Omschrijving

 De Provincie Limburg is concessieverlener van het regionale openbaar vervoer in Limburg. Arriva is sinds december 2016 concessiehouder en verzorgt sindsdien het regionale trein- en busvervoer in Limburg. 

 We willen een aantrekkelijk, duurzaam en toegankelijk openbaar vervoer met goede aansluitingen en actuele reisinformatie. Het Limburgse openbaar vervoersysteem is een vitaal basiselement binnen de Limburgse mobiliteit en de transitie naar een duurzaam mobiliteitssysteem. 

Anno 2024 is de nasleep van de coronapandemie nog steeds voelbaar in het openbaar vervoer. Het aantal reizigers in het openbaar vervoer in Limburg is lager dan in 2019 . Hierdoor staat de concessie onder (financiële) druk. Ook in 2024 blijft dit een opgave.

Wij werken in 2024 aan:

  • Arriva blijft volgens de concessieafspraken uitvoering geven aan de concessie;
  • In 2024 is het Ontwikkelplan OV geactualiseerd;
  • In 2024 is de mogelijke invoering van Dal Vrij Limburg (voorheen de ‘Meedoenpas’)  onderzocht;
  • In 2024 is een regionaal uitvoeringsprogramma beschikbaar dat invulling geeft aan de afspraken uit het bestuursakkoord Toegankelijkheid;
  • In 2024 is de mogelijkheid om open-access nachttreinen vanuit Aken en Luik naar Schiphol te laten rijden onderzocht;
  • In 2024 zijn er structurele financieringsafspraken met het Rijk gemaakt voor de gedecentraliseerde stoptreindiensten voor de periode vanaf 2025.

De internationale verbindingen, waaronder de Drielandentrein, zijn opgenomen onder product 7.3.1.

Met het vaststellen van het Statenvoorstel Dal Vrij Limburg kan de effectieve uitrol van dit product, waarbij we Limburgers tot 100% van het sociaal minimum gratis openbaar vervoer in de daluren kunnen bieden, samen met de gemeenten verder worden ingevuld. In samenhang hiermee zal Arriva de dienstregeling in stand houden en vanaf december gaan opschalen.

Rol Provincie: bevoegd gezag, toetser, financier, partner

Kwaliteit

Wij zijn tevreden wanneer:

  • Het openbaar vervoer volgens de in het contract gemaakte afspraken rond kwaliteit is uitgevoerd, zoals punctualiteit, rituitval, etc.;
  • Het Ontwikkelplan OV Limburg is geactualiseerd.  Onderdelen zijn de ontwikkelingen op het gebied van trein- en busverbindingen, knooppunten en de toekomstbestendig ontwikkeling van het openbaar vervoer;
  • Dal Vrij Limburg (voorheen de ‘Meedoenpas’) is onderzocht en de gefaseerde invoering is gestart;
  • Een regionaal uitvoeringsprogramma Toegankelijkheid is vastgesteld waarmee we invulling geven aan onderwerpen als het verbeteren van reisinformatie, de inzet van OV-ambassadeurs, reisassistentie en de toegankelijkheid van haltes;
  • We de mogelijkheden hebben onderzocht om open-access nachttreinen vanuit Aken en Luik naar Schiphol te laten rijden;
  • We structurele financieringsafspraken met het Rijk hebben gemaakt voor de gedecentraliseerde stoptreindiensten voor de periode vanaf 2025.

Kwaliteit (indicator)

G

Tijd

Het concessiebeheer en het ontwikkelen van het Limburgse openbaar vervoer is een continu proces.

De onder 'omschrijving' genoemde onderwerpen worden in 2024 afgerond.

Tijd (indicator)

G

Geld

Het Rijk heeft drie decentralisatie-uitkeringen via de Meicirculaire Provinciefonds 2024 toegekend inzake het openbaar vervoer toegekend aan de Provincie Limburg. Het betreft: 

•    voorkomen tariefstijging € 6,93 mln. (vanuit Motie Bikker c.s.); 
•    in stand houden en verbeteren kwaliteit OV-aanbod € 6,99 mln. (vanuit Motie Bikker c.s.);
•    compensatie van de herijking studenten OV-reisproduct € 9,35 mln.

De uitkeringen zijn zowel als last en baat opgenomen in de Begroting 2024 en hebben geen consequenties voor het resultaat.

Geld (indicator)

G

Samenvatting

De uitvoering van de geplande activiteiten ligt op koers:

  • Het Regionaal Uitvoeringsprogramma Toegankelijkheid is inmiddels vastgesteld waarmee we invulling geven aan onderwerpen als het verbeteren van reisinformatie, betrokkenheid ervaringsdeskundigen, reisassistentie en de toegankelijkheid van haltes. Dit is op 21 mei 2024 met PS gedeeld;
  • Het voorstel rond Dal Vrij Limburg is door PS op 26 april 2024 vastgesteld;
  • Over de inzet van de middelen uit de motie Bikker inzake het voorkomen van de tariefstijging in 2024 bent u op 6 december 2023 geïnformeerd;
  • Over de compensatie inzake de herijking van het studenten-OV bent u op 9 juli 2024 geïnformeerd;
  • We hebben de mogelijkheden onderzocht om open-access nachttreinen vanuit Aken en Luik naar Schiphol te laten rijden;
  • Rondom structurele financieringsafspraken voor de gedecentraliseerde stoptreindiensten voor de periode vanaf 2025 zetten we in op afspraken in het BO-MIRT 2024, dat naar alle waarschijnlijkheid in het najaar plaatsvindt;
  • De extra middelen die beschikbaar zijn gesteld door het rijk middels de motie Bikker en rond de herijking van het Studenten-OV, bieden noodzakelijke ruimte om de betaalbaarheid en kwaliteit van het openbaar vervoer in stand te houden;
  • De OV-concessie wordt voortdurend gemonitord.