3. § Onderhoud kapitaalgoederen
Inleiding
Terug naar navigatie - 3. § Onderhoud kapitaalgoederen - InleidingKapitaalgoederen zijn van belang voor de realisatie van provinciale programma’s. Zo speelt een goed onderhouden infrastructuur een belangrijke rol in de economie en het sociaal leven. Een integrale afweging tussen aanwezigheid van kapitaalgoederen, duurzaamheidseisen, kwaliteitsniveau, onderhoud en visie is van strategisch belang voor de Provincie en voor haar financiële positie.
Met de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen in de begroting stellen Provinciale Staten kaders voor onderhoud van infrastructuur, wegbeheer en gebouwen.
Infrastructuur
Terug naar navigatie - 3. § Onderhoud kapitaalgoederen - InfrastructuurHet beheren en onderhouden van de provinciale infrastructuur is een continu proces conform de onderhoudsprogrammering die is opgenomen in de verplichte paragraaf 'Onderhoud kapitaalgoederen' als onderdeel van de Programmabegroting 2026.
Zoals in de Voorjaarsnota 2025 is vermeld, is er bij twee projecten vertraging ontstaan:
- project N595 Wittemer Allee; de start van de realisatiefase is naar achteren verschoven i.v.m. een beroepsprocedure;
- fase 1 van project N598 Reconstructie De Hut – De Plank; de start is afhankelijk van stikstof en de planning van netbeheerders.
Naar verwachting worden alle onderhoudswerkzaamheden binnen de termijn van de Nota Infrastructurele Kapitaalgoederen NIK 2024-2027 uitgevoerd.
Beheer en onderhoud van nieuwe of aangepaste structuur
Terug naar navigatie - 3. § Onderhoud kapitaalgoederen - Beheer en onderhoud van nieuwe of aangepaste structuurDe nieuwe Nota Infrastructurele Kapitaalgoederen 2024-2027, met daarin vastgelegd het gewenste kwaliteitsniveau 'Basis' voor beheer en onderhoud van wegen, kunstwerken en andere infrastructurele kapitaalgoederen is op 26 april 2024 vastgesteld. Het provinciale infrastructurele areaal voldoet aan het kwaliteitsniveau ‘Basis’.
De onderhouds- en vervangingsplanning van verhardingen en civiele kunstwerken is ook het moment om ingrepen uit het functioneel, natuurinclusief, administratief en duurzaam-circulair kader mee te nemen. In de periode 2024-2027 wordt het onderhoud voor wat betreft het functioneel kader indien mogelijk gecombineerd met de inrichtingseisen uit de Leidraad Inrichting Provinciale infrastructuur (LIPI).
Ook in 2026 geven we uitvoering aan deze nieuwe Nota Infrastructurele Kapitaalgoederen 2024-2027 en continueren we de uitvoering van de reeds opgenomen weginfrastructuurprojecten in het IPML.
Tabel 3.1. Oplevering projecten |
||||
|---|---|---|---|---|
Nr. IPML |
Wegnummer |
Naam |
Project |
Periode |
B5 |
N270 |
Eindhoven-Well |
N270 Koninginnebrug |
2028 |
B22 |
N564 |
Weert-Lozen |
N564 Brug Nyrstar |
2030 |
B48 |
N281 |
Nijswiller-Hoensbroek |
N281 Rehabilitatie 4-baans gedeelte gem. Heerlen (fundering en verharding, km 22- 32) |
2026 |
W7 |
N270 |
Eindhoven-Well |
N270 VIA Venray projecten (incl. afrit Deurnseweg) |
2026 |
W19 |
N266-N275 |
Nederweert-Helmond |
N266-N275 Nederweert |
2027 |
W20 |
N273 |
Ittervoort-Venlo |
N273 kom Neer |
2028 |
W24 |
N280 |
Weert-Roermond |
N280 Deelproject West-Leudal (incl. reconstructie aansluiting N280/N279 rotonde en carpoolplaats Kelpen) |
2028 |
W37 |
N297
N276 |
Born - Millen
Brunssum - St Joost |
Gebiedsontwikkeling Randweg VDL Nedcar |
on hold |
W45 |
Ntb |
Nieuw wegvak |
Randweg Abdissenbosch |
on hold |
W59 |
N595 |
Valkenburg-Wittem |
N595 Wittemer Allee |
2027 |
W60 |
N598 |
De Hut-De Plank |
N598 P 246 De Hut - De Plank fase 1 |
2028 |
Financiële consequenties voor de begroting
Terug naar navigatie - 3. § Onderhoud kapitaalgoederen - Financiële consequenties voor de begrotingFinanciële consequenties van de uitvoering van beheer- en onderhoudswerkzaamheden volgend uit de NIK 2024-2027 en de planning uit het IPML zijn vertaald in de begroting 2026 en bijhorende meerjarenraming in het begrotingsprogramma 7. Een bereikbaar en toegankelijk Limburg.
Tabel 3.2. Exploitatiebudget (bedragen € x 1.000) |
||||||
|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving |
Realisatie 2024 |
Begroting 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
Exploitatielasten * |
21.283 |
33.338 |
33.338 |
33.368 |
33.470 |
33.456 |
* Incl. steunpunten wegen. |
Investeringen in weginfra
Terug naar navigatie - 3. § Onderhoud kapitaalgoederen - Investeringen in weginfraDe beschikbare middelen worden geprogrammeerd op basis van onderhoudsprioriteit waarbij, conform de CROW-onderhoudssystematiek het onderhoudsniveau 'Basis' van de provinciale arealen wordt geborgd. Op het moment dat onderhoud wordt uitgevoerd, wordt vanaf 2025 ook gekeken welke maatregelen gecombineerd kunnen worden uitgevoerd om te voldoen aan het functioneel, administratief, duurzaam en circulair kader en natuurinclusief kader. Daarnaast wordt binnen de beschikbare middelen gekeken welke maatregelen op hoog risicolocaties ten behoeve van verkeersveiligheid kunnen worden uitgevoerd.
Tabel 3.3. Investeringen € x 1.000) |
||||||
|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving |
Realisatie |
Begroting 2025 |
Begroting 2026* |
Begroting 2027** |
Begroting 2028*** |
Begroting 2029 |
2024 |
||||||
Projecten* |
17.283 |
28.455 |
35.410 |
41.283 |
0 |
0 |
Kunstwerken* |
2.412 |
7.541 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Vervangingsinvesteringen** |
13.247 |
33.160 |
13.082 |
22.044 |
227 |
160 |
Totaal |
32.942 |
69.156 |
48.492 |
63.327 |
227 |
160 |
*De hoge geplande uitgaven in 2026 betreffen m.n. de projecten N266 Nederweert, N281 Rehabilitatie en N598 De Hut - De Plank |
||||||
**De hoge geplande uitgaven in 2027 betreffen m.n. de projecten N595 Wittemer Allee en N273 Kom Neer |
||||||
***De planning voor 2028 e.v. wordt opgenomen in de eerstvolgende Nota Infrastructurele Kapitaalgoederen 2028-2032 |
Gebouwen
Terug naar navigatie - 3. § Onderhoud kapitaalgoederen - GebouwenDe Provincie Limburg heeft 10 gebouwen in eigendom. Dit zijn:
- het Gouvernement aan de Maas;
- drie steunpunten voor provinciale wegen te Hulsberg, Sittard en Nederweert;
- drie provinciale musea, te weten: het Bonnefantenmuseum te Maastricht, het Limburgs Museum te Venlo en het Discovery Museum te Kerkrade;
- kasteel Groot Buggenum te Grathem (inclusief bijbehorende dienstwoning);
- cargoloods Oost Maastricht-Airport;
- het stationsgebouw van de Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij Simpelveld (inclusief bijbehorende loods, werkplaats, watertoren en seinhuisjes).
Het bestuur, de directie en de provinciale medewerkers zijn gehuisvest in het Gouvernement en de drie steunpunten, de overige gebouwen worden verhuurd aan de betreffende organisaties die het gebouw gebruiken.
Beleid
Het goed onderhouden van de provinciale gebouwen en de gebouwgebonden (technische) installaties is van groot belang voor de functionele beschikbaarheid van de voorzieningen en de gezondheid en het welzijn van medewerkers. Tevens is het uitvoeren van goed onderhoud van belang voor de representativiteit, de energie-efficiëntie en het waardebehoud van de gebouwen. In veel gevallen leidt dit ook tot een kostenbesparing op de lange termijn.
Verder kan de implementatie van duurzame technologieën en producten bij het uitvoeren van het onderhoud bijdragen aan de Provinciale doelstellingen op het gebied van duurzaamheid en klimaatneutraliteit. Gelet op het voorgaande is goed onderhoud van de provinciale gebouwen dus van belang voor de uitvoering van de provinciale programma’s.
Het doel van het onderhoudsproces is het waarborgen van het vereiste onderhoudsniveau van alle provinciale gebouwen. Om dit doel te bereiken zijn voor alle gebouwen Meerjarenonderhoudsplannen (MJOP's) opgesteld, die ten grondslag liggen aan de planning en uitvoering van het (groot) onderhoud. Op basis van deze plannen wordt ook de financiële voorziening voor het groot onderhoud van de provinciale gebouwen ingericht. Tevens wordt voldaan aan het besluit begroting en verantwoording (BBV) van het Ministerie Binnenlandse Zaken en de voorwaarden van de accountant.
Verduurzaming gebouwen
De gebouwen zijn in de afgelopen jaren op diverse gebieden verduurzaamd en hebben nagenoeg allemaal het energielabel A (voor de kantoorruimten is de minimale eis energielabel C).
Voor alle provinciale gebouwen zijn in 2024 en in 2025 energiebesparingsrapporten opgesteld waarin maatregelen zijn opgenomen voor de verdere verduurzaming van deze gebouwen in de komende jaren. Bij natuurlijke vervangingsmomenten van installaties en voorzieningen worden indien en voor zover mogelijk energiezuinige alternatieven toegepast. Aanvullende doelstellingen en maatregelen m.b.t. CO2- en energiereductie binnen de provinciale vastgoedportefeuille zijn nader uitgewerkt in het toekomstige provinciale Uitvoeringsplan Duurzaamheid 2024-2030 (zie: paragraaf 9 "Duurzaamheid").
In het kader van de Provinciale energiestrategie (PES) is in het verleden onderzocht of het mogelijk is om op de beschikbare gebouwde omgeving PV-panelen aan te brengen. In het kader van de voorbeeldfunctie, wordt alleen duurzaam opgewekte energie ingekocht en is onze bedrijfsvoering duurzaam en circulair.
Plannen in 2026
- Groot onderhoud liften Gouvernement en de drie musea;
- Binnenschilderwerk Gouvernement;
- Uitdiepen Papenwater Gouvernement;
- Realiseren PV-installatie Limburgs Museum;
- Vervangen beveiligingsinstallaties (camera-installatie, brandmeldinstallatie, ontruimingsinstallatie, inbraakinstallatie, SMS) Bonnefantenmuseum;
- Vervangen gebouwbeheersysteem Bonnefantenmuseum en het Limburgs Museum.