We werken aan een bereikbaarder en verkeersveiliger Limburg voor iedereen. Daarmee dragen we bij aan een duurzamer, leefbaarder en aantrekkelijker mobiliteitssysteem.
Ten aanzien van mobiliteit en bereikbaarheid streven we deze collegeperiode de volgende doelstellingen na:
- in 2027 zijn dorpen en buitenwijken van steden beter bereikbaar t.o.v. 2023;
- in 2027 is er sprake van een verbeterde bereikbaarheid van Limburg nationaal en internationaal (goederen en personen) t.o.v. 2023;
- in 2027 vinden er meer duurzame verplaatsingen plaats (goederen en personen) t.o.v. 2023;
- in 2027 is de verkeersveiligheid verbeterd t.o.v. 2023.
Wat merkt de Limburger ervan?
Indicatoren bij 'in 2027 zijn dorpen en buitenwijken van steden beter bereikbaar t.o.v. 2023'
Indicator 1: De gemiddelde afstand tot voorzieningen in Limburg (in ontwikkeling).
Bron: CBS
Indicator 2: Bereikbaarheid detailhandel binnen 15/30/45 minuten reistijd (auto, fiets, OV) (in ontwikkeling).
Bron: Te ontwikkelen
Indicator 3: Bereikbaarheid onderwijslocaties binnen 15/30/45 minuten reistijd (auto, fiets, OV) (in ontwikkeling).
Bron: Te ontwikkelen
Indicator 4: Bereikbaarheid zorginstellingen binnen 15/30/45 minuten reistijd (auto, fiets, OV) (in ontwikkeling).
Bron: Te ontwikkelen
Indicator 5: Ervaren bereikbaarheid van mensen naar banen, supermarkten, scholen, zorginstellingen en euregionale steden (in ontwikkeling).
Bron: Te ontwikkelen, Plan Burgerkennis (2026)
Indicatoren bij 'in 2027 is er sprake van een verbeterde bereikbaarheid van Limburg nationaal en internationaal (goederen en personen) t.o.v. 2023'
Indicator 6: Reistijdverhouding tussen daluren en spitsen (in ontwikkeling).
Bron: NDW Floating Car Data
Indicator 7: Bereikbaarheid arbeidsplaatsen binnen 15/30/45/60 minuten reistijd (auto, fiets, OV) (in ontwikkeling).
Bron: Te ontwikkelen
Indicator 8: Bereikbaarheid euregionale steden vanuit Limburg met openbaar vervoer in vergelijking met bereikbaarheid auto (in ontwikkeling).
Bron: Te ontwikkelen
Indicator 9: De robuustheid van logistieke netwerken (in ontwikkeling).
Bron: Te ontwikkelen
Indicatoren bij 'in 2027 vinden er meer duurzame verplaatsingen plaats (goederen en personen) t.o.v. 2023'
Indicator 10: Aantal verplaatsingen per persoon per dag in Limburg (in ontwikkeling).
Bron: CBS
Indicator 11: Aandeel duurzame (volledig elektrisch en plug-in hybride) voertuigen in wagenpark in Limburg (in ontwikkeling).
Bron: CBS
Indicator 12: Aandeel kilometers duurzame voertuigen (volledig elektrisch en plug-in hybride) (in ontwikkeling).
Bron: CBS
Indicator 13: Totale CO2 uitstoot door mobiliteit (in ontwikkeling).
Bron: Te ontwikkelen
Indicator 14: Modal split (voor personen en goederenvervoer) (in ontwikkeling).
Bron: Te ontwikkelen
Indicatoren bij 'in 2027 is de verkeersveiligheid verbeterd t.o.v. 2023'
Indicator 15: Aantal geregistreerde verkeersongevallen per 100.000 inwoners (in ontwikkeling).
Bron: SWOV
Indicator 16: Aantal geregistreerde verkeersslachtoffers per 100.000 inwoners (in ontwikkeling).
Bron: SWOV