45.758 Uitgaven (x1000)

Status activiteiten

2. Samen leven en bestaanszekerheid

2. Samen leven en bestaanszekerheid

45.758 Uitgaven (x1000)

Status activiteiten

Van beleidskader naar uitvoering

Terug naar navigatie - Van beleidskader naar uitvoering

Diverse subsidieregelingen zijn opgesteld om de hoofddoelen van het beleidskader te realiseren. Er is een nieuwe subsidieregeling voor de brede sociale basisinfrastructuur voor 2025 en verder opgesteld. Daarin worden de provinciale maatschappelijke organisaties en sporttakplatforms van financiële slagkracht voorzien om te komen tot voorstellen die diep in de Limburgse samenleving effect hebben. Er is een nieuwe subsidieregeling voor participatie en inclusie opgesteld en de programma’s voor NEET- en VSV-jongeren, Nu niet zwanger, Voorzorg, Jeugdfonds etc. boeken reeds de gewenste resultaten. De uitwerking van het beleidskader in de actieplannen voor vrijwilligers, laaggeletterdheid en armoede volgen nog dit jaar. En samen met gemeenten leidt de wijkgerichte aanpak tot een aantal eerste intentieovereenkomsten nog dit jaar. Ook voor de dorpenaanpak wordt er nauw samengewerkt met de regelingen die in het kader van het Leefbaarheidsfonds worden ontwikkeld. Tot slot is de nieuwe regeling voor topsportevenementen opengesteld in juni 2024, 2 events: Amstel Gold Race en Tour de France Femmes.

Onze uitvoering ligt op koers. Onze kwaliteits- en tijdsindicatoren staan op groen. Wel sturen wij de begroting bij in dit programma door een aantal budgetten te faseren in het kader van een realistische begroting. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

2.1. Sociale agenda

Terug naar navigatie - 2.1. Sociale agenda

Ten aanzien van de Sociale agenda streven we deze collegeperiode de volgende doelstellingen na:

  • in 2027 zijn er minder laaggeletterden, laagdigivaardigen en mensen in armoede dan in 2023;
  • in 2027 participeren er meer jongeren op de arbeidsmarkt dan in 2023;
  • in 2027 zijn er meer jongeren die voldoende bewegen en gezond eten dan in 2023;
  • in 2027 zijn er relatief meer bewust gekozen zwangerschappen dan in 2023;
  • in 2027 worden kinderen uit een kwetsbare thuissituatie eerder herkend, erkend en ondersteund door hun netwerk;
  • in 2027 voelen bewoners in geselecteerde wijken/buurten zich meer thuis dan in 2023;
  • in 2027 is er in de geselecteerde wijken/buurten meer buurtcontact dan in 2023;
  • in 2027 zijn er meer vrijwilligers- en bewoners-initiatieven dan in 2023.

Wat merkt de Limburger ervan?

Aan de hand van indicatoren maken wij zichtbaar of we op koers liggen met het behalen van onze doelstellingen voor deze Statenperiode. Hierbij is de Provincie natuurlijk ook afhankelijk van partners en andere autonome ontwikkelingen. De indicatoren die reeds beschikbaar zijn, zijn hieronder gepresenteerd.

Indicator bij 'in 2027 voelen bewoners in geselecteerde wijken/buurten zich meer thuis dan in 2023'

Indicator  D_12a: Percentage Limburgers die het (helemaal) eens is met de stelling: 'Ik voel mij thuis bij mensen in deze buurt'.
Bron: CBS veiligheidsmonitor

 

Indicator bij 'in 2027 is er in de geselecteerde wijken/buurten meer buurtcontact dan in 2023'

Indicator D_13a: Percentage Limburgers die het (helemaal) eens is met de stelling: "Ik heb veel contact met andere buurtbewoners". 
Bron: CBS veiligheidsmonitor

Wat gaan we daarvoor doen?

2.2. Krachtige gemeenschappen in wijken en dorpen

Terug naar navigatie - 2.2. Krachtige gemeenschappen in wijken en dorpen

Ten aanzien van krachtige gemeenschappen in wijken en dorpen streven we deze collegeperiode de volgende doelstelling na:

  • in 2027 zijn de Limburgse wijken, buurten en dorpen leefbaarder en veiliger geworden dan in 2023.

Wat merkt de Limburger ervan?

Aan de hand van indicatoren maken wij zichtbaar of we op koers liggen met het behalen van onze doelstellingen voor deze Statenperiode. Hierbij is de Provincie natuurlijk ook afhankelijk van partners en andere autonome ontwikkelingen. De indicator die reeds beschikbaar is,  is hieronder gepresenteerd.

Indicator D_15c: Trend in buurten met veel sociale overlast.
Bron: CBS

Wat gaan we daarvoor doen?

2.3. Sport en bewegen

Terug naar navigatie - 2.3. Sport en bewegen

Ten aanzien van Sport en Bewegen streven we deze collegeperiode de volgende doelstellingen na:

  • in 2027 voldoen meer Limburgers aan de beweegrichtlijn dan in 2023;
  • in 2027 worden er meer Limburgers bereikt door de sport-/beweeg­activiteiten van de sociale basisinfrastructuur dan in 2023.

Wat merkt de Limburger ervan?

Aan de hand van indicatoren maken wij zichtbaar of we op koers liggen met het behalen van onze doelstellingen voor deze Statenperiode. Hierbij is de Provincie natuurlijk ook afhankelijk van partners en andere autonome ontwikkelingen. De indicator die reeds beschikbaar is,  is hieronder gepresenteerd.

Indicator bij 'in 2027 voldoen meer Limburgers aan de beweegrichtlijn dan in 2023'

Indicator D_17a: Percentage Limburgers dat aan de beweegrichtlijnen voldoet.
Bron: Gezondheids-monitor, CBS/RIVM

Wat gaan we daarvoor doen?

Uitvoering begroting 2024: budgetrealisatie

Terug naar navigatie - Uitvoering begroting 2024: budgetrealisatie

De lasten van de gewijzigde begroting 2024 voor dit programma tot aan de najaarsnota bedragen € 19,54 mln., bestaande uit € 17,81 mln. reguliere middelen en € 1,73 mln. personeelskosten.

In onderstaande grafiek presenteren wij alleen de reguliere middelen vanwege de beïnvloedbaarheid van deze posten. Het betreft de bestedingen en juridische verplichtingen tot 15 augustus (gerealiseerd) en de op dat moment resterende vrije ruimte binnen de vastgestelde budgetten.  

De realisatie in 2024 van de exploitatiebudgetten bedraagt tot 15 augustus 2024 76%. Van de resterende 24% wordt in deze najaarsnota 4% (€ 0,79 mln.) doorgeschoven naar 2025 voor de uitvoering van de Motie 3110 Van Bijnen inzake Gezamenlijke sport workshops op scholen door Sporttakplatforms, aanvalsplan Armoede en de implementatie voor het gratis bibliotheeklidmaatschap. De resterende middelen van ongeveer € 3,56 mln. worden in 2024 onder andere ingezet voor de volgende subsidieregelingen:

Bibliotheek, Maatschappij en Laaggeletterdheid 2020-2024;
Participatie 2022-2024;
Topsportevenementen 2024;
Bovenlokale evenementen 2020-2024.

Daarnaast proberen wij het resterend budget binnen de ondersteuningsstructuur Sport in 2024 in te zetten voor de uitvoering van de regionale sport- en beweegakkoorden. Het proces om met de regio’s naar uitvoering van deze akkoorden te komen, wordt na de sonderende bespreking met Provinciale Staten in oktober 2024 opgestart. Ook bekijken wij of een deel van dit budget kan worden ingezet t.a.v. sport- en beweegactiviteiten in de te ontwikkelen aanpakken voor de aandachtswijken. 

De financiële doorlichting en de voorstellen leiden tot een aanpassing van de hier opvolgende 3e W-vraag: Wat mag het kosten? 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?

In de Najaarsnota 2024 wordt het programma Samen leven en bestaanszekerheid nauwelijks bijgesteld. Er worden geen aanvullende middelen gevraagd op dit moment.  
Voor de uitvoering van diverse moties op het gebied van sport wordt € 0,35 mln. gefaseerd naar 2025 en voor de uitvoering van de actieplannen armoede en laaggeletterdheid wordt € 0,44 mln.  gefaseerd. Hierdoor dalen de lasten in 2025  met € 0,79 mln. Het gevolg van deze wijziging is dat het begrote uitgavenvolume van de begroting (lasten en stortingen in de reserves) van dit programma daalt van  € 46,55 mln. naar €  45,76 mln.

Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar het product 2.1.1. Sociale Agenda en het product 2.3.1. Sport en Bewegen, onderdeel Geld.  

Bedragen x €1.000
Exploitatie Gewijzigde begroting 2024 tot Najaarsnota Begrotingswijziging Najaarsnota 2024 Begroting 2024 na wijziging
Lasten
2 Samen leven en bestaanszekerheid
2.1 Sociale agenda
2.1.1 Sociale agenda
60366 Burgerkracht Limburg 2.759 0 2.759
60594 Actieplan armoede en laaggeletterdheid 0 0 0
63349 CUBISS Limburg 1.549 0 1.549
63350 Maatschappelijke organisaties subsidie 3.408 -229 3.179
63894 Subs regels Bibliotheek en Maatsch 2023 365 0 365
65089 Beleidsontwikkeling welzijn en jeugdzorg 0 0 0
67706 Beleidsregels bibliotheekvernieuwing opdr 53 -53 0
67707 Maatschappelijke organisaties opdrachten 21 0 21
68016 Doorberekende personeelskosten 1.013 0 1.013
68570 Doorberekende personeelskosten bibliotheek 49 0 49
69145 SAL 2023 lijn 1 Opgroeien en ontplooen 1.058 -107 951
69146 SAL 2023 lijn 2 Kans op ontwik en werk 132 0 132
69152 Subs Regeling Brede Participatie 352 0 352
69189 Participatie en inclusie vh amendement 50 318 0 318
69190 SAL 20202023 amendem 52 Laaggeletterdheid 340 0 340
69191 SAL 20202023 amendement 52 Armoede 116 -51 65
69257 Beleidsbrief Integratie 250 0 250
69405 Toegankelijkheid zorg motie 2697 164 0 164
69448 Programma Vitaal Gezond 109 0 109
69981 L1 Terugdringen armoede en laaggeletterdheid 100 0 100
69982 L2 Veilige kansrijke gezonde jeugd 200 0 200
69983 L3 Sociale cohesie en eenzaamheid 100 0 100
Totaal 2.1.1 Sociale agenda 12.454 -439 12.015
Totaal 2.1 Sociale agenda 12.454 -439 12.015
2.2 Krachtige gemeenschappen in wijken en dorpen
2.2.1 Krachtige gemeenschappen in wijken en dorpen
68017 Doorberekende personeelskosten 194 0 194
68175 Subsidieregeling opruimen drugsafval Limb 178 0 178
69119 Wijkaanpak Vastenavondkamp Venlo 1.207 0 1.207
69275 Tegengaan van ondermijning 110 0 110
69277 Veilig buitengebied 150 0 150
69984 L3 Procesmiddelen 50 0 50
Totaal 2.2.1 Krachtige gemeenschappen in wijken en dorpen 1.889 0 1.889
Totaal 2.2 Krachtige gemeenschappen in wijken en dorpen 1.889 0 1.889
2.3 Sport en bewegen
2.3.1 Sport en bewegen
60521 Lijn 4 Subs regeling opleiding jeugdtrainers 12 0 12
67072 Bijzonder in Beweging 105 -105 0
67885 Subs Regeling Sporttakplatforms 2.500 -245 2.255
68023 Doorberekende personeelskosten 482 0 482
68647 Jeugdfonds Sport en Cultuur 114 0 114
69207 Kansrijke vernieuwingen 230 0 230
69208 Infrastructuur gehandicaptensport 18 0 18
69209 Subs Regeling Sport en bewegen voor senioren 14 0 14
69210 Subs Regeling Sport en bewegen voor jeugd 45 0 45
69312 Subsidieregeling opleiding jeugdtrainers 9 0 9
69374 Ondersteuningsstructuur Sport 1.225 0 1.225
69735 Sport en bewegen voor senioren en jeugd 100 0 100
69871 lijn4 Subsidieregeling bovenlok evenementen 100 0 100
69872 lijn4 Subsidieregeling topsport evenementen 250 0 250
Totaal 2.3.1 Sport en bewegen 5.204 -350 4.854
Totaal 2.3 Sport en bewegen 5.204 -350 4.854
Totaal 2 Samen leven en bestaanszekerheid 19.548 -789 18.758
Totaal Lasten 19.548 -789 18.758
Baten
2 Samen leven en bestaanszekerheid
2.2 Krachtige gemeenschappen in wijken en dorpen
2.2.1 Krachtige gemeenschappen in wijken en dorpen
68156 Provinciefonds DU opruiming drugsafval 176 0 176
Totaal 2.2.1 Krachtige gemeenschappen in wijken en dorpen 176 0 176
Totaal 2.2 Krachtige gemeenschappen in wijken en dorpen 176 0 176
Totaal 2 Samen leven en bestaanszekerheid 176 0 176
Totaal Baten 176 0 176
Saldo van baten en lasten -19.371 789 -18.582
Stortingen
2 Samen leven en bestaanszekerheid
2.1 Sociale agenda
2.1.1 Sociale agenda
69772 Toevoeging PR Sociale Agenda 27.000 0 27.000
Totaal 2.1.1 Sociale agenda 27.000 0 27.000
Totaal 2.1 Sociale agenda 27.000 0 27.000
Totaal 2 Samen leven en bestaanszekerheid 27.000 0 27.000
Totaal Stortingen 27.000 0 27.000
Onttrekkingen
2 Samen leven en bestaanszekerheid
2.1 Sociale agenda
2.1.1 Sociale agenda
69986 Aanwending PR Sociale Agenda 400 0 400
Totaal 2.1.1 Sociale agenda 400 0 400
Totaal 2.1 Sociale agenda 400 0 400
2.2 Krachtige gemeenschappen in wijken en dorpen
2.2.1 Krachtige gemeenschappen in wijken en dorpen
69527 Aanwending reserve Transitiefonds 518 0 518
69985 Aanwending PR Sociale Agenda 50 0 50
Totaal 2.2.1 Krachtige gemeenschappen in wijken en dorpen 568 0 568
Totaal 2.2 Krachtige gemeenschappen in wijken en dorpen 568 0 568
2.3 Sport en bewegen
2.3.1 Sport en bewegen
69873 Aanwending PR Sociale Agenda 362 0 362
Totaal 2.3.1 Sport en bewegen 362 0 362
Totaal 2.3 Sport en bewegen 362 0 362
Totaal 2 Samen leven en bestaanszekerheid 1.329 0 1.329
Totaal Onttrekkingen 1.329 0 1.329
Saldo mutatie reserves -25.671 0 -25.671