Leeswijzer

Voortgang activiteiten

Leeswijzer

Terug naar navigatie - Leeswijzer - Leeswijzer

Deze strategische inleiding is de start van onze najaarsnota. De overige hoofdstukken bouwen hier op voort. Dit begint met het financieel kader waarin we de resultaateffecten en nieuwe financiële besluiten uitdiepen. Gevolgd door de programma hoofdstukken waarin we per product de voortgang beschrijven langs de meetlat van kwaliteit, tijd en geld.

De voorliggende najaarsnota bevat in budgettaire zin voorstellen die verder invulling geven aan de uitvoering van de kaders in de lopende begroting 2025 (Voorjaarsnota 2025) en de Programmabegroting 2026. In financiële termen is er dan sprake van nieuw beleid: besluiten waarover uw Staten nog geen besluit hebben genomen in het kader van het budgetrecht.  

Voor het integrale financiële beeld kunt u terecht in de Financiële begroting. Als bijlage is opgenomen: 

  • de PDF-versie van deze najaarsnota.

Operationalisering van de beleidskaders in de reguliere P&C-cyclus

Terug naar navigatie - Leeswijzer - Operationalisering van de beleidskaders in de reguliere P&C-cyclus

In deze Najaarsnota zijn voorstellen opgenomen die leiden tot nieuwe inzet van programmareserves of begrotingsresultaat, zodat de beleidskaders verder in uitvoering kunnen komen. Met inachtneming van het budgetrecht van uw Staten komen deze voorgestelde middelen pas beschikbaar na besluitvorming door uw Staten. 

De P&C Beleidsmonitor: op weg naar een gezamenlijke basis van feiten en cijfers

Terug naar navigatie - Leeswijzer - De P&C Beleidsmonitor: op weg naar een gezamenlijke basis van feiten en cijfers

Op ons P&C publicatieportaal treft u ook de P&C Beleidsmonitor Najaar 2025 aan. 

Op weg naar een gezamenlijke basis van feiten en cijfers. Met grote betrokkenheid bouwen we deze gehele Statenperiode vanuit diverse expertises aan een gemeenschappelijke feitenbasis. Deze basis ondersteunt ons bij het ontwikkelen, uitvoeren en controleren van beleid en bevordert het debat op basis van feiten en cijfers. We zetten fors in op datakwaliteit als voorwaarde voor deze feitenbasis. Inmiddels zijn ruim 85% van de indicatoren uit het indicatorenplan ingevuld en opgenomen in de beleidsmonitor. Een deel van deze indicatoren (doelstellingsniveau) is ook opgenomen in de Najaarsnota en Programmabegroting.

Wat ging er aan vooraf?
Het coalitieakkoord werd vertaald naar acht beleidskaders met elk een doelenboom. De maatschappelijke opgaven, doelstelling en resultaten hierin werden elk vertaald naar één of meer meetbare indicatoren. Het geheel vormde het Indicatorenplan Statenperiode 2023-2027 dat bij de Voorjaarsnota 2024 is vastgesteld. In het najaar van 2024 volgde hieruit een inhoudelijk rijk P&C-product: de P&C Beleidsmonitor. Deze flink uitgebreide opvolger biedt uw Staten een helder inzicht in de voortgang van onze doelstellingen. Door een directe koppeling met ons centrale database is de benodigde hoeveelheid foutgevoelig handwerk afgenomen en is de leesbaarheid verbeterd. De gezette stappen versterken uw Staten in de kaderstellende en controlerende rol. 

Hoe gaan we verder?
De afgelopen periode heeft de nadruk gelegen op de ontwikkeling en invulling van het product. Inmiddels hebben zowel het product als het interne proces de fase van evaluatie en doorontwikkeling bereikt. Onder andere bruikbaarheid en actualiteit van de beleidsmonitor zijn thema's die de komende periode nadrukkelijk op de agenda staan. De behoeften die uw Staten formuleren voor de doorontwikkeling van het product zijn mede richtinggevend in deze komende fase. 

De structurele inzet van data in de P&C-cyclus vraagt verder om diepgaande veranderingen in systemen, kennis, cultuur en vaardigheden. Dit is een majeure ontwikkelopgave die energie en volharding vraagt gedurende de Statenperiode. De eindbestemming is een basis die ons ambtelijk en bestuurlijk beter in staat stelt om gezamenlijk te leren wat werkt voor Limburg.