42.739 Uitgaven (x1000)

Status activiteiten

4. Nieuwe energie en leefmilieu

4. Nieuwe energie en leefmilieu

42.739 Uitgaven (x1000)

Status activiteiten

Van beleidskader naar uitvoering

Terug naar navigatie - Van beleidskader naar uitvoering

De energieinfrastructuur blijft prominente aandacht hebben van het college. De Provincie heeft dit jaar de rol als bevoegd gezag overgenomen van het Rijk voor 380kV. Daarbij is eveneens de toekomstvisie Clauscentrale (de ‘meterkast van Limburg’) opgeleverd. Alle bedrijven in Limburg die vallen onder de energiebespaarplicht hebben een actueel energiebesparingsrapport opgeleverd. Er is een volgende stap gezet door de provinciale deelname aan fase III van het Warmtenet Zuid-Limburg. De instructieregels voor zonne-energie in Omgevingsverordening zijn aangepast en ‘ontzorgings-programma’s’ voor bedrijfsmatig en maatschappelijk vastgoed worden gecontinueerd. In november 2024 wordt het plan van aanpak voor de Provinciale Energiemaatschappij in Provinciale Staten besproken.
Op het gebied van het leefmilieu is in 2024 het Actieplan omgevingslawaai vastgesteld waarin oog is voor geluid en gezondheid rondom provinciale wegen. Met het inwerkingtreden van de Omgevingswet per 1-1-2024 zijn inmiddels de eerste aanvragen via het digitaal stelsel omgevingsrecht (DSO) binnengekomen en voortvarend opgepakt. Meervoudige aanvragen hebben nog niet plaatsgevonden. De precieze omvang en complexiteit van deze verandering zal echter pas gaandeweg 2024 echt helder worden.

Deze voortgangsrapportage laat zien dat wij met onze beoogde resultaten en planning op koers liggen. Onze indicatoren Kwaliteit en Tijd staan op groen. Onze financiële realisatie blijft op onderdelen achter. Daarom sturen wij onze begroting deels bij in het kader van een realistische begroting. Ook zijn extra middelen nodig voor de RUD in 2024. En wij voegen structureel budget toe aan het budget Wet Hygiëne/Veiligheid Zweminrichtingen.

BBV-indicatoren

Terug naar navigatie - BBV-indicatoren

Sinds het begrotingsjaar 2018 is de Provincie verplicht BBV-indicatoren te publiceren. De beleidsindicatoren zijn in overleg met het IPO vastgesteld in 2017. De relevante BBV-indicatoren voor dit begrotingsprogramma presenteren we hieronder.

Indicator MO_8d: Bekende CO2-uitstoot (BBV).
Bron: Klimaatmonitor Rijkswaterstaat; bewerking: Kurtosis

Dit betreft de absolute CO2-emissie als gevolg van het verbruik van elektriciteit gas en vervoersbrandstoffen in Limburg.

Indicator MO_8e: Hernieuwbare Energie (BBV).
Bron: Klimaatmonitor Rijkswaterstaat; bewerking: Kurtosis

Dit betreft het gebruik van hernieuwbare bronnen voor elektriciteit, warmte en vervoersbrandstoffen in Limburg.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

4.1. Nieuwe energie

Terug naar navigatie - 4.1. Nieuwe energie

Nieuwe energie

We streven deze collegeperiode de volgende doelstellingen na:

  • in 2030 is het aandeel huishoudens met een laag inkomen en een woning van lage energetische kwaliteit gedaald van nu 6,6% naar 5%;
  • in 2030 is op 70% van de geschikte daken kleinschalige opwek (<15 kWp) via gemiddeld 10 zonnepanelen op dak gerealiseerd, concreet moet dit leiden tot 1.300 MW Photovoltaic Vermogen, hierna te noemen PV-vermogen, in 2030;
  • in 2030 bedraagt de CO2-emissie reductie van de gebouwde omgeving 55% t.o.v. 1990;
  • in 2030 bedraagt CO2/N2O-reductie van de industrie 55% t.o.v. 1990;
  • de energie-infrastructuur is betrouwbaar, wordt efficiënt benut en voorziet beter in de transportcapaciteit voor invoeding en afname van elektriciteit;
  • in 2030 is er 2,5 TWh duurzame opwek van energie gerealiseerd voor grootschalige installaties (>15 kWp) in Limburg.

Een Limburg dat vooruit wil, heeft een schoon en gezond leefmilieu nodig met een toekomstbestendige energievoorziening. De gevolgen van klimaatverandering zijn ingrijpend en zorgen ervoor dat onze huidige brede welvaart en bestaanszekerheid onder druk staan. Landelijk wordt daarom, via het Klimaatakkoord, ingezet op een klimaatneutrale samenleving in 2050. Dat betekent dat we nu al werken aan energiebesparing en omschakelen naar nieuwe bronnen en dragers van energie. Energie is een basisvoorziening voor mensen én bedrijven. De leveringszekerheid en betaalbaarheid van energie is belangrijk. Door internationale ontwikkelingen en geopolitieke onzekerheden steeg de prijs van energie de afgelopen tijd aanzienlijk. Het zijn basisvoorzieningen en randvoorwaarden, die de overheid in brede zin moet garanderen en die niet (alleen) aan de markt overgelaten kunnen worden. Vanuit de algemene verantwoordelijkheid ontwikkelt de Provincie daarom beleid en initiatieven op het gebied van 'Energie-infrastructuur & Ruimtelijke Inbedding en Verduurzaming Industrie en bedrijventerreinen' (4.1.1.) en Verduurzaming Gebouwde omgeving & Warmte en Grootschalig opwek' (4.1.2.).

Conform het coalitieakkoord 2023-2027 is er een nieuwe PS cyclus vorm gegeven, waarbij wordt ingezet op het vaker tussentijds informeren van PS via onder andere werkbezoeken en informerende sessies.  Op dit moment wordt er organisatie breed gewerkt aan een nieuw systeem waarmee PS op elk gewenst moment inzicht zal hebben in de ontwikkelingen op indicatorniveau (op basis van de beschikbaarheid van de data uit de diverse genoemde bronnen). De doelen en daarbij behorende indicatoren van het programma Nieuwe Energie zijn opgesteld in lijn met het  op 12 april 2024 door PS vastgestelde beleidskader 'Nieuwe Energie en een Schoon Leefmilieu'.

Wat merkt de Limburger ervan?

Aan de hand van indicatoren maken wij zichtbaar of we op koers liggen met het behalen van onze doelstellingen voor deze Statenperiode. Hierbij is de Provincie natuurlijk ook afhankelijk van partners en andere autonome ontwikkelingen. De indicatoren die reeds beschikbaar zijn,  zijn hieronder gepresenteerd.

Indicator bij 'in 2030 is op 70% van de geschikte daken kleinschalige opwek (<15 kWp) via gemiddeld 10 zonnepanelen op dak gerealiseerd, concreet moet dit leiden tot 1.300 MW PV-vermogen in 2030'

Indicator D_36a: Het geplaatste en geregistreerde PV-vermogen (MW) op dak op woningen in Limburg (systemen kleiner dan of gelijk aan 15 kW)
Bron: CBS

Indicator bij 'in 2030 bedraagt de CO2-emissie reductie van de gebouwde omgeving 55% t.o.v. 1990'

Indicator D_34a: CO2-emissie van de gebouwde omgeving, conform klimaatakkoord.
Bron: Regionale Klimaatmonitor

 

Wat gaan we daarvoor doen?

4.2. Gezond en veilig leefmilieu

Terug naar navigatie - 4.2. Gezond en veilig leefmilieu

Gezond en veilig leefmilieu

We streven deze collegeperiode de volgende doelstellingen na:

  • in 2027 is de gezondheid van de Limburger bevorderd door verbetering van de kwaliteit van de leefomgeving t.o.v. 2020 middels:
    –    verminderen blootstelling aan luchtverontreinigende stoffen;
    –    verminderen geluidsoverlast & bevorderen van stilte;
    –    verminderen emissies verontreinigende stoffen naar lucht;
    –    voorkomen van vermijdbare milieuschade, c.q. het (vooruit)schuiven van milieuschade.
  • in 2027 zijn risico’s op ongelukken met gevaarlijke stoffen bij bedrijven of tijdens transport ingeperkt t.o.v. 2020.

De ambitie is een aantoonbaar gezond en veilig leefmilieu in Limburg.  Omdat bijvoorbeeld schone lucht en de kwaliteit van het leefmilieu van groot belang zijn voor de gezondheid vraagt deze ambitie om minder uitstoot van luchtverontreinigende stoffen (zoals fijnstof) en het terugdringen van omgevingslawaai.  

Omgevingskwaliteit en andere aspecten van leefmilieu worden aan het begin van het realiseren van alle fysieke opgaven expliciet meegenomen. Gezorgd wordt voor een verantwoorde manier van omgaan met de schaarste in zowel fysieke als milieuruimte. Hier ligt een nauwe relatie met Programma 5 “Leefbare steden en dorpen”. 

Het verwezenlijken van een gezond en veilig leefmilieu in Limburg vraagt om een robuust VTH-stelsel (vergunningen, toezicht en handhaving) voor de provinciale kerntaken, waaronder milieu en natuur. Bij een robuust VTH stelsel behoort een uitbreiding van de uitvoeringscapaciteit. Daarbij wordt onder andere ingezet op een intensivering van provinciaal milieubeleid. 

Wat merkt de Limburger ervan?

Het te verwachten maatschappelijke effect is dat Limburgers gemiddeld langer en in goede gezondheid leven. Enerzijds doordat zij minder ziek worden en stress beleven door de leefomgeving waarin ze verkeren en anderzijds dat zij minder risico lopen om te sterven bij een ongeval met gevaarlijke stoffen. 

Het causale verband tussen levensduur en de effecten van de leefomgeving op die levensduur is moeilijk aan te tonen. Relevante, maar niet allesomvattende, indicatoren zijn 1) het percentage van de totale ziektelast door omgevingsgeluid en luchtvervuiling, 2) het aantal maanden korter leven door luchtvervuiling en 3) de ervaren gezondheid. Deze indicatoren geven enig inzicht in de lange termijn effecten van het gevoerde beleid. Op de middellange termijn wordt daarvoor gekeken naar de emissies en blootstelling aan luchtverontreinigende stoffen, ernstige geluidshinder en slaapverstoring en de geluidsbelasting in relatie tot de geluidsnorm in stiltegebieden. Voor externe veiligheid is nog geen indicator beschikbaar, maar wel beleidsinformatie via www.risicokaart.nl.    

Aan de hand van onderstaande indicatoren maken wij zichtbaar of we op koers liggen met het behalen van onze doelstellingen voor deze Statenperiode. Hierbij is de Provincie natuurlijk ook afhankelijk van partners en andere autonome ontwikkelingen. De indicatoren die reeds beschikbaar zijn,  zijn hieronder gepresenteerd.

Indicatoren bij ' in 2027 is de gezondheid van de Limburger bevorderd door verbetering van de kwaliteit van de leefomgeving t.o.v. 2020'

Indicator D_37b: Aantal (ernstig) gehinderden en slaapverstoorden door provinciaal wegverkeer.
Bron: Actieplan Geluid Provinciale Wegen 2024

Indicator D_37c: Aantal klachten vliegverkeer.
Bron: Klachten informatie centrum luchtverkeer

Indicator D_37d: Monitoring geluidsbelasting in stiltegebieden.
Bron: Monitoringsrapportage RUD

Indicator D_37fa: Emissie van fijnstof naar lucht.
Bron: Emissieregistratie.nl, RIVM & GCN en GDN

Indicator D_37fb: Emissie van NO2 naar lucht.
Bron: Emissieregistratie.nl, RIVM & GCN en GDN

Wat gaan we daarvoor doen?

Uitvoering begroting 2024: budgetrealisatie

Terug naar navigatie - Uitvoering begroting 2024: budgetrealisatie

De lasten van de gewijzigde begroting 2024 voor dit programma tot aan de najaarsnota bedragen € 34,58 mln., bestaande uit € 24,45 mln. reguliere middelen, € 10,12 mln. personeelskosten en € 0,01 mln. kapitaallasten.


In onderstaande grafiek presenteren wij alleen de reguliere middelen vanwege de beïnvloedbaarheid van deze posten. Het betreft de bestedingen en juridische verplichtingen tot 15 augustus (gerealiseerd) en de op dat moment resterende vrije ruimte binnen de vastgestelde budgetten. De realisatie in 2024 van de reguliere middelen over 2024 bedraagt tot 15 augustus 2024 51%. Middels deze najaarsnota worden de Rijksmiddelen ad € 5,13 mln. gefaseerd naar 2025 en volgende jaren, conform de geplande uitvoering. En een bedrag van € 0,42 mln. valt vrij ten gunste van het resultaat. 

De financiële doorlichting en de voorstellen leiden tot een aanpassing van de hier opvolgende  3e W-vraag: Wat mag het kosten? 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?

De begroting van dit programma wordt in deze Najaarsnota bijgesteld op basis van zowel inhoudelijke als financiële voortgang, zoals beschreven in de beleidsproducten en voortgangsinformatie.

Wij stellen voor om € 1,40 mln. aanvullende middelen aan de budgetten toe te voegen inzake:

  • Extra kosten omgevingsdienst € 1,22 mln. gedekt uit het begrotingsresultaat.
  • Een structurele verhoging van het budget Wet Hygiëne/Veiligheid Zweminrichtingen ad € 0,03 mln., gedekt uit het begrotingsresultaat.
  • Procesgelden Nationaal Programma Ruimte voor Defensie ad € 0,03 mln. , gedekt uit de post onvoorzien.
  • RUD Limburg Noord ondersteuning bij uitvoering Plan van Aanpak Robuuste RUD € 0,12 mln., gedekt uit de post onvoorzien. 

Daarnaast zetten wij € 0,09 mln. in voor maatwerkaanpak vergunningverlening. Hiervoor zetten we een decentralisatie-uitkering van het rijk in. De overige bijstellingen hebben betrekking op verschuivingen binnen de personele begroting (min € 0,43 mln.) en vrijval van middelen ad € 0,42 mln. Daarnaast wordt een bedrag van € 3,81 mln. gefaseerd naar de begroting 2025 en volgende jaren.

Het gevolg van deze wijzigingen is dat het begrote uitgavenvolume van de begroting (lasten en stortingen in de reserves) van dit programma daalt van  € 45,88 mln. naar € 42,74 mln.

Bedragen x €1.000
Exploitatie Gewijzigde begroting 2024 tot Najaarsnota Begrotingswijziging Najaarsnota 2024 Begroting 2024 na wijziging
Lasten
4 Nieuwe energie en leefmilieu
4.1 Nieuwe energie
4.1.1 Energie infrastructuur & ruimtelijke inbedding en verduurzaming industrie en bedrijventerreinen
60574 Procesmiddelen uitvoeringsplan Duurzaamheid 0 45 45
67818 Inhuur ivm uitvoering duurzaamheidsmaatr 39 -39 0
68048 Doorberekende personeelskosten 1.179 0 1.179
68698 Warmtenet ZuidLimburg BSA 0 -1.057 -1.057
69185 Asbestsanering VDL Castings Weert 117 0 117
69377 SPUK Ontzorgingsprogr maatsch vastgoed 1.283 0 1.283
69399 PES 2 AL 1 Toekomstbest infrastructuur 55 0 55
69400 PES 2 AL 2 Innovatie en vakmanschap 99 0 99
69401 PES 2 AL 3 Kansen voor Limburgse warmte 50 0 50
69403 PES 2 AL 5 Het Goede voorbeeld 25 0 25
69587 PES2 Nadere Subsidieregels warmtenetten 500 -380 120
69603 PES2 OPZuid energieopslag en omzetting 1.626 0 1.626
69605 PES2 Subs Aanjagen gem proj verduurz won 102 0 102
69613 Uitvoeringskosten DU Klimaatakkoord 402 -402 0
69661 SPUK Ontzorging maatsch vastgoed 2e tranche 1.128 0 1.128
69760 SPUK CDOKE 2.751 -541 2.210
69796 Interreg BLNL MAI Home 0 186 186
69886 Aanpak energiearmoede toezegging 9012 259 0 259
69894 F44 SPUK PMO BO EVI cluster Chemelot 292 0 292
69975 Cofinanciering Energie Europese subsidies 200 0 200
69996 Proces en voorbereidingskosten Energie 25 0 25
Totaal 4.1.1 Energie infrastructuur & ruimtelijke inbedding en verduurzaming industrie en bedrijventerreinen 10.132 -2.189 7.943
4.1.2 Verduurzaming gebouwde omgeving & warmte en grootschalige opwek.
69691 Doorberekende personeelskosten 944 0 944
69946 SPUK Ontzorgingsprogramma bedrijventerreinen 2.011 -1.371 640
69947 SPUK Ontzorgingsprogramma MKB 373 -323 50
Totaal 4.1.2 Verduurzaming gebouwde omgeving & warmte en grootschalige opwek. 3.327 -1.693 1.634
Totaal 4.1 Nieuwe energie 13.459 -3.882 9.577
4.2 Gezond en veilig leefmilieu
4.2.1 Gezond en veilig leefmilieu
63391 Uitvoering NMP BWL 0 0 0
63968 Ontwikkeling milieubeleid BWL 0 0 0
67641 Werkbudget milieuadvies 161 0 161
68051 Doorberekende personeelskosten 972 0 972
68637 Impuls omgevingsveiligheid 50 0 50
69388 Procesgeld militaire luchthavens 9 29 37
69665 SPUK SLA 2203318662 Meetstations veehouderij 89 -33 56
69666 SPUK SLA 2203318626 Meetstations grens 61 0 61
69667 SPUK SLA 2203318606 Meetnet ultrafijnstof 278 -95 182
69742 Verbetering leefomgeving 112 0 112
69997 Proces en voorbereidingskosten Leefmilieu 63 0 63
Totaal 4.2.1 Gezond en veilig leefmilieu 1.796 -100 1.696
4.2.2 Vergunningen, toezicht en handhaving
60531 DU Versterking vergunningverl maatwerkaanpak 0 91 91
63119 Werkbudget VTH 129 0 129
63120 Toezicht en handhaving 0 0 0
63121 Peilwerkzaamheden ontgrondingsvergunningen 0 0 0
63122 Bestuursdwang 124 0 124
63123 Wet Hygveiligheid zweminrichtcatCD 94 26 120
63127 Milieu Klachten Telefoon 11 0 11
63736 Handhavingsbeleidprocedures 0 0 0
64038 Groene Brigade 96 0 96
67594 Provinciale bijdrage RUDNoord 94 124 218
67955 Kapitaallasten 7 0 7
68053 Doorberekende personeelskosten 7.023 0 7.023
68119 DU Besluit Risico Zware Ongevallen BRZO 137 0 137
68584 Leasetermijnen wagenpark VTH 120 0 120
68594 Brandstof wagenpark VTH 23 0 23
68871 Provinciale bijdrage RUDZLODZL 10.119 1.220 11.339
69722 Kapitaallasten 0 0 0
69783 DU Hergebruik stedelijk afvalwater 227 -186 42
69803 Stelpost ZRKvoorstellen VTH 434 -434 0
69990 Uitvoering bodemsanering 685 0 685
Totaal 4.2.2 Vergunningen, toezicht en handhaving 19.325 842 20.166
Totaal 4.2 Gezond en veilig leefmilieu 21.120 742 21.863
Totaal 4 Nieuwe energie en leefmilieu 34.579 -3.140 31.439
Totaal Lasten 34.579 -3.140 31.439
Baten
4 Nieuwe energie en leefmilieu
4.1 Nieuwe energie
4.1.1 Energie infrastructuur & ruimtelijke inbedding en verduurzaming industrie en bedrijventerreinen
60580 SPUK CDOKE Procesmidd UP Duurzaamheid 0 15 15
69377 SPUK Ontzorgingsprogr maatsch vastgoed 1.283 0 1.283
69613 Uitvoeringskosten DU Klimaatakkoord 29 -29 0
69661 SPUK Ontzorging maatsch vastgoed 2e tranche 1.128 0 1.128
69760 SPUK CDOKE 2.751 -541 2.210
69894 F44 SPUK PMO BO EVI cluster Chemelot 292 0 292
Totaal 4.1.1 Energie infrastructuur & ruimtelijke inbedding en verduurzaming industrie en bedrijventerreinen 5.483 -555 4.928
4.1.2 Verduurzaming gebouwde omgeving & warmte en grootschalige opwek.
69946 SPUK Ontzorgingsprogramma bedrijventerreinen 2.011 -1.371 640
69947 SPUK Ontzorgingsprogramma MKB 373 -323 50
Totaal 4.1.2 Verduurzaming gebouwde omgeving & warmte en grootschalige opwek. 2.383 -1.693 690
Totaal 4.1 Nieuwe energie 7.866 -2.248 5.618
4.2 Gezond en veilig leefmilieu
4.2.1 Gezond en veilig leefmilieu
69327 Provinciefonds DU Veiligheidsdiensten 50 0 50
69665 SPUK SLA 2203318662 Meetstations veehouderij 89 -33 56
69666 SPUK SLA 2203318626 Meetstations grens 61 0 61
69667 SPUK SLA 2203318606 Meetnet ultrafijnstof 278 -95 182
Totaal 4.2.1 Gezond en veilig leefmilieu 478 -128 350
4.2.2 Vergunningen, toezicht en handhaving
60131 Heffing ontgrondingen 58 0 58
60387 Vergunningverlening waterwet 0 0 0
60397 Vergunningverlening ontgrondingenwet 0 0 0
60532 Provinciefonds Maatwerkaanpak vergunningverl 0 543 543
63122 Bestuursdwang 124 0 124
64038 Groene Brigade 26 0 26
65929 Legesopbrengst omgevingsvergunningen 0 540 540
68235 Leges vergunningen Wet Natuurbescherming 98 0 0 0
69565 Leges bodeminformatie 0 0 0
69766 Leges vergunning milieubelastende activiteiten 0 0 0
69783 DU Hergebruik stedelijk afvalwater 21 0 21
69807 Leges vooroverleg 22 30 0 30
69808 Leges bouwwerken 23 851 -400 451
69809 Leges monumenten 24 0 0 0
69810 Leges aanlegactiviteiten 25 52 -25 27
69811 Leges kappen houtopstanden 26 6 -3 3
69812 Leges MBA omgevingsplan 27a 4 -2 2
69813 Leges MBA 27b 986 -500 486
69814 Leges maatwerkvoorschriften 28 0 0 0
69815 Leges natuur 29 250 -250 0
69816 Leges flora en fauna 210 273 -125 148
69817 Leges maatwerkvoorschriften houtopst 211 27 -20 7
69818 Leges ontgrondingsactiviteiten 215a 259 -132 127
69819 Leges wateronttrekkingsactiviteiten 215b 29 -15 14
69820 Leges overig 212 95 -50 45
69821 Leges luchtvaartuigen TUGs 213 23 -15 8
69822 Leges toestemming vuurwerk 214 23 -23 0
69823 Leges niet benoemd rest 216 0 20 20
Totaal 4.2.2 Vergunningen, toezicht en handhaving 3.138 -457 2.681
Totaal 4.2 Gezond en veilig leefmilieu 3.616 -585 3.031
Totaal 4 Nieuwe energie en leefmilieu 11.482 -2.833 8.649
Totaal Baten 11.482 -2.833 8.649
Saldo van baten en lasten -23.097 307 -22.791
Stortingen
4 Nieuwe energie en leefmilieu
4.1 Nieuwe energie
4.1.1 Energie infrastructuur & ruimtelijke inbedding en verduurzaming industrie en bedrijventerreinen
69775 Toevoeging PR Energie 10.000 0 10.000
Totaal 4.1.1 Energie infrastructuur & ruimtelijke inbedding en verduurzaming industrie en bedrijventerreinen 10.000 0 10.000
Totaal 4.1 Nieuwe energie 10.000 0 10.000
4.2 Gezond en veilig leefmilieu
4.2.2 Vergunningen, toezicht en handhaving
69991 Toevoeging reserve bodemsanering 20242030 1.300 0 1.300
Totaal 4.2.2 Vergunningen, toezicht en handhaving 1.300 0 1.300
Totaal 4.2 Gezond en veilig leefmilieu 1.300 0 1.300
Totaal 4 Nieuwe energie en leefmilieu 11.300 0 11.300
Totaal Stortingen 11.300 0 11.300
Onttrekkingen
4 Nieuwe energie en leefmilieu
4.1 Nieuwe energie
4.1.1 Energie infrastructuur & ruimtelijke inbedding en verduurzaming industrie en bedrijventerreinen
69976 Aanwending PR Energie 225 0 225
Totaal 4.1.1 Energie infrastructuur & ruimtelijke inbedding en verduurzaming industrie en bedrijventerreinen 225 0 225
Totaal 4.1 Nieuwe energie 225 0 225
4.2 Gezond en veilig leefmilieu
4.2.1 Gezond en veilig leefmilieu
69998 Aanwending PR Energie 63 0 63
Totaal 4.2.1 Gezond en veilig leefmilieu 63 0 63
4.2.2 Vergunningen, toezicht en handhaving
69993 Aanwending reserve DU Bodemsanering 1.300 0 1.300
69994 Aanwending reserve bodemsanering 20242030 685 0 685
Totaal 4.2.2 Vergunningen, toezicht en handhaving 1.985 0 1.985
Totaal 4.2 Gezond en veilig leefmilieu 2.048 0 2.048
Totaal 4 Nieuwe energie en leefmilieu 2.273 0 2.273
Totaal Onttrekkingen 2.273 0 2.273
Saldo mutatie reserves -9.027 0 -9.027