8. Provincie midden in de samenleving
Provincie midden in de samenleving
Terug naar navigatie - 8. Provincie midden in de samenleving - Provincie midden in de samenlevingEen Provincie die midden in de samenleving staat en op een responsieve en dienstbare manier de urgente Limburgse opgaven gaat beetpakken. Waarbij niemand tot het onmogelijke zal worden gedwongen. In plaats daarvan gaan we als Provincie met elkaar, en samen met alle Limburgers elke dag een beetje beter maken. Tot in de wijken van onze steden en in de haarvaten van ons platteland. Elke regio, elke kern en elke Limburger telt. Daarvoor werken wij samen met onze Limburgse gemeenten, de Rijksoverheid, andere provincies, buurregio's en Brussel en behartigen wij de Limburgse belangen vanuit eigen kracht. Een weerbare en slagvaardige provinciale overheid is daarvoor cruciaal.
Ons beleidskader
Terug naar navigatie - 8. Provincie midden in de samenleving - Ons beleidskaderHet Statenvoorstel ‘Beleidskader Provincie Midden in de Samenleving’ is in Provinciale Staten van 24 mei 2024 vastgesteld.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 8. Provincie midden in de samenleving - Wat willen we bereiken?8.1. Regio Deals
Terug naar navigatie - 8. Provincie midden in de samenleving - Wat willen we bereiken? - 8.1. Regio DealsDe Provincie draagt zorg voor een goed openbaar bestuur, waarbij bekwaamheid, kwaliteit, betrouwbaarheid en toegankelijkheid van bestuur sleutelelementen zijn. In het beleidskader Provincie Midden in de Samenleving is het kader en de uitwerking geschetst voor de periode 2024-2027. Daarmee geven wij tevens invulling aan de wijze waarop wij willen werken met onze Limburgse gemeenten als het gaat om regionale samenwerking (Regio Deals en Elke Regio Telt).
Daarbij streven wij de volgende doelstelling na:
- In 2027 wordt de Provincie Limburg door gemeenten (individueel en in regioverband) ervaren als een betrokken partner voor de regiodeals en voor de versterking van de gemeentelijke uitvoeringskracht.
Wat merkt de Limburger ervan?
Aan de hand van indicatoren maken wij zichtbaar of we op koers liggen met het behalen van onze doelstellingen voor deze Statenperiode. Hierbij is de Provincie natuurlijk ook afhankelijk van partners en andere autonome ontwikkelingen. De indicator die reeds beschikbaar is, is hieronder gepresenteerd.
Ervaren partnerschap van gemeenten binnen de regiodeals (D_57a)
Bij de vijfde tranche Regio Deals hebben Midden- en Noord Limburg de Provincie gevraagd om volwaardig partner en co-financier te worden. Beide regio’s hebben tijdens bestuurlijk overleg hun dankbaarheid geuit voor het toetreden van de Provincie als volwaardig partner. Voor beide Regio Deals is dit partnerschap eind 2024 formeel bezegeld is met het sluiten van een Convenant. In 2025 zal dit partnerschap voor beide Regio Deals nader bezegeld worden met een bestuurlijke samenwerkingsovereenkomst tussen de betreffende regio en de Provincie. Voor de Regio Deal Noord Limburg II heeft dit in juni plaatsgevonden. De samenwerkingsovereenkomst voor de Regio Deal Midden Limburg is in voorbereiding.
Ervaren partnerschap van gemeenten binnen de versterking van de gemeentelijke uitvoeringskracht (D_57b)
Er vindt een gefaseerde aanpak plaats om de uitvoeringskracht van gemeenten te versterken via een vertrouwelijke, bestuurlijke gespreksronde met, en een bezoek van de portefeuillehouder op locatie bij, de 31 Limburgse gemeenten. Deze dialoogronde vormt de basis van het Programma Gemeentelijke Uitvoeringskracht Nieuwe stijl (GUN). Het zijn van een betrokken partner (door de Provincie) start met het voeren van het goede gesprek met de gemeenten.
Voortgang in het behalen van de gestelde doelen in de Regio Deal Convenanten voor Midden-Limburg en Noord-Limburg (5e tranche Regio Deals) (D_57c)
Voortgang ligt op schema.
Op 14 oktober 2024 resp. 14 november 2024 is PS geïnformeerd over de formele toekenning en ondertekening van de 5e tranche Regio Deals van respectievelijk Noord Limburg ll en Midden Limburg I (zie DOC-007091S1 en DOC-00718614). In 2025 zal bij beide Regio Deals over de eerste tranche projecten worden besloten en zal gestart worden met het beschikken van de projecten door de kassiers van beide deals. Inmiddels is voor de Regio Deal Noord Limburg II de eerste tranche projectvoorstellen in uitwerking.
De provincie ondersteunt op projectbasis vanuit de beleidsmiddelen negen projecten uit deze regiodeals uit 2023.
8.2. Betrouwbare en integere overheid
Terug naar navigatie - 8. Provincie midden in de samenleving - Wat willen we bereiken? - 8.2. Betrouwbare en integere overheidIn het beleidskader Provincie Midden in de Samenleving is het kader en de uitwerking geschetst voor de periode 2024-2027. Daarmee geven wij invulling aan de wijze waarop wij willen werken voor de Limburgers, hoe wij samenwerken met onze Limburgse gemeenten en andere overheden, en hoe wij ons daarop als provinciale organisatie organiseren en willen verbeteren. Provincies hebben de wettelijke taak om op onderdelen toezicht te houden op gemeenten, gemeenschappelijke regelingen en het Waterschap. Dit betreft het toezicht op de gemeentefinanciën, huisvesting vergunninghouders, informatie- en archiefbeheer, onderdelen van ruimtelijke ordening en erfgoed. Daarnaast heeft de Provincie Limburg een relatief grote historisch gegroeide rol binnen de bestuurlijke regionale ecosystemen in Limburg. Ook onderhouden wij goede contacten met andere provincies, onder anderen via het Interprovinciaal Overleg (IPO).
Op het gebied van bestuurscultuur en integriteit zijn aan het einde van de vorige bestuursperiode betekenisvolle stappen gezet in antwoord op de bestuurscrisis; deze zetten we in 2023-2027 onverminderd voort. Dit doen we onder de noemer Kwaliteit Openbaar Bestuur. Ook op het gebied van veiligheid en ondermijning geldt dat we voortbouwen op reeds gezette stappen in het kader van een weerbare overheid en samenleving. De Provincie Limburg richt zich in deze aanpak van ondermijning en oneigenlijke beïnvloeding op zowel de eigen provinciale organisatie als ook op het ondersteunen van de gemeenten. De Provincie zet in op een actieve lobby richting de bestuurscentra in Den Haag en Brussel en werkt actief samen met de buurlanden.
Daarbij streven wij de volgende doelstellingen na:
- In 2027 wordt de Provincie Limburg als meer dienstbaar en als beter benaderbaar ervaren door de Limburgers t.o.v. de 0-meting in 2024.
- In 2027 wordt de Provincie Limburg door gemeenten (individueel en in regioverband) ervaren als een betrokken partner voor de regiodeals en voor de versterking van de gemeentelijke uitvoeringskracht.
- In 2027 zijn de geplande activiteiten voor een weerbare overheid in uitvoering binnen de provinciale organisatie, conform de checklist ‘Limburgse norm’ (ten opzichte van de 0-meting 2024).
- In 2027 is de provinciale organisatie beter toegerust op de grote opgaven door ontwikkelingen binnen de organisatie.
Wat merkt de Limburger ervan?
Aan de hand van indicatoren maken wij zichtbaar of we op koers liggen met het behalen van onze doelstellingen voor deze Statenperiode. Hierbij is de Provincie natuurlijk ook afhankelijk van partners en andere autonome ontwikkelingen. De indicator die reeds beschikbaar is, is hieronder gepresenteerd.
Verbetering die zichtbaar is in de checklist 'Limburgse norm' (D_59a)
De geplande activiteiten in het kader van een weerbare overheid in 2027, zijn in uitvoering dan wel gerealiseerd.
Omschrijving organisatieontwikkelingen op in ieder geval het gebied van personeelsbestand (SPP), kennis, digitalisering en concernstandaarden (D_60a)
Gezien de toekomstige strategische ontwikkelingen is meer kennis nodig op het gebied van toepassing digitalisering-AI, projectbeheer, inzicht in financiën en inzicht in de samenhang van de opgaves. Dit is afgeleid van workshops Strategische PersoneelsPlanning in de periode 2024-2025 en proefschrift 'De transformatieve overheid'.
Op basis van de vastgestelde gemeentebegrotingen 2024 en 2025 zijn er geen Limburgse gemeenten onder preventief financieel toezicht. Zij vallen daarom allen onder het repressieve financiële toezichtregime, wat betekent dat de gemeente haar vastgestelde begroting en begrotingswijzigingen kan uitvoeren zonder dat de Provincie dat vooraf moet goedkeuren.
In mei en juni 2025 is een vragenlijstonderzoek uitgevoerd naar de ervaren dienstbaarheid en benaderbaarheid van onze organisatie onder inwoners die het afgelopen jaar contact hebben opgenomen met de Provincie Limburg (enquête 'ervaren dienstbaarheid, benaderbaarheid en regeldruk onder inwoners’). In de vragenlijst waren vragen opgenomen over de onderwerpen benaderbaarheid, dienstbaarheid, toegankelijkheid, regeldruk en het algemene beeld over de provincie als organisatie (‘imago’). De deelnemers zijn benaderd door het panelbureau Flycatcher Internet Research. In totaal hebben 282 mensen de vragenlijst ingevuld.
In deze enquête krijgt het thema dienstbaarheid een gemiddeld rapportcijfer van 6,3. Ruim de helft van de deelnemers die contact hebben gehad met de Provincie vindt de kwaliteit van de antwoorden, informatie en ondersteuning die de Provincie geeft goed (52%) en vindt dat de Provincie eerlijk is wat ze wel en niet (kan) doen (51%). Iets minder dan de helft vindt dat de Provincie hen goed ondersteunt bij hun (aan)vraag, klacht of verzoek (49%). Deelnemers van 70 jaar en ouder vinden dit relatief vaker dan van 50- t/m 69-jarigen, en geven ook een hoger rapportcijfer voor het thema dienstbaarheid (7,1 tegenover 5,9).
In de enquête 'ervaren dienstbaarheid, benaderbaarheid en regeldruk onder inwoners’ (zie ook D_58a) bleek dat inwoners die het afgelopen jaar contact opnamen met de provincie dit voornamelijk via e-mail (48%) of webformulier (27%) deden, vanwege de eenvoud (56%) en snelheid (37%). 29% van de respondenten ervaarde barrières in het contact met de Provincie, zoals: het lastig krijgen van een reactie (52%), moeilijk bereikbaar personeel (28%), lange wachttijden (25%) en het zich niet serieus genomen voelen (24%). 71% van de respondenten ervaarde geen barrières in het contact.
Uitvoering begroting 2025: budgetrealisatie
Terug naar navigatie - 8. Provincie midden in de samenleving - Uitvoering begroting 2025: budgetrealisatieDe lasten van de gewijzigde begroting 2025 voor dit programma tot aan de najaarsnota bedragen € 41,63 mln., bestaande uit € 29,14 mln. reguliere middelen, € 12,46 mln. personeelskosten en € 0,03 mln. kapitaallasten.
In onderstaande grafiek presenteren wij alleen de reguliere middelen vanwege de beïnvloedbaarheid van deze posten. Het betreft de bestedingen en juridische verplichtingen tot 8 september (gerealiseerd) en de op dat moment resterende vrije ruimte binnen de vastgestelde budgetten.
De realisatie van de exploitatiemiddelen over 2025 bedraagt tot 8 september 2025 afgerond 57%. Van het resterende deel wordt bij deze najaarsnota een totaalbedrag van € 1,60 mln. (5,5%) overgeboekt naar 2026 en verdere jaren, waarvan € 0,30 mln. voor de lobby van Limburg en € 1,30 mln. voor PA activiteiten.

Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - 8. Provincie midden in de samenleving - Wat mag het kosten?In deze Najaarsnota 2025 wordt het budget voor het programma Provincie midden in de samenleving aangepast op basis van de hierboven beschreven voortgang.
Wij stellen voor om € 3,15 mln. extra geld toe te voegen aan het budget voor de Regio deal Noord-Limburg II eerste tranche projecten (GS-besluit 27-05-2025) en € 0,94 mln. voor de uitvoeringsorganisatie van de Regio deal Midden-Limburg (GS-besluit 26-08-2025).
Tevens wordt € 0,93 mln. toegevoegd aan het IPO-budget voor autonome ontwikkelingen.
Daarnaast gaan de personeelskosten elk jaar met € 0,36 mln. omhoog, vanwege de CAO loonstijgingen.
Tot slot wordt een bedrag van € 1,60 mln. doorgeschoven naar het budget van 2026 en volgende jaren voor de versterking van de lobby van Limburg en de PA activiteiten.
Door deze wijzigingen stijgt het totale budget van het programma (lasten en stortingen in de reserves) van € 41,63 mln. naar € 45,36 mln.
Voor meer informatie verwijzen wij naar de toelichtingen op product-niveau onder ‘Wat gaan we daarvoor doen?’, bij het onderdeel Geld.