Omschrijving

We werken aan de nationale en internationale bereikbaarheid van Limburg.  Dit doen we door in te zetten op de aanpassing en/of realisatie van (grensoverschrijdende) spoorverbindingen, snelwegen en vaarwegen. De tijdige realisatie van de Maaslijn heeft daarbij onze prioriteit. Verder werken we aan de Drielandentrein, Intercity (Randstad)-Eindhoven-Heerlen-Aachen, Weert-Hamont-Antwerpen en de Intercity tussen Eindhoven, Venlo en Düsseldorf. Voor het vervoer over de weg gaat het over de verbreding van de A2 tussen Het Vonderen en Kerensheide, Knooppunt Zaarderheiken, de A67 en de doorstroming op de A2 tussen Weert en Eindhoven. Tot slot lobbyen we voor de bereikbaarheid van Limburg over het water en zetten we in op de uitbreiding van onze binnenhavens. Dit doen via de samenwerking met de binnenhavens in Blueports.

We hebben, gezamenlijk met het Limburgse bedrijfsleven, afspraken gemaakt met Minister Harbers over de bereikbaarheid van Limburg voor de binnenvaart tijdens de verruiming van het Julianakanaal tussen Berg aan de Maas en Born.
De Provincie Limburg is toegetreden tot het Project SPIES (Shore Power in European Shipping) , gericht op het ontwikkelen van een Europees netwerk voor walstroom.
We hebben in januari Europese subsidie aangevraagd voor de Limburgse binnenhavens Stein (inclusief multimodale corridor naar Chemelot) en de Beatrixhaven in Maastricht. Uitsluitsel over de subsidieverlening wordt in juni verwacht. 

Rol Provincie: belangenbehartiger, subsidiënt

Kwaliteit

Wij zijn tevreden als de reiziger zich ongehinderd over de grens kan verplaatsen met het openbaar vervoer. Daarnaast zijn wij tevreden als Limburg multimodaal bereikbaar is via de weg (o.a. A2-Weert-Eindhoven, A67), water (o.a. Julianakanaal en de Maas) en het spoor. 
Tot slot zetten we in op Rijks- en Europese cofinanciering voor de Limburgse mobiliteitsopgaven.

Kwaliteit (indicator)

G

Tijd

Voor de realisatie van bovengenoemde opgaven zijn we veelal afhankelijk van andere partijen, waaronder het Rijk. We voeren een stevige lobby richting Rijk en Europa om de projecten volgens planning te kunnen uitvoeren en afronden. Dit blijft een doorlopend proces.

Tijd (indicator)

G

Geld

In deze Voorjaarsnota is een bedrag van € 2,64 mln. toegevoegd aan de lasten en aan de baten van dit product. Dit betreft  een voorschot van het door Europa toegekende CEF-subsidie voor het project Rhombus Upside II (CEF3).  Het subsidie is bedoeld voor de bereikbaarheid van Limburg over het water en uitbreiding van de binnenhavens (zoals hiervoor onder Omschrijving is opgenomen).

Geld (indicator)

G