123.545 Uitgaven (x1000)

Status activiteiten

3. Werken aan een toekomstbestendige economie

3. Werken aan een toekomstbestendige economie

123.545 Uitgaven (x1000)

Status activiteiten

Onze beleidskaders

Terug naar navigatie - Onze beleidskaders

Van beleidskaders naar uitvoering

Terug naar navigatie - Van beleidskaders naar uitvoering

Samenwerking is een sleutelwoord in het economische beleidskader. De samenwerking als het gaat om acquisitiekracht is versterkt evenals de samenwerking binnen Brightlands, gemeenten en het LIOF. De valorisatiestrategie bij Einstein telescope is door LIOF uitgewerkt in een vijftal roadmaps waar met ongeveer 50 bedrijven en 10 kennisinstellingen publiek-privaat wordt samengewerkt aan deze majeure ontwikkeling. Er zijn in 2024 verdere afspraken gemaakt over Maastricht convention bureau en ook is gewerkt aan de internationale positionering van Brightlands. Zo is er een Canadese handelsmissie op de Brightlands Greenport Campus Venlo geweest en zijn de Europese netwerken Vanguard Initiative en ECRN benut om de kracht van Brightlands uit te dragen. Voor Maastricht Aachen Airport wordt dit jaar de eerste tranche uit het Omgevingsfonds MAA uitgekeerd en ligt de MER-beoordelingsnotitie reeds bij het ministerie, waarna ook de aanvraag voor het luchthavenbesluit door MAA bij de minister worden ingediend. Wij blijven actief het MKB ondersteunen via LIOF, de succesvolle MIT-regeling en diverse stimuleringsfondsen voor MKB’ers. Tevens spelen we in op de nieuwe Actieagenda MKB van het Rijk. 
In 2024 is Brightlands Circular Space van start gegaan met TNO, UM en Brightlands Chemelot Campus BV als ‘founding fathers’ en waarbij afspraken worden gemaakt met andere strategische partner(s). Met het Circulair bouwend programma Zuid-Nederland en programma Limburgs Toekomstbestendig (LIOF) worden ook circulaire innovaties ondersteund. Met toekenning uit het Nationaal Groeifonds en het Joint Transition Fund, plus de partnerbijdragen is ca. € 60 mln. beschikbaar voor de komende 8 jaar. En voor de Greenport Innovation and Learning Labs (GRILL) is er een bijdrage verstrekt voor de komende 2 jaar om ook hier het MKB en start ups verder te helpen met innoveren. Voor de gebiedsontwikkeling rondom de Maastricht Health Campus wordt een integraal businessplan opgesteld, samen met gemeente en MUMC+ en Universiteit Maastricht. 
Onderwijspartners hebben onder provinciale regie de handen ineen geslagen met een gezamenlijk Onderwijsmanifest Limburg. Met het MBO wordt verder de vakmanschapsagenda uitgewerkt in een programma Limburg Leert. En met de bijdrage uit Europees Sociaal Fonds gaat Arbeidsmarktregio Zuid-Limburg de ontslagen Nedcar medewerkers helpen van werk-naar-werk. Tenslotte is het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid en het NSP-programma 2024-2027 in uitvoering met projecten als Productieve investeringen Groen-Blauw en dierenwelzijn.

Deze voortgangsrapportage laat zien dat wij met onze beoogde resultaten en planning op koers liggen. Onze indicatoren Kwaliteit en Tijd staan op groen. Financieel sturen wij bij in het kader van realistisch begroten. Per saldo halen we chter middelen naar voren  om een subsidieplafond inzake ons landbouwbeleid op te hogen. Ook intensiveren wij ons beleid, in lijn met de kaders, rondom ons vestigingsklimaat, MAA,  innovaties voor maatschappelijke opgaves, Brightlands en  land- en tuinbouw door aanvullende middelen beschikbaar te stellen uit de programmareserves.

BBV-indicatoren

Terug naar navigatie - BBV-indicatoren

Sinds het begrotingsjaar 2018 is de Provincie verplicht BBV-indicatoren te publiceren. De beleidsindicatoren zijn in overleg met het IPO vastgesteld in 2017. De relevante BBV-indicatoren voor dit begrotingsprogramma presenteren we hieronder.

Indicator MO_7a: Bruto Regionaal Product (BBV).
Bron: CBS

Indicator MO_7b: Werkgelegenheid (% bruto arbeidsparticipatie) (BBV).
Bron: CBS

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

3.1. Vestigingsklimaat van morgen

Terug naar navigatie - 3.1. Vestigingsklimaat van morgen
  • In 2027 zijn onze acquisitieresultaten verbeterd, kennen wij het Limburgse bedrijfsleven beter en is het zakelijk toerisme gegroeid;
  • In 2027 is de acquisitiesamenwerking met stakeholders in Limburg dusdanig versterkt dat nieuwe potentiële leads die kansrijk zijn voor Limburg, in gezamenlijkheid worden verkend;
  • In 2027 zijn de (ruimtelijke) randvoorwaarden gecreëerd voor een versterkt toekomstbestendig en kwalitatief hoogwaardig vestigingsklimaat in 2027.

Wat merkt de Limburger ervan?

Aan de hand van indicatoren maken wij zichtbaar of we op koers liggen met het behalen van onze doelstellingen voor deze Statenperiode. Hierbij is de Provincie natuurlijk ook afhankelijk van partners en andere autonome ontwikkelingen. De indicatoren voor deze doelstellingen zijn nog in ontwikkeling.

Wat gaan we daarvoor doen?

3.2. Innovaties voor de maatschappelijke opgaven

Terug naar navigatie - 3.2. Innovaties voor de maatschappelijke opgaven
  • In 2027 is de innovatiekracht van het Limburgse MKB verbeterd, waardoor ondernemers via maatschappelijk verantwoorde innovaties en ondernemerschap bijdragen aan een duurzaam, circulair, gezond en digitaal Limburg;
  • In 2027 zijn er meer startende innovatieve ondernemers vanuit de ecosystemen, het onderwijs en via acquisitie, allen gericht op de transities;
  • In 2027 is er voor Limburg een dekkend financieringsinstrumentarium voor startende ondernemers.

Wat merkt de Limburger ervan?

Aan de hand van indicatoren maken wij zichtbaar of we op koers liggen met het behalen van onze doelstellingen voor deze Statenperiode. Hierbij is de Provincie natuurlijk ook afhankelijk van partners en andere autonome ontwikkelingen. De indicator die reeds beschikbaar is,  is hieronder gepresenteerd.

Indicatoren bij 'in 2027 is de innovatiekracht van het Limburgse MKB verbeterd, waardoor ondernemers via maatschappelijk verantwoorde innovaties en ondernemerschap bijdragen aan een duurzaam, circulair, gezond en digitaal Limburg'

Indicator D_21a: Aantal bedrijven in Limburg met proces- en productinnovaties.
Bron: CBS

Wat gaan we daarvoor doen?

3.3. Een gezonde arbeidsmarkt

Terug naar navigatie - 3.3. Een gezonde arbeidsmarkt
  • In 2027 is de flexibiliteit en robuustheid van de onderwijsinfrastructuur (MBO, HBO en WO) in  Limburg versterkt en vergroot;
  • In 2027 is er een Leven Lang Ontwikkelen-infrastructuur die de inwoners van Limburg in staat stelt om hun kennis en vaardigheden op peil te houden;
  • In 2027 werken onderwijs, bedrijfsleven en overheid samen aan de kritische factor human capital bij het doen slagen van de transities.

Wat merkt de Limburger ervan?

Aan de hand van indicatoren maken wij zichtbaar of we op koers liggen met het behalen van onze doelstellingen voor deze Statenperiode. Hierbij is de Provincie natuurlijk ook afhankelijk van partners en andere autonome ontwikkelingen. De indicatoren die reeds beschikbaar zijn,  zijn hieronder gepresenteerd.

Indicatoren bij 'in 2027 is de flexibiliteit en robuustheid van de onderwijsinfrastructuur (MBO, HBO en WO) in Limburg versterkt en vergroot'

Indicator D_24a: Leerlingenaantallen Limburgse onderwijsinstellingen.
Bron: DUO Register Onderwijsinstellingen

Indicatoren bij 'in 2027 is er een Leven Lang Ontwikkelen-infrastructuur die de inwoners van Limburg in staat stelt om hun kennis en vaardigheden op peil te houden'

Indicator D_25a: Aanwezigheid van de LLO-infrastructuur Ja/Nee.
Bron: Data beleidscluster

Ja.

Indicator D_25b: Beschrijving werking van de LLO-infrastructuur.
Bron: n.v.t. (kwalitatief)

De LLO-infrastructuur is ondergebracht in twee initiatieven:

  • Leo Loopbaan: het loket voor de Limburger rondom loopbaan en ontwikkeling
  • Limburg Leert: het loket voor Limburg voor om- en bijscholing 

Beide initiatieven zijn in de uitvoering aan elkaar verbonden. Beide initiatieven worden aangestuurd door beroepsonderwijs en werkgevers, en werken nauw samen met andere stakeholders zoals de overheid. 

Wat gaan we daarvoor doen?

3.4. Verduurzaming en circulaire economie

Terug naar navigatie - 3.4. Verduurzaming en circulaire economie
  • Tegen 2027 heeft de Limburgse economie een grotere mate van circulariteit bereikt door de implementatie van R-strategieën, waarmee we in lijn zijn met de nationale doelstelling van 50% circulariteit tegen 2030;
  • In 2027 werken onderwijs, bedrijfsleven en overheid intensief samen om de menselijke factor in de circulaire transitie te versterken;
  • In 2027 zijn de ruimtelijke, juridische, digitale en financiële randvoorwaarden zo ingericht om de uitrol van kansrijke ontwikkelingen mogelijk te maken.

Wat merkt de Limburger ervan?

Aan de hand van indicatoren maken wij zichtbaar of we op koers liggen met het behalen van onze doelstellingen voor deze Statenperiode. Hierbij is de Provincie natuurlijk ook afhankelijk van partners en andere autonome ontwikkelingen. De indicatoren voor deze doelstellingen zijn nog in ontwikkeling.

Wat gaan we daarvoor doen?

3.5. Gezonde toekomst voor de land- en tuinbouw in Limburg

Terug naar navigatie - 3.5. Gezonde toekomst voor de land- en tuinbouw in Limburg
  • In 2027 is er meer kennis over de land- en tuinbouw in Limburg en daardoor begrip ten aanzien van de sector en de transities.

In 2027 zijn er 120 agrarische koplopers en innovatoren ondersteund met het marktrijp maken van kansrijke innovaties en concepten ten behoeve van de transities. Daarnaast zal er eind 2025 een uitgebalanceerd pakket beschikbaar zijn bij LIOF, tevens ten behoeve van de transities in de landbouw. Hierbij besteden we minimaal de helft van het beschikbare budget aan oplossingen die duurzaam en diervriendelijk zijn. 

We werken aan een communicatiestrategie, waarmee we vanaf 2025 gaan zorgen voor actieve informatie naar de Limburgse agrariërs ten aanzien van kennis- en informatie overdracht en regelingen. Daarnaast beogen we met de communicatiestrategie ook educatieve en kleinschalige initiatieven te ondersteunen gericht op de relatie tussen boer en burger. 

Tot slot werken we aan een platform waar partijen die betrokken zijn bij het perspectief van de blijvende ondernemer in Limburg met elkaar spreken over de strategie en aanpak om deze ondernemers te ondersteunen met het uitstippelen van de toekomstontwikkeling van hun bedrijf.

Wat merkt de Limburger ervan?

Aan de hand van indicatoren maken wij zichtbaar of we op koers liggen met het behalen van onze doelstellingen voor deze Statenperiode. Hierbij is de Provincie natuurlijk ook afhankelijk van partners en andere autonome ontwikkelingen. De indicator voor deze doelstelling is nog in ontwikkeling.

Wat gaan we daarvoor doen?

Uitvoering begroting 2024: budgetrealisatie

Terug naar navigatie - Uitvoering begroting 2024: budgetrealisatie

De lasten van de gewijzigde begroting 2024 voor dit programma tot aan de najaarsnota bedragen € 73,10 mln., bestaande uit € 64,75 mln. reguliere middelen, € 8,04 mln. personeelskosten en € 0,31 mln. kapitaallasten.

In onderstaande grafiek presenteren wij alleen de reguliere middelen vanwege de beïnvloedbaarheid van deze posten. Het betreft de bestedingen en juridische verplichtingen tot 15 augustus (gerealiseerd) en de op dat moment resterende vrije ruimte binnen de vastgestelde budgetten.   

De realisatie in 2024 van de exploitatiebudgetten bedraagt tot 15 augustus 2024 48%. Van de resterende 52% vloeit 28% terug in de specifieke uitkering inzake Tegemoetkoming omzetschade na waterschade Limburg en Noord-Brabant. Dit heeft tot gevolg dat onze lasten sterk dalen door middel van de begrotingswijziging. Het resterend budget 24% wordt in 2024 ingezet voor onder andere:

Bijdrage omgevingsfonds MAA;
Cofinanciering Europese projecten;
MIT-regeling;
Cofinanciering GLB/NSP;
Uitvoeringskosten GLB/NSP.

De financiële doorlichting en de voorstellen leiden tot een aanpassing van de hier opvolgende 3e W-vraag: Wat mag het kosten? 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?

In de Najaarsnota 2023 wordt het programma Werken aan een Toekomstbestendige Economie bijgesteld. 

De totale lasten van dit programma dalen met € 18,32 mln. Enerzijds wordt deze daling met name veroorzaakt door onder andere de lagere besteding van de specifieke uitkering inzake Tegemoetkoming omzetschade na waterschade Limburg en Noord-Brabant € 18 mln. en een verschuiving van middelen tussen de programma's € 2,94 mln. Het gevolg van deze wijzigingen is dat het begrote uitgavenvolume van de begroting (lasten en stortingen in de reserves) van dit programma daalt van € 141,80 mln. naar € 123,55 mln.

Anderzijds voegen wij nieuwe middelen aan de begroting 2024 toe voor de uitvoering van de beleidskaders uit deze Statenperiode. In deze najaarsnota onttrekken we € 0,04 mln. uit het knelpuntenfonds en € 1,92 mln. uit de programmareserves voor de volgende besluiten:

  • Dataportaal vrijetijdseconomie Limburg € 0,05 mln.;
  • Uitwerking Beleidskader Economie, hoofdstuk 4 Innovaties voor de maatschappelijke opgaven € 0,54 mln.;
  • Procesmiddelen MAA € 0,05 mln.;
  • MKB Zomerevent 2024 € 0,04 mln.
  • Deelname Expo München 2024  € 0,10 mln.; 
  • Brightlands- sterker samenspel op een bredere basis € 0,03 mln. 
  • Platform voor Limburgs-Waalse samenwerking Stichting Nederlands-Waalse Business Club € 0,04 mln.;
  • Overbruggingsfinanciering arbeidsmarktprojecten JTF (Coöperatie LEO) € 0,51 mln.;
  • Project Greenport Innovation and Learning Labs (GRILL) € 0,61 mln.;
  • Procesmiddelen BCC, BMHC en BSSC € 0,01 mln.
  • Addendum Convenant ‘Voor een veilige ontwikkeling van Chemelot en haar omgeving’

Daarnaast wordt een bedrag van € 0,60 mln. gefaseerd naar 2025 en volgende jaren (inclusief de dekking vanuit de programmareserves) en een bedrag van € 1,52 mln. naar voren gehaald uit de jaren 2025 en 2026. 

De totale baten van dit programma dalen met € 16,78 mln. Dit betreft met name het terugvloeien ad € 18 mln. in de specifieke uitkering inzake Tegemoetkoming omzetschade na waterschade Limburg en Noord-Brabant en de hogere dividend c.q. rente inkomsten van Chemelot Campus Vastgoed CV en Chemelot Participaties BV ad € 1,18 mln.

Voor nadere details verwijzen we naar de toelichtingen op product-niveau bij 'Wat gaan we daarvoor doen? (Variabele Geld)'.

Bedragen x €1.000
Exploitatie Gewijzigde begroting 2024 tot Najaarsnota Begrotingswijziging Najaarsnota 2024 Begroting 2024 na wijziging
Lasten
3 Werken aan de toekomstige economie
3.1 Vestigingsklimaat van morgen
3.1.1 Vestigingsklimaat van morgen
60564 Actielijn Toerisme 322 0 51 51
60578 Procesmidd strategische acquisitie 321 0 0 0
63252 NV Industriebank LIOF 0 0 0
63253 Knelpuntenfonds 105 40 145
63258 Uitvoeringsprogramma economie en innovatie 80 0 80
65008 Technische bijstand Europese programmas 0 0 0
68000 Doorberekende personeelskosten 2.943 -2.943 0
68006 Doorberekende personeelskosten 434 0 434
68267 Procesmiddelen Einstein Telescope 900 0 900
68554 REBIS 0 0 0
68926 Partnership TEFAF 300 0 300
69237 MEB 21 MKB innovatieprogramma LIOF 0 0 0
69239 MITregeling 0 0 0
69246 MEB 52 Strategisch ondernemerschap 460 0 460
69247 MEB 53a Bruisend Ecosysteem 1.531 -60 1.471
69863 DU Aanpak vakantieparken 40 0 40
69972 LIOF Trade 315 0 315
Totaal 3.1.1 Vestigingsklimaat van morgen 7.108 -2.912 4.196
3.1.2 Industrie en vakmanschap
68001 Doorberekende personeelskosten 770 0 770
69238 MEB 21 BISCI 40 0 40
69249 MEB 6 Brightlands Inst Supply Chain Man 387 0 387
69265 Brightsite 0 0 0
69601 SPUK omzetderving watersnoodramp 2021 18.524 -18.000 524
69713 Interreg Crossroads VLNL 49 0 49
Totaal 3.1.2 Industrie en vakmanschap 19.769 -18.000 1.769
3.1.3 Maastricht Aachen Airport
66052 Kapitaallasten 250 0 250
67719 Vergoeding NEDABkosten luchthaven MAA 5.500 0 5.500
67720 Procesmiddelen ontwikkeling luchthaven MAA 60 50 110
67753 Stichting Klachtentelefoon MAA 60 0 60
67893 Exploitatie cargoterminal MAA 30 0 30
67895 Toev voorz luchthavengeb gebouwen 73 0 73
68004 Doorberekende personeelskosten 205 0 205
68569 Doorberekende personeelskosten Klachtentel 97 0 97
68638 Gemeentelijke bijdragen ivm toekomst MAA 400 0 400
69683 Bijdrage Omgevingsfonds MAA 1.750 0 1.750
69749 Vortex schade 133 0 133
Totaal 3.1.3 Maastricht Aachen Airport 8.558 50 8.608
Totaal 3.1 Vestigingsklimaat van morgen 35.435 -20.862 14.573
3.2 Innovaties voor de maatschappelijke opgaven
3.2.1 Innovaties voor de maatschappelijke opgaven
60508 Cofinanciering Verduurzaming CE actielijn 2 133 0 133
60517 Cofin Innovaties maatsch opgaven actielijn 2 649 0 649
60542 Procesmiddelen Innovaties Brede MKB 423 0 100 100
60568 MIT regeling tlv PR Economie 0 347 347
60579 Procesmiddelen innovatieve ecosystemen 422 0 0 0
60593 Procesmiddelen Innovatief Bedrijfsleven 421 0 125 125
67755 Kennisas project ITEM 400 0 400
67898 University College 3.500 0 3.500
68002 Doorberekende personeelskosten 1.264 0 1.264
68153 BC Healthy Eating and Food Innovation 577 12 589
68296 KennisAs project LIME 650 0 650
68766 CHILL 500 0 500
68884 Kapitaallasten 0 0 0
69235 MEB 14 Brightlands procesmiddelen 0 0 0
69268 Europese cofinanciering 1.318 0 1.318
69305 CEL LIOF Ontwikkelprogramma 0 0 0
69446 Procesgelden Nationale en Europese fondsen 596 0 596
69608 Stelpost BMHC PS 2462022 0 0 0
69609 Stelpost BSSC PS 2462022 0 0 0
69610 Stelpost Brightlandsbreed PS 2462022 0 0 0
69637 Stelpost BCGV Voorjaarsnota 2022 0 0 0
69793 Proj Versterken kennisinfrastructuur BSSC 0 0 0
69794 Project Smart Health Alliantie Limburg 0 0 0
69797 Brightstart 0 0 0
69897 NV Industriebank LIOF 2.885 0 2.885
69898 Technische bijstand Europese programmas 1.180 0 1.180
69902 MEB 21 MKB innovatieprogramma LIOF 2.704 0 2.704
69903 MITregeling 1.067 0 1.067
69964 Cofinanciering Verduurzaming CE actielijn 1 133 0 133
69965 Cofin Vestigingsklimaat v morgen actielijn 3 86 0 86
69966 Cofin Innovaties maatsch opgaven actielijn 1 399 0 399
Totaal 3.2.1 Innovaties voor de maatschappelijke opgaven 18.042 584 18.626
3.2.2 Brightlands
60505 Procesmiddelen Campussen 50 0 50
60516 Procesmiddelen BCC BMHC en BSSC 0 33 33
60520 Expo Mnchen 2024 0 97 97
60595 Kwartiermaker Brightlands 711 0 28 28
67767 Procesmiddelen Kennis As Brightlands 30 0 30
68215 Procesmiddelen gebiedsontwikkeling BLMHC 275 0 275
69079 Brightlands Cordinatie 36 0 36
69083 Procesm Brightlands Chemelot Campus 16 -16 0
69084 Procesm Brightlands Maastricht Health Camp 5 -5 0
69124 Procesmiddelen Smart Services Campus 5 -5 0
69293 Startupprogramma Brightlands 2023 100 0 100
69668 Brightlands Office en branding 130 0 130
69792 Project GRILL 265 609 874
69798 Regmed XB 235 0 235
69870 Brightlands Communicatie 500 0 500
69907 MEB 14 Brightlands procesmiddelen 12 0 12
69913 Proj Versterken kennisinfrastructuur BSSC 600 0 600
69914 Project Smart Health Alliantie Limburg 500 0 500
69915 Brightlands Startup League 750 0 750
69927 Kapitaallasten 65 0 65
69928 Doorberekende personeelskosten 989 0 989
Totaal 3.2.2 Brightlands 4.564 741 5.305
Totaal 3.2 Innovaties voor de maatschappelijke opgaven 22.606 1.325 23.931
3.3 Een gezonde arbeidsmarkt
3.3.1 Een gezonde arbeidsmarkt
60509 Cofin Arbeidsmarkt en onderwijs actielijn 2 120 -120 0
60510 Cofin Arbeidsmarkt en onderwijs actielijn 3 120 -120 0
68013 Doorberekende personeelskosten 448 0 448
68091 Arbeidsmarktdata 70 0 70
69131 GIP Euregio Rijn Waal 6 0 6
69132 GIP Euregio Rijn Maas Noord 97 0 97
69133 GIP Aachen Eurode 187 0 187
69134 GIP Maastricht 274 0 274
69241 MEB31 Kwalitatief toekomstbest onderwijs 41 0 41
69934 Toekomstbestendige onderwijsinfrastructuur 51 260 0 260
69935 Toekomstbest en wendbare beroepsbevolking 52 48 500 548
69936 Vraag en arbeid in balans 53 638 -250 388
69967 Cofin Arbeidsmarkt en Onderwijs actielijn 1 160 -160 0
Totaal 3.3.1 Een gezonde arbeidsmarkt 2.468 -150 2.318
Totaal 3.3 Een gezonde arbeidsmarkt 2.468 -150 2.318
3.4 Verduurzaming en circulaire economie
3.4.1 Verduurzaming en circulaire economie
60506 Procesmidd Verduurz en Circ bedrijfsleven 5 0 5
69082 Procesmiddelen Circulaire Economie 18 0 18
69260 CEL actielijn 3 Goede Voorbeeld 76 0 76
69261 CEL actielijn 1 Omdenken 84 0 84
69262 CEL actielijn 2 Samenwerking 277 0 277
69263 CEL actielijn 4 Delen 322 0 322
69303 CEL actielijn 5 Circulair Agenderen 105 0 105
69444 Procesmiddelen gebiedsontwikkeling Chemelot 205 0 205
69638 HORIZONproject SYSCHEMIQ 6 0 6
69850 Veilige omgeving Pilot Chemelot 39 15 54
69892 Full proposal CEL4LIFE 20252028 20 0 20
69900 REBIS 65 0 65
69904 Brightsite 2.250 0 2.250
69908 CEL LIOF Ontwikkelprogramma 450 0 450
69929 Doorberekende personeelskosten 327 0 327
69951 Interreg Europe CHEERS4EU 72 0 72
Totaal 3.4.1 Verduurzaming en circulaire economie 4.322 15 4.337
Totaal 3.4 Verduurzaming en circulaire economie 4.322 15 4.337
3.5 Gezonde toekomst voor de land- en tuinbouw in Limburg
3.5.1 Gezonde toekomst voor de land- en tuinbouw in Limburg
69227 LLA1b Missiegedreven innoveren Campus 227 0 227
69228 LLA2 Circulair produceren 22 0 22
69229 LLA3 Sterker in de marktketen 180 0 180
69267 LLA1a Transitie GLBPOP naar GLBNSP 0 0 0
69865 Cofinanciering GLBNSP GroenBlauwdierenwelz 1.523 1.523 3.046
69918 Doorberekende personeelskosten 564 31 594
69919 LLA1a Missiegedreven innoveren Sector 1.002 0 1.002
69920 LLA4 Grensoverschrijdend verbinden 185 0 185
69921 Uitvoeringskosten GLBNSP 2.747 0 2.747
69960 Cofin GLBNSP samenwerking EIP oper groepen 0 0 0
69962 Cofin GLBNSP Kennisverspreiding en informatie 0 0 0
69968 Cofinanciering Land en tuinbouw 500 0 500
69978 Opgavegericht innoveren 750 0 750
69979 Strategisch verbinden 395 -50 345
69980 Limburgse land en tuinbouw in beeld 175 -150 25
Totaal 3.5.1 Gezonde toekomst voor de land- en tuinbouw in Limburg 8.270 1.354 9.624
Totaal 3.5 Gezonde toekomst voor de land- en tuinbouw in Limburg 8.270 1.354 9.624
Totaal 3 Werken aan de toekomstige economie 73.101 -18.318 54.783
Totaal Lasten 73.101 -18.318 54.783
Baten
3 Werken aan de toekomstige economie
3.1 Vestigingsklimaat van morgen
3.1.2 Industrie en vakmanschap
69601 SPUK omzetderving watersnoodramp 2021 18.524 -18.000 524
Totaal 3.1.2 Industrie en vakmanschap 18.524 -18.000 524
3.1.3 Maastricht Aachen Airport
67893 Exploitatie cargoterminal MAA 582 0 582
68638 Gemeentelijke bijdragen ivm toekomst MAA 400 0 400
Totaal 3.1.3 Maastricht Aachen Airport 982 0 982
Totaal 3.1 Vestigingsklimaat van morgen 19.506 -18.000 1.506
3.2 Innovaties voor de maatschappelijke opgaven
3.2.1 Innovaties voor de maatschappelijke opgaven
68240 Dividend Chemelot Campus Vastgoed 0 0 0
68899 Dividenden Greenport Venlo 0 0 0
Totaal 3.2.1 Innovaties voor de maatschappelijke opgaven 0 0 0
3.2.2 Brightlands
60595 Kwartiermaker Brightlands 711 0 13 13
69161 Dividend Chemelot Participaties BV 0 750 750
69905 Dividend Chemelot Campus Vastgoed 1.275 425 1.700
69906 Dividenden Greenport Venlo 160 0 160
Totaal 3.2.2 Brightlands 1.435 1.188 2.623
Totaal 3.2 Innovaties voor de maatschappelijke opgaven 1.435 1.188 2.623
3.3 Een gezonde arbeidsmarkt
3.3.1 Een gezonde arbeidsmarkt
69132 GIP Euregio Rijn Maas Noord 64 0 64
69133 GIP Aachen Eurode 125 0 125
69134 GIP Maastricht 183 0 183
69935 Toekomstbest en wendbare beroepsbevolking 52 0 0 0
Totaal 3.3.1 Een gezonde arbeidsmarkt 372 0 372
Totaal 3.3 Een gezonde arbeidsmarkt 372 0 372
3.4 Verduurzaming en circulaire economie
3.4.1 Verduurzaming en circulaire economie
69638 HORIZONproject SYSCHEMIQ 6 0 6
69850 Veilige omgeving Pilot Chemelot 0 30 30
69951 Interreg Europe CHEERS4EU 58 0 58
Totaal 3.4.1 Verduurzaming en circulaire economie 64 30 94
Totaal 3.4 Verduurzaming en circulaire economie 64 30 94
Totaal 3 Werken aan de toekomstige economie 21.376 -16.782 4.594
Totaal Baten 21.376 -16.782 4.594
Saldo van baten en lasten -51.725 1.536 -50.189
Stortingen
3 Werken aan de toekomstige economie
3.1 Vestigingsklimaat van morgen
3.1.1 Vestigingsklimaat van morgen
60586 Toevoeging risicoreserve SIS 0 60 60
69773 Toevoeging PR Economie 35.000 0 35.000
Totaal 3.1.1 Vestigingsklimaat van morgen 35.000 60 35.060
3.1.3 Maastricht Aachen Airport
69502 Toevoeging risicoreserve SIS 5.228 0 5.228
Totaal 3.1.3 Maastricht Aachen Airport 5.228 0 5.228
Totaal 3.1 Vestigingsklimaat van morgen 40.228 60 40.288
3.2 Innovaties voor de maatschappelijke opgaven
3.2.1 Innovaties voor de maatschappelijke opgaven
69503 Toevoeging risicoreserve SIS Chemelot 0 0 0
69504 Toevoeging risicoreserve SIS BMHC 0 0 0
69505 Toevoeging risicoreserve SIS GPV 0 0 0
69506 Toevoeging risicoreserve SIS SSC 0 0 0
69843 Toevoeging PR Brightlands 0 0 0
Totaal 3.2.1 Innovaties voor de maatschappelijke opgaven 0 0 0
3.2.2 Brightlands
69909 Toevoeging risicoreserve SIS Chemelot 165 0 165
69910 Toevoeging risicoreserve SIS BMHC 650 0 650
69911 Toevoeging risicoreserve SIS GPV 2.310 0 2.310
69912 Toevoeging risicoreserve SIS SSC 600 0 600
69916 Toevoeging PR Brightlands 4.749 0 4.749
Totaal 3.2.2 Brightlands 8.474 0 8.474
Totaal 3.2 Innovaties voor de maatschappelijke opgaven 8.474 0 8.474
3.3 Een gezonde arbeidsmarkt
3.3.1 Een gezonde arbeidsmarkt
69774 Toevoeging PR onderwijs en arbeidsmarkt 10.000 0 10.000
Totaal 3.3.1 Een gezonde arbeidsmarkt 10.000 0 10.000
Totaal 3.3 Een gezonde arbeidsmarkt 10.000 0 10.000
3.5 Gezonde toekomst voor de land- en tuinbouw in Limburg
3.5.1 Gezonde toekomst voor de land- en tuinbouw in Limburg
69922 Toevoeging PR Landbouw 10.000 0 10.000
Totaal 3.5.1 Gezonde toekomst voor de land- en tuinbouw in Limburg 10.000 0 10.000
Totaal 3.5 Gezonde toekomst voor de land- en tuinbouw in Limburg 10.000 0 10.000
Totaal 3 Werken aan de toekomstige economie 68.702 60 68.762
Totaal Stortingen 68.702 60 68.762
Onttrekkingen
3 Werken aan de toekomstige economie
3.1 Vestigingsklimaat van morgen
3.1.1 Vestigingsklimaat van morgen
60519 Aanw reserve knelpunten economisch beleid 0 40 40
68178 Aanwending reserve aandelentransactie LIOF 0 0 0
69973 Aanwending PR Economie 315 51 366
Totaal 3.1.1 Vestigingsklimaat van morgen 315 91 406
3.1.3 Maastricht Aachen Airport
69974 Aanwending PR Economie 60 50 110
Totaal 3.1.3 Maastricht Aachen Airport 60 50 110
Totaal 3.1 Vestigingsklimaat van morgen 375 141 516
3.2 Innovaties voor de maatschappelijke opgaven
3.2.1 Innovaties voor de maatschappelijke opgaven
69844 Aanwending PR Brightlands 0 0 0
69899 Aanwending reserve aandelentransactie LIOF 2.530 0 2.530
69970 Aanwending PR Economie 1.400 572 1.972
Totaal 3.2.1 Innovaties voor de maatschappelijke opgaven 3.930 572 4.502
3.2.2 Brightlands
69917 Aanwending PR Brightlands 2.900 609 3.509
69943 Aanwending PR Economie 300 113 413
Totaal 3.2.2 Brightlands 3.200 722 3.922
Totaal 3.2 Innovaties voor de maatschappelijke opgaven 7.130 1.294 8.424
3.3 Een gezonde arbeidsmarkt
3.3.1 Een gezonde arbeidsmarkt
69937 Aanwending PR Onderwijs en Arbeidsmarkt 1.345 -150 1.195
Totaal 3.3.1 Een gezonde arbeidsmarkt 1.345 -150 1.195
Totaal 3.3 Een gezonde arbeidsmarkt 1.345 -150 1.195
3.4 Verduurzaming en circulaire economie
3.4.1 Verduurzaming en circulaire economie
69893 Aanwending PR Economie 25 0 25
Totaal 3.4.1 Verduurzaming en circulaire economie 25 0 25
Totaal 3.4 Verduurzaming en circulaire economie 25 0 25
3.5 Gezonde toekomst voor de land- en tuinbouw in Limburg
3.5.1 Gezonde toekomst voor de land- en tuinbouw in Limburg
69971 Aanwending PR Landbouw 1.820 -200 1.620
Totaal 3.5.1 Gezonde toekomst voor de land- en tuinbouw in Limburg 1.820 -200 1.620
Totaal 3.5 Gezonde toekomst voor de land- en tuinbouw in Limburg 1.820 -200 1.620
Totaal 3 Werken aan de toekomstige economie 10.695 1.085 11.780
Totaal Onttrekkingen 10.695 1.085 11.780
Saldo mutatie reserves -58.007 1.025 -56.982