
7.2.1. Infrastructuur
Basis op orde in het wegbeheer
De nieuwe Nota Infrastructurele Kapitaalgoederen 2024-2027, met daarin vastgelegd het gewenste kwaliteitsniveau 'Basis' voor beheer en onderhoud van wegen, kunstwerken en andere infrastructurele kapitaalgoederen is op 26 april 2024 vastgesteld. Het provinciale infrastructurele areaal voldoet aan het kwaliteitsniveau ‘Basis’.
De onderhouds- en vervangingsplanning van verhardingen en civiele kunstwerken is ook het moment om ingrepen uit het functioneel, natuurinclusief, administratief en duurzaam-circulair kader mee te nemen. In de periode 2024-2027 wordt het onderhoud voor wat betreft het functioneel kader zoveel mogelijk gecombineerd met de inrichtingseisen uit de Leidraad Inrichting Provinciale infrastructuur (LIPI).
Ook in 2025 geven we uitvoering aan deze nieuwe Nota Infrastructurele Kapitaalgoederen 2024-2027 en continueren we de uitvoering van de reeds opgenomen weginfrastructuurprojecten in het IPML.
Rol Provincie: procesmanager, partner
De beschikbare middelen worden geprogrammeerd op basis van onderhoudsprioriteit waarbij, conform de CROW-onderhoudssystematiek het onderhoudsniveau 'Basis' van de provinciale arealen wordt geborgd. Op het moment dat onderhoud wordt uitgevoerd, wordt vanaf 2025 ook gekeken welke maatregelen gecombineerd kunnen worden uitgevoerd om te voldoen aan het functioneel, administratief, duurzaam en circulair kader en natuurinclusief kader. Daarnaast wordt binnen de beschikbare middelen gekeken welke aanvullende maatregelen op hoog risicolocaties ten behoeve van verkeersveiligheid kunnen worden meegenomen. Alle beheersmatig geprogrammeerde onderhoudsactiviteiten worden uitgevoerd binnen de kaders van tijd en geld.
Het beheren en onderhouden van de provinciale infrastructuur is een continu proces conform de onderhoudsprogrammering die is opgenomen in de verplichte paragraaf 'Onderhoud kapitaalgoederen' als onderdeel van de Programmabegroting 2025.
Bij twee projecten is vertraging ontstaan:
- project N595 Wittemer Allee; de start van de realisatiefase is naar achteren verschoven i.v.m.
beroepsprocedure; hierdoor is de planning van de uitgaven aangepast; de oorspronkelijk in 2025
geplande uitgaven van € 18,00 mln. zijn verschoven naar eind 2026 e.v.; - fase 1 van project N598 Reconstructie De Hut – De Plank; de start is afhankelijk van stikstof en
de planning van netbeheerders; ook hier is de planning van de uitgaven aangepast; de
oorspronkelijk in 2025 geplande uitgaven van € 13,87 mln. zijn verschoven naar 2026 e.v.
Voor de uitvoering van product 7.2.1. Infrastructuur vinden er kleine verschuivingen plaats binnen de bestaande budgetten.
In de Voorjaarsnota (Financieel voorstel) wordt een investeringsbesluit ter vaststelling voorgelegd voor:
- verschuivingen binnen een aantal infrabeheerprojecten uit de Nota Infrastructurele Kapitaalgoederen, zoals contract verhardingen afwatering, geleiderails en wegverlichting;
- financiële afronding van een aantal infraprojecten (N271 Groot onderhoud Gennep, N271 Rotonde Well en vervangingsinvesteringen, o.a. verkeersregelinstallaties, bewegwijzering en studieprojecten).
De actualisatie van de kapitaallasten van de afgeronde infraprojecten en de aangepaste fasering van een aantal actuele infrastructurele projecten (N595 Wittemer Allee en N598 Hut - De Plank) is verwerkt in deze Voorjaarsnota. Deze actualisatie vloeit voort uit de hiervoor onder het kopje Tijd aangegeven vertragingen in de planning van de uitgaven.