5.1.1. Leefbare steden en dorpen
Met het nieuwe beleidskader Leefbare Steden en Dorpen (en bestaande kaders) willen we uitvoering geven aan onze ambities wat betreft de leefbaarheid in de fysieke openbare ruimte en (semi) publiek toegankelijke ruimte en gebouwen. We gaan samen met gemeenten, het maatschappelijk middenveld en met inwoners zelf aan de slag om de leefbaarheid te verbeteren. Dit doen we bewust vanuit een ondersteunende rol, omdat de inwoners, gemeenten en maatschappelijke organisaties de kennis hebben van en inzicht hebben in de lokale behoeften in relatie tot leefbaarheid. We acteren vanuit vertrouwen in de initiatiefnemer, wat inhoudt dat wij zowel de kaders aan de voorkant als ook de verantwoording aan de achterkant willen beperken tot het noodzakelijke vanuit ‘goed bestuur’.
Rol Provincie: stimuleren, faciliteren, ondersteuner
- Tussen 2023-2027 zijn er vanuit de Provincie minstens 100 inwonersinitiatieven ondersteund welke een positieve bijdrage leveren aan de leefbaarheid in de wijk.
- Tussen 2023-2027 zijn er vanuit de Provincie minstens 20 initiatieven voor gemeenschapsvoorzieningen en/of ontmoetingsplekken ondersteund welke een positieve bijdrage leveren aan de leefbaarheid in de wijk.
- Tussen 2023-2027 is er vanuit de leefbaarheidsaanpak bijgedragen aan minstens 10 leefbaarheidsakkoorden, welke een positieve bijdrage leveren aan de leefbaarheid in de wijk.
- Tussen 2023 en 2027 worden de projecten uit reeds bestaande kaders zoals IBA Parkstad (coalitieperiode 2015-2019), alsmede Kwaliteit Limburgse Centra (coalitieperiode 2019-2023) voortgezet en (grotendeels) afgerond.
Op de meest recente peildatum (9 september 2025) was de stand van zaken als volgt:
- Vanuit de subsidieregeling van de Leefbaarheidsaanpak voor kleinschalige (inwoners)initiatieven zijn 51 subsidies aan initiatieven verleend.
- Vanuit de subsidieregeling van de Leefbaarheidsaanpak voor stichtingen, verenigingen en coöperaties zijn 48 subsidies aan initiatieven verleend.
- Vanuit de subsidieregeling van de Leefbaarheidsaanpak voor publieke gebiedsgerichte initiatieven zijn 6 Leefbaarheidsakkoorden gesloten. Op basis van inventarisatie en gesprekken met gemeenten is de verwachting dat het beschikbare budget voor de regeling voor gemeenten niet toereikend zal zijn. Wij zullen u begin 2026 een Statenvoorstel voorleggen voor ophoging van het budget (indicatief: € 8,00 mln.).
Hierbij moet worden opgemerkt dat de subsidieregelingen van de Leefbaarheidsaanpak voor kleinschalige (inwoners)initiatieven en voor stichtingen, verenigingen en coöperaties zowel voor fysieke als voor sociale initiatieven bedoeld zijn. Dit betekent dat de reikwijdte breder is dan in het beleidskader Leefbare steden en dorpen is omschreven.
Met inachtneming van deze kanttekening schatten wij in dat we goed op schema liggen om de diverse doelstellingen met betrekking tot de Limburgse Leefbaarheidsaanpak te halen.
Op basis van de stand van zaken van de Leefbaarheidsaanpak, zoals hierboven omschreven onder ‘Kwaliteit’, schatten wij in dat we goed op schema liggen om de doelstelling voor 2027 te halen.
Binnen het product 5.1.1. Leefbare steden dorpen vindt er een verschuiving plaats tussen een aantal budgetten. Dit heeft te maken met de Evaluatie en wijzigingsvoorstel Subsidieregelingen Limburgse Leefbaarheidsaanpak 2025-2026. Dit heeft geen gevolgen voor het totaal beschikbare bedrag.
Faseringen
Wij halen een bedrag van € 0,04 mln. uit de begroting van 2026 naar de begroting 2025, omdat op basis van het geactualiseerde liquiditeitsoverzicht voor de Samenwerkingsagenda gemeente Beekdaelen de bevoorschotting is aangepast.
Overige bijstellingen
De subsidieverlening Kazernekwartier Venlo (GS-19-08-2025) valt lager uit, omdat de gemeente van het Rijk subsidie heeft ontvangen in het kader van de Woningbouwimpuls en uit de Erfgoeddeal. Een bedrag van € 1,81 mln. valt vrij ten gunste van het begrotingsresultaat.
De personeelskosten gaan elk jaar met € 0,08 mln. omhoog, vanwege de loonstijgingen volgens de CAO Provincies.