7.1.1. Mobiliteitsvisie en uitvoeringsprogramma
Omschrijving
We werken aan onze structurele beleidsvoorbereidende taken, waaronder monitoring, verkeers- en vervoersmanagement en verkeersveiligheid, en zijn aan de slag met een nieuwe mobiliteitsvisie 2050. Daarnaast werken we aan regionale mobiliteitsopgaven zoals gedragsbeïnvloeding en logistiek.
In het kader van de Verkeersactieve school zijn acties uitgevoerd op Limburgse onderwijsinstellingen. De voorbereiding voor het vervolg van de Verkeersactieve school vanaf 2025 zijn getroffen.
Het project “Inzicht in reisgedrag” is gestart. Het dashboard hiervoor is door de opdrachtnemer opgeleverd en de inwinning van de data is gestart. De deelnemers hiervoor worden op dit moment nog steeds geworven.
Met de regio’s Noord-, Midden- en Zuid-Limburg zijn afspraken gemaakt over structurele gedragsverandering (zowel personen als goederen). O.a. werkgevers zijn benaderd om het mobiliteitsgedrag van werknemers te verduurzamen. De eerste fietsstimuleringscampagnes zijn uitgevoerd.
Rol Provincie: belangenbehartiger, kennisautoriteit, subsidiënt
Kwaliteit
Wij zijn tevreden als we in 2024 gestart zijn met het opstellen van de mobiliteitsvisie 2050, die we afstemmen met onze partners. Daarnaast borgen wij structureel de Limburgse belangen in nationale programma's, waarin we Limburgse mobiliteitsopgaven onder de aandacht brengen (bijv. gedragsbeïnvloeding in het landelijke programma Mobiliteitstransitie). Op het gebied van monitoring en data zijn onze verkeersmeetnetten van voldoende kwaliteit om als input te dienen voor onze beleidsprocessen. Om de verkeersveiligheid te verbeteren zetten we ook in op gedragsbeïnvloeding, eventuele aanpassing van infrastructuur (zie 7.2.1.) en handhaving. In 2024 verlengen wij daarom onze samenwerking met de Limburgse gemeenten voor de verkeersactieve school en zijn we tevreden als het aantal deelnemende scholen is toegenomen. In 2024 voeren we samen met de gemeenten (via de drie Limburgse uitvoeringsorganisaties) fietsstimuleringscampagnes uit en zetten we in op een structurele gedragsverandering (zowel personen als goederen) via de doelgroepenbenadering. waarmee we doorstroming verbeteren (afname autoverkeer), en CO2-uitstoot voorkomen.
Kwaliteit (indicator)
Tijd
De mobiliteitsvisie 2050 verwachten we in 2025 op te leveren. Het borgen van de Limburgse belangen in nationale programma's is een continu proces, evenals het inwinnen van data en het op orde houden van onze verkeersmeetnetten. De samenwerkingsovereenkomsten die we gaan sluiten met gemeenten voor de verkeersactieve school zijn voor het eind van het jaar gereed. De subsidieregeling doortrappen loopt reeds in 2024. De fietsstimuleringscampagnes en doelgroepenbenadering worden jaarlijks uitgevoerd.
Tijd (indicator)
Geld
In deze voorjaarsnota wordt een bedrag van € 0,07 mln. afgeraamd bij de lasten en € 0,25 mln. bij de baten. Dit betreft de volgende begrotingswijzigingen:
• correctie van de Rijksbijdrage voor de Havenvoorziening in verband met realisatie in 2023 - hiervoor is een bedrag zowel als last en baat afgeraamd (€ 0,25 mln.);
• in verband met gemaakte afspraken met het Rijk voor de Minder Hinder Aanpak (BO MIRT) zijn middelen van € 0,05 mln. binnen het programma verschoven;
• tot slot zijn de personeelskosten opgehoogd met € 0,13 mln. vanwege de CAO-bijstelling.