In Limburg moet iedereen mee kunnen (blijven) doen: praktisch en theoretisch geschoold, jong en oud, met en zonder migratieachtergrond. We willen een samenleving waarin iedereen veilig kan opgroeien, gezond kan leven en elkaar kan ontmoeten. Dat is nu voor te veel Limburgers niet vanzelfsprekend en dat kunnen we als Provincie niet zomaar accepteren. De afgelopen jaren hebben we vanuit de Sociale Agenda goede lessen geleerd en samen met maatschappelijke partners mooie resultaten bereikt. Daar bouwen we de komende jaren op voort. We continueren bewezen effectieve aanpakken en versterken, met focus, op structurele verankering. We koersen daarbij waar mogelijk op structurele financiering vanuit de Rijksoverheid. De inzet van onze brede sociale basisinfrastructuur heeft binnen deze thematische aanpak een centrale rol.

Rol Provincie: ondersteuner, subsidiënt, financier, partner, verbinder

  • Als onderdeel van de brede sociale basisinfrastructuur zijn de maatschappelijke organisaties door onze ondersteuning in 2026 in staat om hun bijdrage te leveren binnen de doelstellingen van ons beleidskader. Middels de subsidieregeling en t.o.v. in 2025 verhoogde normbedragen per organisatie, sturen we daarbij op meer effectiviteit van hun inzet, waarbij zij meer Limburgers bereiken, en meer samenwerking tussen de organisaties onderling (zie mededeling portefeuillehouder).
  • In 2026 is minimaal nog één project, waarmee passend perspectief geboden werd aan de doelgroep NEET- en VSV-jongeren, in uitvoering. Drie andere projecten zijn reeds afgerond. We verwachten dat het vijfde project spoedig tot uitvoering komt. 
  • Wij verwachten dat het bereik van Jeugdfonds Sport en Cultuur in 2025 groeit tot 9.000 kinderen uit gezinnen met een kleine beurs. Door ondersteuning van het Jeugdfonds Sport en Cultuur kunnen zij in aanraking komen met sport en cultuur. Onze subsidiebijdrage aan deze begrotingsinstelling wordt, op grond van het actieplan armoede in 2026 verdubbeld om hen in staat te stellen meer Limburgse kinderen te bereiken.
  • Middels de subsidieregeling Armoede en laaggeletterdheid 2025-2027 verwachten wij in 2026 minimaal tien projecten/initiatieven te ondersteunen die zich op armoedebestrijding en/of het tegengaan van laaggeletterdheid richten. Ook verwachten wij dat er in 2026 minimaal twee door ons ondersteunde schuldenaanpakken in uitvoering zijn.
  • We verwachten in 2026 een subsidie te verlenen voor Kansrijke Start in Noord-/Midden-Limburg, waarmee het vervolg van deze aanpak in heel Limburg is ondersteund.
  • Binnen de projecten ‘Voorzorg’ en ‘Nu Niet Zwanger’ verwachten we het meerjarige doel uit het beleidskader (1350 gevolgde trajecten) te gaan behalen. We zien dit als een teken dat deze bewezen effectieve aanpakken goed in Limburg zijn geborgd en er vraag naar is. Daarnaast streven we er in 2026 naar minimaal 40 verloskundigen/gynaecologen in Limburg te hebben opgeleid om conform de methode 'Centering Pregnancy' te werken en minimaal 500 gestarte Stevig Ouderschap-trajecten te kunnen tellen. Hierdoor neemt het aantal onbewust gekozen zwangerschappen af en worden toekomstige en nieuwe ouders beter begeleid.
  • In het schooljaar 2025-2026 bestaat de Gezonde Basisschool van de Toekomst tien jaar. Samen met projectpartners en scholen zullen wij hier op diverse manieren aandacht voor hebben. Tevens hopen wij dit jaar te kunnen groeien naar 40 scholen in Limburg die via dit concept werken. Hierdoor eten ca. 8.750 kinderen gezonder en bewegen meer. Financiële ondersteuning vanuit de Rijksoverheid voor deze scholen is voor het behalen van dit doel essentieel. Wij continueren dan ook onze lobby op dit doel.
  • Naar aanleiding van de uitrol van Keigezond Limburg naar minimaal acht nieuwe Limburgse gemeenten in 2025, verwachten wij in 2026 (inclusief voorgaande jaren) minimaal 2.250 kinderen met overgewicht aan een passend aanbod te hebben geholpen.
  • Door de organisatie van de jaarlijkse conferentie voor (aanstaande) professionals die met jonge kinderen/gezinnen werken, ondersteunen we ook in 2026 de Beweging Limburg tegen Kindermishandeling.
  • Door subsidieverlening aan de regio Noord- en Midden-Limburg begin 2025, kon de uitrol naar alle Limburgse scholen (primair onderwijs) in het Handle with Care netwerk opgestart worden. De daadwerkelijke uitrol zal naar verwachting in 2026 worden gerealiseerd, waardoor meer Limburgse kinderen in een kwetsbare thuissituatie eerder worden herkend, erkend en ondersteund door hun netwerk.
  • In 2026 vervolgen we de uitvoering van het Actieplan Vrijwilligers, onder meer door het communicatietraject rond vrijwillige inzet te continueren. Ook verwachten we eind 2026 voor het tweede jaar op rij een Limburgs vrijwilligersontbijt te organiseren en enkele acties i.r.t. kennisdeling en -bevordering bij vrijwilligers uit te voeren.
  • In 2026 worden minimaal 30 projecten (waaronder vrijwilligers- en burgerinitiatieven) met steun van de Provincie uitgevoerd. Dit doen we vanuit de regelingen van de Leefbaarheidsaanpak (zie ook  2.2.1. Krachtige gemeenschappen in wijken en dorpen en 5.1.1. Leefbare steden en dorpen), maar ook vanuit het Limburg Samen Sterk-fonds dat in samenwerking met het Oranje Fonds is ingericht. Door deze acties wordt participatie, inclusie en sociale cohesie in Limburg bevorderd.
  • In 2026 continueren wij de uitvoering van de Integrale Aanpak Arbeidsmigratie Limburg 2025-2027 Waardig Werken en Wonen conform motie 3014 Berghorst c.s.
  • Conform motie 3191 Berghorst c.s. reserveren wij in 2026 een bedrag van maximaal € 1.500.000,- uit de Algemene Reserve, ter verdubbeling van een bijdrage van werkgevers voor een op te richten Scholingsfonds Arbeidsmigranten. Dit fonds financiert taalscholing en inburgering van arbeidsmigranten die zich in Limburg vestigen.
  • Vanuit de uitvoering van motie 3049 Wolters c.s. en amendement 185 Berghorst c.s. sluiten we zowel bestuurlijk als ambtelijk aan bij overlegtafels en netwerken op het gebied van preventie, gezondheid en welzijn. Over de voortgang bent u geïnformeerd middels een mededeling portefeuillehouder in september 2025. 
  • We verwachten in 2026 minimaal twee projecten te ondersteunen die als kansrijke vernieuwingen of experimenten gezien kunnen worden. Deze projecten dragen bij aan de maatschappelijke opgaven en doelstellingen uit het beleidskader Samen leven en bestaanszekerheid.

We verwachten de hierboven vermelde resultaten in 2026 te gaan behalen.

Het budget voor product 2.1.1. bedraagt € 14,40 mln. Dit bestaat uit 92% reguliere middelen en 8% personeelskosten. De reguliere middelen worden gebruikt voor:

  • Subsidies voor werkplannen (Burgerkracht Limburg, CUBISS Limburg, Maatschappelijke Organisaties);
  • Bibliotheekwerk.

Nieuwe middelen
Voor de uitvoering van het Beleidskader Samen Leven en Bestaanszekerheid zijn in deze begroting voor 2026 de volgende lasten opgenomen om de onder ‘Kwaliteit’ genoemde resultaten te kunnen behalen:

  • € 0,75 mln. voor Terugdringen van armoede en laaggeletterdheid (GS 1-7-2025);
  • € 2,27 mln. Veilige, kansrijke, gezonde jeugd (GS 1-7-2025);
  • € 0,20 mln. Vergroten sociale cohesie en eenzaamheid (GS 1-7-2025);
  • € 0,60 mln. Ondersteuning kansrijke vernieuwingen (GS 1-7-2025).

De laatste vier genoemde bedragen worden gedekt uit de Programmareserve Sociale Agenda.