Maastricht Aachen Airport (MAA) draagt bij aan zowel de Limburgse als aan de nationale economie. Daarnaast leidt het tot samenwerking tussen bedrijfsleven en onderwijs; bijvoorbeeld in het Aviation Competence Center. 

MAA maakt deel uit van de nationale luchtinfrastructuur en is na Schiphol de enige Nederlandse luchthaven met een vrachtfunctie.

Op 16 december 2022 hebben Provinciale Staten kennisgenomen van het Businessplan ‘Transitie naar een duurzame, omgevingsbewuste en toekomstbestendige luchthaven’ van MAA BV en MAABI BV ter invulling van Amendement 145 ‘Een omgevingsbewust en toekomstbestendig MAA’ en ingestemd met het verstrekken van een Niet Economische Diensten van Algemeen Belang (NEDAB) van € 5,50 mln. per jaar en een investeringskrediet voor achterstallig onderhoud (in de vorm van een agiostorting) van € 23,9 mln. 

Het  businessplan 2022 beschrijft de wijze waarop de luchthaven zal transformeren naar een duurzame, omgevingsbewuste en toekomstbestendige luchthaven met de daarbij behorende doelen en beoogde fasering en tijdspad. Als aandeelhouder van de luchthaven bewaken we de kaders die Provinciale Staten bij de besluitvorming in 2022 hebben aangegeven en zien wij erop toe dat de in het businessplan gestelde doelen worden behaald. Dit doen we aan de hand van reguliere ambtelijke en bestuurlijke overleggen, maar ook aan de hand van de jaarlijkse aandeelhoudersvergaderingen. Hierover rapporteren we twee maal per jaar aan Provinciale Staten door middel van de voortgangsrapportages in het kader van de ‘Regeling Grote Projecten‘. Voorts informeren wij Provinciale Staten als actualiteiten daartoe aanleiding geven.

 Rol Provincie: partner (aandeelhouder), financier, procesmanager, bevoegd gezag

Omgevingsfonds
De toegezegde provinciale bijdrage van in totaal € 8,75 mln. aan de stichting wordt in de vorm van een subsidie in tranches verstrekt op basis van de jaarlijks aan te leveren voortgangsrapportages inclusief geactualiseerd liquiditeitsoverzicht; in 2026 voor de derde keer. 
 
Provinciaal Inpassingplan MAA proefdraaien
We verwachten dat het PIP in de loop van 2026 kan worden vastgesteld, mits de minister de Wnb-vergunning heeft afgegeven.

Luchthavenbesluit
De in het kader van de luchthavenbesluitprocedure opgestelde m.e.r.-notitie is in het najaar van 2024 ter beoordeling voorgelegd aan het Ministerie van Intrastructuur en Waterstaat (I&W). Het ministerie heeft deze beoordelingsnotitie op haar beurt voor advies aan de Commissie MER voorgelegd. Het advies van de Commissie is in maart 2025 gepubliceerd. We verwachten dat de Minister van I&W in 2026 aangeeft of de beoordelingsnotitie ten grondslag kan liggen aan de door de minister te nemen mer-beoordelingsbeslissing en om naar aanleiding van het advies van de Commissie MER aanbevelingen aan MAA kenbaar te maken, zodat de luchthaven haar verdere uitwerkingen kan doen en de voorbereidingen ten behoeve van het indienen van de aanvraag Luchthavenbesluit kan afronden.

Route development fund
De ontvangen bijdragen van de gemeente Maastricht om in te zetten op het stimuleren van lijnverbindingen vanaf MAA naar intercontinentale luchthavens ter bevordering van de verankering van het zakelijk toerisme in de regio naar bijvoorbeeld het MECC en de TEFAF zijn voor € 0,6 mln. ingezet in 2025. Afhankelijk van de verdere ontwikkeling van de luchtverbindingen en de marktbehoefte, worden er in 2026 nieuwe aanvragen ingediend en bijdragen afgeroepen.

Ontsluiting luchthaven
Voor het verbeteren van de ontsluiting van de luchthaven (verbeteren verkeersveiligheid Vliegveldweg en voorterreinen MAA) heeft de minister van Infrastructuur en Waterstaat in de vorm van een specifieke uitkering (SPUK) aan de Provincie een bedrag van € 3,5 mln. inclusief BTW beschikbaar gesteld. De Provincie leidt de middelen door aan de gemeente Beek en MAA die dit project gaan uitvoeren. De gemeente Beek en MAA dragen zelf ieder € 2 mln. bij. De voorbereiding van dit project is gestart in 2025. Met de planning van de start van de uitvoering wordt rekening gehouden met de verwachte extra toestroom van passagiers medio 2027 als gevolg van de baansluiting bij Eindhoven Airport. In 2026 zal de aanbesteding plaatsvinden en zullen de eerste werken worden uitgevoerd.

De bovengenoemde resultaten worden per ultimum 2026 gerealiseerd. 

Het budget voor product 3.1.3. Maastricht Aachen Airport bedraagt € 17,23 mln. Dit bestaat uit 98% reguliere middelen, 1% personeelskosten en 1% kapitaallasten.

De reguliere middelen worden gebruikt voor met name:

  • ‘niet’ economische diensten van algemeen belang (NEDAB) € 5,50 mln.;
  • achterstallig onderhoud € 6,54 mln.;
  • omgevingsfonds € 1,60 mln.;
  • ontsluiting Maastricht Aachen Airport € 2,89 mln. 

Nieuwe middelen

Voor de uitvoering van het Beleidskader 'Werken aan een toekomstbestendige economie' zijn in deze begroting voor 2026  € 0,05 mln. procesmiddelen opgenomen ten behoeve van het programma ‘Transitie Maastricht Aachen Airport’. Dit bedrag wordt gedekt uit de Programmareserve Economie onderdeel majeure projecten (GS 1-7-2025). Deze procesmiddelen zijn onder andere benodigd voor een mogelijk onderzoek naar benchmark met andere luchthavens, het organiseren van bijeenkomsten en werkbezoeken.