8.2.4. Externe relaties en Public Affairs
Public affairs en lobby
Provincie Limburg ziet zich geconfronteerd met steeds grotere en complexere opgaven, die (deels) door het Rijk bij de regionale overheden worden belegd. Daarnaast ligt er een ambitieus Limburgs collegeakkoord, met duidelijke economische en maatschappelijke accenten, die vragen om ondersteunend nationaal en Europees beleid en om additionele middelen uit nationale en Europese fondsen. De optelsom hiervan maakt dat het belangrijker is dan ooit om vanuit het Gouvernement en de brede Limburgse regio doelgericht en goed georganiseerd lobby te bedrijven. Deze lobby dient om te komen tot de juiste beleidsbeslissingen en tot de invulling van de benodigde randvoorwaarden, waaronder nadrukkelijk ook het beschikbaar komen van additionele fondsen.
In het coalitieakkoord ‘Elke Limburger Telt’ is vastgelegd, dat de Provincie gaat werken volgens een nieuwe programmatische lobbyaanpak. Deze programmatische aanpak is doorontwikkeld en kent twee hoofdlijnen:
1. 'Going concern': lobby ten behoeve van de speerpunten uit het coalitieakkoord 'Elke Limburger Telt' zoals uitgewerkt in de diverse beleidskaders, in combinatie met lobby ter versterking van de randvoorwaarden voor uitvoering van onze wettelijke taken.
2. 'Strategische proposities': Boven op de inspanningen die in het kader van 'going concern' worden gepleegd, voorziet de programmatische lobbyaanpak in het formuleren, uitdragen en realiseren van een achttal strategische proposities. Deze acht proposities zijn in 2025 vastgesteld en in verschillende stadia van ontwikkeling: ‘Het Limburgs Bod voor een Duurzaam Chemelot’, ‘Limburg Defensie Agenda’, ‘Limburg Centraal’, ‘Einstein Telescope’, ‘Energie van en voor Limburg’, ‘Toekomst Landelijk, Gebied/Stikstof’, ‘(trinationaal) Onderwijs en Arbeidsmarkt’ en ‘Sociaal en Veerkrachtig Limburg’.
Parallel aan de nieuwe lobbyaanpak van de Provincie wordt samen met de belangrijkste stakeholders in de regio gewerkt aan gezamenlijke afgestemde lobby-inspanningen bij relevante dossiers. Dit gebeurt onder meer onder de vlag van Brightlands, dat hiermee uitgroeit tot hét merk dat symbool staat voor het innovatieve Limburg (in al haar economische en maatschappelijke facetten). De Provincie verzorgt ook hiervan de coördinatie en de bijbehorende werkzaamheden zijn onderdeel van het takenpakket van de lobbyoffice.
Fundraising
Een effectieve fundraising aanpak richting Brussel en Den Haag vraagt om selectiviteit van proposities en een proactieve samenwerking met onze partners. Deze fundraising aanpak wordt ontwikkeld en geïntensiveerd door het kernteam fundraising. Op basis van de door PS vastgestelde beleidskaders zijn de dossiers die kansrijk zijn voor bijdragen uit externe fondsen geselecteerd. Per dossier worden systematisch een projectportfolio opgezet, kansrijke calls in beeld gebracht en aanvragen ingediend in samenwerking met externe partners. Hierbij wordt nadrukkelijk ingezet op de Regionale EU-programma’s (OPZuid, Interreg en NSP-GLB), omdat de Provincie hier een bestuurlijke rol heeft voor wat betreft toekenning van middelen. Bovendien wordt aan de voorkant de uitwerking van proposities gestimuleerd met de inzet van procesmiddelen. De fundraising aanpak wordt versterkt door dossiers met elkaar te verbinden en vanuit een integrale insteek proposities te ontwikkelen. Daarnaast is de beleidsvorming rondom het Meerjarig Financieel Kader 2028-2034 (MFK) in Brussel gestart, de meerjarenbegroting van de EU. Dit proces gaat de komende jaren lopen in Brussel, alsook in Den Haag en de andere Europese hoofdsteden. De Provincie anticipeert op deze belangrijke ontwikkeling en is bezig met zich te organiseren op de lobby richting Brussel en Den Haag enerzijds, en anderzijds het verkennen van de mogelijkheden die het MFK biedt voor provinciale prioriteiten. De Provincie zet in op monitoren en signaleren van mogelijkheden, het voorbereiden van de uitvoering in de Provincie hiervan en, waar nodig en mogelijk, het beïnvloeden van nationaal en Europees beleid. Een voorbeeld hiervan is de recent gepubliceerde Clean Industrial Deal, waarin de focus ligt op energie-intensieve industrie en schone technologie, en waar een sterke link ligt met de duurzame transitie van Chemelot.
80 jaar vrijheid
Democratie is een fundament van onze samenleving en staat verankerd in artikel 1 van de Grondwet. Wereldwijde spanningen en conflicten maken duidelijk dat vrede en vrijheid niet vanzelfsprekend zijn. Daarom is het essentieel dat we blijven herdenken en vieren – niet alleen om het verleden te eren, maar ook om het belang van vrijheid levend te houden voor huidige en toekomstige generaties.
In 2024 en 2025 herdenken we dat het 80 jaar geleden is dat Nederland werd bevrijd van vijf jaar bezetting tijdens de Tweede Wereldoorlog. Door het hele land staan we stil bij de inzet van geallieerde militairen, het verzet en de veerkracht van de bevolking die uiteindelijk leidden tot onze vrijheid. Tegelijkertijd beseffen we dat leven in vrijheid kwetsbaar is en voortdurende inspanning vraagt.
De viering van 80 Jaar Vrijheid begon in september 2024 in Limburg en loopt tot augustus 2025. Tijdens dit lustrumjaar organiseert of ondersteunt de Provincie Limburg diverse betekenisvolle herdenkingen, educatieve projecten en feestelijke activiteiten. Daarmee geven we gezamenlijk betekenis aan vrijheid – door te herinneren, te delen en te verbinden. Ook na het lustrumjaar blijft de Provincie Limburg zich inzetten voor educatie rondom vrijheid. We breiden deze inzet bovendien uit naar het bredere thema vrijheid en democratie, zodat jongeren en volwassenen zich blijvend bewust zijn van de waarde en de verantwoordelijkheid die deze vrijheden met zich meebrengen voor onze democratie.
- Om te komen van ongerichte lobby naar een programmatische aanpak via strategische proposities wordt de interne organisatie verder versterkt volgens de lijnen van het organisatie ontwikkel traject. Externe kennis en expertise wordt ingezet indien nodig om de gewenste resultaten te kunnen boeken en de lobbyvaardigheid in de eigen organisatie te vergroten en duurzaam te borgen; Daartoe is in 2025 onder meer een raamcontract gesloten met deskundige PA-adviesbureau's.
- Voor de doorontwikkeling van het Lobby Office is 1 extra FTE geworven en gestart in Q2 2025.
- Voor de geselecteerde fundraising dossiers ondersteunen wij aanvragen, met een extra inzet op de Regionale programma’s. Wij ondersteunen aanvragen met provinciale middelen en ambtelijke inzet, waarbij de provinciale prioriteiten leidend zijn. Ook zullen wij ons inzetten om samen met partners de beleidsvoorbereiding van nieuwe EU programma’s (vanaf 2028 in uitvoering) te beïnvloeden.
- In 2025 (mede)organiseert Provincie Limburg diverse betekenisvolle herdenkingen en feestelijke vieringen. Tevens wordt inhoudelijk en financieel extra aandacht besteed aan educatie voor vrijheid en democratie.
- Public affairs en lobby is in principe een continu proces zonder tijdshorizon. De val van het kabinet in 2025 en de daaruit volgende landelijke verkiezingen op 29 oktober 2025 en de daaropvolgende formatie van een nieuw kabinet creëren echter momentum om versneld de proposities door te ontwikkelen en de Limburgse belangen in Den Haag onder de aandacht te brengen. Daartoe is eind Q2 een mededeling portefeuillehouder verstuurd.
- Vanuit fundraising worden gedurende het hele jaar aanvragen ondersteund of voor een deel zelf opgesteld die ingediend worden in de voor 2025 lopende en relevante calls van de programma’s. In Q4 2025 zal de monitoringssystematiek operationeel zijn, waarin wij subsidies die in Limburg landen, monitoren en registreren. De eerste monitoringsrapportage met de resultaten van de ingediende aanvragen wordt ten tijde van de Najaarsnota 2025 middels een Mededeling Portefeuillehouder aan PS gepresenteerd.
- De viering van 80 jaar vrijheid loopt tot en met augustus 2025.
Voor de uitvoering van product 8.2.4. Externe relaties en Public Affairs wordt het budget in 2025 verlaagd met € 1,56 mln. Dit gaat om de volgende wijzigingen in de begroting:
Fasering
Om uitvoering te geven aan de versterking van de lobby van Limburg en de PA activiteiten, zoals omschreven in de GS-nota van 30-9-2024, is een budget van € 0,60 mln. beschikbaar gesteld. De aanbesteding is in Q2 2025 afgerond. De uitvoering van de opdracht loopt door tot in 2026. Daarom wordt € 0,3 mln. doorgeschoven naar 2026.
De middelen Regiobranding zijn bedoeld voor de ontwikkeling van het merk Brightlands. De benodigde (Europese) aanbestedingen zijn in Q2 2025 afgerond. De uitvoering van de opdracht loopt door tot in 2027. Daarom wordt € 1,3 mln. doorgeschoven naar 2026 e.v..
Overige bijstellingen
De personeelskosten gaan elk jaar met € 0,04 mln. omhoog, vanwege de loonstijgingen volgens de CAO Provincies.