het bibliotheeknetwerk werkt samen aan drie maatschappelijke opgaven: een geletterde samenleving, participatie in de informatiesamenleving en leven lang ontwikkelen. Met het jaarlijkse onderzoek Dienstverlening voor volwassenen wordt de inzet van het netwerk op deze drie maatschappelijke opgaven voor de doelgroep volwassenen in kaart gebracht. Voor de opgave ‘geletterde samenleving’ gaat dit met name om dienstverlening rondom lezen en leesbevordering. Bij de opgave ‘participatie in de informatiesamenleving’ heeft dit betrekking op informatie, advies en doorverwijzing en digitaal burgerschap. Ten slotte wordt binnen de opgave ‘leven lang ontwikkelen’ de dienstverlening rondom het leren van basisvaardigheden en persoonlijke ontwikkeling in kaart gebracht.
In deze rapportage lees je de stand van zaken omtrent de dienstverlening van openbare bibliotheken voor volwassenen in 2023. Aan dit onderzoek namen alle 133 bibliotheekorganisaties in Nederland deel (een respons van 100%).
Uit het onderzoek blijkt dat alle bibliotheekorganisaties in 2023 diensten en programmering voor volwassenen aanboden rondom de drie maatschappelijke opgaven. Dit deden zij door met hun dienstverlening in te zetten op lezen en leesbevordering, informatie, advies en doorverwijzing en het leren van basisvaardigheden. Alleen rondom de thema’s digitaal burgerschap (71%) en persoonlijke ontwikkeling (94%) wordt nog niet door alle bibliotheekorganisaties geprogrammeerd.
Deze grafiek bevat regionale statistieken over huishoudens met een relatief laag inkomen. De gegevens worden uitgesplitst naar huishoudenskenmerken als geslacht en leeftijd van de hoofdkostwinner, en de huishoudenssamenstelling en voornaamste inkomensbron van het huishouden. Voor de indeling naar hoogte van het inkomen worden twee inkomensgrenzen gehanteerd: de lage-inkomensgrens en het beleidsmatig minimum. Voor deze indelingen wordt het aantal huishoudens gepubliceerd, zowel absoluut als in procenten van de totale populatie per regio. De grafiek bevat ook gegevens over het aantal huishoudens dat langdurig (4 jaar en langer) van een inkomen onder de gebruikte inkomensgrens moest rondkomen. De uitkomsten worden onder meer gebruikt in rapportages over armoede.
De gegevens hebben betrekking op alle particuliere huishoudens met inkomen, per 1 januari van het verslagjaar. Studentenhuishoudens en huishoudens die slechts een deel van het jaar inkomen hadden zijn buiten beschouwing gebleven. Peildatum voor de gemeentelijke indeling is 1 januari 2023. In de grafiek worden alleen de particuliere huishoudens meegenomen.
Het cijfer betreft het totaal aantal tienermoeders (19 jaar en jonger per 1 januari van het referentiejaar). De ontwikkeling van het aantal tienermoeders geeft een indicatie van de mate van bewust gekozen zwangerschappen. De nulmeting betreft het jaar 2023.
In 2024 zijn 665 Handle with Care signalen vanuit Veilig Thuis doorgezet naar leerplicht. Dit betreft alleen de regio Zuid-Limburg, omdat Handle with Care nog niet actief is in Noord- en Midden-Limburg.
Het aantal Handle with Care signalen kan in de praktijk afwijken, omdat er nog een aantal signalen wordt uitgefilterd van kinderen die buiten het project vallen (bijvoorbeeld kinderen in de brugklas, kinderen die geen onderwijs krijgen door een 5B-vrijstelling of kinderen die in een andere regio naar school gaan). Handle with Care was in 2024 bovendien alleen actief in Zuid-Limburg. In 2025 verwachten wij ook aansluiting van de regio's Noord- en Midden-Limburg.
2023 is het jaar van de nulmeting, de methode was toen nog bezig met opschalen. Tot september deed alleen Heerlen mee. Van september t/m december ook de rest van Parkstad.
2.2. Krachtige gemeenschappen in wijken en dorpen
Terug naar navigatie - 2.2. Krachtige gemeenschappen in wijken en dorpenTen aanzien van krachtige gemeenschappen in wijken en dorpen streven we deze collegeperiode de volgende doelstelling na:
- in 2027 zijn de Limburgse wijken, buurten en dorpen leefbaarder en veiliger geworden dan in 2023.
Wat merkt de Limburger ervan?
Aan de hand van indicatoren maken wij zichtbaar of we op koers liggen met het behalen van onze doelstellingen voor deze Statenperiode. Hierbij is de Provincie natuurlijk ook afhankelijk van partners en andere autonome ontwikkelingen. De indicator die reeds beschikbaar is, is hieronder gepresenteerd.
Deze tabel bevat cijfers over leefbaarheid en overlast in de woonbuurt, veiligheidsbeleving, slachtofferschap traditionele criminaliteit, slachtofferschap online criminaliteit, oordeel van burgers over de politie, en preventie van criminaliteit. De cijfers (vanaf 2012 - tweejaarlijks beschikbaar) laten een stabiel beeld zien, vanaf 2019 is een verbetering zichtbaar.
Deze tabel bevat cijfers over leefbaarheid en overlast in de woonbuurt, veiligheidsbeleving, slachtofferschap traditionele criminaliteit, slachtofferschap online criminaliteit, oordeel van burgers over de politie, en preventie van criminaliteit. De cijfers (vanaf 2012 - tweejaarlijks beschikbaar) laten een stabiel beeld zien, vanaf 2019 is een verbetering zichtbaar.
Deze tabel bevat cijfers over leefbaarheid en overlast in de woonbuurt, veiligheidsbeleving, slachtofferschap traditionele criminaliteit, slachtofferschap online criminaliteit, oordeel van burgers over de politie, en preventie van criminaliteit. De tweejaarlijkse cijfers laten een stabiel beeld zien, met in 2021 een verbetering.
Deze tabel bevat cijfers over leefbaarheid en overlast in de woonbuurt, veiligheidsbeleving, slachtofferschap traditionele criminaliteit, slachtofferschap online criminaliteit, oordeel van burgers over de politie, en preventie van criminaliteit. De cijfers (vanaf 2012 - tweejaarlijks beschikbaar) laten een stabiel beeld zien, vanaf 2019 is een verbetering zichtbaar.
Deze tabel bevat cijfers over leefbaarheid en overlast in de woonbuurt, veiligheidsbeleving, slachtofferschap traditionele criminaliteit, slachtofferschap online criminaliteit, oordeel van burgers over de politie, en preventie van criminaliteit.
2.3. Sport en bewegen
Terug naar navigatie - 2.3. Sport en bewegenTen aanzien van Sport en Bewegen streven we deze collegeperiode de volgende doelstellingen na:
- in 2027 voldoen meer Limburgers aan de beweegrichtlijn dan in 2023;
- in 2027 worden er meer Limburgers bereikt door de sport-/beweegactiviteiten van de sociale basisinfrastructuur dan in 2023.
Wat merkt de Limburger ervan?
Aan de hand van indicatoren maken wij zichtbaar of we op koers liggen met het behalen van onze doelstellingen voor deze Statenperiode. Hierbij is de Provincie natuurlijk ook afhankelijk van partners en andere autonome ontwikkelingen. De indicator die reeds beschikbaar is, is hieronder gepresenteerd.
Percentage Limburgers dat aan de beweegrichtlijnen voldoet. Cijfers worden één keer per vier jaar geüpdatet. Laatste update is van 20 juni 2023 (gegevens over verslagjaar 2022 zijn daarmee gepubliceerd).
Uitvoering begroting 2025: budgetrealisatie
Terug naar navigatie - Uitvoering begroting 2025: budgetrealisatieDe totale lasten van de gewijzigde begroting 2025 voor dit programma tot aan de Voorjaarsnota bedragen € 23,28 mln., bestaande uit € 21,39 mln. reguliere middelen, € 1,89 mln. personeelskosten.
In onderstaande grafiek presenteren wij alleen de reguliere middelen vanwege de beïnvloedbaarheid van deze posten. Het betreft de bestedingen en juridische verplichtingen tot 1 april (gerealiseerd en verplicht) en de op dat moment resterende vrije ruimte binnen de vastgestelde budgetten.
Onze voortgangsanalyse geeft aan dat het niet nodig is om de begroting op dit moment bij te stellen.
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?In deze Voorjaarsnota 2025 wordt de begroting van het programma 'Samen leven en bestaanszekerheid' bijgesteld op basis van de inhoudelijke en financiële voortgang, zoals beschreven in de beleidsproducten en voortgangsinformatie.
De volgende aanvullende reguliere middelen zijn opgenomen:
- voor Leefbaarheidsaanpak € 0,83 mln.;
- gebiedsgerichte dorpen- en wijkenaanpak € 2,00 mln.;
- aanvullende middelen voor subsidieregelingen.
Per saldo stijgen de lasten met € 2,83 mln. Het gevolg van deze wijzigingen is dat het begrote uitgavenvolume van de begroting (lasten en stortingen in de reserves) van dit programma stijgt van € 23,28 mln. naar € 26,11 mln.
Voor nadere details verwijzen wij naar de toelichtingen op productniveau bij 'Wat gaan we daarvoor doen?', onderdeel Geld.