We werken aan onze structurele beleidsvoorbereidende taken, waaronder monitoring, verkeers- en vervoersmanagement en verkeersveiligheid, en zijn aan de slag met een nieuwe mobiliteitsvisie 2050. Daarnaast werken we aan regionale mobiliteitsopgaven zoals gedragsbeïnvloeding en logistiek. 

Rol Provincie: belangenbehartiger, kennisautoriteit, subsidiënt

In 2025 werken we aan de uitvoering van het Beleidskader 2024-2027 'Een Bereikbaar en Toegankelijk Limburg’. 

Bij onderstaande resultaten treedt vertraging op:

  • Ten aanzien van het project Fietsbrug Roermond - Haelen voorzien wij wederom een vertraging vanwege de haalbaarheidsonderzoeken en de financiële dekking aan de zijde van de gemeenten. Afhankelijk hiervan zal er in 2026 een besluit over het vervolg van dit project genomen moeten worden. De Provincie Limburg heeft voor dit project een maximumbedrag van € 3,50 miljoen gereserveerd. De subsidie voor dit project zal vanwege deze vertraging niet in 2025 verleend kunnen worden. De middelen dienen overgeboekt te worden naar 2026. We blijven de overige fietsprojecten uit het beleidskader "Focus op Fiets" 2020-2023, die onder regie van de gemeenten worden uitgevoerd, monitoren zodat deze tijdig gerealiseerd worden.
  • In het BO MIRT hebben we afspraken gemaakt met het Rijk en gemeenten over de realisatie deelmobiliteitshubs. De verwachting is dat dit niet in 2025 gerealiseerd gaat worden. Het aanbod van deelmobiliteit in Limburg is namelijk beperkt. Limburg is hierin niet uniek en volgt de landelijke trend waarin in met name (hoog)stedelijke gebieden deelmobiliteitsaanbieders actief zijn. Om het aanbod van deelmobiliteit te vergroten en daarbij de deelmobiliteitshubs te realiseren werken we mee in het landelijk programma Natuurlijk Deelmobiliteit en hebben we de afstemming met gemeenten op dit onderwerp geïntensiveerd. Daar de realisatie niet in 2025 gaat plaatsvinden, dienen zowel de Provinciale middelen, als ook de Rijksmiddelen naar 2026 overgeboekt te worden.
  • In november 2024 hebben we in het BO MIRT aandacht gevraagd voor de realisatie van Zaarderheiken. Rijkswaterstaat voert daarvoor de stikstofberekeningen opnieuw uit. Bij een positieve uitkomst kan de uitvoering starten. Een nieuwe uitvoeringsplanning is nog niet bekend.

Bij onderstaande resultaten lopen we op koers:

  • We stellen een mobiliteitsvisie 2050 op die we breed afstemmen met onze partners om zo tot een gedragen visie 2050 te komen.
  • We borgen continu de Limburgse belangen in verschillende nationale programma's zoals bijvoorbeeld Toekomstbeeld Fiets. Wij zijn tevreden als Limburgse opgaven in deze programma's te vinden zijn. Naar aanleiding hiervan hebben wij in 2025 cofinanciering van het Rijk ontvangen voor de doorfietsroutes Weert-Nederweert en Sittard-Avantis.
  • We blijven onze mobiliteitsdata op orde houden. Dit doen we onder andere via de verkeersmeetnetten en het verkeersmodel. Dit gebruiken we o.a. voor Provinciale projecten.
  • We gaan de samenwerking aan met de Verkeerscentrale Zuid-Nederland (Rijkswaterstaat) om in geval van calamiteiten en/of incidenten de bereikbaarheid van Limburg te verbeteren door het toepassen van verkeersmanagement.
  • Via de Verkeersactieve school blijven wij, samen met alle Limburgse gemeenten, basis- en voortgezet onderwijsinstellingen actief ondersteunen in het uitvoeren van structurele verkeerseductie met thema’s zoals afleiding in het verkeer, fiets, grote voertuigen, verkeersgedrag, verkeerskennis en schoolroute. Wij zijn tevreden als jaarlijks minimaal 90% van de (speciaal) basisscholen en voortgezet (speciaal) onderwijsinstellingen in Limburg deelnemen en dus Verkeersactieve school zijn.
  • In 2025 starten wij, in samenwerking met alle Limburgse gemeenten, met de doelgroepenaanpak gedragsbeïnvloeding verkeersveiligheid. Daarbij gaan we verkeersveilig gedrag stimuleren in de doelgroepen jongeren (18-24 jaar), volwassenen (25-59 jaar) en ouderen (60 jaar en ouder) door deze doelgroepen lokale gedragsinterventies aan te bieden op een uniforme wijze. Dit doen we voor de prioritaire thema’s rijden onder invloed van alcohol en/of drugs, afleiding in het verkeer en snelheid. Hierbij streven wij naar minimaal 9 uitgevoerde gedragsinterventies.
  • We voeren minimaal 5 campagnes uit van de Limburgse campagnekalender in het kader van verkeersveiligheid. Hierin hebben we onder andere aandacht voor snelheid in het verkeer, fietsverlichting, rijden onder invloed van alcohol en drugs en afleiding  in het verkeer.
  • We blijven samenwerken met Limburgse gemeenten, Provincie Noord-Brabant en het Rijk op het gebied van laadinfrastructuur. Hiervoor is een nieuwe concessie gegund. Wij zijn tevreden als in 2025 de eerste laadpalen uit deze nieuwe concessie gerealiseerd zijn in Limburg. In afstemming met de gemeenten bepalen we halfjaarlijks de laaddruk van het bestaande netwerk aan laadpalen op basis waarvan we nieuwe laadpalen bijplaatsen (laadpalen worden geplaatst op plaatsen waar de druk het hoogst is).
  • Met de regio’s Noord-, Midden- en Zuid-Limburg maken we meerjarige afspraken over structurele gedragsverandering (zowel personen als goederen) via de doelgroepenaanpak. Ook de rol van SmartwayZ.NL nemen we hierin mee; in december 2024 heeft de Programmaraad van SmartwayZ.NL ingestemd met het nieuwe werkprogramma.
  • We continueren onze deelname aan het landelijk programma Goederenvervoercorridors voor o.a. beveiligd vrachtwagenparkeren, clean energy hubs en digitalisering.
Oranje

Wij voeren de onder kwaliteit genoemde activiteiten in 2025 uit. Het borgen van de Limburgse belangen in nationale programma's is daarbij een continu proces, evenals het inwinnen van data en het op orde houden van onze verkeersmeetnetten. 

Ten aanzien van de fietsbrug Roermond - Haelen en de realisatie van deelmobiliteitshubs gaan we de planning niet halen (zie voor de toelichting het kopje kwaliteit). De middelen dienen daarom overgeboekt te worden naar 2026.

Oranje

Voor de uitvoering van product 7.1.1. Mobiliteitsvisie en uitvoeringsprogramma wordt het budget in 2025 verlaagd met € 6,61 mln. Dit gaat om de volgende wijzigingen in de begroting:

Nieuwe middelen

Doorfietsroutes Weert-Nederweert en Sittard-Avantis 

Het Rijk heeft op 12 mei 2025 een specifieke uitkering  toegekend voor het realiseren van twee doorfietsroutes (in het kader van de Tijdelijke regeling stimulering Veilig, slim, doelmatig en duurzaam gebruik mobiliteitsinfrastructuur 2023-2027). Het toegekende bedrag van € 2,28 mln. is zowel als last en baat opgenomen in de Najaarsnota 2025.

Tijdelijke regeling Slim, Veilig, Duurzaam mobiliteitsinfra 2023-2027

Het Rijk heeft een specifieke uitkering toegekend (€ 1,95 mln.) voor de uitvoering van diverse projecten uit het uitvoeringskader Slim Veilig Duurzaam. Dit wordt in samenwerking met de regio opgepakt, met als doel het stimuleren van het nemen van maatregelen die slimmer, veiliger, doelmatiger en duurzamer gebruik van mobiliteitsinfrastructuur beogen te bevorderen. Het bedrag is opgenomen in de jaren 2025, 2026 en 2027 (resp. € 0,30 mln., € 1,15 mln., € 0,50 mln.).

Faseringen

Zoals hierboven onder Kwaliteit is opgenomen, is er vertraging ontstaan bij:

  • Het fietsproject Roermond-Haelen (€ 3,5 mln.);
  • Slim veilig duurzaam, specifiek deelmobiliteitshubs (€ 0,69 mln.).

Daarnaast dient voor onderstaande projecten een aangepaste financiële fasering plaats te vinden:

  • SmartwayZ.NL (€ 0,88 mln.). Naar aanleiding van het nieuwe werkprogramma dient de fasering van de provinciale middelen te worden aangepast.
  • Minder Hinder Aanpak (€ 0,11 mln.). Partijen hebben een Addendum op de Samenwerkingsovereenkomst ondertekend, met een projecttermijn tot en met 2027. De beschikbare middelen moeten voor de duur van de overeenkomst beschikbaar blijven en worden gefaseerd.
  • Laadinfrastructuur (€ 0,50 mln.). De samenwerkingsovereenkomst loopt tot 2030. De beschikbare middelen moeten voor deze gehele periode beschikbaar blijven en worden opnieuw gefaseerd;
  • Digitalisering (€ 0,30 mln.); In het BO MIRT zijn meerjarige afspraken gemaakt over Digitalisering. Om aan alle verplichtingen met het Rijk te kunnen voldoen moet dit restant behouden blijven en worden overgeboekt naar 2026.
  • Doorontwikkeling Verkeersmeetnet en verkeersmodel (€ 0,41 mln.). Het betreft een meerjarige opdracht tot en met 2027 waarvoor, vanwege het contract, de middelen gefaseerd dienen te worden;
  • Verkeerseducatiebeleid (€ 1,00 mln.), de samenwerkingsovereenkomst met de gemeenten loopt tot en met schooljaar 2028-2029. De middelen dienen conform deze looptijd gefaseerd te worden;
  • Parallelbaan Zaarderheiken (€ 1,25 mln.). Vanwege bovengenoemde vertraging zullen de Provinciale middelen niet meer in 2025 aan Rijkswaterstaat beschikbaar gesteld worden. De middelen moeten daarom overgeboekt worden naar 2026;
  • Rhombusproject CEF1. Vanwege financiële afrekening door Europa, die in 2026 pas gaat plaatsvinden wordt de daarvoor benodigde co-financiering overgeboekt naar 2026 (€ 0,14 mln.).

Overige bijstellingen

Het budget Samenwerking regio's wordt in 2025 verlaagd (€ 0,50 mln.) in verband met de geactualiseerde planning van de uitgaven dit jaar.

Bij de Najaarsnota wordt de begroting van product 7.1.1. Mobiliteitsvisie en uitvoeringsprogramma structureel verhoogd met € 0,09 mln. vanwege de CAO-bijstelling van de personeelskosten.  

Oranje