Omschrijving

De luchthaven Maastricht Aachen Airport (MAA) draagt bij aan zowel de Limburgse als ook aan de nationale economie door haar aandeel in de vervoers- en toeristische sector (vracht- en passagiersvervoer). Dit blijkt onder andere uit de bijdrage aan de werkgelegenheid in Limburg en de regionaal economisch toegevoegde waarde. Daarnaast leidt het tot samenwerking tussen bedrijfsleven en onderwijs in Aviation Competence Center. Maar ook maakt MAA onderdeel uit van de nationale luchtinfrastructuur en is na Schiphol de enige luchthaven in Nederland met een vrachtfunctie.

Op 16 december 2022 hebben Provinciale Staten kennisgenomen van het Businessplan ‘Transitie naar een duurzame, omgevingsbewuste en toekomstbestendige luchthaven’ van MAA BV en MAABI BV ter invulling van Amendement 145 ‘Een omgevingsbewust en toekomstbestendig MAA’ .

Het  Businessplan beschrijft de wijze waarop de luchthaven  zal transformeren naar een duurzame, omgevingsbewuste en toekomstbestendige luchthaven met de daarbij behorende doelen en beoogde fasering en tijdspad. Als aandeelhouder van de luchthaven bewaken we de kaders die Provinciale Staten bij de besluitvorming in 2022 hebben aangegeven. Dit doen we aan de hand van reguliere ambtelijke en bestuurlijke overleggen maar ook aan de hand van de jaarlijkse aandeelhoudersvergaderingen.

 Rol Provincie: procesmanager, bevoegd gezag, financier, partner (aandeelhouder), ondernemer, subsidiënt

Kwaliteit

Omgevingsfonds

De toegezegde provinciale bijdrage aan de stichting zal in de vorm van een subsidie worden toegekend; waarna de eerste tranche in 2024 wordt verstrekt. 
 
Provinciaal Inpassingplan MAA proefdraaien

In 2023 zijn de uitgangspunten voor het PIP-proefdraaien geactualiseerd. 

De verwachting is dat het definitieve PIP-proefdraaien in het vierde kwartaal van 2024 ter vaststelling aan Provinciale Staten wordt aangeboden. 
 
Luchthavenbesluit

De verwachting is dat het ministerie van I&W de m.e.r.-beoordelingsnotitie rond de zomer zal kunnen toetsen. Indien geen milieueffectrapport hoeft te worden opgesteld dient MAA daarna de aanvraag luchthavenbesluit bij het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat in.

Provinciale Staten worden twee keer per jaar middels een voortgangsrapportage in het kader van de Regeling Grote Projecten geinformeerd over de stand van zaken omtrent MAA.

Kwaliteit (indicator)

G

Tijd

Uitvoering van de genoemde resultaten zijn per ultimo 2024 gerealiseerd.

Tijd (indicator)

G

Geld

In 2024 dalen de lasten met € 12,58 mln. door de volgende begrotingswijzigingen:

  • De incidentele inhaal NEDAB van € 10,90 mln. wordt conform de begroting van Maastricht Aachen Airport Beheer & Infrastructuur niet in 2024 afgeroepen, maar in 2025. Derhalve wordt € 10,90 mln. overgeboekt naar 2025. Omdat een bijsturingsactie van de begroting betreft, staat de indicator Geld op oranje.
  • De eerste tranche van het omgevingsfonds van € 1,75 mln. wordt in 2024 uitbetaald. In de begroting 2024 is hiervoor € 3,50 mln. (2 tranches) voorzien. Derhalve wordt € 1,75 mln. overgeboekt naar 2028;
  • Middels deze Voorjaarsnota vragen we aan Provinciale Staten in te stemmen met het beschikbaar stellen van € 0,06 mln. procesmiddelen MAA ten laste van de programmareserve Economie. De procesmiddelen worden ingezet voor het inhuren van (milieu)technische- of juridische adviseurs. Dit is in lijn met het beleidskader 'Werken in een Toekomstbestendige Economie';
  • Verhoging personeelskosten n.a.v. nieuwe CAO 2024 € 0,04 mln.;
  • Indexering dotatie voorziening onderhoud gebouwen € 0,04 mln.

Geld (indicator)

O