8.2.4. Externe relaties en Public Affairs
Omschrijving
Provincie Limburg ziet zich geconfronteerd met steeds grotere en complexere opgaven, die (deels) door het rijk bij de regionale overheden worden belegd. Daarnaast ligt er een ambitieus Limburgs collegeakkoord, met duidelijke economische en maatschappelijke accenten, die vragen om ondersteunend nationaal en Europees beleid en om additionele middelen uit nationale en Europese fondsen. De optelsom hiervan maakt dat het belangrijker is dan ooit om vanuit het Gouvernement en de brede Limburgse regio doelgericht en strak georganiseerd lobby te bedrijven. Deze lobby dient om te komen tot de juiste beleidsbeslissingen en tot de invulling van de benodigde randvoorwaarden, waaronder nadrukkelijk ook het beschikbaar komen van additionele fondsen. Want de opgaven en ambities zijn dusdanig dat provincie Limburg deze niet allemaal uit eigen middelen kan realiseren.
Reden voor de Provincie om zich zowel op het gebied van fondsenwerving als in het domein van de lobby (Public Affairs en externe relaties) sterker te organiseren. Een effectieve fundraising aanpak richting Brussel en Den Haag vraagt om selectiviteit van proposities en een proactieve samenwerking met onze partners. Deze fundraisingaanpak wordt ontwikkeld en geïntensiveerd met een onlangs gestart kernteam fundraising. Op basis van de beleidskaders is er een eerste stap gezet in prioritering en fasering van dossiers die kansrijk zijn voor bijdragen uit externe fondsen. Per dossiers worden vanuit de systematiek van projecttafels een projectportfolio opgezet, kansrijke calls in beeld gebracht en aanvragen ingediend in samenwerking met externe partners. Hierbij wordt nadrukkelijk ingezet op de Regionale EU-programma’s (OPZuid, Interreg en NSP-GLB), omdat de Provincie hier een bestuurlijke rol heeft voor wat betreft toekenning van middelen. Bovendien wordt aan de voorkant de uitwerking van proposities gestimuleerd met de inzet van procesmiddelen. De fundraisingaanpak wordt versterkt door dossiers met elkaar te verbinden en vanuit een integrale insteek proposities te ontwikkelen. Een voorbeeld hiervan is de integrale wijkaanpak, die nu verder verkent en uitgewerkt zal worden. In de najaarsnota van 2024 zal in het kader van de P&C cyclus gerapporteerd worden over de voortgang van de prioritering.
Ten aanzien van de lobby is de versterking via een programma in Q3 van 2023 ingezet. De basis daarvoor zijn de vastgestelde prioritaire lobbydossiers die door de lobbyoffice in samenwerking met programmamanagers en de PA posten worden uitgewerkt. Daarbij gebruikmakend van beschikbare eigen expertise (bijvoorbeeld in de posten die de Provincie al geruime tijd heeft in Den Haag, Brussel en Düsseldorf), en waar nodig in specifieke dossiers ook van in te huren externe expertise. Ook wordt gewerkt met kernteams op clusteroverstijgende onderwerpen. Een goed voorbeeld is de samenwerking rond het meerdaagse Einstein Telescope werkbezoek in Brussel. Ook ligt de focus op intensivering van contacten met departementen, zodat de provincie al eerder in beleids- en besluitvormingsprocessen inbreng kan leveren.
Parallel aan de nieuwe lobbyaanpak van de provincie wordt samen met de belangrijkste stakeholders in de regio gewerkt aan gezamenlijke afgestemde lobby-inspanningen bij relevante dossiers. Dit gebeurt onder de vlag van Brightlands, dat hiermee uitgroeit tot hét merk dat symbool staat voor het innovatieve Limburg (in al haar economische en maatschappelijke facetten). De Provincie verzorgt ook hiervan de coördinatie en de bijbehorende werkzaamheden zijn onderdeel van het takenpakket van de lobbyoffice.
Democratie in Nederland is een groot goed en vastgelegd in artikel 10 van onze grondwet. De Oekraïne-oorlog doet ons beseffen dat vrede en vrijheid niet vanzelfsprekend zijn. Herdenken en Vieren moeten we voor onze generaties onderhouden en blijven hernieuwen.
In 2024 beleeft Limburg twee langrijke mijlpalen rondom de herdenking en viering van 80 jaar vrijheid. Op 5 mei heeft in Roermond de Nationale Viering Bevrijdingsdag 2024 en de 5 Mei-lezing plaatsgevonden. Op 12 september vindt de Nationale start herdenking 80 jaar vrijheid plaats in Mesch, als eerste bevrijde dorp in Nederland. Beide mijlpalen kennen een grote nationale en internationale uitstraling en vragen om intensieve ondersteuning zowel inhoudelijk als financieel. De middelen die reeds zijn vrijgemaakt voor de periode 2024-2025 waarin 80 jaar bevrijding wordt gevierd, worden daarom in 2024 ingezet en bij de begroting 2025 worden de additionele kosten benodigd voor het jaar 2025 in beeld gebracht.
Het herdenkingsjaar beleven we door middel van verhalen over verzet, getuigenissen, dagboeken, foto’s, oorlogsgraven, daderserfgoed etc. De Provincie, en in het bijzonder de Gouverneur, blijft jaarlijks met jongeren, ouderen en veteranen stilstaan bij aansprekende rituelen en ceremonies, plechtigheden, educatieve activiteiten en bevrijdingsconcerten en -feesten. In de periode 2024-2027 onderstrepen we dat vrijheid geen gegeven is. In hernieuwd herdenken en vieren, staan we ook stil bij de dieperebetekenis van vrijheid door bevrijd te zijn: “Leven met vrijheid”.
Kwaliteit
De Limburgse belangen worden op alle relevante bestuurlijke niveaus (interprovinciaal, nationaal en Europees) zodanig gediend, dat beleidsmatig en financieel optimale randvoorwaarden ontstaan voor het vervullen van de provinciale opgaven en ambities.
Kwaliteit (indicator)
Tijd
Het behartigen van de Limburgse belangen is een doorlopend proces, zonder tijdshorizon. Het ondersteunende programma voor de nieuwe lobby-aanpak loopt van 1 september 2023 tot 1 september 2024.
De voorbereidingen voor 80 jaar bevrijding zijn eind 2023 gestart. De uitvoering vindt plaats van 5 mei 2024 en loopt tot medio 2025.
Tijd (indicator)
Geld
Bij de Voorjaarsnota wordt de begroting voor dit product verhoogd met € 0,27 mln. vanwege:
- GS-besluit van 23-04-2024 om € 1,50 mln. procesmiddelen fundraising beschikbaar te stellen voor de periode 2024-2027. Hiervan is € 0,25 mln. opgenomen in 2024. Dekking vindt plaats uit de programmareserve Onvoorziene uitgaven.
- De CAO-bijstelling van de personeelskosten met € 0,02 mln.