We werken aan de nationale en internationale bereikbaarheid van Limburg. Dit doen we door in te zetten op de aanpassing en/of realisatie van (grensoverschrijdende) spoorverbindingen, snelwegen en vaarwegen. De tijdige realisatie van de Maaslijn heeft daarbij onze prioriteit. Verder werken we aan de Drielandentrein, Intercity (Randstad)-Eindhoven-Heerlen-Aachen, Weert-Hamont-Antwerpen en de Intercity tussen Eindhoven, Venlo en Düsseldorf. Voor het vervoer over de weg gaat het over de verbreding van de A2 tussen Het Vonderen en Kerensheide, Knooppunt Zaarderheiken, de A67 en de doorstroming op de A2 tussen Weert en Eindhoven. Tot slot lobbyen we voor de bereikbaarheid van Limburg over het water en zetten we in op de uitbreiding van onze binnenhavens. Dit doen we via de samenwerking met de binnenhavens in Blueports.  

Rol Provincie: belangenbehartiger, subsidiënt

Wij gaan in 2025 verder met de uitvoering van het Beleidskader 2024-2027 'Een Bereikbaar en Toegankelijk Limburg’.   

  • We blijven ons inzetten om aanspraak te maken op de verschillende Europese fondsen voor de invulling van onze mobiliteitsopgaven;
  • Ook zetten we onze inzet voor de Limburgse mobiliteitsopgaven bij het Rijk voort;
  • We blijven sturen op tijdige realisatie van de elektrificatie en partiële spoorverdubbeling van de Maaslijn;
  • We blijven ons onverminderd inzetten voor de internationale verbindingen Weert-Hamont-Antwerpen en de Intercity (Randstad)-Eindhoven-Heerlen-Aken;
  • We blijven in contact met onze grensoverschrijdende partners om verdere mogelijkheden van grensoverschrijdende busverbindingen te bespreken. De ticketing en tarifering is daarbij ook een belangrijk gespreksonderwerp;
  • We blijven bij het Rijk lobbyen voor een goede multimodale bereikbaarheid over de weg en de vaarwegen.

Wij zijn tevreden als de reiziger zich ongehinderd over de grens kan verplaatsen met het openbaar vervoer. Daarnaast zijn wij tevreden als Limburg multimodaal bereikbaar is via de weg (o.a. A2-Weert-Eindhoven, A67), water (o.a. Julianakanaal en de Maas) en het spoor. 

Groen

Voor de realisatie van bovengenoemde opgaven zijn we veelal afhankelijk van andere partijen, waaronder het Rijk. We voeren een stevige lobby richting Rijk en Europa om de projecten volgens planning te kunnen uitvoeren en afronden. Dit blijft een doorlopend proces.  

Oranje

Voor de uitvoering van product 7.3.1. Limburg nationaal en internationaal verbonden, wordt het budget in 2025 verhoogd met € 12,00 mln. Dit betreft een Europees Subsidie voor het project Rhombus Upside III (als gevolg van de lobby voor multimodale bereikbaarheid over vaarwegen, zoals hiervoor onder het kopje kwaliteit beschreven. De Provincie treedt als penvoerder op en is verantwoordelijk voor het overmaken van de bijdragen aan de partners. Daardoor wordt dit bedrag zowel aan de lasten als aan de baten van de begroting 2025 toegevoegd. Hiervoor wordt een Consortium Agreement opgesteld.

Verder zijn de kapitaallasten aangepast (€ 1,58 mln.). De planning van de Maaslijn is afgelopen periode door ProRail met de betrokken aannemer Swietelsky verder uitgewerkt. Dit heeft geleid tot een bijgesteld uitgavenpatroon. De Provincie heeft haar kapitaallasten op deze actualisatie aangepast. Dit betreft een financieel-technische correctie en heeft geen invloed op (de mijlpalen van) het project.

Groen