
3.1.3. Maastricht Aachen Airport
Maastricht Aachen Airport (MAA) draagt bij aan zowel de Limburgse als aan de nationale economie. Daarnaast leidt het tot samenwerking tussen bedrijfsleven en onderwijs; bijvoorbeeld in het Aviation Competence Center.
MAA maakt deel uit van de nationale luchtinfrastructuur en is na Schiphol de enige Nederlandse luchthaven met een vrachtfunctie.
Op 16 december 2022 hebben Provinciale Staten kennisgenomen van het door de luchthaven opgestelde Businessplan ‘Transitie naar een duurzame, omgevingsbewuste en toekomstbestendige luchthaven’ ter invulling van Amendement 145 ‘Een omgevingsbewust en toekomstbestendig MAA’ en ingestemd met het verstrekken van een bijdrage voor Niet Economische Diensten van Algemeen Belang (NEDAB) van € 5,50 mln. per jaar en een investeringskrediet voor achterstallig onderhoud (in de vorm van een agiostorting) van € 23,90 mln.
Het businessplan beschrijft de wijze waarop de luchthaven zal transformeren naar een duurzame, omgevingsbewuste en toekomstbestendige luchthaven met de daarbij behorende doelen en beoogde fasering en tijdspad. Als aandeelhouder van de luchthaven bewaken we de kaders die Provinciale Staten bij de besluitvorming in 2022 hebben aangegeven en zien wij erop toe dat de in het businessplan gestelde doelen worden behaald. Dit doen we aan de hand van reguliere ambtelijke en bestuurlijke overleggen, maar ook aan de hand van de jaarlijkse aandeelhoudersvergaderingen.
Rol Provincie: partner (aandeelhouder), financier, procesmanager, bevoegd gezag
Omgevingsfonds
De toegezegde provinciale bijdrage aan de stichting zal in de vorm van een subsidie in tranches worden verstrekt; in 2025 voor de tweede keer.
Provinciaal Inpassingplan MAA proefdraaien
De behandeling van het PIP MAA – proefdraaien is vertraagd. Dit is een gevolg van het feit dat de Minister van LVVN nog geen vergunning in het kader van de Wet natuurbescherming heeft verleend. Dit is weer een gevolg van recente uitspraken van de Raad van State in een aantal 'stikstofdossiers'. De behandeling van het PIP in de vergadering van Provinciale Staten is (voorshands) verplaatst naar het najaar van 2025.
De behandeling van het PIP door Provinciale Staten (na de inwerkingtreding van de nieuwe Omgevingswet) is in lijn met motie 2948. Vanwege de relatie met de GRE-west zal toezegging 9218 bij opvolging van de motie worden betrokken.
Luchthavenbesluit
De in het kader van de luchthavenbesluitprocedure opgestelde m.e.r.-notitie is in het najaar van 2024 ter beoordeling voorgelegd aan het Ministerie van Intrastructuur en Waterstaat (I&W). Het ministerie heeft deze beoordelingsnotitie op haar beurt voor advies aan de Commissie voor de m.e.r. voorgelegd. Deze commissie heeft de minister inmiddels laten weten dat men op basis van de voorliggende notitie de conclusie van MAA dat er geen sprake is van significante effecten, niet kan onderschrijven. Het is thans aan de Minister van I&W om aan te geven hoe met dit advies wordt omgegaan.
Routedevelopment fund
Het streven is om de door de gemeente Maastricht beschikbaar gestelde middelen voor een routedevelopment fund in 2025 in te zetten voor het van de grond krijgen van lijnvluchten naar een of meer hubs.
Ontsluiting luchthaven
Voor het verbeteren van de ontsluiting van de luchthaven (verbeteren verkeersveiligheid Vliegveldweg en voorterreinen MAA) heeft de minister van Infrastructuur en Waterstaat in de vorm van een specifieke uitkering (SPUK) aan de Provincie een bedrag van € 3,5 mln. inclusief BTW beschikbaar gesteld. De Provincie leidt de middelen door aan de gemeente Beek en MAA die dit project gaan uitvoeren. De gemeente Beek en MAA dragen zelf ieder € 2 mln. bij.
De onder Omgevingsfonds en Routedevelopment fund genoemde resultaten worden naar verwachting in 2025 gerealiseerd.
Of dat ook geldt voor het Luchthavenbesluit en het PIP zijn wij afhankelijk van het ministerie van I&W respectievelijk LVVN.
De afronding van de onder Ontsluiting luchthaven genoemde werkzaamheden is eerst in 2027 voorzien.
Voor de uitvoering van product 3.1.3. Maastricht Aachen Airport wordt het budget in 2025 verhoogd met € 0,04 mln. voor de Stichting Klachtentelefoon MAA. Dit om het nieuwe bestuur te ondersteunen en het belang van de klachtentelefoon te onderstrepen. Vanaf 2026 wordt het budget structureel opgehoogd met € 0,02 mln. Deze lasten worden gedekt uit het begrotingsresultaat.