165.108 Uitgaven (x1000)

Status activiteiten

1. Perspectief voor het landelijk gebied

1. Perspectief voor het landelijk gebied

165.108 Uitgaven (x1000)

Status activiteiten

Onze beleidskaders

Terug naar navigatie - Onze beleidskaders

Het beleidskader Perspectief voor het Landelijk gebied  voor de Statenperiode 2023-2027 is op 24 mei 2024 door Provinciale Staten vastgesteld. Hieronder vallen met name de volgende programma's en kaders: 

Beleidskader Perspectief voor het landelijk gebied

Provinciale omgevingsvisie
Provinciale omgevingsverordening
Provinciaal Waterprogramma 2022-2027
Natuurprogramma 2023-2030

Limburgse aanpak bossen
Plan van aanpak invasieve exoten

Limburgse aanpak stikstofreductie en natuurverbetering
Nota Landschap verbindt Limburg

Van beleidskaders naar uitvoering

Terug naar navigatie - Van beleidskaders naar uitvoering

Waar de nieuwe koers van de rijksoverheid misschien wel het meest voelbaar zal zijn, is bij het perspectief dat gecreëerd zal moeten worden voor het landelijk gebied. Nog onduidelijk is hoe de nieuwe regering de transitie van het landelijk gebied wil faciliteren en welke consequenties dit heeft voor de ambitie om doelen en opgaven gebiedsgericht met onze partners uit te werken tot concrete maatregelen. Waar in deze begroting gesproken wordt over het LPLG (Limburgs Programma Landelijk Gebied), wordt dan ook gedoeld op het LPLG of een nieuw construct dat past bij de nieuwe koers van het kabinet. Het is van belang dat het Rijk ons passende randvoorwaarden in de vorm van langjarige middelen en instrumenten beschikbaar stelt en generieke maatregelen neemt. Wij gaan onverminderd door met het uitvoering geven aan de opgaven met de beschikbare (rijks)middelen. Om beleid en praktijk bij elkaar te brengen is tegelijkertijd inzicht nodig in wat er op het erf en in de gebieden speelt. De ontwikkeling van het landelijk gebied is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van Rijk, Provincie en regionale partners.

Tegelijkertijd worden er ook al in 2024 concrete stappen gezet zoals de omvorming van 100 hectare naar natuur en zal er volgens planning daarnaast 108 hectare provinciaal bezit als natuur worden ingericht. Dit ter completering van het Natuurnetwerk Limburg NNL (natuurpact 2013), waarbij in 2027 1.270 ha natuur is ingericht en voor 990 ha nog functieverandering nodig is. Daarnaast geven wij reeds uitvoering aan diverse specifieke rijksuitkeringen (SPUK's), waaronder de Quick Wins 2022, Maatregel Gerichte Aankoop (MGA) en ondersteuning van de Rijksaanpak rondom Piekbelasting. Vanaf mei 2024 is de methode Natuurvriendelijk isoleren geïntroduceerd bij gemeenten en wordt een subsidieregeling in het derde kwartaal van 2024 opengesteld. De aanpak invasieve exoten is geëvalueerd en aangeboden aan PS. Er is overleg geweest met jagers, faunabeheereenheid en gemeenten inzake het voorkomen van overlast van wilde zwijnen. Beheerplannen N2000 gebieden worden via reguliere cyclus geactualiseerd, voor de stikstofgevoelige gebieden worden voor 1 september de eerste cycli van natuurdoelanalyses afgerond en het LEADER programma is opgesteld voor de periode tot en met 2027. Met het Masterplan bodemkwaliteit en het bijbehorende uitvoeringsplan wordt er samen met gemeenten, waterschap en Afvalsamenwerking Limburg samen geïnvesteerd in het verbeteren van de Limburgse bodem.

Deze voortgangsrapportage laat zien dat wij met onze beoogde resultaten en planning op koers liggen. Onze indicatoren Kwaliteit en Tijd staan op groen. Onze financiële realisatie blijft op onderdelen achter. Daarom sturen wij onze begroting deels bij in het kader van een realistische begroting. Ook intensiveren wij ons beleid, in lijn met de kaders, rondom water en bodem door middelen beschikbaar te stellen voor uitvoering van het plan bodemvitaliteit.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

1.1. Natuur en landschap

Terug naar navigatie - 1.1. Natuur en landschap

Ten aanzien van Natuur en Landschap streven wij deze statenperiode de volgende doelstellingen na:

  • wij hebben de kwaliteit van het Limburgse landschap versterkt, en daarmee ook de leefbaarheid van het landelijk gebied zowel voor de mens als de natuur;
  • in 2027 is de bescherming van en de staat van instandhouding ten gunste van biotopen en leefgebieden van dieren en planten verbeterd;
  • in 2027 is uitstoot van broeikasgassen en ammoniak door de landbouw in Limburg verminderd. 

 Wat merkt de Limburger ervan?

Aan de hand van indicatoren maken wij zichtbaar of we op koers liggen met het behalen van onze doelstellingen voor deze Statenperiode. Hierbij is de Provincie natuurlijk ook afhankelijk van partners en andere autonome ontwikkelingen. De indicatoren die reeds beschikbaar zijn, zijn hieronder gepresenteerd.

Indicatoren bij 'we hebben de kwaliteit van het Limburgse landschap versterkt, en daarmee ook de leefbaarheid van het landelijk gebied zowel voor de mens als de natuur'

Indicator D_3a: Percentage groenblauwe dooradering binnen het landelijk gebied in Limburg t.o.v. landelijke streefwaarde.
Bron: Data beleidscluster

Indicator D_3b: Percentage groenblauwe dooradering binnen de groenblauwe mantel in Limburg t.o.v. landelijke streefwaarde.
Bron: Data beleidscluster

Indicatoren bij 'In 2027 is de bescherming van en de staat van instandhouding ten gunste van biotopen en leefgebieden van dieren en planten verbeterd'

Indicator D_1aa: Trend van het gerealiseerde areaal ANLb in Limburg tussen 2023 en 2027.
Bron: Data beleidscluster

Indicator D_1ac: Realisatie verwerving ontwikkelopgave
Bron: Data beleidscluster

Indicator D_1ad: Realisatie inrichting ontwikkelopgave
Bron: Data beleidscluster

Indicator R_1a_1b: Areaal nieuw ingerichte natuur (BBV)
Bron: Data beleidscluster

Sinds het begrotingsjaar 2018 is de Provincie verplicht BBV-indicatoren te publiceren. De beleidsindicatoren zijn in overleg met het IPO vastgesteld in 2017. De onderstaande indicator is een dergelijke BBV indicator en is dan ook niet direct gerelateerd aan het wel of niet behalen van de in het beleidskader opgenomen doelstellingen.

Indicator R_3a: Percentage van het oppervlakte Limburgs gebied onder gesubsidieerd natuurbeheer (BBV)
Bron: Data beleidscluster

De onderstaande indicator is een BBV indicator en is dan ook niet direct gerelateerd aan het wel of niet behalen van de in het beleidskader opgenomen doelstellingen.

Indicator D_1bb: Trends van het voorkomen van diersoorten in Limburg.
Bron: CBS

 

Indicatoren bij 'n 2027 is uitstoot van broeikasgassen en ammoniak door de landbouw in Limburg verminderd'

Indicator D_2a: De daling van de ammoniakemissie in Limburg door de landbouw, afgezet tegen de reductieopgave van 3Kton tussen 2018 en 2030.
Bron:  Rijksoverheid (Emissieregistratie.nl)

Indicator D_2b: De daling van de CO2-eq emissie, afgezet tegen de reductieopgave van 0,3 Mton tussen 2018 en 2030.
Bron: Rijksoverheid (Emissieregistratie.nl)

Wat gaan we daarvoor doen?

1.3. Water

Terug naar navigatie - 1.3. Water

De beken zijn schoon, lopen meanderend door het landschap, zijn ecologisch gezond en passeerbaar voor vissen. De beken kunnen omgaan met langere perioden van droogte en sterke neerslag. Er is weinig wateroverlast vanuit de beken en ze vallen zo weinig mogelijk droog. De natuur en de landbouwgebieden hebben een aanvaardbare last van droogte en er is voldoende grondwater van een goede kwaliteit voor drinkwater, voedselvoorziening, natuur en industrie.

Verder is de Maas veiliger tegen hoogwater en is de ruimtelijke kwaliteit langs de Maas op diverse plekken verbeterd. 

Om het bovenstaande te bereiken streven wij deze collegeperiode ten aanzien van Water de volgende doelstellingen na:

  • in 2027 is er een duurzamer, robuuster en ecologisch gezonder watersysteem dat beter kan omgaan met wateroverlast en droogte en dat voorziet in voldoende water en verbeterde kwaliteit;
  • in 2027 is de Limburgse bodem verbeterd.

Wat merkt de Limburger ervan?

Aan de hand van indicatoren maken wij zichtbaar of we op koers liggen met het behalen van onze doelstellingen voor deze Statenperiode. Hierbij is de Provincie natuurlijk ook afhankelijk van partners en andere autonome ontwikkelingen. De indicatoren die reeds beschikbaar zijn, zijn hieronder gepresenteerd.

Indicatoren bij 'In 2027 is er een duurzamer, robuuster en ecologisch gezonder watersysteem dat beter kan omgaan met wateroverlast en droogte en dat voorziet in voldoende water en verbeterde kwaliteit' 

Indicator D_5a: Km beektrajecten of waterlichamen waar de ecologische doelen zijn behaald.
Bron: Data beleidscluster

Indicator D_5d: Ecologische toestand van oppervlaktewater en grondwater (BBV).
Bron: KRW

Indicator D_5e: Onttrokken hoeveelheid voor de Drinkwatervoorziening afgezet tegen de beschikbare vergunde ruimte.
Bron: WML en data VTH

 

Indicatoren bij 'in 2027 is de Limburgse bodem verbeterd'

Indicator D_6a: Organisch stofgehalte meten: Mineral Associated Organic Matter (MAOM) in relatie tot Particulate Organic Matter (POM).
Bron: HAS

Indicator D_6b: N30-60-90 metingen: Deze meting geeft informatie over de stikstofniveaus in je bodem op verschillende dieptes (0-30 cm, 30-60 cm en 60-90 cm).
Bron: HAS

Indicator D_6c: Biologische activiteit meten a.d.h.v. phospholipid fatty acids (fosfolipidenvetzuren, PFLA).
Bron: HAS

Wat gaan we daarvoor doen?

Uitvoering begroting 2024: budgetrealisatie

Terug naar navigatie - Uitvoering begroting 2024: budgetrealisatie

De lasten van de gewijzigde begroting 2024 voor dit programma tot aan de najaarsnota bedragen € 211,28 mln., bestaande uit € 203,66 mln. reguliere middelen, € 7,31 mln. personeelskosten en € 0,31 mln. kapitaallasten.

In onderstaande grafiek presenteren wij alleen de reguliere middelen vanwege de beïnvloedbaarheid van deze posten. Het betreft de bestedingen en juridische verplichtingen tot 15 augustus (gerealiseerd) en de op dat moment resterende vrije ruimte binnen de vastgestelde budgetten. Onder deze vastgelegde verplichtingen vallen ook de meerjarige projectsubsidies voor de terreinbeherende organisaties. Op dit moment is niet in te schatten welk deel van de verplichtingen door de TBO's (taakbeherende organisaties) zijn uitgegeven omdat wij nog niet beschikken over recente liquiditeitsbegrotingen. Dekking van deze uitgaven  vindt plaats vanuit de SPUK Natuur (nr. L16.-fase 1). De looptijd van deze SPUK is verlengd. 

Onze voortgangsanalyse geeft aan dat het nodig is om de begroting bij te stellen. Wij faseren € 63,38 mln. van 2024 naar 2025 en verder. Deze faseringen zijn toegelicht bij de beleidsproducten.

De financiële doorlichting en de voorstellen leiden tot een aanpassing van de hier opvolgende  3e W-vraag: Wat mag het kosten? 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?

In deze Najaarsnota 2024 wordt de begroting van het programma Perspectief voor het landelijk gebied bijgesteld op basis van de inhoudelijke en financiële voortgang, zoals beschreven in de beleidsproducten en voortgangsinformatie. 

De volgende voorstellen zijn opgenomen:

Aanvullend reguliere middelen ad € 1,48 mln. bestaande uit:

  • budget voor de uitvoering van het Plan bodemvitalisering ad € 0,15 mln. Deze wordt gedekt uit de programmareserve bodem en ondergrond;
  • € 1,06 mln. aanvullende middelen voor de uitvoering van het natuurprogramma 2024 (deels gedekt uit de post onvoorzien, deels resultaat voorgaande dienstjaren)
  • aanvullende bijdrage van € 0,27 mln. ten behoeve van  Ruimte voor de Maas Oeffelt (indien ook partners aan randvoorwaarden voldoen) ten laste van de post onvoorzien.

Ook zetten wij voor € 3,85 mln. aan specifieke uitkeringen in. Daarnaast wordt voor een bedrag van € 63.77  mln.  de fasering van de uitgaven aangepast. De overige lastenstijgingen hebben vooral betrekking op verschuivingen binnen de personele begroting. 

Per saldo dalen de lasten met € 55,15 mln. en stijgen de stortingen in de reserves met € 2,48 mln. Het gevolg van deze wijzigingen is dat het begrote uitgavenvolume van de begroting (lasten en stortingen in de reserves) van dit programma daalt van  € 217,78 mln. naar € 165.11 mln.

Voor nadere details verwijzen wij naar de toelichtingen op product-niveau bij 'Wat gaan we daarvoor doen?', onderdeel Geld.

Bedragen x €1.000
Exploitatie Gewijzigde begroting 2024 tot Najaarsnota Begrotingswijziging Najaarsnota 2024 Begroting 2024 na wijziging
Lasten
1 Perspectief voor het landelijk gebied
1.1 Natuur en landschap
1.1.1 Natuur, biodiversiteit en fauna
60470 Exploitatiesubsidie St Het Limburgs Landschap 1.083 0 1.083
60471 Expl subs Natuur en Milieufederatie Limburg 452 0 452
60472 Exploitatiesubsidie IVN 274 0 274
60473 Expl subs Natuurhistorisch Genootschap 116 0 116
60522 Doorberekende personeelskosten 0 2.943 2.943
67630 Rente en aflossing convenantlening 0 378 378
67995 Bijdr proj Ontwikkelopg Natuur onvoorz -413 0 -413
68167 NL RVO aflossing Groenfonds 30 jarig 2.401 0 2.401
68169 Natuur en landschap SNL monitoring beheer 189 0 189
68170 Natuur en landschap organisatiekosten 2.423 0 2.423
68172 N2000 onderzoeken 764 0 764
68173 N2000 organisatie 803 0 803
68174 Wet Natuurbescherming 1.593 730 2.323
68180 Uitvoeringskosten POP3 uitloop 819 0 819
68181 Natuur en landschap ANLB GLBNSP 3.450 0 3.450
68194 N2000 overige 26 0 26
68573 Doorberekende personeelskosten 1.948 0 1.948
68574 Doorberekende personeelskosten 292 0 292
68673 Actieve soortenbescherming 1.050 -128 922
68675 Aanpak invasieve exoten 315 0 315
68780 Natuurgebiedenbeheer SVNL 9.555 0 9.555
68914 Subsidie vervoer opvang gewonde wilde dieren 0 125 125
69023 Subsidieplafond soorten 449 0 449
69389 Achtervang budgetschuif POP3 0 0 0
69440 Gebiedsontwikkeling Maasheggen 375 0 375
69469 Subsidieregeling invasieve exoten 285 -117 169
69590 Passieve soortenbescherming 35 0 35
69591 Faunaschade en schadepreventie 0 0 0
69611 L16 SPUK Natuur boscompensatie 1.815 -1.715 100
69700 Natuur inclusief naisoleren 630 -610 20
69707 Nadere subsidieregels preventie faunaschade 273 0 273
69724 Natuur en Landschap Beheer OoijenWanssum 169 0 169
69851 Faunabeheereenheid 378 0 378
69859 SPUK L29 Monitoring 128 0 128
69938 Natuurbeheer eigen gronden 250 0 250
Totaal 1.1.1 Natuur, biodiversiteit en fauna 31.928 1.607 33.535
1.1.2 Limburgs programma Landelijk Gebied
68112 Bijdrage ontwikkelopgave Natuur 6.910 0 6.910
68171 N2000 subsidiebeschikkingen 25.043 -618 24.425
68193 N2000 monitoring 10 0 10
68924 N2000 beheerplannen uitvoering maatregelen 13.206 -11.382 1.824
69065 L7 SPUK Propositie Heuvelland 6.750 -5.890 860
69180 Werkbudget stikstofreductie natuurverbeterin 24 0 24
69463 L16 SPUK Natuur subsidieregeling 31.230 3.310 34.540
69467 L16 SPUK Natuur onderzoeksprogr 2.748 -751 1.996
69612 L16 SPUK Natuur uitv overig kostprijsverh 8.588 0 8.588
69664 L8 SPUK MGA1 Vergoeding productierechten 1.477 -134 1.342
69689 Doorberekende personeelskosten 2.352 0 2.352
69694 L34 SPUK RPML proceskosten 2024 0 2.633 2.633
69712 L25 SPUK Versnelling transitie land gebied 12.242 -8.900 3.343
69830 L8 MGA1 koopsom opstallen vrijgesteld 9.623 634 10.257
69832 L8 MGA1 vergoeding sloopkosten belast 2.461 -301 2.160
69852 L8 MGA1 vergoeding zonnepanelen belast 370 146 516
69895 L32 Regeling uitvoering aanpak Piekbelasting 450 0 450
69961 Cofin GLBNSP samenw integr gebiedsontwikk 46 -46 0
Totaal 1.1.2 Limburgs programma Landelijk Gebied 123.530 -21.299 102.231
1.1.3 Landschap
60518 All4Biodiversity EU Life 0 40 40
68127 Maasgaard 1.076 0 1.076
68166 POP3 Leader subsidies 11 0 11
68586 Leasetermijnen wagenpark PLA 6 0 6
68596 Brandstof wagenpark PLA 2 0 2
68676 Grensparken 220 0 220
68856 Bijdr proj Ontwikkelopg Natuur onvoorz -11 0 -11
69197 Nota Landschap verbindt Limburg 300 -68 232
69269 POP3 Leader organisatiekosten 0 0 0
69648 Subsidieregeling landschapselementen 1.468 -1.468 0
69649 L25 SPUK Quick wins bv voedselbossen 761 -685 77
69690 Doorberekende personeelskosten 877 0 877
69782 Landschapsbeheer 1.000 0 1.000
69849 Cofin GLBNSP LEADER Weerterland en ZLimburg 925 -925 0
Totaal 1.1.3 Landschap 6.633 -3.105 3.528
Totaal 1.1 Natuur en landschap 162.091 -22.797 139.294
1.2 Land- en tuinbouw
1.2.1 Land- en tuinbouw
68007 Doorberekende personeelskosten 31 -31 0
69226 LLA1a Missiegedreven innoveren Sector 0 0 0
69230 LLA4 Grensoverschrijdend verbinden 0 0 0
69658 Uitvoeringskosten GLBNSP 0 0 0
Totaal 1.2.1 Land- en tuinbouw 31 -31 0
Totaal 1.2 Land- en tuinbouw 31 -31 0
1.3 Water
1.3.1 Waterbeheer en waterkwaliteit regionaal systeem
60507 Duurzaam Schoon Grondwater 2024 0 664 664
63422 Meetnetten grondwaterkwaliteit 52 0 52
64081 Oppervlaktewater algemeen 285 0 285
65689 Grondwaterbeheer algemeen 637 -166 470
66046 Grondwatermonitoring 541 0 541
67990 Deltafonds Limburg 649 -195 454
67991 POP3water 0 -108 -108
68060 Doorberekende personeelskosten 572 0 572
68571 Doorberekende personeelskosten oppervlaktew 195 0 195
68572 Doorberekende personeelskosten grondwater 390 0 390
68927 Leasetermijnen wagenpark Water 26 -1 25
68928 Brandstof wagenpark Water 7 1 8
68948 DU Grondwaterbeschermingsgebieden 297 -297 0
69288 Waterprogramma 20222027 225 -151 74
69642 Fysieke invest POP3 integraal water par 2a 0 -1 -1
69739 Klimaatadaptatie 851 -851 0
69856 E87 SPUK Subsidie Deltaplan Hoge Zandgronden 19.904 -19.904 0
69864 SPUK E102 Beekdalen zijrivieren Maas 12.729 -8.280 4.449
69866 L31 Duurzaam Schoon Grondwater 800 0 800
69949 Aanvalsplan waterkwaliteit 400 0 400
69999 Subsidie riskfactory 1.000 -750 250
Totaal 1.3.1 Waterbeheer en waterkwaliteit regionaal systeem 39.559 -30.039 9.520
1.3.2 Waterveiligheid Maas
65052 Procesmiddelen Maasdal 125 0 125
67349 MP Voorfinanciering hoogwatermaatregelen 1.500 -1.500 0
67946 Kapitaallasten 307 0 307
68041 Doorberekende personeelskosten 653 0 653
68907 Koploper Oeffelt MIRT 450 -450 0
69359 Systeemmaatregel Well 4.000 0 4.000
69361 Systeemmaatregel Baarlo 1.000 -1.000 0
69617 Procesmiddelen verkenningsfase WRL 365 0 365
69663 Systeemmaatregel ThornWessem 500 0 500
69840 Jachthaven Venlo 124 124 248
69957 Verkenningskosten Vierwaarden 396 396 791
Totaal 1.3.2 Waterveiligheid Maas 9.420 -2.430 6.990
1.3.3 Bodemvitalisering
69953 Bodemvitaliteit 175 150 325
Totaal 1.3.3 Bodemvitalisering 175 150 325
Totaal 1.3 Water 49.154 -32.320 16.834
Totaal 1 Perspectief voor het landelijk gebied 211.276 -55.147 156.128
Totaal Lasten 211.276 -55.147 156.128
Baten
1 Perspectief voor het landelijk gebied
1.1 Natuur en landschap
1.1.1 Natuur, biodiversiteit en fauna
69611 L16 SPUK Natuur boscompensatie 1.815 -1.715 100
69859 SPUK L29 Monitoring 128 0 128
Totaal 1.1.1 Natuur, biodiversiteit en fauna 1.943 -1.715 228
1.1.2 Limburgs programma Landelijk Gebied
60534 Provinciefonds Uitvoering Lbv en Lbvplus 0 15 15
69065 L7 SPUK Propositie Heuvelland 3.932 -3.431 501
69463 L16 SPUK Natuur subsidieregeling 31.230 3.310 34.540
69467 L16 SPUK Natuur onderzoeksprogr 2.748 -751 1.996
69612 L16 SPUK Natuur uitv overig kostprijsverh 8.588 0 8.588
69664 L8 SPUK MGA1 Vergoeding productierechten 1.477 -134 1.342
69694 L34 SPUK RPML proceskosten 2024 0 2.633 2.633
69712 L25 SPUK Versnelling transitie land gebied 12.242 -8.900 3.343
69830 L8 MGA1 koopsom opstallen vrijgesteld 9.623 634 10.257
69832 L8 MGA1 vergoeding sloopkosten belast 2.461 -301 2.160
69852 L8 MGA1 vergoeding zonnepanelen belast 370 146 516
69895 L32 Regeling uitvoering aanpak Piekbelasting 450 0 450
Totaal 1.1.2 Limburgs programma Landelijk Gebied 73.122 -6.780 66.343
1.1.3 Landschap
60518 All4Biodiversity EU Life 0 40 40
69649 L25 SPUK Quick wins bv voedselbossen 511 -567 -56
Totaal 1.1.3 Landschap 511 -527 -16
Totaal 1.1 Natuur en landschap 75.576 -9.021 66.555
1.3 Water
1.3.1 Waterbeheer en waterkwaliteit regionaal systeem
63172 Opbrengst grondwaterheffing 1.104 0 1.104
69856 E87 SPUK Subsidie Deltaplan Hoge Zandgronden 15.348 -15.348 0
69864 SPUK E102 Beekdalen zijrivieren Maas 12.729 -8.280 4.449
69866 L31 Duurzaam Schoon Grondwater 800 0 800
Totaal 1.3.1 Waterbeheer en waterkwaliteit regionaal systeem 29.981 -23.628 6.353
Totaal 1.3 Water 29.981 -23.628 6.353
Totaal 1 Perspectief voor het landelijk gebied 105.557 -32.649 72.908
Totaal Baten 105.557 -32.649 72.908
Saldo van baten en lasten -105.718 22.498 -83.220
Stortingen
1 Perspectief voor het landelijk gebied
1.1 Natuur en landschap
1.1.1 Natuur, biodiversiteit en fauna
60554 Toevoeging reserve DU OoijenWanssum 0 0 0
Totaal 1.1.1 Natuur, biodiversiteit en fauna 0 0 0
1.1.2 Limburgs programma Landelijk Gebied
60552 Toevoeging reserve N2000 0 2.380 2.380
69770 Toevoeging PR Landbouw 0 0 0
Totaal 1.1.2 Limburgs programma Landelijk Gebied 0 2.380 2.380
Totaal 1.1 Natuur en landschap 0 2.380 2.380
1.3 Water
1.3.1 Waterbeheer en waterkwaliteit regionaal systeem
60721 Toevoeging aan reserve Grondwaterbeheer 0 100 100
69771 Toevoeging PR water en bodem 4.000 0 4.000
Totaal 1.3.1 Waterbeheer en waterkwaliteit regionaal systeem 4.000 100 4.100
1.3.2 Waterveiligheid Maas
69958 Toevoeging reserve waterveiligheid Limburg 2.500 0 2.500
Totaal 1.3.2 Waterveiligheid Maas 2.500 0 2.500
Totaal 1.3 Water 6.500 100 6.600
Totaal 1 Perspectief voor het landelijk gebied 6.500 2.480 8.980
Totaal Stortingen 6.500 2.480 8.980
Onttrekkingen
1 Perspectief voor het landelijk gebied
1.1 Natuur en landschap
1.1.1 Natuur, biodiversiteit en fauna
67548 Aanwending reserve Natuur 4.757 0 4.757
69706 Aanwending reserve DU OoijenWanssum 161 0 161
Totaal 1.1.1 Natuur, biodiversiteit en fauna 4.918 0 4.918
1.1.2 Limburgs programma Landelijk Gebied
69520 Aanwending reserve N2000 25.043 2.380 27.423
69541 Aanwending reserve DU bodemsanering 24 0 24
Totaal 1.1.2 Limburgs programma Landelijk Gebied 25.066 2.380 27.446
1.1.3 Landschap
67551 Aanwending reserve N2000 2.380 -2.380 0
Totaal 1.1.3 Landschap 2.380 -2.380 0
Totaal 1.1 Natuur en landschap 32.364 0 32.364
1.3 Water
1.3.1 Waterbeheer en waterkwaliteit regionaal systeem
60500 Aanwending reserve Waterveiligheid Limburg 1.000 0 1.000
69948 Aanwending PR water en bodem 400 0 400
Totaal 1.3.1 Waterbeheer en waterkwaliteit regionaal systeem 1.400 0 1.400
1.3.2 Waterveiligheid Maas
69932 Aanwending algemene reserve vrije deel 2.500 0 2.500
69959 Aanwending reserve waterveiligheid Limburg 520 520 1.039
Totaal 1.3.2 Waterveiligheid Maas 3.020 520 3.539
1.3.3 Bodemvitalisering
69954 Aanwending PR water en bodem 175 150 325
Totaal 1.3.3 Bodemvitalisering 175 150 325
Totaal 1.3 Water 4.595 670 5.264
Totaal 1 Perspectief voor het landelijk gebied 36.959 670 37.628
Totaal Onttrekkingen 36.959 670 37.628
Saldo mutatie reserves 30.459 -1.811 28.648