7.3.1. Limburg nationaal en internationaal verbonden
We werken aan de nationale en internationale bereikbaarheid van Limburg. Dit doen we door in te zetten op de aanpassing en/of realisatie van (grensoverschrijdende) spoorverbindingen, snelwegen en vaarwegen. De tijdige realisatie van de Maaslijn heeft daarbij onze prioriteit. Verder werken we aan de Drielandentrein, Intercity (Randstad)-Eindhoven-Heerlen-Aachen, Weert-Hamont-Antwerpen en de Intercity tussen Eindhoven, Venlo en Düsseldorf. Voor het vervoer over de weg gaat het over de verbreding van de A2 tussen Het Vonderen en Kerensheide, Knooppunt Zaarderheiken, de A67 en de doorstroming op de A2 tussen Weert en Eindhoven. Tot slot lobbyen we voor de bereikbaarheid van Limburg over het water en zetten we in op de uitbreiding van onze binnenhavens. Dit doen via de samenwerking met de binnenhavens in Blueports.
Rol Provincie: belangenbehartiger, subsidiënt
Wij gaan in 2026 verder met de uitvoering van het Beleidskader 2024-2027 'Een Bereikbaar en Toegankelijk Limburg’.
- We blijven bij het Rijk lobbyen voor een goede multimodale bereikbaarheid over de weg en de vaarwegen. Wij zijn tevreden als projecten in Limburg op de Rijksagenda staan (bijv. BO MIRT).
- We blijven ons inzetten om aanspraak te maken op nationale en Europese fondsen voor de invulling van onze mobiliteitsopgaven.
- Ook in 2026 zetten we onze activiteiten met betrekking tot de verduurzaming van de Limburgse binnenhavens (Rhombus) onverminderd voort.
- We blijven sturen op tijdige realisatie van de elektrificatie en partiële spoorverdubbeling van de Maaslijn. Wij zijn tevreden als in december 2027 de nieuwe dienstregeling met elektrisch aangedreven treinen succesvol gestart is. Naast een verbeterde bereikbaarheid en een aantrekkelijker mobiliteitssysteem draagt dit ook bij aan de duurzaamheid (elektrisch materieel in plaats van diesel).
- We blijven ons onverminderd inzetten voor de internationale verbindingen Weert-Hamont-Antwerpen en de Intercity (Randstad)-Eindhoven-Heerlen-Aken.
Voor de realisatie van bovengenoemde opgaven zijn we veelal afhankelijk van andere partijen, waaronder het Rijk. We voeren een stevige lobby richting Rijk en Europa om de projecten volgens planning te kunnen uitvoeren en afronden. Dit blijft een doorlopend proces.
Het budget voor product 7.3.1. Limburg nationaal en internationaal verbonden bedraagt € 16,19 mln. Dit bestaat uit 81% reguliere middelen, 5% personeelskosten en 14% afschrijvingslasten. De reguliere middelen zijn bestemd voor realisatie van de door Europa toegekende middelen voor de Rhombusprojecten.