Public affairs en lobby
Provincie Limburg ziet zich geconfronteerd met steeds grotere en complexere opgaven, die (deels) door het Rijk bij de regionale overheden worden belegd. Daarnaast ligt er een ambitieus Limburgs collegeakkoord, met duidelijke economische en maatschappelijke accenten, die vragen om ondersteunend nationaal en Europees beleid en om additionele middelen uit nationale en Europese fondsen. De optelsom hiervan maakt dat het belangrijker is dan ooit om vanuit het Gouvernement en de brede Limburgse regio doelgericht en goed georganiseerd lobby te bedrijven. Deze lobby dient om te komen tot de juiste beleidsbeslissingen en tot de invulling van de benodigde randvoorwaarden, waaronder nadrukkelijk ook het beschikbaar komen van additionele fondsen. 

In het coalitieakkoord ‘Elke Limburger Telt’ is vastgelegd, dat de Provincie gaat werken volgens een nieuwe programmatische lobbyaanpak. Deze programmatische aanpak is doorontwikkeld en kent twee hoofdlijnen:
1. 'Going concern': lobby ten behoeve van de speerpunten uit het coalitieakkoord 'Elke Limburger Telt' zoals uitgewerkt in de diverse beleidskaders, in combinatie met lobby ter versterking van de randvoorwaarden voor uitvoering van onze wettelijke taken.
2. 'Strategische proposities': Boven op de inspanningen die in het kader van 'going concern' worden gepleegd, voorziet de programmatische lobbyaanpak in het formuleren, uitdragen en realiseren van een achttal strategische proposities. Deze acht proposities zijn in 2025 vastgesteld  en in verschillende stadia van ontwikkeling: ‘Het Limburgs Bod voor een Duurzaam Chemelot’, ‘Limburg Defensie Agenda’, ‘Limburg Centraal’, ‘Einstein Telescope’,  ‘Energie van en voor Limburg’, ‘Toekomst Landelijk, Gebied/Stikstof’, ‘(trinationaal) Onderwijs en Arbeidsmarkt’ en ‘Sociaal en Veerkrachtig Limburg’.

Parallel aan de nieuwe lobbyaanpak van de Provincie wordt samen met de belangrijkste stakeholders in de regio gewerkt aan gezamenlijke afgestemde lobby-inspanningen bij relevante dossiers. Dit gebeurt onder meer onder de vlag van Brightlands, dat hiermee uitgroeit tot hét merk dat symbool staat voor het innovatieve Limburg (in al haar economische en maatschappelijke facetten). De Provincie verzorgt ook hiervan de coördinatie en de bijbehorende werkzaamheden zijn onderdeel van het takenpakket van de lobbyoffice.

Fundraising
Een effectieve fundraising aanpak richting Brussel en Den Haag vraagt om selectiviteit van proposities en een proactieve samenwerking met onze partners. Deze fundraisingaanpak wordt ontwikkeld en geïntensiveerd door het kernteam fundraising. Op basis van de door PS vastgestelde beleidskaders zijn de dossiers die kansrijk zijn voor bijdragen uit externe fondsen geselecteerd. Per dossier wordt systematisch een projectportfolio opgezet, worden kansrijke calls in beeld gebracht en aanvragen ingediend in samenwerking met externe partners. Hierbij wordt nadrukkelijk ingezet op de Regionale EU-programma’s (OPZuid, Interreg en NSP-GLB), omdat de Provincie hier een bestuurlijke rol heeft voor wat betreft toekenning van middelen. Bovendien wordt aan de voorkant de uitwerking van proposities gestimuleerd met de inzet van procesmiddelen. De fundraisingaanpak wordt versterkt door dossiers met elkaar te verbinden en vanuit een integrale insteek proposities te ontwikkelen. Daarnaast is de beleidsvorming rondom het Meerjarig Financieel Kader 2028-2034 (MFK) in Brussel gestart, de meerjarenbegroting van de EU. Dit proces gaat de komende jaren lopen in Brussel, alsook in Den Haag en de andere Europese hoofdsteden. De Provincie anticipeert op deze belangrijke ontwikkeling en is bezig met zich te organiseren op de lobby richting Brussel en Den Haag enerzijds, en anderzijds het verkennen van de mogelijkheden die het MFK biedt voor provinciale prioriteiten. De Provincie zet in op het monitoren en signaleren van mogelijkheden, het voorbereiden van de uitvoering in de Provincie hiervan en, waar nodig en mogelijk, het beïnvloeden van nationaal en Europees beleid. Een voorbeeld hiervan is de recent gepubliceerde Clean Industrial Deal, waarin de focus ligt op energie-intensieve industrie en schone technologie, en waar een sterke link ligt met de duurzame transitie  van Chemelot. 

  • Om de programmatische aanpak via strategische proposities verder te ontwikkelen wordt de interne organisatie verder versterkt volgens de lijnen van het organisatie ontwikkel traject. Externe kennis en expertise wordt ingezet indien nodig om de gewenste resultaten te kunnen boeken en de lobbyvaardigheid in de eigen organisatie te vergroten en duurzaam te borgen. Daartoe is in 2025 onder meer een raamcontract gesloten met deskundige PA-adviesbureau's, die in 2026 doorloopt.
  • Voor de geselecteerde Fundraising dossiers ondersteunen wij aanvragen, met een extra inzet op de Regionale programma’s. Wij ondersteunen aanvragen met provinciale middelen en ambtelijke inzet, waarbij de provinciale prioriteiten leidend zijn. Ook zullen wij ons inzetten om samen met partners de beleidsvoorbereiding van nieuwe EU programma’s (vanaf 2028 in uitvoering) te beïnvloeden;
  • Public affairs en lobby is in principe een continu proces zonder tijdshorizon. De val van het kabinet in 2025 en de daaruit volgende landelijke verkiezingen op 29 oktober 2025 en de daaropvolgende formatie van een nieuw kabinet creëren echter momentum om versneld de  proposities door te ontwikkelen en de Limburgse belangen in Den Haag onder de aandacht te brengen om in 2026 de lobby-inspanningen vanuit Limburg te intensiveren.
  • Gedurende het hele jaar zullen wij aanvragen ondersteunen of voor een deel zelf opstellen die ingediend worden in de voor 2026 lopende en relevante calls van de programma’s. In Q4 2026 wordt de monitoringsrapportage met de resultaten van de ingediende aanvragen ten tijde van de Najaarsnota 2026 via een mededeling portefeuillehouder aan PS gepresenteerd.

Het budget voor product 8.2.4. Externe relaties en public affairs bedraagt € 3,19 mln. Dit bestaat uit 79% reguliere middelen en 21% personeelskosten.

De reguliere middelen worden gebruikt voor de versterking van lobby en public affairs, het Bevrijdingsfestival Limburg, regiobranding Limburg en procesmiddelen voor fundraising.

Nieuw als begrotingspost in de begroting van 2026 is € 0,03 mln. bestemd voor:

  • € 0,015 mln. Limburgse Veteranendag;
  • € 0,015 mln. Nationaal Indië monument.

Dit bedrag is door GS op 05-08-2025 als structureel budget in de begroting beschikbaar gesteld. 

Daarnaast is de begroting verhoogd met € 0,05 mln., dit budget is bestemd voor Liberation Concert. Hiervoor is vanuit programma 9 Financiën en overhead €0,05 mln. overgeboekt naar programma 8 Provincie midden in de samenleving.