Omschrijving

We werken aan onze structurele beleidsvoorbereidende taken, waaronder monitoring, verkeers- en vervoersmanagement en verkeersveiligheid, en zijn aan de slag met een nieuwe mobiliteitsvisie 2050. Daarnaast werken we aan regionale mobiliteitsopgaven zoals gedragsbeïnvloeding en logistiek. 

In het kader van de Verkeersactieve school zijn acties uitgevoerd op Limburgse onderwijsinstellingen. De voorbereiding voor het vervolg van de Verkeersactieve school vanaf 2025 zijn getroffen.

Het project “Inzicht in reisgedrag” is gestart. Het dashboard hiervoor is door de opdrachtnemer opgeleverd en de inwinning van de data is gestart. De deelnemers hiervoor worden op dit moment nog steeds geworven.

Met de regio’s Noord-, Midden- en Zuid-Limburg zijn afspraken gemaakt over structurele gedragsverandering (zowel personen als goederen). O.a. werkgevers zijn benaderd om het mobiliteitsgedrag van werknemers te verduurzamen. De eerste fietsstimuleringscampagnes zijn uitgevoerd.

Rol Provincie: belangenbehartiger, kennisautoriteit, subsidiënt

Kwaliteit

Wij zijn tevreden als we in 2024 gestart zijn met het opstellen van de mobiliteitsvisie 2050, die we afstemmen met onze partners. Daarnaast borgen wij structureel de Limburgse belangen in nationale programma's, waarin we Limburgse mobiliteitsopgaven onder de aandacht brengen (bijv. gedragsbeïnvloeding in het landelijke programma Mobiliteitstransitie). Op het gebied van monitoring en data zijn onze verkeersmeetnetten van voldoende kwaliteit om als input te dienen voor onze beleidsprocessen.  Om de verkeersveiligheid te verbeteren zetten we ook in op gedragsbeïnvloeding, eventuele aanpassing van infrastructuur (zie 7.2.1.) en handhaving. In 2024 verlengen wij daarom onze samenwerking met de Limburgse gemeenten voor de verkeersactieve school en zijn we tevreden als het aantal deelnemende scholen is toegenomen. In 2024 voeren we samen met de gemeenten (via de drie Limburgse uitvoeringsorganisaties) fietsstimuleringscampagnes uit en zetten we in op een structurele gedragsverandering (zowel personen als goederen) via de doelgroepenbenadering, waarmee we doorstroming verbeteren (afname autoverkeer), en CO2-uitstoot voorkomen.

Kwaliteit (indicator)

G

Tijd

De mobiliteitsvisie 2050 verwachten we in 2025 op te leveren. Het borgen van de Limburgse belangen in nationale programma's is een continu proces, evenals het inwinnen van data en het op orde houden van onze verkeersmeetnetten. De samenwerkingsovereenkomsten die we gaan sluiten met gemeenten voor de verkeersactieve school zijn voor het eind van het jaar gereed. De subsidieregeling doortrappen loopt reeds in 2024. De fietsstimuleringscampagnes en doelgroepenbenadering worden jaarlijks uitgevoerd.

Voor twee fietsprojecten worden in 2024 nog geen provinciale subsidies verleend. Het betreft de fietsverbinding fietsbrug Roermond - Leudal en fietsverbinding station Roermond - bedrijventerrein Roerstreek. De financiële haalbaarheid van de fietsbrug wordt door de regio nog onderzocht. Voor de fietsverbinding naar het bedrijventerrein wordt op uitsluitsel van de Belgische overheid gewacht, omdat de fietsverbinding het traject van de voormalige treinverbinding IJzeren Rijn volgt.

Tijd (indicator)

O

Geld

Nieuw

Stimulering Veilig, slim, doelmatig en duurzaam gebruik

Het Rijk heeft op 5 juli 2024 een specifieke uitkering  toegekend in het kader van de Tijdelijke regeling stimulering Veilig, slim, doelmatig en duurzaam gebruik mobiliteitsinfrastructuur (2023-2027). De beschikking van 5-7-2024 is inmiddels ontvangen. Het toegekende bedrag van € 2,40 mln. is zowel als last en baat opgenomen in de Najaarsnota 2024 (€ 2,05 mln.) en de Begroting 2025 (€ 0,35 mln.).

Doelgroepenaanpak Gedragsbeïnvloeding

Gedeputeerde Staten hebben op 11 juni 2024 besloten tot het aangaan van de Samenwerkingsovereenkomst Doelgroepenaanpak Gedragsbeïnvloeding Verkeersveiligheid Limburg 2025-2028 en hiervoor een totale bijdrage van € 0,50 mln. beschikbaar te stellen. De provinciale bijdrage wordt gedekt uit regulier exploitatiebudget Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid (€ 0,08 mln. in 2024, € 0,13 mln. in 2025, 2026 en 2027 en € 0,04 mln. in 2028).  De financiële consequenties vanaf 2025 worden verwerkt in de begroting 2025.

Regionale Aanpak Laadinfrastructuur Zuid

De Provincie Noord-Brabant heeft een subsidie van € 0,25 mln. toegekend aan de Provincie Limburg voor het project Regionale Aanpak Laadinfrastructuur Zuid. Deze middelen zijn beschikbaar gesteld door het Rijk aan de Provincie Noord-Brabant voor de regio Zuid en worden hiermee beschikbaar gesteld aan de Provincie Limburg. Deze subsidie is bedoeld voor het inzetten van één of meerdere personen voor het verder ontwikkelen en opschalen van de bedrijvenaanpak en het ontwikkelen van een publiek toegankelijk logistiek (snel)laadnetwerk, conform RAL Zuid 2024-2030. Hiervoor is in de Begroting 2024 een bedrag van € 0,06  mln. en in de Begroting 2025 € 0,19 mln. zowel als last en baat opgenomen.

Fasering

Fietsprojecten

Voor twee fietsprojecten in Roermond wordt een bedrag van € 5,50 mln. gefaseerd. Zie bovenstaande toelichting onder het kopje Tijd.

Digitalisering

De afgelopen jaren hebben de Limburgse wegbeheerders, met ondersteuning van het RDT, forse stappen gezet in het op orde brengen van de mobiliteitsdata. Het organiseren van de digitaliseringsopgave is een complexe opgave, die wordt vergroot door de inwerkingtreding van de Europese ITS directive in 2025. In het kader van de nationale bestuurlijke afspraken (BO MIRT) blijft de Provincie zich inzetten om gemeenten te ondersteunen in het organiseren van de borging en ontsluiting van mobiliteitsdata. Hiervoor worden de middelen voor digitalisering gefaseerd en € 0,30 mln. overgeboekt naar 2025. 

SmartwayZ.NL

SmartwayZ.NL is een programma, waarin we, tot en met 2027, samen met de Provincie Noord-Brabant, het Rijk (IenW en RWS) werken aan slimme mobiliteitsoplossingen. Voor dit programma is met de Provincie Noord-Brabant een samenwerkingsovereenkomst afgesloten, waarin  de tussen Partijen in het BO MIRT 2015 gemaakte afspraken en inzet van middelen (tot en met 2023) zijn vastgelegd. Het restant van 2024 moet op basis van de gemaakte afspraken beschikbaar blijven voor het totale programma. Hiervoor wordt een bedrag van € 0,42 mln. overgeboekt naar 2025.

Dwarsverbindingen (A2 t Vonderen)

In verband met de garantstelling heeft de Provincie een bedrag van € 0,75 mln. gereserveerd voor de dwarsverbindingen over de A2 bij t Vonderen. Dit bedrag was gereserveerd in 2025. In verband met de start van de voorbereidende werkzaamheden in 2024 is dit bedrag nodig. Daarom wordt dit bedrag uit 2025 naar 2024 overgeboekt. Dekking van dit bedrag vindt plaats uit de Reserve Bereikbaarheidsmiddelen.

Geld (indicator)

O

Samenvatting

De uitvoering van de geplande activiteiten ligt op koers. 

  • Op 25 juni 2024 heeft het college van Gedeputeerde Staten ingestemd met de aanpak voor de toekomstvisie 2050;
  • Onze verkeersmeetnetten leveren data op basis waarvan we ons beleid monitoren;
  • Op 11 juni 2024 heeft het college van GS besloten tot het aangaan van nieuwe samenwerkingsovereenkomsten voor de Doelgroepenaanpak Gedragsbeïnvloeding Verkeersveiligheid Limburg 2025-2028 en de Verkeersactieve school 2025-2028;
  • De uitvoeringsorganisaties Zuid-Limburg Bereikbaar, Midden-Limburg Bereikbaar en Trendsportal voeren fietsstimuleringscampagnes uit en benaderen verschillende doelgroepen om de doorstroming te verbeteren en CO2-uitstoot te voorkomen.