8. Provincie midden in de samenleving

Provincie midden in de samenleving

Terug naar navigatie - Provincie midden in de samenleving

Een Provincie die midden in de samenleving staat en op een responsieve en dienstbare manier de urgente Limburgse opgaven gaat beetpakken. Waarbij niemand tot het onmogelijke zal worden gedwongen. In plaats daarvan gaan we als Provincie met elkaar, en samen met alle Limburgers elke dag een beetje beter maken. Tot in de wijken van onze steden en in de haarvaten van ons platteland. Elke regio, elke kern en elke Limburger telt. Daarvoor werken wij samen met onze Limburgse gemeenten, de Rijksoverheid, andere provincies, buurregio's en Brussel en behartigen wij de Limburgse belangen vanuit eigen kracht. Een weerbare en slagvaardige provinciale overheid is daarvoor cruciaal.

Ons beleidskader

Terug naar navigatie - Ons beleidskader

Het Statenvoorstel ‘Beleidskader Provincie Midden in de Samenleving’ is in Provinciale Staten van 24 mei 2024 vastgesteld. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

8.1. Regio Deals

Terug naar navigatie - 8.1. Regio Deals

De Provincie draagt zorg voor een goed openbaar bestuur, waarbij bekwaamheid, kwaliteit, betrouwbaarheid en toegankelijkheid van bestuur sleutelelementen zijn. In het beleidskader Provincie Midden in de Samenleving is het kader en de uitwerking geschetst voor de periode 2024-2027. Daarmee geven wij tevens invulling aan de wijze waarop wij willen werken met onze Limburgse gemeenten als het gaat om regionale samenwerking (Regio Deals en Elke Regio Telt). 

Daarbij streven wij de volgende doelstelling na: 

  • in 2027 wordt de Provincie Limburg door gemeenten (individueel en in regioverband) ervaren als een betrokken partner voor de regiodeals en voor de versterking van de gemeentelijke uitvoeringskracht;

Wat merkt de Limburger ervan?

Aan de hand van indicatoren maken wij zichtbaar of we op koers liggen met het behalen van onze doelstellingen voor deze Statenperiode. Hierbij is de Provincie natuurlijk ook afhankelijk van partners en andere autonome ontwikkelingen. De indicator die reeds beschikbaar is, is hieronder gepresenteerd.

Ervaren partnerschap van gemeenten binnen de regiodeals (D_57a)

Bij de vijfde tranche Regio Deals hebben M- en N-Limburg de Provincie gevraagd om volwaardig partner en co-financier te worden. Beide regio’s hebben tijdens bestuurlijk overleg hun dankbaarheid geuit voor het toetreden van de Provincie als volwaardig partner. Voor beide Regio Deals is dit partnerschap eind 2024 formeel bezegeld met het sluiten van een Convenant en zal in 2025 nader bezegeld worden met een bestuurlijke samenwerkingsovereenkomst. 

Ervaren partnerschap van gemeenten binnen de versterking van de gemeentelijke uitvoeringskracht (D_57b)

Er vindt een gefaseerde aanpak plaats om de uitvoeringskracht van gemeenten te versterken via een vertrouwelijke, bestuurlijke gespreksronde met, en een bezoek van de portefeuillehouder op locatie bij, de 31 Limburgse gemeenten. Deze dialoogronde vormt de basis van het Programma Gemeentelijke Uitvoeringskracht Nieuwestijl (GUN). Het zijn van een betrokken partner als Provincie start met het voeren van het goede gesprek met de gemeenten.

Voortgang in het behalen van de gestelde doelen in de Regio Deal Convenanten voor Midden-Limburg en Noord-Limburg (5e tranche Regio Deals) (D_57c)

Voortgang ligt op schema.
Op 14 oktober 2024 respectievelijk 14 november 2024 is PS geïnformeerd over de formele toekenning en ondertekening van de 5e tranche Regio Deals van respectievelijk Noord Limburg ll en Midden Limburg. In 2025 zal over de 1e tranche projecten worden besloten en zal gestart worden met het beschikken van de projecten door de kassiers van beide deals.

Aantal projecten waarin Provincie Limburg projectpartner is voor de Regio Deals Parkstad 2.0 en Westelijk Zuid-Limburg (4e tranche Regio Deals) (D_57d)

9 projecten, gebaseerd op inventarisatie. Deze regiodeals zijn eind  2023 gesloten met het Rijk, waarna de uitwerking in projecten is voorbereid. De provincie is geen partner in deze Regio Deals, maar ondersteunt op projectbasis vanuit de beleidsmiddelen. 

Bron: Provincie Limburg

8.2. Betrouwbare en integere overheid

Terug naar navigatie - 8.2. Betrouwbare en integere overheid

In het beleidskader Provincie Midden in de Samenleving is het kader en de uitwerking geschetst voor de periode 2024-2027. Daarmee geven wij invulling aan de wijze waarop wij willen werken voor de Limburgers, hoe wij samenwerken met onze Limburgse gemeenten en andere overheden, en hoe wij ons daarop als provinciale organisatie organiseren en willen verbeteren. Provincies hebben de wettelijke taak om op onderdelen toezicht te houden op gemeenten, gemeenschappelijke regelingen en het Waterschap. Dit betreft het toezicht op de gemeentefinanciën, huisvesting vergunninghouders, informatie- en archiefbeheer, onderdelen van ruimtelijke ordening en erfgoed. Daarnaast heeft de Provincie Limburg een relatief grote historisch gegroeide rol binnen de bestuurlijke regionale ecosystemen in Limburg. Ook onderhouden wij goede contacten met andere provincies, onder anderen via het Interprovinciaal Overleg (IPO). 

Op het gebied van bestuurscultuur en integriteit zijn aan het einde van de vorige bestuursperiode betekenisvolle stappen gezet in antwoord op de bestuurscrisis; deze zetten we in 2023-2027 onverminderd voort. Dit doen we onder de noemer Kwaliteit Openbaar Bestuur. Ook op het gebied van veiligheid en ondermijning geldt dat we voortbouwen op reeds gezette stappen in het kader van een weerbare overheid en samenleving. De Provincie Limburg richt zich in deze aanpak van ondermijning en oneigenlijke beïnvloeding op zowel de eigen provinciale organisatie als ook op het ondersteunen van de gemeenten. De Provincie zet in op een actieve lobby richting de bestuurscentra in Den Haag en Brussel en werkt actief samen met de buurlanden. 

Daarbij streven wij de volgende doelstellingen na:

  • in 2027 wordt de Provincie Limburg als meer dienstbaar en als beter benaderbaar ervaren door de Limburgers t.o.v. de 0-meting in 2024;
  • in 2027 wordt de Provincie Limburg door gemeenten (individueel en in regioverband) ervaren als een betrokken partner voor de regiodeals en voor de versterking van de gemeentelijke uitvoeringskracht;
  • in 2027 zijn de geplande activiteiten voor een weerbare overheid in uitvoering binnen de provinciale organisatie, conform de checklist ‘Limburgse norm’ (ten opzichte van de 0-meting 2024);
  • in 2027 is de provinciale organisatie beter toegerust op de grote opgaven door ontwikkelingen binnen de organisatie.

Wat merkt de Limburger ervan?

Aan de hand van indicatoren maken wij zichtbaar of we op koers liggen met het behalen van onze doelstellingen voor deze Statenperiode. Hierbij is de Provincie natuurlijk ook afhankelijk van partners en andere autonome ontwikkelingen. De indicator die reeds beschikbaar is, is hieronder gepresenteerd.

Verbetering die zichtbaar is in de checklist 'Limburgse norm' (D_59a)

Er wordt gekoerst om de geplande activiteiten voor een weerbare overheid in 2027 in uitvoering te hebben. In 2025 wordt hier al een start mee gemaakt.

Omschrijving organisatieontwikkelingen op in ieder geval het gebied van personeelsbestand (SPP), kennis, digitalisering en concernstandaarden (D_60a)

Gezien de toekomstige strategische ontwikkelingen is meer kennis nodig op het gebied van toepassing digitalisering-AI, projectbeheer, inzicht in financiën en inzicht in de samenhang van de opgaves. Dit is afgeleid van workshops SPP in de periode 2024-2025 en proefschrift 'De transformatieve overheid'.

Opkomst Provinciale verkiezingen (MO_16c)
Bron: Kurtosis
Preventief toezicht gemeenten (% onder preventief toezicht) (R_209b)

Op basis van de vastgestelde gemeentebegrotingen 2024 en 2025 zijn er geen Limburgse gemeenten onder preventief financieel toezicht. Zij vallen daarom allen onder het repressieve financiële toezichtregime, wat betekent dat de gemeente haar vastgestelde begroting en begrotingswijzigingen kan uitvoeren zonder dat de Provincie dat vooraf moet goedkeuren.

Bron: Kurtosis

Uitvoering begroting 2025: budgetrealisatie

Terug naar navigatie - Uitvoering begroting 2025: budgetrealisatie

De totale lasten van de gewijzigde begroting 2025 voor dit programma tot aan de Voorjaarsnota bedragen € 39,92 mln., bestaande uit € 27,74 mln. reguliere middelen, € 12,14 mln. personeelskosten en € 0,03 mln. kapitaallasten.

In onderstaande grafiek presenteren wij alleen de reguliere middelen vanwege de beïnvloedbaarheid van deze posten. Het betreft de bestedingen en juridische verplichtingen tot 1 april (gerealiseerd en verplicht) en de op dat moment resterende vrije ruimte binnen de vastgestelde budgetten. 

Op dit moment is er nog geen aanleiding de begroting financieel bij te sturen.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?

In deze Voorjaarsnota 2025 wordt de begroting van programma Provincie midden in de samenleving bijgesteld op basis van de inhoudelijke en financiële voortgang, zoals beschreven in de beleidsproducten en voortgangsinformatie. 

De volgende voorstellen zijn opgenomen:

  • ophoging van de statenvergoedingen i.v.m. indexeringen met € 0,21 mln.; 
  • salariskosten Griffie ad € 0,11 mln.;
  • versterking lobby organisatie en PA ad € 0,60 mln.;
  • uitvoering jongerenparticipatieplan 2024-2027 ad € 0,40 mln.; 
  • de budgetophoging van € 0,35 mln. voor het EMR STIPP.  

Per saldo stijgen de lasten met € 1,50 mln. en de baten met € 0,35 mln. Het gevolg van deze wijzigingen is dat het begrote uitgavenvolume van de begroting (lasten en stortingen in de reserves) van dit programma stijgt van € 39,92 mln. naar € 41,41 mln.

Voor nadere details verwijzen we naar de toelichtingen op product-niveau bij 'Wat gaan we daarvoor doen? (Variabele Geld)'.

Bedragen x €1.000