Omschrijving

 De Provincie Limburg is concessieverlener van het regionale openbaar vervoer in Limburg. Arriva is sinds december 2016 concessiehouder en verzorgt sindsdien het regionale trein- en busvervoer in Limburg. 

 We willen een aantrekkelijk, duurzaam en toegankelijk openbaar vervoer met goede aansluitingen en actuele reisinformatie. Het Limburgse openbaar vervoersysteem is een vitaal basiselement binnen de Limburgse mobiliteit en de transitie naar een duurzaam mobiliteitssysteem. 

Anno 2024 is de nasleep van de coronapandemie nog steeds voelbaar in het openbaar vervoer. Het aantal reizigers in het openbaar vervoer in Limburg is lager dan in 2019 . Hierdoor staat de concessie onder (financiële) druk. Ook in 2024 blijft dit een opgave.

Wij werken in 2024 aan:

  • Arriva blijft volgens de concessieafspraken uitvoering geven aan de concessie.
  • In 2024 is het Ontwikkelplan OV geactualiseerd.
  • In 2024 is de mogelijke invoering van Dal Vrij Limburg (voorheen de ‘Meedoenpas’)  onderzocht.
  • In 2024 is een regionaal uitvoeringsprogramma beschikbaar dat invulling geeft aan de afspraken uit het bestuursakkoord Toegankelijkheid.
  • In 2024 is de mogelijkheid om open-access nachttreinen vanuit Aken en Luik naar Schiphol te laten rijden onderzocht.
  • In 2024 zijn er structurele financieringsafspraken met het Rijk gemaakt voor de gedecentraliseerde stoptreindiensten voor de periode vanaf 2025.

De internationale verbindingen, waaronder de Drielandentrein, zijn opgenomen onder product 7.3.1.

Met het vaststellen van het Statenvoorstel Dal Vrij Limburg kan de effectieve uitrol van dit product, waarbij we Limburgers tot 100% van het sociaal minimum gratis openbaar vervoer in de daluren kunnen bieden, samen met de gemeenten verder worden ingevuld. In samenhang hiermee zal Arriva de dienstregeling in stand houden en vanaf december gaan opschalen.

Rol Provincie: bevoegd gezag, toetser, financier, partner

Kwaliteit

Wij zijn tevreden wanneer:

  • Het openbaar vervoer volgens de in het contract gemaakte afspraken rond kwaliteit is uitgevoerd, zoals punctualiteit, rituitval, etc.
  • Het Ontwikkelplan OV Limburg is geactualiseerd.  Onderdelen zijn de ontwikkelingen op het gebied van trein- en busverbindingen, knooppunten en de toekomstbestendig ontwikkeling van het openbaar vervoer.
  • Dal Vrij Limburg (voorheen de ‘Meedoenpas’) is onderzocht en de gefaseerde invoering gestart is.
  • Een regionaal uitvoeringsprogramma Toegankelijkheid is vastgesteld waarmee we invulling geven aan onderwerpen als het verbeteren van reisinformatie, de inzet van OV-ambassadeurs, reisassistentie en de toegankelijkheid van haltes.
  • We de mogelijkheden hebben onderzocht om open-access nachttreinen vanuit Aken en Luik naar Schiphol te laten rijden.
  • We structurele financieringsafspraken met het Rijk hebben gemaakt voor de gedecentraliseerde stoptreindiensten voor de periode vanaf 2025.

Kwaliteit (indicator)

G

Tijd

Het concessiebeheer en het ontwikkelen van het Limburgse openbaar vervoer is een continu proces.

De onder omschrijving genoemde onderwerpen worden in 2024 afgerond.

Tijd (indicator)

G

Geld

In deze Voorjaarsnota wordt een bedrag van € 5,91 mln. is toegevoegd aan de lasten en € 3,26 mln. aan de baten. Dit betreft de volgende begrotingswijzigingen:

  • Ophogen van de concessiebijdrage  van € 2,59 mln., in verband met de fors gestegen Landelijke Bijdrage Index (LBI). Deze ophoging wordt structureel in de begroting opgenomen ten laste van het begrotingsresultaat. PS zijn hierover geïnformeerd middels Mededeling portefeuillehouder van 10 april 2024.
  • Een specifieke uitkering van het Rijk € 2,90 mln. voor de kosten van een Greenbox in de 27 elektrische treinstellen die Arriva inzet ter uitvoering van de Concessie. Het doel van deze uitkering is het ondersteunen van provincies bij de implementatie van het nieuwe treinbeveiligingssysteem European Rail Traffic Management System (ERTMS). De uitkering is zowel als last en baat opgenomen.
  • De vaststelling van een specifieke uitkering van het Rijk (Beschikbaarheidsvergoeding 2021) met een bedrag van € 0,36 mln. Dit bedrag is zowel als last en baat geramd. Deze beschikbaarheidsvergoeding is bedoeld om tegemoet te komen aan de financiële tekorten en de exploitatie van openbaar vervoer gedurende de Covid-19 periode. 

Voor de volledige financiering van Dal Vrij Limburg wordt gekeken naar de middelen, die naar aanleiding van een Tweede Kamerdebat rond de Rijksbegroting beschikbaar worden gesteld om de betaalbaarheid van het regionaal openbaar vervoer te bevorderen, de zogenaamde Bikkergelden. Een deel van deze middelen is bedoeld om de tariefstijging 2024 in het openbaar vervoer te compenseren en zal derhalve met Arriva verrekend moeten worden, en een deel is bedoeld om het openbaar vervoer een kwaliteitsimpuls te geven. De precieze voorwaarden rond de Bikkergelden zijn vanuit het Rijk nog niet officieel bekendgemaakt. Het Rijk heeft aangekondigd deze middelen via de meicirculaire naar de provincies te laten vloeien. 

Tot slot zijn de personeelskosten opgehoogd met € 0,05 mln. vanwege de CAO-bijstelling.

Geld (indicator)

G