8. § Openbaarheid
Inleiding
Terug naar navigatie - 8. § Openbaarheid - InleidingIn deze paragraaf wordt aandacht besteed aan de beleidsvoornemens inzake de uitvoering van de Wet open overheid (Woo). De verplichting voor deze Openbaarheidsparagraaf is sinds 2022 opgenomen in artikel 3.5 van de Woo.
Wet open overheid (Woo)
Terug naar navigatie - 8. § Openbaarheid - Wet open overheid (Woo)Op 1 mei 2022 is de Woo in werking getreden. Dit houdt in dat burgers makkelijk toegang moeten hebben tot informatie en dat de overheid haar gegevens goed organiseert. Volgens de Woo is de Provincie verplicht om bepaalde soorten informatie uit zichzelf (zonder verzoek) openbaar te maken.
Deze verplichting tot actieve openbaarmaking is echter nog niet direct op 1 mei 2022 ingegaan. De Rijksoverheid wil samen met regionale en lokale overheden een haalbaar stappenplan opstellen om deze verplichting uit te voeren. Daarom is er, in overleg met vertegenwoordigers van verschillende bestuursorganen, gekozen voor een gefaseerde aanpak. Dit betekent dat de invoering in stappen gebeurt en dat overheden ondersteuning krijgen bij het goed regelen van de actieve openbaarmaking van hun informatie.
Bij koninklijk besluit is op 1 november 2024 de eerste fase (tranche) in werking getreden. De exacte datum voor de tweede fase is nog niet vastgesteld.
De documenten binnen de informatiecategorieën worden via de zogenaamde Woo-index actief openbaar gemaakt. Dit systeem, inclusief een zoekfunctie, wordt door de Rijksoverheid stap voor stap verbeterd. Deze verbeteringen zijn gebaseerd op praktijkervaringen en onderzoek naar gebruiksvriendelijkheid. Het belangrijkste doel is om gebruikers goed te ondersteunen bij het vinden van relevante openbaar gemaakte overheidsinformatie.
In 2026 ligt de nadruk op de tweede en derde fase van het actief openbaar maken van informatiecategorieën. Hierbij volgen we de landelijke strategie, die mede afhankelijk is van de technische voorbereidingen.
Informatiecategorieën en indicatieve implementatiestrategie (geen definitieve indeling voor tranche 2 en verder):
1. Wetten en algemeen verbindende voorschriften (tranche 1);
2. Overige besluiten van algemene strekking (tranche 1);
3. Organisatie en werkwijze (tranche 1);
4. Bereikbaarheidsgegevens (tranche 1);
5. Vergaderstukken Staten-Generaal (tranche 1);
6. Ontwerpen van wet- en regelgeving met adviesaanvraag (tranche 2);
7. Vergaderstukken decentrale overheden (tranche 2);
8. Agenda’s en besluitenlijsten bestuurscolleges (tranche 2);
9. Adviezen (tranche 2);
10. Jaarplannen en jaarverslagen (tranche 2);
11. Woo-verzoeken en besluiten (tranche 3);
12. Bij vertegenwoordigende organen ingekomen stukken (tranche 3);
13. Convenanten (tranche 3);
14. Subsidieverplichtingen anders dan met beschikking (tranche 3);
15. Onderzoeksrapporten (tranche 3);
16. Klachtoordelen (tranche 3);
17. Beschikkingen (tranche 4).