Omschrijving

We werken aan de nationale en internationale bereikbaarheid van Limburg.  Dit doen we door in te zetten op de aanpassing en/of realisatie van (grensoverschrijdende) spoorverbindingen, snelwegen en vaarwegen. De tijdige realisatie van de Maaslijn heeft daarbij onze prioriteit. Verder werken we aan de Drielandentrein, Intercity (Randstad)-Eindhoven-Heerlen-Aachen, Weert-Hamont-Antwerpen en de Intercity tussen Eindhoven, Venlo en Düsseldorf. Voor het vervoer over de weg gaat het over de verbreding van de A2 tussen Het Vonderen en Kerensheide, Knooppunt Zaarderheiken, de A67 en de doorstroming op de A2 tussen Weert en Eindhoven. Tot slot lobbyen we voor de bereikbaarheid van Limburg over het water en zetten we in op de uitbreiding van onze binnenhavens. Dit doen via de samenwerking met de binnenhavens in Blueports.

De Provincie Limburg is toegetreden tot het Project SPIES (Shore Power in European Shipping), gericht op het ontwikkelen van een Europees netwerk voor walstroom.

Rol Provincie: belangenbehartiger, subsidiënt

Kwaliteit

Wij zijn tevreden als de reiziger zich ongehinderd over de grens kan verplaatsen met het openbaar vervoer. Daarnaast zijn wij tevreden als Limburg multimodaal bereikbaar is via de weg (o.a. A2-Weert-Eindhoven, A67), water (o.a. Julianakanaal en de Maas) en het spoor. 
Tot slot zetten we in op Rijks- en Europese cofinanciering voor de Limburgse mobiliteitsopgaven.

Kwaliteit (indicator)

G

Tijd

Voor de realisatie van bovengenoemde opgaven zijn we veelal afhankelijk van andere partijen, waaronder het Rijk. We voeren een stevige lobby richting Rijk en Europa om de projecten volgens planning te kunnen uitvoeren en afronden. Dit blijft een doorlopend proces.

Tijd (indicator)

G

Geld

Fasering

Een deel van de van Europa te ontvangen middelen voor de binnenvaart wordt lager bijgesteld in verband met een lagere realisatie van de projecten (vanwege juridische procedures) en de te verwachten afrekening in 2025. De oorspronkelijk geraamde bedragen worden in 2024 afgeraamd met een bedrag van € 12,99 mln.  Een bedrag van € 0,80 mln. wordt zowel als last en baat overgeboekt naar 2025.  Een bedrag van € 12,19 mln. wordt zowel als last en baat in 2024 afgeraamd.

Geld (indicator)

O

Samenvatting

De grensoverschrijdende bereikbaarheid van Limburg met het Openbaar Vervoer heeft continu onze aandacht, zodat de reiziger zich ongehinderd over de grens kan verplaatsen. Dit kunnen we niet alleen en hiervoor zijn we afhankelijk van onze partners. Door onze inspanningen samen met onze partners rijdt vanaf 30 juni de Drielandentrein van Aken via Heerlen en Maastricht naar Luik.

We hebben, gezamenlijk met het Limburgse bedrijfsleven, afspraken gemaakt met Minister Harbers over de bereikbaarheid van Limburg voor de binnenvaart tijdens de verruiming van het Julianakanaal tussen Berg aan de Maas en Born.
De Provincie Limburg is toegetreden tot het Project SPIES, gericht op het ontwikkelen van een Europees netwerk voor walstroom.
We hebben in januari Europese subsidie aangevraagd voor de Limburgse binnenhavens Stein (inclusief multimodale corridor naar Chemelot) en de Beatrixhaven in Maastricht. Deze aanvraag van het subsidie is in juli 2024 met een bedrag van € 24 mln. gehonoreerd.