We werken aan onze structurele beleidsvoorbereidende taken, waaronder monitoring, verkeers- en vervoersmanagement en verkeersveiligheid. Daarnaast werken we aan regionale mobiliteitsopgaven zoals gedragsbeïnvloeding en logistiek. 

Rol Provincie: belangenbehartiger, kennisautoriteit, subsidiënt

Wij gaan in 2026 verder met de uitvoering van het Beleidskader 2024-2027 'Een Bereikbaar en Toegankelijk Limburg’. 

  • We borgen continu de Limburgse belangen in verschillende nationale programma's zoals bijvoorbeeld Toekomstbeeld Fiets en het programma Goederenvervoercorridors. We zijn tevreden als Limburgse projecten in deze programma's zijn opgenomen.
  • We blijven de mobiliteit in Limburg monitoren. Dit doen we aan de hand van een aantal instrumenten, waaronder ons verkeersmodel, het verkeersmeetnet en verplaatsingsdata. In 2025 werken we aan een gezamenlijke monitoringsaanpak met Zuid-, Midden- en Noord-Limburg zodat we op eenduidige wijze monitoren en onze gezamenlijke projecten evalueren.
  • We continueren onze inzet op de Verkeersactieve school, de doelgroepenaanpak verkeersveiligheid en de jaarlijkse verkeersveiligheidscampagnes (waaronder BOB en MONO). We streven er naar dat minimaal 90% van de (speciaal) basisscholen en voortgezet (speciaal) onderwijsinstellingen in Limburg deelneemt aan de verkeersactieve school. We voeren minimaal 9 gedragsinterventies uit binnen de doelgroepenaanpak en we voeren 5 communicatiecampagnes uit. Deze maatregelen dragen bij aan het verbeteren van de verkeersveiligheid.
  • Nog niet alle fietsprojecten uit het voormalig beleidskader "Focus op Fiets" 2020-2023 zijn uitgevoerd. Wij blijven de uitvoering hiervan deze coalitieperiode monitoren. Deze projecten worden namelijk onder regie van de gemeenten uitgevoerd. Over de specifieke projecten rapporteren we via het IPML. Deze projecten dragen bij aan de bereikbaarheid, verkeersveiligheid, verduurzaming, leefbaarheid en aantrekkelijker mobiliteitssysteem.
  • We bepalen halfjaarlijks de laaddruk van het bestaande netwerk aan elektrische laadinfrastructuur. Op basis hiervan bepalen we samen met gemeenten waar we nieuwe elektrische laadpalen bijplaatsen. Risico hierbij is een vertraagde realisatie door bijv. bezwaarprocedures of netcongestie.
  • We continueren onze inzet op structurele gedragsverandering van personen en goederen via de logistieke aanpak, werkgeversaanpak en fietsstimulering. Dit doen we in samenwerking met de gemeenten en het Rijk. Dit draagt bij aan de bereikbaarheid, verduurzaming en leefbaarheid. Een risico is de Rijkscofinanciering waarover jaarlijks in het BO MIRT onderhandeld wordt.
  • In lijn met de in PS aangenomen gewijzigde motie 3169 inzake "grootschalige internationale testomgeving voor geautomatiseerd rijden in de Euregio" hebben we samen met de consortiumpartners cofinanciering (Interreg) ontvangen voor een pilot met geautomatiseerd vervoer.  

De inzet is om de onder kwaliteit genoemde activiteiten in 2026 uit te voeren. Het borgen van de Limburgse belangen in nationale programma's is daarbij een continu proces.

Het budget voor product 7.1.1. Mobiliteitsvisie en uitvoeringsprogramma bedraagt € 15,70 mln. Dit bestaat uit 87% reguliere middelen en 13% personeelskosten. De reguliere middelen worden gebruikt voor structurele lasten voor verkeersveiligheid en beleid rondom verkeers- en vervoersmanagement, SmartwayZ.NL,  Rotonde Voorterstraat, doorontwikkeling van verkeersmeetnet en verkeersmodellen en beleidsontwikkeling.

Nieuwe middelen

Voor de uitvoering van het Beleidskader Een bereikbaar en toegankelijk Limburg zijn in deze begroting voor 2026 de volgende  incidentele lasten opgenomen:

  • € 1,50 mln. Samenwerking regio's (GS 1-7-2025);
  • € 0,45 mln. Goederenvervoer (GS 1-7-2025).

Deze middelen worden gedekt uit de Programmareserve Bereikbaarheid.