3.1.3. Maastricht Aachen Airport
Maastricht Aachen Airport (MAA) draagt bij aan zowel de Limburgse als aan de nationale economie. Daarnaast leidt het tot samenwerking tussen bedrijfsleven en onderwijs; bijvoorbeeld in het Aviation Competence Center.
MAA maakt deel uit van de nationale luchtinfrastructuur en is na Schiphol de enige Nederlandse luchthaven met een vrachtfunctie.
Op 16 december 2022 hebben Provinciale Staten kennisgenomen van het door de luchthaven opgestelde Businessplan ‘Transitie naar een duurzame, omgevingsbewuste en toekomstbestendige luchthaven’ ter invulling van Amendement 145 ‘Een omgevingsbewust en toekomstbestendig MAA’ en ingestemd met het verstrekken van een bijdrage voor Niet Economische Diensten van Algemeen Belang (NEDAB) van € 5,50 mln. per jaar en een investeringskrediet voor achterstallig onderhoud (in de vorm van een agiostorting) van € 23,90 mln.
Het businessplan 2022 beschrijft de wijze waarop de luchthaven zal transformeren naar een duurzame, omgevingsbewuste en toekomstbestendige luchthaven met de daarbij behorende doelen en beoogde fasering en tijdspad. Als aandeelhouder van de luchthaven bewaken we de kaders die Provinciale Staten bij de besluitvorming in 2022 hebben aangegeven en zien wij erop toe dat de in het businessplan gestelde doelen worden behaald. Dit doen we aan de hand van reguliere ambtelijke en bestuurlijke overleggen, maar ook aan de hand van de jaarlijkse aandeelhoudersvergaderingen. Hierover rapporteren we twee maal per jaar aan Provinciale Staten door middel van de voortgangsrapportages in het kader van de ‘Regeling Grote Projecten‘. Voorts informeren wij Provinciale Staten als actualiteiten daartoe aanleiding geven.
Rol Provincie: partner (aandeelhouder), financier, procesmanager, bevoegd gezag
Omgevingsfonds
De toegezegde provinciale bijdrage van in totaal € 8,75 mln. aan de stichting wordt in de vorm van een subsidie in tranches verstrekt op basis van de jaarlijks aan te leveren voortgangsrapportages inclusief geactualiseerd liquiditeitsoverzicht (in 2024 € 851.840 en in 2025 € 1.601.600). Met deze bijdrage dragen wij bij aan de leefkwaliteit van de regio.
Provinciaal Inpassingplan MAA proefdraaien
De in het kader van de luchthavenbesluitprocedure opgestelde m.e.r.-notitie is in het najaar van 2024 ter beoordeling voorgelegd aan het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W). Het Ministerie heeft deze beoordelingsnotitie op haar beurt voor advies aan de Commissie MER voorgelegd. Het advies van de Commissie is in maart 2025 gepubliceerd. Het is aan de minister van I&W om aan te geven of de beoordelingsnotitie ten grondslag kan liggen aan de door de minister te nemen mer-beoordelingsbeslissing en om naar aanleiding van het advies van de Commissie MER aanbevelingen aan MAA kenbaar te maken, zodat de luchthaven haar verdere uitwerkingen kan doen en de voorbereidingen ten behoeve van het indienen van de aanvraag Luchthavenbesluit kan afronden.
Luchthavenbesluit
De in het kader van de luchthavenbesluitprocedure opgestelde m.e.r.-notitie is in het najaar van 2024 ter beoordeling voorgelegd aan het Ministerie van Intrastructuur en Waterstaat (I&W). Het ministerie heeft deze beoordelingsnotitie op haar beurt voor advies aan de Commissie MER voorgelegd. Het advies van de Commissie is in maart 2025 gepubliceerd. Het is aan de Minister van I&W om aan te geven of de beoordelingsnotitie ten grondslag kan liggen aan de door de minister te nemen mer-beoordelingsbeslissing en om naar aanleiding van het advies van de Commissie MER aanbevelingen aan MAA kenbaar te maken, zodat de luchthaven haar verdere uitwerkingen kan doen en de voorbereidingen ten behoeve van het indienen van de aanvraag Luchthavenbesluit kan afronden.
Route development fund
De ontvangen bijdragen van de gemeente Maastricht om in te zetten op het stimuleren van lijnverbindingen vanaf MAA naar intercontinentale luchthavens ter bevordering van de verankering van het zakelijk toerisme in de regio naar bijvoorbeeld het MECC en de TEFAF worden voor € 0,6 mln. ingezet in 2025.
Ontsluiting luchthaven
Voor het verbeteren van de ontsluiting van de luchthaven (verbeteren verkeersveiligheid Vliegveldweg en voorterreinen MAA) heeft de minister van Infrastructuur en Waterstaat in de vorm van een specifieke uitkering (SPUK) aan de Provincie een bedrag van € 3,5 mln. inclusief BTW beschikbaar gesteld. De Provincie leidt de middelen door aan de gemeente Beek en MAA die dit project gaan uitvoeren. De gemeente Beek en MAA dragen zelf ieder € 2 mln. bij. De voorbereiding van dit project is gestart en vergt nog de nodige tijd. Met de planning van de start van de uitvoering wordt rekening gehouden met de verwachte extra toestroom van passagiers medio 2027 als gevolg van de baansluiting bij Eindhoven Airport.
De beoogde bijdrage aan het Omgevingsfonds voor 2025 heeft conform planning plaatsgevonden. De bijdrage aan het Route development fund heeft slechts voor een gedeelte plaatsgevonden, het restantbudget wordt doorgeschoven naar 2026.
Door het uitblijven van duidelijkheid over het stikstofbeleid van het Rijk en de val van het kabinet, is het aannemelijk dat het PIP en het Luchthavenbesluit doorschuiven naar 2026. Of dit daadwerkelijk het geval zal zijn, is afhankelijk van het ministerie van I&W en de LVNL.
De “Ontsluiting luchthaven” genoemde werkzaamheden worden in 2027 voorzien. De voorbereiding van dit project is gestart en vergt nog de nodige tijd. Naar verwachting worden de SPUK-gelden in 2026 aan MAA en gemeente Beek doorgeleid, voor de uitvoering hiervan.
Voor de uitvoering van product 3.1.3. Maastricht Aachen Airport wordt het budget in 2025 verlaagd met € 9,62 mln. lasten en € 0,20 mln. baten. Dit gaat om de volgende wijzigingen in de begroting:
Faseringen
Wij faseren een totaalbedrag van € 9,63 mln.
- Wij schuiven een bedrag van € 2,89 mln. door naar de begroting van 2026. Dit betreft de specifieke uitkering (SPUK) voor de ontsluiting Maastricht Aachen Airport van € 2,89 mln. exclusief btw (lasten en baten). De voorbereidingen voor de werkzaamheden aan de ontsluiting van de luchthaven zijn inmiddels gestart en vergen de nodige tijd. De uitvoering van deze werkzaamheden staat gepland voor 2027. Met het oog op doorgeleiding in 2026 naar MAA en de gemeente Beek dienen deze middelen in 2026 beschikbaar te zijn.
- Op basis van de ontvangen liquiditeitsprognose van MAA is uit het budget éénmalige NEDAB kosten dit jaar een bedrag van € 4,36 mln. afgeroepen ten behoeve van achterstallig onderhoud. Hiervoor was € 10,90 mln. voorzien in 2025. De resterende middelen worden in 2026 en volgende jaren afgeroepen door MAA. Derhalve wordt er € 6,54 mln. overgeheveld naar 2026.
- De ontvangen bijdragen van de gemeente Maastricht om in te zetten op het stimuleren van lijnverbindingen vanaf MAA naar intercontinentale luchthaven worden in 2025 toegekend uit het Route development fund € 0,60 mln. Hiervoor was € 0,80 mln. voorzien in 2025. Derhalve vloeit de resterende € 0,20 mln. terug naar de balanspost vooruitontvangen bijdragen overheden.
Overige bijstellingen
De personeelskosten gaan met € 0,01 mln. omhoog vanwege de loonstijgingen volgens de CAO Provincies.