Omschrijving

Maastricht Aachen Airport (MAA) draagt bij aan zowel de Limburgse als ook aan de nationale economie. Daarnaast leidt het tot samenwerking tussen bedrijfsleven en onderwijs, zoals in het Aviation Competence Center. MAA maakt deel uit van de nationale luchtinfrastructuur en is na Schiphol de enige Nederlandse luchthaven met een vrachtfunctie.

Op 16 december 2022 hebben Provinciale Staten kennisgenomen van het Businessplan ‘Transitie naar een duurzame, omgevingsbewuste en toekomstbestendige luchthaven’ van MAA BV en MAABI BV ter invulling van Amendement 145 ‘Een omgevingsbewust en toekomstbestendig MAA’  en ingestemd met het verstrekken van een Niet Economische Diensten van Algemeen Belang (NEDAB) van € 5,5 miljoen per jaar en een investeringskrediet voor achterstallig onderhoud (in de vorm van een agiostorting) van € 23,9 miljoen.

Het  Businessplan beschrijft de wijze waarop de luchthaven zal transformeren naar een duurzame, omgevingsbewuste en toekomstbestendige luchthaven met de daarbij behorende doelen en beoogde fasering en tijdspad. Als aandeelhouder van de luchthaven bewaken we de kaders die Provinciale Staten bij de besluitvorming in 2022 hebben aangegeven en zien wij toe op het realiseren van de in het businessplan gestelde doelen. Dit doen we aan de hand van reguliere ambtelijke en bestuurlijke overleggen, maar ook aan de hand van de jaarlijkse aandeelhoudersvergaderingen.

 Rol Provincie: partner (aandeelhouder), financier,  procesmanager, bevoegd gezag

Kwaliteit

Omgevingsfonds

De toegezegde provinciale bijdrage aan de stichting zal in de vorm van een subsidie worden toegekend; waarna de eerste tranche in 2024 wordt verstrekt. 
 
Provinciaal Inpassingplan MAA proefdraaien

In 2023 zijn de uitgangspunten voor het PIP-proefdraaien geactualiseerd. 

De verwachting is dat het definitieve PIP-proefdraaien eind 2024 / begin 2025 ter vaststelling aan Provinciale Staten wordt aangeboden. 
 
Luchthavenbesluit

De door de luchthaven, in het kader van de luchthavenbesluitprocedure, opgestelde m.e.r.-beoordelingsnotitie zal najaar 2024 ter beoordeling aan het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat worden aangeboden. Nadat het Ministerie met de notitie heeft ingestemd, zal MAA de aanvraag luchthavenbesluit bij het Ministerie van I&W indienen.

Provinciale Staten worden twee keer per jaar middels een voortgangsrapportage in het kader van de Regeling Grote Projecten geïnformeerd over de stand van zaken omtrent 'Transitie MAA'.

Kwaliteit (indicator)

G

Tijd

Uitvoering van de genoemde resultaten zijn per ultimo 2024 gerealiseerd.

Tijd (indicator)

G

Geld

Middels deze Najaarsnota vragen we aan Provinciale Staten in te stemmen met het beschikbaar stellen van € 0,05 mln. procesmiddelen MAA ten laste van de programmareserve Economie. De procesmiddelen zijn onder andere nodig voor de ondersteuning bij de door de Statencommissie Economie en Samenleving noodzakelijk geachte verdere aanpassing van de tweede herziene basisrapportage MAA mede in het kader van de door Provinciale Staten gevraagde meer uniforme template voor voortgangsrapportages in het kader van de Regeling Grote Projecten. 

Geld (indicator)

O

Samenvatting

In het voorjaar van 2024 heeft het Omgevingsfonds enkele regelingen opengesteld. In de voortgangsrapportage Groot Project ‘Transitie MAA’ met peildatum 1 januari 2025 zal voor de eerste keer verslag worden gedaan van de stand van zaken van het Omgevingsfonds MAA.
Omdat sprake is van een gecoördineerde procedure kunnen Provinciale Staten eerst het PIP Proefdraaien vaststellen op het moment dat het Rijk de Wnb-vergunning heeft verleend. Op dit moment is niet bekend wanneer dat het geval is. Om die reden is het de vraag of het PIP Proefdraaien nog dit jaar of eerst begin volgend jaar voor besluitvorming aan Provinciale Staten kan worden voorgelegd.
De planning van MAA is erop gericht om najaar 2024 een aanvraag Luchthavenbesluit bij I&W in te dienen. Of deze planning wordt gehaald is afhankelijk van de vraag of I&W akkoord gaat met de m.e.r.-beoordelingsnotitie die aan het Ministerie wordt voorgelegd.
Bij de besluitvorming over de toekomst van MAA in 2022 hebben Provinciale Staten aangegeven dat per 1 januari 2024 met een nieuwe basisrapportage voor het Groot Project ‘Transitie MAA’ zou moeten worden gewerkt. In de Statencommissie ESA van 31 mei 2024 is de tweede herziene basisrapportage in concept besproken. De op- en aanmerkingen van de zijde van de commissie zijn betrokken bij de verdere afronding van de basisrapportage.