Wij versterken de VTH-keten waardoor de kwaliteit van de uitvoering van de provinciale bevoegd gezag rol verbeterd wordt. Deze bevoegd gezag rol ziet toe op de Omgevingswet, Mijnbouwwet, Luchtvaartwet en de Omgevingsverordening Limburg.

De werkzaamheden bestaan uit het verlenen van vergunningen en ontheffingen, het afhandelen van meldingen, het houden van toezicht en bij overtredingen het handhavend optreden (bestuursrechtelijk en strafrechtelijk) hierop. Het afhandelen van handhavingsverzoeken en klachten/meldingen maakt hier ook onderdeel van uit.
De wijze waarop de bevoegd gezag rol wordt ingevuld, staat beschreven in de Uitvoering- en handhavingsstrategie 2024 en in het VTH-uitvoeringsprogramma 2026.

Wij onderschrijven de ambitie van het Interbestuurlijk Programma VTH om te komen tot een robuuster VTH-stelsel. Het implementeren van de aanbevelingen van de Zuidelijke Rekenkamer ten aanzien van de Omgevingsdienst Zuid-Limburg (hierna: OD ZL) is daar onderdeel van. Dit betekent een investering in de uitvoeringscapaciteit van zowel de OD ZL als het cluster VTH.

Voor alle omgevingsdiensten geldt dat ze op 1 april 2026 robuust moeten zijn. De Omgevingsdienst Zuid-Limburg (ODZL) en de Regionale Uitvoeringsdienst Limburg Noord (RUD LN) hebben in 2024 plannen van aanpak opgesteld om te gaan voldoen aan de robuustheidscriteria voor vergunningverlening, toezicht en handhaving. Het Ministerie van I&W heeft deze plannen beoordeeld en op haalbaarheid geanalyseerd. In april 2025 heeft de staatssecretaris van I&W de Tweede Kamer laten weten dat vanwege een aantal kanttekeningen het de vraag is of de ODZL op 1 april 2026 zal voldoen aan de robuustheidscriteria. Ten aanzien van de RUD LN geldt dat er nog veel stappen te nemen zijn. In het bedrijfsplan van de RUD LN zijn de te nemen stappen om robuust te worden opgenomen (zie mededeling portefeuillehouder d.d. 11 februari 2025, DOC-00762991 en mededeling portefeuillehouder d.d. 20 mei 2025, DOC- 00780680). Vooralsnog heeft dit geen financiële consequenties voor de Provincie.

Rol Provincie: toetser, bevoegd gezag, financier

Wij zetten in op het voorkomen van aantasting van de leefomgeving of het voorkomen van het ontstaan van risico's voor de leefomgeving.

Wij leveren een bijdrage aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken door het opstellen van heldere, transparante en handhaafbare vergunningen. Dit doen wij zoveel mogelijk binnen de gestelde beslistermijn.

Wij proberen de kans op het ontstaan van risico's voor de fysieke leefomgeving zoveel mogelijk te beperken door onze toezichtcapaciteit risicogericht en zo effectief mogelijk in te zetten.

Indien overtredingen geconstateerd worden treden wij handhavend op. Dit doen wij op een transparante manier die aansluit bij de Landelijke Handhavingsstrategie Omgevingsrecht.

Alle werkzaamheden worden conform het VTH Uitvoeringsprogramma 2026 uitgevoerd.

De werkzaamheden worden uitgevoerd binnen de termijn van het collegeprogramma 2023-2027.

De uitvoering van de VTH-taken vindt plaats binnen de daarvoor geldende termijnen.

Het budget voor 4.2.2. Vergunningen, toezicht en handhaving bedraagt € 22,70 mln. Dit bestaat uit 65% reguliere middelen en 35% personeelskosten. De reguliere middelen worden met namen ingezet voor onze bijdrage  aan de ODZL, RUD NML en uitvoering VTH.