Omschrijving

Er wordt meer prioriteit gesteld de komende periode aan een gezond en veilig leefmilieu. De Provincie pakt een regulerende rol op zich en beschermt op die manier haar inwoners tegen ongeoorloofde en ongewenste risico’s. 

Rol Provincie: toetser, ondersteuner, procesmanager, subsidiënt, financier

Kwaliteit

  • Wij geven opvolging aan de appreciatie van de verkenning van concretiserend milieubeleid (naar verwachting in de vorm van een aanpassing van de verordening of beleidsregels);
  • Wij meten de concentraties  in de leefomgeving nabij  de verschillende sectoren en zorgen  komende jaren voor meer Limburgse meetlocaties met specifieke aandacht voor het meten van Ultra Fijnstof. Hierbij wordt actief de samenwerking met de rijksinstanties en grensoverschrijdende partners opgezocht;
  • Milieueffecten van (eigen) plannen en projecten worden expliciet meegenomen bij de planvorming en bij het realiseren van alle fysieke opgaven (zoals bij het Limburgse Programma Landelijk gebied, Nationaal Programma Ruimte voor Defensie, Programma MAA, programma Chemelot en de energietransitie);
  • Wij voeren onze wettelijke taken uit op het gebied van milieu- en omgevingseffecten voor plannen en projecten waarvoor wij bevoegd gezag zijn of wettelijk zijn aangewezen als adviseur (zoals vaststellen van geluidproductieplafonds voor regionale industrieterreinen en voor provinciale wegen);
  • Wij stellen het Limburgs Actieplan Geluid (4e tranche) vast in 2024 gericht op het beperken van geluidhinder en negatieve gezondheidseffecten rond onze provinciale wegen;
  • In Q1 2024 is een standpunt ingenomen aangaande de reactivering van vliegbasis de Peel;
  • Wij nemen deel aan de pilots ter uitvoering van het veiligheidsconvenant Chemelot;  
  • Wij voeren onze wettelijke taak uit ten aanzien van stiltegebieden, t.w. de doorvertaling in POVI en Omgevingsverordening en, waar mogelijk, de aanpak van gebieden die niet voldoen aan de normering;
  • Wij informeren belangstellenden over stiltegebieden door middel van communicatie op onze (social media) kanalen en via extra onderborden bij stiltegebieden;
  • Wij laten integrale gezondheidsindicatoren opstellen;
  • In Q1 van 2024 hebben we het Rijk verzocht de gezondheidseffecten van Chemelot te onderzoeken;
  • Wij regisseren de eeuwigdurende nazorg voorafgaande aan de sluiting van de stortplaatsen;
  • We voeren extra tellingen uit van vervoer van gevaarlijke stoffen op provinciale wegen;
  • We actualiseren de luchthavenverordening en de daarbij behorende beleidsregels voor Tijdelijk en Uitzonderlijk Gebruik. 

Kwaliteit (indicator)

G

Tijd

  • De evaluatie van het Actieplan Omgevingslawaai Provinciale wegen 2019-2023 is door introductie van nieuwe rekenmethoden en vertraging in het beschikbaar komen van landelijke handreiking niet gestart in 2023. De evaluatie is in het eerste kwartaal van 2024 gestart. Het Limburgs Actieplan Geluid is niet voor 18 juli 2024 vastgesteld. Het ontwerp actieplan wordt in september gepubliceerd. De definitieve vaststelling vindt plaats in het vierde kwartaal van 2024. Dat is op tijd voor het Rijk om zich te verantwoorden over de Europese verplichting hierover;
  • De advisering over projecten, ontwikkelen van producten en uitvoering van activiteiten vinden plaats binnen de wettelijke termijn of de afgesproken tijdsperiode;
  • Er is gestart met voorbereidende werkzaamheden om geluidsproductieplafonds voor provinciale wegen en regionale industrieterreinen (opvolger van geluidszones) vast te stellen. Geluidproductieplafonds voor provinciale wegen zijn uiterlijk in 2026 vastgesteld. Geluidproductieplafonds voor regionale industrieterreinen zijn uiterlijk in 2027 vastgesteld. Dat is binnen de overgangstermijn die binnenkort wettelijk wordt vastgesteld; 
  • Ten aanzien van het Nationaal Programma Ruimte voor Defensie, waar de mogelijke reactivering van vliegbasis De Peel een onderdeel van is, zullen wij de belangen van een gezond en veilig leefmilieu inbrengen. Belangrijke mijlpalen zijn de vaststelling van het Nationaal Programma door het Kabinet (naar verwachting eind 2024), en het opstellen van een Luchthavenbesluit door Defensie voor vliegbasis De Peel in 2025 e.v.;  
  • In Q1 van 2024 hebben wij het Rijk verzocht om een gezondheidsonderzoek bij Chemelot uit te voeren. In Q2 van 2024 hebben wij u geïnformeerd over het vervolg;
  • In Q2 van 2024 is over stiltegebieden via onze social media kanalen gecommuniceerd (preventiebeleid). In Q3 en Q4 van 2024 kunnen gemeenten onderborden voor bij hun stiltegebiedenborden verkrijgen;
  • In 2024 verkrijgen wij duidelijkheid over de (on)mogelijkheden op basis van de pilots (gestart 2024) bij het veiligheidsconvenant Chemelot om de veiligheid op de site bevorderen;
  • In 2024 wordt een opdracht verleend om integrale gezondheidsindicatoren te ontwikkelen.

Tijd (indicator)

G

Geld

Bij GS-besluit van 9 juli 2024 zijn procesmiddelen ter beschikking gesteld voor de aanpak Nationaal Programma Ruimte voor Defensie. Het bedrag van € 0,20 mln. wordt gefaseerd opgenomen over de jaren 2024 t/m 2027. Deze worden gedekt uit de post Onvoorzien.   

De geraamde middelen voor de SPUK Schone luchtakkoord onderdeel Meetstation Veehouderij en Meetnet Ultrafijnstof worden gefaseerd conform de geplande uitvoering. Een bedrag van € 0,03 mln. (Veehouderij) en een bedrag van € 0,09 mln. (Ultrafijnstof) wordt doorgeschoven naar 2025. Dit betreft zowel de lasten, alsook de baten, deze wijziging verloopt budgettair neutraal.

Geld (indicator)

O

Samenvatting

Er wordt opvolging gegeven aan de appreciatie voor concretiserend milieubeleid door middel van een modulaire aanpak waarover uw Staten separaat is geïnformeerd en zal dus worden vertaald in meerdere acties gedurende de looptijd van dit coalitieakkoord. De herijking van het luchtmeetnet wordt uitgevoerd en er is gestart met het meten van ultrafijnstof. De advisering over de milieueffecten van onze eigen plannen en projecten evenals plannen en projecten waarvoor wij als (wettelijk) adviseur zijn aangewezen is een continue activiteit, waarbinnen de wettelijke dan wel afgesproken termijnen wordt geadviseerd. Wij hebben een standpunt ingenomen over de reactivering van vliegbasis de Peel in Q1 in het Ontwikkelperspectief NOVEX De Peel. De uitvoering van wettelijke taken, zoals het vaststellen van een geluidsproductieplafond voor provinciale wegen, worden binnen de wettelijke termijnen uitgevoerd. Er is verzocht om een gezondheidsonderzoek voor werknemers en omwonenden van Chemelot aan het Rijk. Het Rijk neemt dit mee in het Actieplan Industrie en Omwonenden. De uitgevoerde pilots binnen het veiligheidsconvenant Chemelot vragen om nadere uitwerking, een proces dat nu gaande is. Een nieuwe actie, ten opzichte van de voorjaarsnota, met het oog op het beheersen van de risico’s op ongelukken met gevaarlijke stoffen is het uitvoeren van extra tellingen van transport van gevaarlijke stoffen op provinciale wegen. In het belang van het naleefgedrag in stiltegebieden zijn voor de desbetreffende gemeenten onderborden beschikbaar en vindt in de zomer 2024 opnieuw communicatie plaats via onze (social media) kanalen. Ten aanzien van de eeuwigdurende nazorg van de vier provinciale, nog niet gesloten, stortplaatsen worden ontwikkelingen op de stortplaatsen beoordeeld met oog op de verantwoordelijkheid voor de Provincie Limburg. Zo wordt bij de aanleg van zonneparken op de stortplaatsen Montfort en Schinnen expliciet de effecten op de nazorg in beeld gebracht en voorzorgsmaatregelen getroffen voor de instandhouding van de voorzieningen ter bescherming van het milieu. De aanleg van het zonnepark Montfort wordt voorzien in Q4 2024, Schinnen een jaar later. De ontwerp-beleidsregel TUG voor tijdelijk en uitzonderlijk gebruik van terreinen voor luchtvaartuigen is ter inzage gelegd en wordt na verwachting voor het eind van 2024 definitief vastgesteld.


De acties zoals omschreven onder “kwaliteit” en het Beleidskader Nieuwe energie & Schoon leefmilieu zijn allemaal ingezet en worden met de beoogde kwaliteit bijna allemaal binnen de beoogde tijdsplanning en budget uitgevoerd. De uitzonderingen zijn hieronder uitgeschreven. 


Het Limburgs Actieplan Geluid is niet voor 18 juli 2024 vastgesteld. Het ontwerp actieplan wordt in september gepubliceerd. De definitieve vaststelling vindt plaats in het vierde kwartaal van 2024. De vertraging is in hoofdzaak te wijten aan de wijziging van regels voor het opstellen van actieplannen als gevolg van de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Als gevolg daarvan stellen 11 van de 12 provincies het Actieplan Geluid later vast dan de wettelijke termijn van 18 juli 2024. Er wordt zorg voor gedragen dat het Rijk kan voldoen aan de deadline aan de Europese informatieverplichting. 


De herijking van het luchtmeetnet, waaronder het starten met meten van ultrafijnstof, is een project dat meerdere jaren loopt. De financiering hiervan was opgenomen in de begroting 2024, terwijl er ook kosten zijn in 2025 en 2026. De begroting is hierop aangepast.   


Het verstrekken van een opdracht voor de ontwikkeling van integrale gezondheidsindicatoren om zodoende in 2024 indicatoren te laten vaststellen, is complexer gebleken dan vooraf ingeschat. Gestreefd wordt nog steeds naar realisatie in 2024.