
7. Een bereikbaar en toegankelijk Limburg
Doelenboom
Terug naar navigatie - DoelenboomDe indicatoren in dit hoofdstuk relateren allemaal aan de maatschappelijke opgaven, doelstellingen en resultaten uit de doelenboom beleidskader 'Een bereikbaar en toegankelijk Limburg' (pdf, 90 kB).
7. Maatschappelijke opgave & Doelstellingen
Terug naar navigatie - 7. Maatschappelijke opgave & DoelstellingenInleiding
Terug naar navigatie - InleidingAan de hand van indicatoren maken we zichtbaar hoe het over de lange termijn (trendmatig) gesteld is met de maatschappelijke opgaven van het beleidskader ‘Een Bereikbaar en Toegankelijk Limburg 2024-2027’ en of we op koers liggen met het behalen van onze doelstellingen voor deze Statenperiode.
De maatschappelijke opgave van Een Bereikbaar en Toegankelijk Limburg komt overeen met het totaal aan doelstellingen. De indicatoren voor de maatschappelijke opgave zijn in dit begrotingsprogramma dan ook gelijk aan die van de doelstellingen. Daarom worden de beschikbare indicatoren hieronder samen gepresenteerd.
In 2027 zijn dorpen en buitenwijken van steden beter bereikbaar t.o.v. 2023 (D 52)
Terug naar navigatie - In 2027 zijn dorpen en buitenwijken van steden beter bereikbaar t.o.v. 2023 (D 52)De gemiddelde afstand tot voorzieningen (D_52a)
Terug naar navigatie - De gemiddelde afstand tot voorzieningen (D_52a)Deze grafiek toont de gemiddelde reisafstanden in kilometer voor inwoners van Limburg van hun woonadres naar de dichtstbijzijnde voorzieningen over de afgelopen 10 jaar. De meegenomen voorzieningen zijn: huisartsenpraktijk, apotheek, ziekenhuis (incl. en excl. buitenpolikliniek, grote supermarkt, overige dagelijkse levensmiddelen, kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang, basisonderwijs, voortgezet onderwijs en bibliotheek. De indicator sluit hiermee aan op de methodiek die door het CROW gehanteerd wordt voor de landelijke monitoring van Regionale Mobiliteitsprogramma's (RMP). De afstand tot voorzieningen is in de afgelopen 10 jaar relatief stabiel gebleven, maar laat in de laatste twee jaar een geringe stijging zien.
In 2027 vinden er meer duurzame verplaatsingen plaats (goederen en personen) t.o.v. 2023 (D 53)
Terug naar navigatie - In 2027 vinden er meer duurzame verplaatsingen plaats (goederen en personen) t.o.v. 2023 (D 53)Aantal verplaatsingen per dag per persoon in Limburg (D_53a)
Terug naar navigatie - Aantal verplaatsingen per dag per persoon in Limburg (D_53a)Deze grafiek toont het gemiddeld aantal verplaatsingen per persoon per dag in Limburg. De informatie over het verplaatsingsgedrag komt voort uit het landelijke onderzoek Onderweg in Nederland (ODiN) van het CBS. Het gaat om reguliere verplaatsingen op Nederlands grondgebied inclusief binnenlandse vakantiemobiliteit. De gegevens zijn beschikbaar voor de jaren 2018 tot en met 2023. Het aantal verplaatsingen per persoon per dag is in 2023 gelijk aan het niveau in 2018. In de tussengelegen jaren is sprake geweest van een daling.
Aandeel duurzame (volledig elektrisch en plug-in hybride) voertuigen (D_53b)
Terug naar navigatie - Aandeel duurzame (volledig elektrisch en plug-in hybride) voertuigen (D_53b)Deze grafiek toont het aandeel duurzame voertuigen ten opzichte van het totaal aantal voertuigen in het actieve wegvoertuigenpark. Het gaat om voertuigen die deel uitmaken van het actieve Nederlandse wegvoertuigenpark op 1 januari van het betreffende jaar. De gegevens zijn gebaseerd op het kentekenregister van het RDW. Voor de personenauto's en bedrijfsmotorvoertuigen wordt een uitsplitsing gemaakt naar brandstofsoort. Voertuigen met brandstofsoorten 'elektrisch' en 'plug-in hybride' zijn gekenmerkt als duurzame voertuigen. Over de afgelopen drie jaar is een jaarlijkse stijging van het aandeel duurzame voertuigen zichtbaar.
Aandeel kilometers duurzame voertuigen (volledig elektrisch en plug-in hybride) (D_53c)
Terug naar navigatie - Aandeel kilometers duurzame voertuigen (volledig elektrisch en plug-in hybride) (D_53c)Deze indicator bevat het aandeel kilometers afgelegd door duurzame personenauto's in Limburg. De indicator is samengesteld door het wegvoertuigenpark dat geregistreerd is in Limburg en in Nederland per brandstofsoort, het aantal personenauto's dat gedurende het betreffende jaar op de weg in Limburg kan zijn geweest opgenomen en het gemiddeld jaarkilometrage. Voertuigen met brandstofsoorten 'elektrisch' en 'plug-in hybride' zijn gekenmerkt als duurzame voertuigen. Het aandeel van de afgelegde kilometers met duurzame voertuigen is de afgelopen 3 jaar gestegen, maar betreft nog een klein deel van het totaal.
Modal split personenvervoer (D_53e)
Terug naar navigatie - Modal split personenvervoer (D_53e)Deze grafiek toont de Modal Split naar afgelegde afstand per vervoerswijze. Dit betreft het gemiddelde aantal kilometers dat een persoon op een dag aflegt. De afstand naar vervoerwijze is op basis van de ritvervoerwijze zodat ook voor- en natransport apart gemeten zijn. Bijvoorbeeld bij een verplaatsing van huis naar het werk met achtereenvolgens de fiets naar het station, de trein en te voet naar kantoor worden de kilometers voor de drie vervoerwijzen apart geteld.
Model split goederenvervoer (D_53f)
Terug naar navigatie - Model split goederenvervoer (D_53f)Deze grafiek toont het aandeel van het vervoerd gewicht van betreffende modaliteit ten opzichte van het totaal aan vervoerd gewicht. De cijfers hebben betrekking op de binnenvaart, het weg- en spoorvervoer. Het onderzoek betreffende de binnenvaart is gebaseerd op integrale waarneming van alle reizen op de Nederlandse vaarwegen. Het onderzoek betreffende het wegvervoer is gebaseerd op een aselecte steekproef onder bedrijfsvoertuigen. Het onderzoek betreffende spoorvervoer is gebaseerd op integrale waarneming van vervoerde tonnen en tonkilometers over het spoor op Nederlands grondgebied. De gegevens over de afgelopen 3 jaar laten kleine fluctuaties zien, maar zijn in grote lijnen stabiel.
In 2027 is de verkeersveiligheid verbeterd t.o.v. 2023 (D 54)
Terug naar navigatie - In 2027 is de verkeersveiligheid verbeterd t.o.v. 2023 (D 54)Aantal geregistreerde verkeersongevallen per 100.000 inwoners (D_54a)
Terug naar navigatie - Aantal geregistreerde verkeersongevallen per 100.000 inwoners (D_54a)Deze grafiek toont het aantal geregistreerde verkeersongevallen per 100.000 inwoners in Limburg. De verkeersongevallen informatie is afkomstig uit STAR-data (Via-stat). Het aantal inwoners is afkomstig van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De registratie van verkeersongevallen vindt plaats door de politie. Niet alle verkeersongevallen en slachtoffers worden geregistreerd. Hoe ernstiger de afloop van een ongeval, hoe groter de kans dat registratie plaatsvindt. Na een daling in 2020 is het aantal verkeersongevallen per 100.000 inwoners de afgelopen jaren gestegen.
Aantal geregistreerde verkeersslachtoffers per 100.000 inwoners (D_54b)
Terug naar navigatie - Aantal geregistreerde verkeersslachtoffers per 100.000 inwoners (D_54b)Deze grafiek toont het aantal geregistreerde verkeersslachtoffers (verkeersgewonden, verkeersdoden en gecombineerd) per 100.000 inwoners in Limburg. De verkeersslachtofferinformatie is afkomstig uit STAR-data (Via-stat). Het aantal inwoners is afkomstig van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De registratie van verkeersongevallen vindt plaats door de politie. Niet alle verkeersongevallen en slachtoffers worden geregistreerd. Hoe ernstiger de afloop van een ongeval, hoe groter de kans dat registratie plaatsvindt. Na een daling in de jaren 2020 en 2021 is het aantal verkeersslachtoffers per 100.000 inwoners de afgelopen jaren gestegen.
Bron: Provincie Limburg
In 2027 is de kwaliteit van het openbaar vervoer voor de Limburgers verbeterd t.o.v. 2023 (D 55)
Terug naar navigatie - In 2027 is de kwaliteit van het openbaar vervoer voor de Limburgers verbeterd t.o.v. 2023 (D 55)Algemeen oordeel reizigers openbaar vervoer in Limburg (per OV-autoriteit, per OV-vervoerder) (BBV) (D_55a)
Terug naar navigatie - Algemeen oordeel reizigers openbaar vervoer in Limburg (per OV-autoriteit, per OV-vervoerder) (BBV) (D_55a)CROW publiceert jaarlijks de OV-Klantenbarometer, een grootschalige landelijk onderzoek naar de mening van reizigers over het openbaar vervoer. We zien al jaren een stabiel cijfer, net onder 8. Dit is in lijn met het Nederlandse beeld, dat in 2023 op 7,8 uitkomt.
De mate (%) waarin bussen of treinen op tijd aankomen op een knooppunt of eindpunt (D_55c)
Terug naar navigatie - De mate (%) waarin bussen of treinen op tijd aankomen op een knooppunt of eindpunt (D_55c)Percentage van de treinen/bussen die binnen 3 minuten na de geplande aankomsttijd arriveren op een knooppunt of eindstation. De hier weergegeven punctualiteit is het gemiddelde over alle maanden van het betreffende jaar. Dit zijn de niet-gecorrigeerde totalen (cijfers die gebruikt worden in de afrekening kunnen daardoor licht afwijken). De punctualiteit voor bus is licht afgenomen. De ontwikkeling van punctualiteit voor trein verschillen sterk per treintraject, voor de trajecten van RS 11 en RS 18 zijn is deze in 2023 vergelijkbaar met het voorgaande jaar. Voor de trajecten RS 12, RS 15 zijn deze licht gedaald. Uitzondering betreft het traject RE18 Maastricht-Heerlen-Aachen, waar sprake is van een sterke daling.
Prestatie indicatoren over rituitval (D_55d)
Terug naar navigatie - Prestatie indicatoren over rituitval (D_55d)Deze grafiek laat alle uitgevallen kilometers zien die zijn ontstaan door de vervoerder (materieelstoringen, logistieke redenen of door personeel). Dit wordt uitgedrukt in een percentage ten opzichte van de geplande dienstregeling. Niet-verwijtbare rituitval (b.v. sein-, wissel-, overweg- en stroomstoringen) zijn hiervoor al in mindering gebracht. Rituitval vanwege stakingen telt niet als verwijtbaar en is daarom niet meegenomen in de cijfers. Ook uitgevallen ritten waarvoor treinvervangend busvervoer is ingezet, worden niet meegeteld onder verwijtbare rituitval. De rituitval voor bus en elektrische trein is in 2023 gestegen. De rituitval van diesel treinen is gelijk gebleven ten opzichte van 2022.
In 2027 is er sprake van een verbeterde bereikbaarheid van Limburg nationaal en internationaal (goederen en personen) t.o.v. 2023 (D 56)
Terug naar navigatie - In 2027 is er sprake van een verbeterde bereikbaarheid van Limburg nationaal en internationaal (goederen en personen) t.o.v. 2023 (D 56)Reistijdverhouding tussen daluren en spitsuren Provinciale wegen (D_56aa)
Terug naar navigatie - Reistijdverhouding tussen daluren en spitsuren Provinciale wegen (D_56aa)Aandeel van het provinciale wegennet waarbij de reistijd in spitstijd maximaal 1,5 keer zo lang is als in de dalperiode (reistijdverhouding). De reistijdverhoudingen zijn gebaseerd op Floating Car Data die landelijk door het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW) worden ingekocht bij Be-Mobile. De gerealiseerde snelheden en reistijdverhoudingen spits t.o.v. dal vormen een indicator voor de monitoring (doorstroming/bereikbaarheid) en helpen ons bij het identificeren van mogelijke capaciteitsknelpunten op het wegennet. De reistijdverhouding is voor zowel de ochtend- als avondspits nagenoeg onveranderd. Tijdens het drukste kwartier is in alle kwartalen sprake van een lichte daling van het aandeel ten opzichte van het voorgaande jaar.
Reistijdverhouding tussen daluren en spitsuren rijkswegen Limburg (D_56a'')
Terug naar navigatie - Reistijdverhouding tussen daluren en spitsuren rijkswegen Limburg (D_56a'')Aandeel van het rijkswegennet in en nabij Limburg waarbij de reistijd in spitstijd maximaal 1,5 keer zo lang is als in de dalperiode (reistijdverhouding). Voor methodiek, zie indicator D_56_aa hierboven.
De reistijdverhouding in de ochtend- en avondspits zijn nagenoeg onveranderd. Tijdens het drukste kwartier is in kwartaal 1 en kwartaal 3 sprake van een lichte daling van het aandeel ten opzichte van het voorgaande jaar. In kwartaal 2 is sprake van een lichte stijging van het aandeel.
In 2027 voldoet het provinciale infrastructurele areaal aan het kwaliteitsniveau ‘Basis’ (D 61)
Terug naar navigatie - In 2027 voldoet het provinciale infrastructurele areaal aan het kwaliteitsniveau ‘Basis’ (D 61)Het areaal voldoet aan het kwaliteitsniveau 'Basis', ja/nee (D_61a)
Ja, het areaal voldoet aan het kwaliteitsniveau Basis, zoals dat is gedefinieerd door het Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw en de Verkeerstechniek (CROW).
7. Resultaten
Terug naar navigatie - 7. ResultatenInleiding
Terug naar navigatie - InleidingAan de hand van indicatoren maken wij zichtbaar of of we als Provincie de resultaten, zoals afgesproken in dit beleidskader, behalen. De indicatoren die reeds beschikbaar zijn, zijn hieronder gepresenteerd.
In 2025 is een breed afgestemde en gedragen mobiliteitsvisie 2040 opgesteld (R 156)
Terug naar navigatie - In 2025 is een breed afgestemde en gedragen mobiliteitsvisie 2040 opgesteld (R 156)De mobiliteitsvisie 2050 is opgesteld Ja/Nee (R_156a)
Nee, de mobiliteitsvisie 2050 maakt deel uit van de toekomstvisie 2050.
Mobiliteitsdata en instrumentarium voldoet aan het gewenste en benodigde kwaliteitsniveau (R 157)
Terug naar navigatie - Mobiliteitsdata en instrumentarium voldoet aan het gewenste en benodigde kwaliteitsniveau (R 157)De mate waarin mobiliteitsdata en instrumentarium voldoet aan het gewenste en benodigde kwaliteitsniveau (R_157a)
Ja, we beschikken over een bruikbaar verkeersmodel en actuele mobiliteitsdata, bestaande uit verkeersmetingen en verplaatsingsdata. Er wordt invulling gegeven aan de eisen die zijn gesteld aan het verkeersmodel en de mobiliteitsdata.
In 2025 zijn de indicatoren uit de doelenboom beschikbaar (R 158)
Terug naar navigatie - In 2025 zijn de indicatoren uit de doelenboom beschikbaar (R 158)Aantal "te ontwikkelen" indicatoren in de doelenboom dat ontwikkeld is (R_158a)
Terug naar navigatie - Aantal "te ontwikkelen" indicatoren in de doelenboom dat ontwikkeld is (R_158a)Van de 24 doelstellingsindicatoren uit het Indicatorenplan Statenplan 2023-2027 voor het beleidskader 'Een Bereikbaar en Toegankelijk Limburg' zijn 12 indicatoren reeds ontwikkeld. In 2025 worden de overige 12 indicatoren ontwikkeld en beschikbaar gemaakt. Van de 54 resultaatindicatoren zijn 52 resultaatindicatoren beschikbaar gesteld in de P&C beleidsmonitor.
Gebied |
Februari 2025 |
---|---|
Limburg |
12 |
In 2024 worden calamiteiten en/of incidenten afgehandeld via één centraal punt (R 160)
Terug naar navigatie - In 2024 worden calamiteiten en/of incidenten afgehandeld via één centraal punt (R 160)Calamiteiten en incidenten worden afgehandeld via één centraal punt Ja/Nee (R_160a)
Ja, de afhandeling van calamiteiten en incidenten verloopt op dit moment via de verkeerscentrale Zuid-Nederland. Deze afspraken dienen nog geformaliseerd te worden in een samenwerkingsovereenkomst.
Afstemming over wegwerkzaamheden en evenementen blijft plaatsvinden via één regionaal regisseur (R 161)
Terug naar navigatie - Afstemming over wegwerkzaamheden en evenementen blijft plaatsvinden via één regionaal regisseur (R 161)Afstemmingen over werkzaamheden en evenementen vinden plaats via één regionaal regisseur Ja/Nee (R_161a)
Ja, afstemming vindt plaats in twee regionale afstemoverleggen, voorgezeten door 1 regionaal regisseur.
Jaarlijks is minimaal 90% van (speciaal) basisscholen en voortgezet (speciaal) onderwijs instellingen een Verkeersactieve school waardoor deze ondersteuning ontvangen in het uitvoeren van structurele verkeerseducatie met o.a. het thema [...] (R 162)
Terug naar navigatie - Jaarlijks is minimaal 90% van (speciaal) basisscholen en voortgezet (speciaal) onderwijs instellingen een Verkeersactieve school waardoor deze ondersteuning ontvangen in het uitvoeren van structurele verkeerseducatie met o.a. het thema [...] (R 162)Percentage basisscholen en voortgezet onderwijsinstellingen dat een Verkeersactieve school is (R_162a)
Terug naar navigatie - Percentage basisscholen en voortgezet onderwijsinstellingen dat een Verkeersactieve school is (R_162a)Kinderen en jongeren van 14 tot 17 jaar behoren tot de meest kwetsbare verkeersdeelnemer, voor deze doelgroep is de aanpak verkeersactieve school ontwikkeld. Een verkeersactieve school is een school die zich richt op verkeerseducatie en het creëren van een veilige verkeersomgeving voor leerlingen. Deze scholen besteden aandacht aan zowel theoretische als praktische verkeerseducatie en stimuleren verkeersveilig gedrag door middel van verschillende projecten en materialen. Onderstaand is het aantal verkeersactieve scholen weergegeven per onderwijstype.
Type school | Aantal deelnemende scholen in jan '25 |
(speciaal) basisonderwijs | 644 |
speciaal (voortgezet) onderwijs | 126 |
voortgezet onderwijs | 64 |
Jaarlijks worden 5 campagnes uit de Limburgse campagnekalender uitgevoerd (R 163)
Terug naar navigatie - Jaarlijks worden 5 campagnes uit de Limburgse campagnekalender uitgevoerd (R 163)Aantal campagnes uit de Limburgse campagnekalender die uitgevoerd zijn (D_163a)
Terug naar navigatie - Aantal campagnes uit de Limburgse campagnekalender die uitgevoerd zijn (D_163a)In 2024 zijn 7 unieke campagnes uitgevoerd in Limburg. Het betreft de volgende campagnes:
- CarnavalsBoB;
- Snelheid;
- ZomerBob;
- MONO afleiding in het verkeer (voor- en najaar);
- Fietsverlichting;
- ’t Kan hard gaan (e-bikes).
Gebied |
Januari 2025 |
---|---|
Limburg |
7 |
Jaarlijks minimaal 1 specifieke interventie gericht op het verhogen van veilige verkeersdeelname van ouderen (R 164)
Terug naar navigatie - Jaarlijks minimaal 1 specifieke interventie gericht op het verhogen van veilige verkeersdeelname van ouderen (R 164)Aantal gemeenten per jaar dat interventies uitvoert die gericht zijn op het verhogen van veilige verkeersdeelname van ouderen (Doortrappen)(D_164a)
Terug naar navigatie - Aantal gemeenten per jaar dat interventies uitvoert die gericht zijn op het verhogen van veilige verkeersdeelname van ouderen (Doortrappen)(D_164a)In 2024 namen 26 gemeenten deel aan Doortrappen tot je 100e. Daarvan hebben 11 gemeenten gebruik gemaakt van de subsidieregeling.
Gebied |
Januari 2025 |
---|---|
Limburg |
26 |
Jaarlijks zijn 5-10 fietsstimulering- en/of gedrags beïnvloedingscampagnes uitgevoerd (R 165)
Terug naar navigatie - Jaarlijks zijn 5-10 fietsstimulering- en/of gedrags beïnvloedingscampagnes uitgevoerd (R 165)Aantal jaarlijks uitgevoerde fietsstimulering- en/of gedrags beïnvloedingscampagnes (R_165a)
Terug naar navigatie - Aantal jaarlijks uitgevoerde fietsstimulering- en/of gedrags beïnvloedingscampagnes (R_165a)In 2024 zijn 21 unieke campagnes uitgevoerd in Limburg, bijvoorbeeld:
- Voor- en najaarscampagne 'Ga toch fietsen';
- Fietserschallenge;
- Weer en wind bikkel;
- Check-in paal;
- Dilemma Dinsdag.
Gebied |
Februari 2025 |
---|---|
Limburg |
21 |
Structureel wordt invulling gegeven aan de met het Rijk gemaakte BO-MIRT afspraken (R 166)
Terug naar navigatie - Structureel wordt invulling gegeven aan de met het Rijk gemaakte BO-MIRT afspraken (R 166)Er is invulling gegeven aan de BO-MIRT afspraken Ja/Nee (R_166a)
Ja, er is invulling gegeven aan de BO-MIRT afspraken over het transferknelpunt Maastricht, grootschalige woningbouw rond 6 IC-stations en de ontwikkeling van knooppunt Eindhoven.
In 2027 is minimaal 1 innovatie of slimme mobiliteitsoplossing in Limburg toegepast (R 167)
Terug naar navigatie - In 2027 is minimaal 1 innovatie of slimme mobiliteitsoplossing in Limburg toegepast (R 167)In de periode tot en met 2027 is één of meer innovatieve of slimme mobiliteitsoplossing toegepast Ja/Nee (R_167a)
Nee, er is een aantal innovaties in ontwikkeling bij SmartwayZ.NL (samenwerkingsprogramma tussen het Rijk, Provincie Noord-Brabant en Provincie Limburg). Als die bewezen zijn, onderzoeken we op welke manier deze in Limburg ingezet kunnen worden.
Jaarlijks minimaal 1 logistiek makelaar actief in Limburg (R 168)
Terug naar navigatie - Jaarlijks minimaal 1 logistiek makelaar actief in Limburg (R 168)Aantal jaarlijks actieve logistiek en mobiliteitsmakelaars in Limburg (R_168a)
Terug naar navigatie - Aantal jaarlijks actieve logistiek en mobiliteitsmakelaars in Limburg (R_168a)In 2024 zijn in totaal 17 logistiek en/of mobiliteitsmakelaars actief geweest. Het betreft 11 logistiek makelaars en 6 mobiliteitsmakelaars.
Gebied |
Februari 2025 |
---|---|
Limburg |
17 |
Jaarlijks minimaal 2 logistieke projecten binnen de goederenvervoercorridors (R 169)
Terug naar navigatie - Jaarlijks minimaal 2 logistieke projecten binnen de goederenvervoercorridors (R 169)Aantal jaarlijkse logistieke projecten binnen de goederenvervoercorridors (R_169a)
Terug naar navigatie - Aantal jaarlijkse logistieke projecten binnen de goederenvervoercorridors (R_169a)De vijf projecten bestaan uit:
- Clean Energy Hubs;
- Bediening Sluizen (7x24 uur);
- Truckparkings (Beveiligd Vrachtwagenparkeren);
- Digitalisering;
- Realisatiepact Venlo.
Gebied |
Februari 2025 |
---|---|
Limburg |
5 |
In 2027 zijn 150-200 werkgevers en/of logistieke dienstverleners aangesloten op de doelgroepenbenadering (R 170)
Terug naar navigatie - In 2027 zijn 150-200 werkgevers en/of logistieke dienstverleners aangesloten op de doelgroepenbenadering (R 170)Aantal werkgevers en/of logistieke dienstverleners dat aangesloten is op de doelgroepenbenadering (170a)
Terug naar navigatie - Aantal werkgevers en/of logistieke dienstverleners dat aangesloten is op de doelgroepenbenadering (170a)Het netwerk van de logistieke aanpak bestaat uit 332 logistieke dienstverleners, bij 69 logistieke dienstverleners vinden vervolgactiviteiten plaats die kunnen leiden tot duurzamer reisgedrag.
Het netwerk van de werkgeversaanpak bestaat uit 221 werkgevers, bij 99 werkgevers vinden vervolgactiviteiten plaats die kunnen leiden tot duurzamer reisgedrag.
In 2027 zijn 10-25 deelmobiliteithubs gerealiseerd (R 171)
Terug naar navigatie - In 2027 zijn 10-25 deelmobiliteithubs gerealiseerd (R 171)Aantal gerealiseerde deelmobiliteithubs (R_171a)
Terug naar navigatie - Aantal gerealiseerde deelmobiliteithubs (R_171a)Er zijn nog geen deelmobiliteithubs ingericht volgens de landelijke identiteit voor deelmobiliteithubs.
Gebied |
Februari 2025 |
---|---|
Limburg |
0 |
In 2030 zijn er 13.000 laadpalen in Limburg gerealiseerd (R 172)
Terug naar navigatie - In 2030 zijn er 13.000 laadpalen in Limburg gerealiseerd (R 172)Aantal beschikbare publieke laadpalen in Limburg (R_172a)
Terug naar navigatie - Aantal beschikbare publieke laadpalen in Limburg (R_172a)In de grafiek de ontwikkeling van het aantal publieke laadpalen weergegeven. Een laadpaal kan meerdere laadpunten bevatten, de Provincie Limburg telt 4352 laadpunten.
In 2025 is een aanpak voor private en publieke laadinfrastructuur voor de logistiek en bouw opgesteld (R 173)
Terug naar navigatie - In 2025 is een aanpak voor private en publieke laadinfrastructuur voor de logistiek en bouw opgesteld (R 173)Een aanpak voor private en publieke laadinfrastructuur voor de logistiek en bouw is opgesteld Ja/Nee (R_173a)
Nee, de aanpak voor logistiek komt in 2025 beschikbaar, de aanpak voor bouw is nog in afwachting van de landelijke aanpak.
In 2024 is een nieuwe Nota Kapitaalgoederen 2024-2027 vastgesteld en gefinancierd (R 174)
Terug naar navigatie - In 2024 is een nieuwe Nota Kapitaalgoederen 2024-2027 vastgesteld en gefinancierd (R 174)De Nota Kapitaalgoederen 2024-2027 is vastgesteld en gefinancierd Ja/Nee (R_174a)
Ja, de Nota Kapitaalgoederen 2024-2027 is vastgesteld en gefinancierd.
In 2027 is minimaal 1,4 miljoen m2 deklaag aangebracht, waarvan minimaal 900.000 m2 geluidsreducerend én waarvan min 200.000 m2 met recycling-asfalt (R 175)
Terug naar navigatie - In 2027 is minimaal 1,4 miljoen m2 deklaag aangebracht, waarvan minimaal 900.000 m2 geluidsreducerend én waarvan min 200.000 m2 met recycling-asfalt (R 175)Aantal m2 geluidsreducerende deklaag dat is aangebracht op provinciale wegen (R_175a)
Terug naar navigatie - Aantal m2 geluidsreducerende deklaag dat is aangebracht op provinciale wegen (R_175a)De grafiek laat het totaal aantal vierkante meters wegdek op provinciale wegen zien en het totaal aantal vierkante meters dat bestaat uit geluidsreducerende deklaag.
Aantal m2 deklaag dat is aangebracht op provinciale wegen met recycling-asfalt (R_175b)
Terug naar navigatie - Aantal m2 deklaag dat is aangebracht op provinciale wegen met recycling-asfalt (R_175b)In 2027 is 700 km lengtemarkering en 90.000 m2 figuratie aangebracht (R 176)
Terug naar navigatie - In 2027 is 700 km lengtemarkering en 90.000 m2 figuratie aangebracht (R 176)Aantal km aangebrachte lengtemarkering op de provinciale wegen (R_176a)
Terug naar navigatie - Aantal km aangebrachte lengtemarkering op de provinciale wegen (R_176a)Aantal m2 aangebrachte figuratie op de provinciale wegen (R_176b)
Terug naar navigatie - Aantal m2 aangebrachte figuratie op de provinciale wegen (R_176b)In 2027 zijn 800 nieuwe bomen aangeplant (R 177)
Terug naar navigatie - In 2027 zijn 800 nieuwe bomen aangeplant (R 177)Aantal bomen die aangeplant zijn langs de provinciale wegen (R_177a)
Terug naar navigatie - Aantal bomen die aangeplant zijn langs de provinciale wegen (R_177a)In 2027 zijn 350 stuks conventionele verlichtingsarmaturen vervangen door LED-armaturen waardoor eind 2027 alle armaturen voorzien zijn van LED (R 178)
Terug naar navigatie - In 2027 zijn 350 stuks conventionele verlichtingsarmaturen vervangen door LED-armaturen waardoor eind 2027 alle armaturen voorzien zijn van LED (R 178)Aantal conventionele verlichtingsarmaturen die vervangen zijn door LED-armaturen afgezet tegen het totaal armaturen (R_178a)
Terug naar navigatie - Aantal conventionele verlichtingsarmaturen die vervangen zijn door LED-armaturen afgezet tegen het totaal armaturen (R_178a)In 2027 zijn minimaal 100 stalen lichtmasten vervangen door botsvriendelijkere lichtmasten (R 179)
Terug naar navigatie - In 2027 zijn minimaal 100 stalen lichtmasten vervangen door botsvriendelijkere lichtmasten (R 179)Aantal stalen lichtmasten die vervangen zijn door botsvriendelijkere lichtmasten (R_179a)
Terug naar navigatie - Aantal stalen lichtmasten die vervangen zijn door botsvriendelijkere lichtmasten (R_179a)In 2027 is minimaal 47 miljoen m2 berm gemaaid (R 180)
Terug naar navigatie - In 2027 is minimaal 47 miljoen m2 berm gemaaid (R 180)Aantal m2 berm dat gemaaid is langs de provinciale wegen (R_180a)
Terug naar navigatie - Aantal m2 berm dat gemaaid is langs de provinciale wegen (R_180a)In 2027 is minimaal 38 km geleiderailconstructie vervangen en min. 10 km nieuwe geleiderailconstructie geplaatst (R 181)
Terug naar navigatie - In 2027 is minimaal 38 km geleiderailconstructie vervangen en min. 10 km nieuwe geleiderailconstructie geplaatst (R 181)Aantal km vervangen geleiderailconstructie langs de provinciale wegen (R_181a)
Terug naar navigatie - Aantal km vervangen geleiderailconstructie langs de provinciale wegen (R_181a)Aantal km vervangen geleiderailconstructie langs de provinciale wegen (R_181b)
Terug naar navigatie - Aantal km vervangen geleiderailconstructie langs de provinciale wegen (R_181b)Gebied |
Februari 2025 |
---|---|
Limburg |
0 |
In 2027 zijn minimaal 16 verkeersregelinstallaties vervangen (R 182)
Terug naar navigatie - In 2027 zijn minimaal 16 verkeersregelinstallaties vervangen (R 182)Aantal vervangen verkeersregelinstallaties (R_182a)
Terug naar navigatie - Aantal vervangen verkeersregelinstallaties (R_182a)In 2027 zijn 13 weginfrastructuurprojecten uit het IPML gerealiseerd (R 183)
Terug naar navigatie - In 2027 zijn 13 weginfrastructuurprojecten uit het IPML gerealiseerd (R 183)Aantal gerealiseerde weginfrastructuurprojecten uit IPML (R_183a)
Terug naar navigatie - Aantal gerealiseerde weginfrastructuurprojecten uit IPML (R_183a)Projecten die in 2024 gerealiseerd* zijn;
- N278 kunstwerk Fommestraat;
- Herstel talud N300;
- Rehabilitatie N281 fase 1;
- Bushaltes op orde;
- N271 Plasmolen Mook.
Gerealiseerd betekent hier: de weg is opengesteld, het werk is opgeleverd zonder noemenswaardige bijzonderheden zijn die nog afgerond moeten worden.
Bron; VGR10 IPML
Gebied |
Januari 2025 |
---|---|
Limburg |
5 |
In 2027 zijn 7 projecten uit het beleidskader ‘Focus op fiets’ gerealiseerd (R 184)
Terug naar navigatie - In 2027 zijn 7 projecten uit het beleidskader ‘Focus op fiets’ gerealiseerd (R 184)Aantal gerealiseerde projecten uit het beleidskader ‘Focus op fiets’ (R_184a)
Terug naar navigatie - Aantal gerealiseerde projecten uit het beleidskader ‘Focus op fiets’ (R_184a)Gerealiseerde fietsprojecten uit beleidsnota 'Focus op Fiets' tot en met 2024:
- Spoorwegje gemeente Gennep;
- Schaafsebosweg gemeente Gennep;
- Overloonseweg gemeente Venray;
- Grubbenvorsterweg gemeente Venlo;
- Kaldenkerkerwweg gemeente Venlo;
- Noordplas gemeente Roermond;
- Fietsverbinding Heuvelland-Parkstad.
Gebied |
Februari 2025 |
---|---|
Limburg |
7 |
Continu in gesprek met Arriva en partners over het beheer en de ontwikkeling van de concessie (R 185)
Terug naar navigatie - Continu in gesprek met Arriva en partners over het beheer en de ontwikkeling van de concessie (R 185)Er is structureel overleg gevoerd met Arriva en partners over het beheer en de ontwikkeling van de concessie, waaronder in het beheer- en ontwikkeloverleg Ja/Nee (R_185a)
Ja. Er hebben structurele beheer- en ontwikkeloverleggen plaatsgevonden in 2024.
Arriva blijft volgens de concessieafspraken uitvoering geven aan de concessie (R 186)
Terug naar navigatie - Arriva blijft volgens de concessieafspraken uitvoering geven aan de concessie (R 186)In 2024 blijkt dat Arriva volgens concessieafspraken uitvoering geeft aan de concessie Ja/Nee (R_186a)
Ja. We geven invulling aan een stevig opdrachtgeverschap door het professionaliseren van het monitoren van de resultaten en effecten van het jaarlijkse Vervoersplan van de OV-concessie in overleg met Arriva, gebruikers(platformen), gemeenten en betrokkenen.
In 2024 is het ontwikkelplan OV geactualiseerd (R 187)
Terug naar navigatie - In 2024 is het ontwikkelplan OV geactualiseerd (R 187)Het ontwikkelplan OV is geactualiseerd Ja/Nee (R_187a)
Ja. Het ontwikkelplan OV is vastgesteld door Gedeputeerde Staten en op 10 december 2024 (GS DOC-00725498) per mededeling portefeuillehouder toegezonden aan Provinciale Staten.
In 2024 is een evaluatie van de concessie over de periode 2016 tot 2023 uitgevoerd door Arriva (R 188)
Terug naar navigatie - In 2024 is een evaluatie van de concessie over de periode 2016 tot 2023 uitgevoerd door Arriva (R 188)Provincie Limburg en Arriva hebben een evaluatie van de concessie over de periode 2016-2024 uitgevoerd Ja/Nee (R_188a)
Nee. Evaluatie van de concessie (mid-term review) wordt in de loop van 2025 uitgevoerd. De uitvoering van de evaluatie in 2025 volgt uit een afspraak tussen Provincie Limburg en Arriva die is gemaakt bij de verkoop van Arriva aan I Squared Capital.
In 2027 is minimaal 1 toepassing volgens het principe van publieke mobiliteit gerealiseerd (R 189)
Terug naar navigatie - In 2027 is minimaal 1 toepassing volgens het principe van publieke mobiliteit gerealiseerd (R 189)Er is minimaal 1 toepassing volgens het principe van publieke mobiliteit gerealiseerd Ja/Nee (R_189a)
Nee. Op dit moment is nog geen toepassing van publieke mobiliteit gerealiseerd. Onderzoek naar de mogelijkheden hiertoe loopt.
Het jaarlijks vervoerplan van Arriva bevat minimaal 1 verbetervoorstel (R 190)
Terug naar navigatie - Het jaarlijks vervoerplan van Arriva bevat minimaal 1 verbetervoorstel (R 190)Het vervoerplan 2025 van Arriva bevat één of meer verbetervoorstellen Ja/Nee (R_190a)
Ja. Belangrijkste wijzigingen op hoofdlijnen:
- Er rijden weer vaker bussen op belangrijke regionale verbindingen de hele dag;
- Er rijden nieuwe extra regionale snellijnen;
- Er zijn meer inwoners aangesloten op het OV-netwerk;
- Er rijden meer vroege en late bussen;
- Er rijden meer bussen in het weekend (en op zaterdagavond rijden bussen tot later in de avond);
- Er is een toeristisch OV-aanbod geïntroduceerd in het Heuvelland;
- In Maastricht en Parkstad is het netwerk in een eerste fase doorontwikkeld;
- Treinaansluitingen Heerlen zijn verbeterd (RS18/RE18 i.r.t. InterCity).
Tariefstijging van 2024 is structureel gemitigeerd (R 191)
Terug naar navigatie - Tariefstijging van 2024 is structureel gemitigeerd (R 191)De Openbaar Vervoer tarieven van Arriva zijn in 2024 niet gestegen Ja/Nee (R_191a)
Ja. Gedeputeerde Staten hebben op 12 december 2023 (DOC-00585246) een herzien tariefbesluit genomen waarin de tarieven Openbaar Vervoer Limburg 2024 zijn vastgesteld op het niveau van 2023.
In 2024 is de mogelijke invoering van de ‘Meedoenpas’ onderzocht (R 192)
Terug naar navigatie - In 2024 is de mogelijke invoering van de ‘Meedoenpas’ onderzocht (R 192)De invoering van de “Meedoenpas’ is onderzocht Ja/Nee (R_192a)
Ja. Het onderzoek naar en besluit tot uitvoering van Dal Vrij Limburg is uitgevoerd. Samen met de partners wordt op dit moment gewerkt aan de beschikbaarstelling van het reisproduct voor minima.
In 2024 is een regionaal uitvoeringsprogramma beschikbaar dat invulling geeft aan de afspraken uit het bestuursakkoord en het op orde brengen van 106 provinciale bushaltes (toegankelijkheid en voorzieningen) (R 193)
Terug naar navigatie - In 2024 is een regionaal uitvoeringsprogramma beschikbaar dat invulling geeft aan de afspraken uit het bestuursakkoord en het op orde brengen van 106 provinciale bushaltes (toegankelijkheid en voorzieningen) (R 193)Het regionaal uitvoeringsprogramma toegankelijkheid is opgesteld Ja/Nee (R_193a)
Ja. Gedeputeerde Staten hebben op 21 mei 2024 (GS DOC-00646294) het Uitvoeringsprogramma Toegankelijkheid OV Limburg 2024-2027 vastgesteld en PS geïnformeerd middels mededeling portefeuillehouder.
In 2027 hebben 20-25 wensbusorganisaties vervoer verzorgd in Limburg (R 194)
Terug naar navigatie - In 2027 hebben 20-25 wensbusorganisaties vervoer verzorgd in Limburg (R 194)Aantal wensbusorganisaties in Limburg dat vervoer verzorgd heeft (R_194a)
Terug naar navigatie - Aantal wensbusorganisaties in Limburg dat vervoer verzorgd heeft (R_194a)In totaal voeren de 20 wensbusorganisaties 33 wensbus-projecten uit.
Gebied |
Februari 2025 |
---|---|
Limburg |
20 |
In 2024 is de mogelijkheid om open-access nachttreinen vanuit Aken en Luik naar Schiphol te laten rijden onderzocht (R 195)
Terug naar navigatie - In 2024 is de mogelijkheid om open-access nachttreinen vanuit Aken en Luik naar Schiphol te laten rijden onderzocht (R 195)De mogelijkheid om open-acces nachttreinen vanuit Aken en Luik naar Schiphol te laten rijden is onderzocht Ja/Nee (R_195a)
Ja. De mogelijkheid om open-acces nachttreinen vanuit Aken en Luik naar Schiphol te laten rijden is onderzocht.
In 2024 zijn er structurele financieringsafspraken met het Rijk gemaakt voor de gedecentraliseerde stoptreindiensten voor de periode vanaf 2025 (R 196)
Terug naar navigatie - In 2024 zijn er structurele financieringsafspraken met het Rijk gemaakt voor de gedecentraliseerde stoptreindiensten voor de periode vanaf 2025 (R 196)Er zijn structurele financieringsafspraken met het Rijk gemaakt voor de gedecentraliseerde stoptreindiensten Ja/Nee (R_196a)
Nee. In het van de BO-MIRT is overeengekomen om met IenW tot passende afspraken over de decentralisatie-bijdrage te komen.
In 2027 rijden alle bussen van Arriva in Limburg emissieloos (R 197)
Terug naar navigatie - In 2027 rijden alle bussen van Arriva in Limburg emissieloos (R 197)Percentage bussen van Arriva in Limburg dat emissieloos rijdt (R_197a)
Terug naar navigatie - Percentage bussen van Arriva in Limburg dat emissieloos rijdt (R_197a)Arriva beschikt in totaal over 216 bussen. Daarvan zijn 92 Arriva voertuigen ZE, volgens concessieafspraken zouden er 95 elektrische bussen van Arriva in Limburg rijden, in realiteit zijn dit er 92. Tijdens de brand op de Korvetweg van d.d. 14 juli 2024 zijn drie ZE-bussen verloren gegaan. Deze zijn tijdelijk vervangen door dieselbussen, maar worden op (korte) termijn weer vervangen door tijdelijke ZE-bussen.
In de periode tot en met 2027 is er meer Europees geld naar Limburg gegaan voor Limburgse mobiliteitsopgaven (R 198)
Terug naar navigatie - In de periode tot en met 2027 is er meer Europees geld naar Limburg gegaan voor Limburgse mobiliteitsopgaven (R 198)Europees geld (in euro’s) dat naar Limburg is gegaan voor de Limburgse mobiliteitsopgaven (R_198a)
Terug naar navigatie - Europees geld (in euro’s) dat naar Limburg is gegaan voor de Limburgse mobiliteitsopgaven (R_198a)Dit zijn de Europese middelen die de Provincie Limburg in het betreffende jaar heeft ontvangen, het betreft enkel de financiële transactie. De middelen zijn bestemd voor diverse Rhombus projecten (o.a. Rhombus Upside 2 en Rhombus Upside 3).
In de periode tot en met 2027 is er meer Rijksgeld naar Limburg gegaan naar Limburgse mobiliteitsopgaven (R 199)
Terug naar navigatie - In de periode tot en met 2027 is er meer Rijksgeld naar Limburg gegaan naar Limburgse mobiliteitsopgaven (R 199)Rijksgeld (in euro’s) dat naar Limburg is gegaan voor de Limburgse mobiliteitsopgaven (R_199a)
Terug naar navigatie - Rijksgeld (in euro’s) dat naar Limburg is gegaan voor de Limburgse mobiliteitsopgaven (R_199a)Dit zijn de Rijksmiddelen die de Provincie Limburg in het betreffende jaar heeft ontvangen, het betreft enkel de financiële transactie. De middelen zijn onder andere bestemd voor verkeersinfrastructuur, exploitatiebijdrage voor stop- en sneltreindiensten, inbouw van ERTMS, slimme en duurzame mobiliteitsmaatregelen en de regionale aanpak laadinfra.
Eind 2027 is de Maaslijn gerealiseerd (R 201)
Terug naar navigatie - Eind 2027 is de Maaslijn gerealiseerd (R 201)De Maaslijn is gerealiseerd Ja/Nee (R_201a)
Nee. De planning voor realisatie eind 2027 is actueel.
Medio 2024 rijdt de drielandentrein één keer per uur door naar Luik (R 202)
Terug naar navigatie - Medio 2024 rijdt de drielandentrein één keer per uur door naar Luik (R 202)De drielandentrein rijdt één keer per uur door naar Luik Ja/Nee (R_202a)
Ja. Sinds juni 2024 rijdt de drielandentrein (RE18) éénmaal per uur het gehele traject tussen Aken en Luik.
De kansen voor grensoverschrijdende busverbindingen zijn onderzocht (R 203)
Terug naar navigatie - De kansen voor grensoverschrijdende busverbindingen zijn onderzocht (R 203)Er is onderzoek gedaan naar de kansen voor grensoverschrijdende busverbinding Ja/Nee (R_203a)
Ja. Arriva zorgt voor goede relaties met aangrenzende vervoerders. De Provincie Limburg heeft met internationale partners contacten, relaties en samenwerkingen georganiseerd. Het streven is om in een volgende fase te komen tot het in kaart brengen van grensoverschrijdende kansen in samenwerking met de internationale partners.
In de periode tot en met 2027 is er meer Europees geld naar Limburg gegaan voor de uitbreiding en verduurzaming van de Limburgse binnenhavens (R 204)
Terug naar navigatie - In de periode tot en met 2027 is er meer Europees geld naar Limburg gegaan voor de uitbreiding en verduurzaming van de Limburgse binnenhavens (R 204)Europees geld (in miljoen euro’s) dat naar Limburg is gegaan voor de uitbreiding en verduurzaming van de Limburgse binnenhavens (R_204a)
Terug naar navigatie - Europees geld (in miljoen euro’s) dat naar Limburg is gegaan voor de uitbreiding en verduurzaming van de Limburgse binnenhavens (R_204a)In 2023 is 38 miljoen CEF subsidie overeengekomen;
In 2024 is 24 miljoen CEF subsidie overeengekomen.
Gebied |
Februari 2025 |
---|---|
Limburg |
62 |
In 2027 is de Limburgse Rijksinfrastructuur terug te vinden in de verschillende nationale programma’s (R 205)
Terug naar navigatie - In 2027 is de Limburgse Rijksinfrastructuur terug te vinden in de verschillende nationale programma’s (R 205)In het BO-MIRT zijn afspraken gemaakt over Limburgse Rijksinfrastructuur Ja/Nee
Ja. We hebben in 2024 onder andere afspraken gemaakt over overwegveiligheid Eijsden en de hinderaanpak rond de A2-wegverbreding.
In 2027 zijn drie pilots voor beveiligd vrachtwagenparkeren in Limburg uitgevoerd (R 206)
Terug naar navigatie - In 2027 zijn drie pilots voor beveiligd vrachtwagenparkeren in Limburg uitgevoerd (R 206)Aantal uitgevoerde pilots voor beveiligd vrachtwagen parkeren in Limburg (R_206a)
Terug naar navigatie - Aantal uitgevoerde pilots voor beveiligd vrachtwagen parkeren in Limburg (R_206a)In het kader van de goederenvervoercorridors zijn nog geen locaties voor beveiligd vrachtwagenparkeren gerealiseerd.
Gebied |
Februari 2025 |
---|---|
Limburg |
0 |