Financieel kader

Voortgang activiteiten

Samenvatting

Terug naar navigatie - Financieel kader - Samenvatting

Alle financiële wijzigingen met betrekking tot deze Najaarsnota zijn samengebracht in de 4e begrotingswijziging van 2025. Na verwerking van zowel meevallers als tegenvallers, stijgt het verwachte financiële resultaat ten opzichte van de Voorjaarsnota 2025 met € 20,51 mln. Het nieuwe prognose-begrotingsresultaat voor 2025 bedraagt daarmee € 65,11 mln.

De belangrijkste ontwikkelingen na de Voorjaarsnota 2025 zijn als volgt. Er is een stijging van de inkomsten, onder meer door autonome ontwikkelingen, zoals hogere opbrengsten uit de motorrijtuigenbelasting en extra rente op beleggingen. Ook  komt er geld vrij uit de reserve van VDL Nedcar, door de beëindiging van activiteiten. Het voordelige resultaat zetten we onder andere in voor een incidentele extra storting in de risicoreserve Financieel Instrumentarium Sturing in Samenwerking inzake LEF en de  en de risicoreserve offensieve anticiperende Grondaankopen. 

Het gepresenteerde begrotingsresultaat 2025 kent ook een voorbehoud. Er zijn nog enkele begrotingsposten en risico’s waarvan op dit moment nog onvoldoende informatie beschikbaar is om deze in de cijfers mee te nemen en welke van invloed kunnen zijn het verwachte jaarrekeningresultaat. In het vervolg van dit financiële kader worden deze nader toegelicht.

Ook zijn er nog Statenvoorstellen in aantocht, waarvan de vorming van de nieuwe programmareserve Verstedelijkingsbudget Limburg Centraal ad € 50  mln. een claim op dit begrotingsresultaat 2025 legt. Indien dit separate voorstel door uw Staten wordt goedgekeurd daalt het verwachte begrotingsresultaat 2025 van € 65,11 mln. naar € 15,11 mln.

Opbouw van de Najaarsnota

Per saldo nemen de lasten in onze begroting af met € 60,41 mln. Dit heeft gevolgen voor de financiële dekking. Omdat wij in 2025 verwachten minder uit te geven, zullen ook niet alle beoogde bijdragen van partners worden ingezet. Hierdoor dalen de baten in 2025 per saldo met € 18,67 mln. De financiële ruimte die ontstaat door het verlagen van de voorgenomen lasten, voegen wij per saldo toe aan onze reserves, in totaal € 44,01 mln. Dit doen we met het oog op de fasering en toekomstige inzet van deze middelen in de komende jaren.   Daarnaast vinden er stortingen plaats, waarvan de grootste  stortingen betrekking hebben de risicoreserve Financieel Instrumentarium inzake LEF  (€ 9 mln.) en de risicoreserve offensieve anticiperende Grondaankopen (€ 5 mln.). Daarmee bedraagt de totale toevoeging aan de reserves € 57,81 mln. Daartegenover is er een toename van de aanwending vanuit de reserves, namelijk € 27,57 mln. Hierin zit ook een bijzonder resultaat vanuit de vrijval van de bruteringsreserve VDL Nedcar ad € 17,22 mln.  Dit is tevens de belangrijkste verklaring voor de toename van het begrotingsresultaat ten opzichte van de Voorjaarsnota.

Hoe is deze Najaarsnota 2025 opgebouwd?
Uitgaven
Inkomsten
Resultaat
Begroting 2025 tot aan de Najaarsnota 2025
789.539
834.140
44.601
Bijstelling van de ramingen begroting 2025:
Aanvullende reguliere middelen
6.595
241
Aanvullende Specifieke uitkeringen
3.929
3.929
Faseringen
-82.617
-35.489
Meer kapitaallasten
571
-
Autonome ontwikkelingen
442
14.502
Overige bijstellingen
1.667
-1.849
Totaal 4e begrotingswijziging 2025
-69.413
-18.666
Mutaties reserves
57.805
27.565
Totaal 4e begrotingswijziging 2025
-11.608
8.899
20.507
Begroting 2025 na wijzigingen
777.931
843.039
65.108

Budgetrecht van uw Staten

Terug naar navigatie - Financieel kader - Budgetrecht van uw Staten

Met deze Najaarsnota besluiten Provinciale Staten om de Programmabegroting 2025 te wijzigen. Uit deze Najaarsnota blijkt dat het totale budget daalt: van € 789,54 mln. naar € 777,93 mln. Deze daling komt vooral doordat een deel van het geld van 2025 wordt verschoven naar 2026. In totaal wordt er € 82,62 mln. doorgeschoven naar 2026 en latere jaren. Dit gaat met name om subsidies. Meer uitleg hierover vindt u bij de toelichting op de betreffende programma’s, onder het kopje ‘Wat gaan we daarvoor doen?’ bij het onderdeel ‘Geld’.
Alle wijzigingen staan in het voorstel voor de 4e wijziging van de begroting 2025, die in het hoofdstuk 'Financiële begroting', onderdeel 'Financieel voorstel' is opgenomen. De meerjarige consequenties van deze begrotingswijziging zijn verwerkt in de ramingen van het voorstel Programmabegroting 2026, welke gelijktijdig met deze najaarsnota wordt behandeld door Provinciale Staten in de vergadering van 31 oktober 2025.

Focus op de lasten: inzicht wat wij doen

Terug naar navigatie - Financieel kader - Focus op de lasten: inzicht wat wij doen

In dit financiële kader richten wij ons vooral op onze uitgaven. De lastenbegroting laat zien welke uitgaven wij financieel willen doen. De inkomsten, zoals baten en aanpassingen van de reserves, volgen meestal vanzelf uit de plannen. In totaal nemen de uitgaven in onze begroting af met € 69,41 mln. Daarin zitten zowel budget vragende als ruimte gevende wijzigingen.

Om duidelijk te maken waar de veranderingen vandaan komen, vindt u hieronder een overzicht van de verschillende categorieën:

  • budgetvraag nieuwe eigen middelen: dit zijn voorstellen die geld kosten, bijvoorbeeld voor het uitvoeren van ons beleid of om onvermijdbare uitgaven te betalen. In deze Najaarsnota gaat het om € 6,60 mln.;
  • budgetvraag nieuwe middelen derden: budgetvraag voor specifieke uitkeringen (SPUK) of bijdragen van partners en de EU: dit gaat om geld van het Rijk of de Europese Unie dat we alleen onder strikte voorwaarden mogen gebruiken. Provinciale Staten kunnen hier weinig aan veranderen. Het bedrag is € 3,93 mln.;
  • meerjarige fasering: dit zijn voorstellen om geld over te boeken van 2025 naar 2026 en latere jaren. Op basis van onze analyse van de verwachte uitgaven in 2025, schuiven we € 82,62 mln. door naar volgende jaren;
  • jaarlijkse herberekening van kapitaallasten: door de nieuwe berekening van kapitaallasten ontstaat een voordeel van € 0,57 mln.;
  • overige bijstellingen: dit gaat om het actualiseren van budgetten, verschuivingen binnen de bestaande begroting, of meevallers uit voorgaande jaren. Tezamen leidt dit tot een toename per saldo van € 2,11 mln.

De totale mutaties van de lasten per programma sluiten direct aan bij de financiële tabellen in de programma's bij de derde W-vraag "Wat mag het kosten". In dit financieel kader lichten wij de verschillende rubrieken nader toe. En daar waar het om nieuwe budgetten gaat of waar ophoging van budgetten aan de orde is, geven we de dekkingsbron aan.

€ x 1.000
Begrotingsprogramma
Nieuwe eigen middelen
Nieuwe middelen derden
Fasering
Kapitaallasten
Overige bijstellingen
Totale mutatie lasten
1
Perspectief voor het landelijk gebied
221
0
-52.208
0
1.256
-50.731
2
Samen leven en bestaanszekerheid
589
0
0
0
-591
-2
3
Werken aan de toekomstige economie
1.729
0
-17.602
1.400
-46
-14.519
4
Nieuwe energie en leefmilieu
245
0
-53
0
433
625
5
Leefbare steden en dorpen
0
580
-3.315
0
-1.492
-4.227
6
Cultuur en erfgoed voor iedereen
0
0
-1.201
0
70
-1.131
7
Een bereikbaar en toegankelijk Limburg
185
2.572
-4.583
-829
8.414
5.759
8
Provincie midden in de samenleving
3.386
708
-1.600
0
1.241
3.735
9
Financiën en overhead
240
69
-2.056
0
-7.176
-8.923
Totaal
6.595
3.929
-82.617
571
2.110
-69.413

Budgetvraag 2025 nieuwe eigen middelen

Terug naar navigatie - Financieel kader - Budgetvraag 2025 nieuwe eigen middelen

Voor het budgetrecht van Provinciale Staten is het belangrijk om te weten hoe nieuwe middelen worden ingezet. In de onderstaande tabel is per programma zichtbaar waar wij voorstellen om nieuwe of extra middelen te gebruiken om het beleid van Provinciale Staten uit te voeren. Meestal maken we hiervoor gebruik van programmareserves, die u terugvindt in de kolom ‘dekking’. PR staat voor programmareserve. Soms gebruiken we ook andere bestemmingsreserves voor het betreffende doel.

Daarnaast kan het college, door nieuwe ontwikkelingen of onverwachte situaties, een andere bron van dekking voorstellen. Dit is bijvoorbeeld nodig bij structurele aanpassingen van budgetten of autonome ontwikkelingen. Daarbij wordt ook een beroep gedaan op het begrotingsresultaat. In deze gevallen zijn deze expliciet toegelicht in het Statenvoorstel.

In de tabel vind u ook het nummer van het beleidsproduct waar de budgetvraag over gaat. Meer toelichting hierover staat in de verschillende programma’s en producten, onder het onderdeel ‘Geld’.

De totale aanvullende budgetruimte die in 2025 nodig is, en waarvan de dekking uit eigen middelen komt, bedraagt € 6,60 mln. In de tabel is ook de meerjarige raming opgenomen. De totale budgetvraag tot en met 2028 is € 15,08 mln. 

€ x 1.000
Voorstellen aanvullende nieuwe eigen middelen
Dekking
Product
Begroting 2025
Meerjarenraming
2026
2027
2028
Programma 1 Perspectief voor het landelijk gebied
GS 5-8-2025 Uitrol Limburgse Biodiversiteitsmonitor
Begrotingsresultaat
1.1.2
221
821
821
821
221
821
821
821
Programma 2 Samen leven en bestaanszekerheid
GS 24-6-2025 Gratis bibliotheeklidmaatschap voor Limburger met een kleine beurs
PR Sociale agenda
2.1.1
589
-
-
-
GS 27-5-2025 Subsidieregeling armoede en laaggeletterdheid 2025-2027
PR Sociale agenda
2.1.1
-
600
400
-
589
600
400
-
Programma 3 Werken aan de toekomstige economie
GS 10-6-2025 Aankoop gronden Graetheide en de Lexhy
PR Economie
3.4.1
466
1.000
-
-
GS 10-6-2025 Aanvullende projectsubsidie duurzame verankering TEFAF
PR Economie
3.1.1
150
-
-
-
GS 1-7-2025 Brightlands-middelen 2025
PR Brightlands
3.2.2
647
-
-
-
GS 5-8-2025 Financiering additionele activiteiten Grensinfopunten
Begrotingsresultaat / Bijdrage van derden
3.3.1
241
366
366
366
GS 5-8-2025 Proceskosten Sea Eagle
Begrotingsresultaat
3.4.1
25
375
-
-
GS 12-8-2025 Bijdrage Provincie Limburg acquisitie project
Res. knelpunten economisch beleid
3.1.1
200
-
-
-
1.729
1.741
366
366
Programma 4 Nieuwe energie en leefmilieu
GS 24-6-2025 Uitvoering modulaire aanpak concretiserend milieubeleid 2025-2026
PR Energie
4.2.1
95
275
35
-
GS 5-8-2025 Bijdrage RUD Noord-Limburg
Begrotingsresultaat
4.2.2
150
362
362
362
245
637
397
362
Programma 7 Een bereikbaar en toegankelijk Limburg
GS 5-8-2025 Financiering Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij
Begrotingsresultaat
7.2.1
185
185
-
-
185
185
-
-
Programma 8 Provincie midden in de samenleving
GS 27-5-2025 1e tranche projecten Regio Deal Noord-Limburg II
PR bestuurlijke vernieuwing
8.1.1
3.150
-
-
-
GS 26-8-2025 Regiodeal Midden-Limburg
PR Regiodeals 5e en 6e tranche
8.1.1
236
211
3.386
211
-
-
Programma 9 Financiën en overhead
GS 5-8-2025 Garantie voorwaarden personeel ODZL
Begrotingsresultaat
9.1.1
240
250
254
250
240
250
254
250
6.595
4.445
2.238
1.799

Budgetvraag 2025 nieuwe middelen derden

Terug naar navigatie - Financieel kader - Budgetvraag 2025 nieuwe middelen derden

Naast onze gewone dekkingsbronnen ontvangen wij aanvullend € 3,93 mln. aan bijdragen van het Rijk via specifieke uitkeringen (SPUK) en vanuit bijdragen van partners. Deze middelen mogen wij alleen onder strenge voorwaarden gebruiken voor onze programmadoelstellingen. Daarom kunnen wij ze niet voor andere doelen inzetten.

In de tabel staat ook de meerjarige raming. De totale budgetvraag tot en met 2028 is € 6,22 mln.

€ x 1.000
Voorstellen aanvullende nieuwe middelen derden
Dekking
Product
Begroting 2025
Meerjarenraming
2026
2027
2028
Programma 5 Leefbare steden en dorpen
SPUK FIOW J6 - Aanpassing Subsidieregeling FIOW Flexibele inzet ondersteuning woningbouw
SPUK
5.1.2
290
-
-
-
Proceskosten De Peel - aanvullende inkomsten partners
Bijdrage partners
5.1.3
162
-
-
-
SPUK Novex De Peel
SPUK
5.1.3
59
-
-
-
SPUK Novex Zuid-Limburg
SPUK
5.1.3
68
-
-
-
580
-
-
-
Programma 7 Een bereikbaar en toegankelijk Limburg
GS 9-7-2025 SPUK Snelfietsroutes (SVD)
SPUK
7.1.1
2.275
-
-
-
GS 25-3-2025 SPUK Tijdelijke regeling Slim veilig duurzaam mobiliteitsinfra 2023-2027
SPUK
7.1.1
297
1.153
500
-
2.572
1.153
500
-
Programma 8 Provincie midden in de samenleving
GS 26-8-2025 Regiodeal Midden-Limburg
SPUK
8.1.1
708
634
-
-
708
634
-
-
Programma 9 Financiën en overhead
SPUK Wet Open Overheid
SPUK
9.1.1
69
-
-
-
69
-
-
-
3.929
1.787
500
0

Meerjarige fasering

Terug naar navigatie - Financieel kader - Meerjarige fasering

Een van de maatregelen om zo realistisch mogelijk te begroten, is dat we regelmatig de budgetten controleren en bijsturen als dat nodig is. Bij de Najaarsnota hebben we vooral gekeken naar wat we dit jaar verwachten uit te geven.

Fasering betekent dat we het schema van uitgaven aanpassen. Dit kan inhouden dat we geld doorschuiven naar volgende jaren of juist eerder inzetten, bijvoorbeeld geld van 2026 en later al in een eerder jaar gebruiken. Fasering is alleen een verschuiving in tijd en verandert niets aan het beleid zelf.

In totaal schuiven we € 82,62 mln. door naar 2026 en latere jaren. Een deel van het geld gaat tijdelijk terug naar de dekkingsbron op de balans, totdat duidelijk is wanneer de uitgaven precies plaatsvinden. Op deze manier voorkomen wij niet alleen onnodige (administratieve) onderbesteding, maar wordt de begroting 2025 ook realistischer. Het blijft echter een punt van aandacht. Vooral bij het uitbetalen van subsidies zijn we afhankelijk van hoe snel en goed aanvragers hun stukken aanleveren. Specifiek bij het programma Perspectief van het Landelijk gebied waren de verwachtingen over het uitgavenpatroon financieel te optimistisch. 

€ x 1.000
Faseringen
Product
Begroting 2025
Meerjarenraming
2026
2027
2028
Programma 1 Perspectief voor het landelijk gebied
Fasering budgetten Natuur en Water
1.1.1
-5.689
2.613
1.806
403
Fasering SPUK J117 Soorten Management Plannen
1.1.1
-2.346
2.818
Faseringen SPUK L16 Natuur fase 1 Boscompensatie
1.1.1
780
-780
Fasering SPUK L16 Natuur fase 1
1.1.2
-1.195
2.695
SPUK L25 Versnelling transitie landelijk gebied
1.1.2
-2.800
Fasering SPUK L33 Natuur fase 2
1.1.2
500
500
Fasering budgetten Limburgs programma Landelijk Gebied
1.1.2
-4.349
2.170
1.050
500
Fasering N2000 subsidiebeschikkingen
1.1.2
-10.608
2.847
7.761
GS 24-6-2025 Wijzigingsbesluit nadere subsidieregels maatregelen Natura 2000 gebieden 2025-2027
1.1.2
-3.700
3.700
GS 24-6-2025 Subsidiëring Limburgse nationale parken 2025-2026
1.1.3
-202
202
GS 12-8-2025 Cofinanciering Landschapspark Grenzeloos Bocageland
1.1.3
-150
-30
60
60
Fasering budgetten Landschap
1.1.3
-2.691
1.152
1.560
Fasering SPUK E87 subsidie Deltaplan Hoge Zandgronden
1.3.1
-10.300
10.300
Fasering budgetten Natuur en Water
1.3.1
-472
99
74
Fasering budgetten SPUK E102 Water Ruimte Limburg
1.3.1
-3.536
3.536
Fasering budgetten Waterveiligheid Maas
1.3.2
-5.450
4.500
950
-52.208
36.321
13.261
963
Programma 3 Werken aan de toekomstige economie
Fasering budgetten binnen product 113 en 351
3.5.1
-1.256
-
-
1.256
Fasering Communicatie en kennisdeling Verduurzaming
3.4.1
-25
25
-
-
Fasering middelen cofinanciering europese projecten Circulaire Economie
3.2.1
212
-114
-98
-
Fasering middelen garantiesubsidie verleend aan de Coöperatie Leo Loopbaan
3.3.1
-
-
-
-
Fasering middelen product 331 Arbeidsmarkt
3.3.1
-745
745
-
-
Fasering Einstein Telescope
3.1.1
-400
-
400
-
Fasering Einstein Telescope
3.2.1
-3.500
3.500
-
-
Faserin middelen product MAA
3.1.3
-9.633
9.433
-
-
Fasering middelen product landbouw NJN
3.5.1
-2.255
2.000
-
-
-17.602
15.589
302
1.256
Programma 4 Nieuwe energie en leefmilieu
Fasering Procesgeld Militaire Luchthavens
4.2.1
-53
53
-
-
-53
53
-
-
Programma 5 Leefbare steden en dorpen
Fasering KLC programma Beekdaelen - meerjarige projectsubsidie
5.1.1
35
-35
-
-
Fasering ontwikkellocatie Oostflank Brunssum
5.1.3
-200
204
-
-
GS 17-6-2025 Fasering budget Kennisontwikkeling binnen Instituut I3ML
5.1.4
-1.800
200
200
200
Fasering middelen Mijnbouwschade
5.1.4
-1.350
1.350
-
-
-3.315
1.719
200
200
Programma 6 Cultuur en erfgoed voor iedereen
Fasering middelen Product 621 Erfgoed
6.2.1
-1.201
1.201
-
-
-1.201
1.201
-
-
Programma 7 Een bereikbaar en toegankelijk Limburg
GS 13-5-2025 Aanpassing bevoorschotting subsidie Arriva 2025
7.2.2
17.746
-17.746
-
-
Fasering binnen product 711
7.1.1
-9.130
5.285
2.420
725
Fasering budgetten product 711 NJN 2025
7.1.1
-139
-
-
-
Fasering budgetten product 711 NJN 2025
7.3.1
-13.059
13.199
-
-
-4.583
738
2.420
725
Programma 8 Provincie midden in de samenleving
Fasering budget Versterking lobby organisatie en Public Affairs
8.2.4
-300
300
-
-
Fasering budget Regiobranding Limburg
8.2.4
-1.300
650
650
-
-1.600
950
650
-
Programma 9 Financiën en overhead
Fasering budget organisatie ontwikkeltraject (OOT)
9.1.1
-1.755
1.755
-
-
Fasering Budget Implementatiekosten Wet Open Overheid (WOO)
9.1.1
-301
301
-
-
-2.056
2.056
-
-
-82.617
58.627
16.833
3.144

Herberekening van kapitaallasten

Terug naar navigatie - Financieel kader - Herberekening van kapitaallasten

Herberekening van kapitaallasten: een stijging in 2025 van € 0,57 mln.

Op basis van een geactualiseerde investeringsplanning en de herberekening van de kapitaallasten stijgen de lasten met € 0,57 mln., dit kent twee oorzaken:

  • Er is sprake van een afwaardering van de deelneming in LBDF voor € 1,4 mln. (nadelig).
  • In 2025 is rekening gehouden met een risico-stelpost. Deze heeft zich niet gematerialiseerd en kan daarmee vrijvallen € 0,83 mln. (voordelig).

Overige bijstellingen in de lasten

Terug naar navigatie - Financieel kader - Overige bijstellingen in de lasten

In de onderstaande tabel staan de overige begrotingsmutaties die zorgen voor een toename van de uitgaven. De belangrijkste stijging betreft de lasten in het kader van VDL Nedcar (€ 7,80 mln. in 2025) als gevolg van de afspraken, behorend bij het beëindigen van de activiteiten. Daartegenover staat een daling van € 4,00 mln. (2025) als een stelpost voor te verwachten resultaten uit voorgaande jaren. De resultaten uit voorgaande jaren bestaan met name uit afrekeningen van verstrekte subsidies.

Tot slot zijn er binnen de begroting enkele verschuivingen tussen programma’s doorgevoerd. Deze overboekingen zijn budgetneutraal en hebben geen invloed op het totaalbedrag.

€ x 1.000
Overige bijstellingen op de begroting
Aard van de bijstelling
Product
Begroting 2025
Meerjarenraming
2026
2027
2028
Programma 1 Perspectief voor het landelijk gebied
GS 27-5-2025 Gevolgen nieuwe CAO 2025-2026
Autonome ontwikkeling
div
484
-
-
-
GS 9-7-2024 Stimulering biodiversiteit in gemeenten (basiskwaliteit Natuur)
Overboeking binnen begroting
1.1.1
130
-
-
-
GS 9-7-2024 Stimulering biodiversiteit in gemeenten (basiskwaliteit Natuur)
Overboeking binnen begroting
1.1.3
-130
-
-
-
GS 21-1-2025 Propositie Heuvelland gedeelte subsidieregling landschapselementen
Overboeking binnen begroting
1.1.2
85
-
-
-
GS 21-1-2025 Propositie Heuvelland gedeelte subsidieregling landschapselementen
Overboeking binnen begroting
1.1.3
-85
-
-
-
Procesmiddelen PLA
Overige bijstelling
1.1.3
14
14
14
14
Bijstelling IPO budget inzake faunaschade
Overige bijstelling
1.1.1
758
1.256
14
14
14
Programma 2 Samen leven en bestaanszekerheid
GS 27-5-2025 Gevolgen nieuwe CAO 2025-2026
Autonome ontwikkeling
div
76
-
-
-
GS 27-5-2025 Evaluatie en Wijzigingsvoorstel Subsidieregelingen Limburgse Leefbaarheidsaanpak
Overige bijstelling
2.1.1
-833
-1.670
-
-
GS 27-5-2025 Evaluatie en Wijzigingsvoorstel Subsidieregelingen Limburgse Leefbaarheidsaanpak
Overige bijstelling
2.2.1
167
1.170
-500
-
-591
-
-
-
Programma 3 Werken aan de toekomstige economie
GS 27-5-2025 Gevolgen nieuwe CAO 2025-2026
Autonome ontwikkeling
div
256
-
-
-
GS 3-6-2025 Uitbreiding formatie t.b.v. Smart Skills Lab
Overige bijstelling
3.2.1
-281
-
-
-
Aanpassing budget grensinformatiepunten 2025-2028
Overige bijstelling
3.3.1
-21
-50
-50
-50
-46
-50
-50
-50
Programma 4 Nieuwe energie en leefmilieu
GS 27-5-2025 Gevolgen nieuwe CAO 2025-2026
Autonome ontwikkeling
div
433
-
-
-
433
-
-
-
Programma 5 Leefbare steden en dorpen
GS 27-5-2025 Gevolgen nieuwe CAO 2025-2026
Autonome ontwikkeling
div
323
-
-
-
GS 19-8-2025 Subsidiverlening KLC project Kazernekwartier Venlo
Begrotingsresultaat
5.1.1
-1.815
-
-
-
-1.492
-
-
-
Programma 6 Cultuur en erfgoed voor iedereen
GS 27-5-2025 Gevolgen nieuwe CAO 2025-2026
Autonome ontwikkeling
div
80
-
-
-
Uitvoeringsprogramma Limburgse taal
Overige bijstelling
6.1.1
-10
-10
-10
-
70
-
-
-
Programma 7 Een bereikbaar en toegankelijk Limburg
GS 27-5-2025 Gevolgen nieuwe CAO 2025-2026
Autonome ontwikkeling
div
613
-
-
-
GS 12-8-2025 Beeindiging VDL Nedcar
Overige bijstelling
7.2.1
7.801
10.144
19
19
8.414
10.144
19
19
Programma 8 Provincie midden in de samenleving
GS 27-5-2025 Gevolgen nieuwe CAO 2025-2026
Autonome ontwikkeling
div
363
-
-
-
Vrijval middelen afgerond project van Regiodeal Noord-Limburg
Overige bijstelling
8.1.1
-56
-
-
-
Uitvoeringsprogramma Limburgse taal
Overige bijstelling
8.2.1
10
10
10
-
Bijstelling IPO budget
Overige bijstelling
8.2.1
925
836
836
836
1.241
846
846
836
Programma 9 Financiën en overhead
GS 27-5-2025 Gevolgen nieuwe CAO 2025-2026
Autonome ontwikkeling
div
-2.219
-
-
-
Herberekening renteopbrengsten beleggingen 2025
Autonome ontwikkeling
9.2.4
33
-
-
-
Procesmiddelen PLA
Overige bijstelling
9.1.1
-14
-14
-14
-14
Structurele resultaten voorgaande dienstjaren
Overige bijstelling
9.2.5
-4.000
-5.000
-5.000
-5.000
GS 3-6-2025 Uitbreiding formatie t.b.v. Smart Skills Lab
Overige bijstelling
9.2.5
23
94
94
70
Vrijval Post onvoorzien
Overige bijstelling
9.2.6
-1.000
-
-
-
-7.176
-4.920
-4.920
-4.944
2.110
5.779
-4.347
-4.125

Mutaties van de baten en reserves

Terug naar navigatie - Financieel kader - Mutaties van de baten en reserves

Zoals eerder aangegeven, bewegen de inkomsten en aanpassingen in de reserves meestal mee met de uitgaven in de begroting. Dit sluit echter niet altijd helemaal aan, want soms zijn er meevallers of andere mutaties die van invloed zijn op het saldo. Deze lichten wij apart toe in deze paragraaf.

Verlaging van de inkomsten in 2025: per saldo € 18,67 mln.

Dit betreft een saldo van bedragen die de lasten in onze begroting dekken. Zo stijgt het saldo door het opvoeren van nieuwe of aanvullende bedragen van specifieke uitkeringen en autonome ontwikkelingen als renteopbrengsten en opcenten motorrijtuigenbelasting (MRB). Maar daalt het vanwege faseringen van andere posten.

Toevoegingen aan de reserves: € 57,80 mln.

Er wordt € 5,00 mln. toegevoegd aan de nieuwe risicoreserve voor offensieve anticiperende grondaankopen. Daarnaast een incidentele extra storting van € 9,00 mln. in de  risicoreserve Financieel Instrumentarium Sturing in Samenwerking inzake LEF. De overige toevoegingen hebben  betrekking op faseringen van middelen. Deze worden overgeboekt naar 2026 en latere jaren via de reserves, zodat ze meebewegen met de gewijzigde planning. 

Hogere onttrekkingen uit de reserves: € 27,57 mln.

De grootste onttrekkingen betreffen de aanwending van de reservering voor VDL Nedcar van € 25,02 mln. en een inzet van € 3,15 mln. inzake Regiodeals. De overige onttrekkingen hebben te maken met bijstellingen, het inzetten van programmareserves en het doorschuiven van budgetten, zodat de dekking meebeweegt met de uitgaven. 

Stijging van het resultaat van € 44,60 mln. naar € 65,11 mln.

Terug naar navigatie - Financieel kader - Stijging van het resultaat van € 44,60 mln. naar € 65,11 mln.

De onderstaande tabel laat zien welke veranderingen het begrotingsresultaat beïnvloeden. 

Het positieve resultaat in 2025 komt met name door de volgende stijgingen:

  • de vrijval vanuit de bruteringsreserve van VDL Nedcar, als gevolg van de beëindiging van de activiteiten, van € 17,22 mln. (de totale aanwending was € 25,02 mln.). 
  • stijging van de renteopbrengsten uit beleggingen met € 8,32 mln.;
  • hogere verwachte inkomsten uit opcenten MRB van € 6,03 mln.;
  • opname van verwachte inkomsten uit voorgaande dienstjaren van € 4,00 mln.

Daartegenover staan ook enkele nadelige effecten, waarvan de grootste afwijkingen:

  • een extra storting in de risicoreserve SIS inzake LEF van € 9,00 mln.;
  • de vorming van een risicoreserve ten behoeve van offensieve anticiperende grondaankopen voor € 5,00 mln.
€ x 1.000
Product
Begroting
Meerjarenraming
2025
2026
2027
2028
Begrotingsresultaat vóór Najaarsnota 2025
Geraamde resultaat Programmabegroting 2025 incl. (BW 1, 2 en 5)
44.601
16.567
14.378
16.960
Mutaties Najaarsnota 2025 met effect op het begrotingsresultaat
Resultaat effect op baten
79
Bijstelling legesopbrengsten 2025 ev jaren
4.2.2
-1.792
-842
-842
-842
74
Herberekening opcentenheffing motorrijtuigenbelasting
9.2.1
6.028
17
Herberekening renteopbrengsten beleggingen 2025
9.2.4
8.322
7
Bijstelling dividenduitkeringen BNG en NWB
9.2.3
118
12.676
-842
-842
-842
Resultaat effect op lasten
Conform Statenvoorstel
65
A. GS 5-8-2025 Uitrol Limburgse Biodiversiteitsmonitor
1.1.2
-221
-821
-821
-821
67
B. GS 5-8-2025 Financiering additionele activiteiten Grensinfopunten
3.3.1
-125
-125
-125
68
C GS 5-8-2025 Financiering Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij
7.2.1
-185
-185
D. GS 5-8-2025 Proceskosten Sea Eagle
3.4.1
-25
-375
71
F. GS 5-8-2025 Garantie voorwaarden personeel ODZL
9.1.1
-240
-250
-254
-250
69
G. GS 5-8-2025 Bijdrage RUD Noord-Limburg
4.2.2
-150
-362
-362
-362
Overige posten
2
GS 15-4-2025 Subsidie voor de Grensinformatiepunten 2025-2028
3.3.1
6
6
6
6
76
GS 19-8-2025 Subsidieverlening KLC project Kazernekwartier Venlo
5.1.1
1.815
39
Bijstelling stelpost kapitaallasten Risicocomponent
7.2.1
829
77
Beëindiging VDL Nedcar
7.2.1
-19
-19
-19
4
Correctie budget Regiodeal Noord-Limburg
8.1.1
14
48
Structurele resultaten voorgaande dienstjaren
9.2.5
4.000
5.000
5.000
5.000
53
Vrijval post onvoorzien
9.2.6
1.000
59
Bijstelling IPO-budget
9.2.6
-1.683
-836
-836
-836
6
GS 27-5-2025 Gevolgen nieuwe CAO 2025-2026
Divers
-409
61+45
Diverse faseringen en bijstellingen
Divers
-141
4.610
2.033
2.589
2.593
Resultaateffect op reserves
Conform Statenvoorstel
70
E. GS 5-8-2025 Extra storting risicoreserve Financieel intrumentarium SIS inzake LEF
4.1.1
-9.000
Overige posten
73
PS 19-9-2025 Vorming risicoreserve offensieve anticiperende aankopen
5.1.3
-5.000
77
Beëindiging VDL Nedcar
9.2.5
17.220
3.220
Effect op het begrotingsresultaat
20.506
1.191
1.747
1.751
Begrotingsresultaat ná Najaarsnota 2025
65.107
17.758
16.126
18.711

Verwachtingen rondom het jaarrekeningresultaat 2025

Terug naar navigatie - Financieel kader - Verwachtingen rondom het jaarrekeningresultaat 2025

Vooruitlopend op de jaarrekening is de begroting al gecontroleerd en bijgewerkt. Toch kan het uiteindelijke resultaat van de jaarrekening nog afwijken, omdat we nog niet alle benodigde informatie hebben. Hieronder benoemen we de belangrijkste posten.

Posten zónder effect op het resultaat:

  • specifieke uitkeringen die we nog gaan ontvangen en waarvoor we het geld nog zullen inzetten;
  • aanvullende decentralisatie-uitkeringen die wij ultimo 2025 gaan ontvangen op basis van de decembercirculaire.

Posten mét effect op het resultaat:

  • de effecten van de komende circulaires Provinciefonds waarbij wij een materiële impact gaan verwachten als gevolg van het proces van herijking Provinciefonds;
  • de effecten van compensatie derving opcenten MRB;
  • mogelijke extra stortingen of vrijval uit de risicoreserve Financieel instrumentarium Sturing in Samenwerking;
  • aanvullende stortingen in de voorziening dubieuze debiteuren;
  • afhandeling van de Tram Maastricht-Hasselt;
  • het manifesteren van de risico's uit de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing,

In deze Najaarsnota zijn de effecten van de septembercirculaire 2025 nog niet meegenomen, omdat deze op het moment van publiceren nog niet bekend waren.

Naast de bovengenoemde posten blijft er altijd het risico dat we minder uitgeven dan gepland. Ook dit kan een effect hebben op het resultaat. Het is belangrijk te weten dat een voordelig resultaat door onderbesteding niet altijd betekent dat dit geld vrij besteedbaar is. Veel van deze middelen zijn bedoeld voor bestaande verplichtingen en kunnen daarom niet zomaar voor iets anders gebruikt worden.

Nieuwe egalisatiereserve meerjarige projectsubsidies eigen middelen

Terug naar navigatie - Financieel kader - Nieuwe egalisatiereserve meerjarige projectsubsidies eigen middelen

De afgelopen jaren hebben we geconstateerd dat meerjarige projectsubsidies, betaald uit eigen middelen, het financiële resultaat sterk kunnen beïnvloeden. Dit terwijl er juridisch afdwingbare verplichtingen aan dit resultaat ten grondslag liggen en het dus geen vrij te besteden middelen zijn. Door niet-bestede  middelen te reserveren wordt een scherper financieel resultaat beoogd. Daarom is het voorstel een egaliserende reserve in te stellen voor de betreffende meerjarige projectsubsidies. Het instellingsbesluit is opgenomen in de Financiële begroting, onderdeel Financieel voorstel, alsmede het Statenvoorstel.