Het bedrijfsleven wordt versterkt door een duurzame circulaire economie. Dit heeft gunstige consequenties voor de concurrentiepositie van Limburg. We blijven ons actief inzetten voor nationaal en Europees beleid dat de industrie zoals die van het grote industriecluster Chemelot versterkt, verduurzaamt en vergroent. Verduurzaming en circulair ondernemen vraagt kennis, samenwerking en investeringen.

Wij zetten onze innovatie-instrumenten in (die bij LIOF zijn ondergebracht) en delen onze kennis en ervaring. Om versnelling, opschaling en impact te genereren is focus noodzakelijk. We zetten daarom in op vier prioritaire bedrijfsketens. Dit zijn:
•    chemie;
•    biomassa en voedsel;
•    circulair bouwen;
•    duurzame maakindustrie.

Rol Provincie: bevoegd gezag, financier, partner, toetser, procesmanager, ondersteuner, aanjager

Om de vier prioritaire bedrijfsketens te versterken naar een grotere mate van circulariteit wordt:

  • In 2025 is het circulair bouwend programma Zuid-Nederland samen met Limburgse partners uitgevoerd. Circulaire en duurzame bouw wordt hierdoor aangejaagd.
  • In 2025 wordt ondersteuning gegeven aan vier inspirerende Limburgse praktijkvoorbeelden voor de circulaire economie. Wij zoeken hierbij de aansluiting bij  projecten die uitstraling hebben door hun impact voor de circulaire economie. En naar projecten die zowel een bijdrage leveren aan de circulaire  (maak) economie als aan andere provinciale doelstellingen zoals Limburg Centraal.
  • In 2025 is het Impulsprogramma Biocirculaire Economie Limburg (IBEL) voor Limburg uitgevoerd en geëvalueerd.
  • In 2025 is innovatie van het MKB om de transitie naar een circulaire economie te versnellen gestimuleerd door inzet van  programma Limburg toekomstbestendig en door het benutten van regionale investeringsfondsen. LIOF voert het programma uit en beheert de fondsen.
  • In 2025 treedt Provincie Limburg op als ‘eerste klant’ (launching customer) via onze eigen inkoop (o.a. in de grond-, weg en waterbouw en facilitaire diensten). Op deze manier is  innovatie en circulariteit binnen de leveranciersketen bevorderd.
  • In 2025 zijn Nationale en Europese financieringsprogramma’s optimaal benut voor de provinciale doelen op het gebied van verduurzaming en circulaire economie.
  • In 2025 is onze provinciale rol, ten aanzien verbetering mobiliteit in en rondom de Chemelot site, communicatie en participatie, samen met partners ingevuld. Hiermee ondersteunen we Chemelot in de ambitie om in 2050 klimaatneutraal en circulair te zijn. Met het geactualiseerd Limburgs Bod voor een duurzaam Chemelot blijven we de urgentie van circulair en duurzaam ondernemen agenderen bij het Rijk. Onze focus ligt op versnelling van verduurzaming en het toekomstbestendig maken van Chemelot als cruciale economische schakel voor Nederland en Noordwest-Europa. Daartoe doen we  cruciale en strategisch samenhangende investeringen  in de energie- en grondstoffentransitie van Chemelot en in  de  ontwikkeling van Graetheide en de Lexhy.
  • In 2025 wordt verder uitvoering gegeven aan het EU project CHEERS4EU ter versnelling van circulaire economie d.m.v. circulaire hubs.
  • In 2025 hebben we inzicht verkregen in de ruimtelijke randvoorwaarden voor de circulaire economie in Limburg.
  • In 2025 zijn open source modules circulaire economie voor het mbo ontwikkeld en wordt ingezet in het mbo.
  • In 2025 is een aanvraag ingediend met Limburgse partners voor het EU- LIFE programma ter versnelling van de uitvoeringskracht van Limburg.
Groen

Naar verwachting zullen de genoemde resultaten per ultimo 2025 zijn gerealiseerd waarbij de inzet op en de uitvoering van meerdere programma's doorlopen in de tijd. Een deel van de activiteiten in het kader van communicatie en kennisdeling zullen plaatsvinden in 2026 zoals Vanguard en ERCN.

Oranje

Voor de uitvoering van dit product 3.4.1 Verduurzaming en circulaire economie wordt het budget in 2025 verhoogd met € 0,47 mln.  Deze middelen zijn bestemd voor de kosten ten behoeve van de aankoop Gronden Graetheide en de Lexhy.  Deze middelen worden gedekt uit de programmareserve Economie en Energie.

Wij schuiven een bedrag van € 0,02 mln. naar de begroting van 2026, omdat een deel van de activiteiten in het kader van communicatie en kennisdeling plaatsvindt  in 2026.

De personeelskosten gaan met € 0,04 mln. omhoog vanwege de loonstijgingen volgens de CAO Provincies.

Oranje