Doelenboom

Terug naar navigatie - Doelenboom

De indicatoren in dit hoofdstuk relateren allemaal aan de maatschappelijke opgaven, doelstellingen en resultaten uit de doelenboom beleidskader 'Samen leven en bestaanszekerheid' (pdf, 65 kB).

2. Maatschappelijke opgave

Terug naar navigatie - 2. Maatschappelijke opgave

Maatschappelijke opgave

Terug naar navigatie - Maatschappelijke opgave

Aan de hand van indicatoren maken we zichtbaar hoe het over de lange termijn (trendmatig) gesteld is met de maatschappelijke opgaven van het beleidskader ‘Samen leven en bestaanszekerheid 2024-2027’. De indicatoren die reeds beschikbaar zijn, zijn hieronder per maatschappelijke opgave gepresenteerd. 

Terugdringen van armoede en laaggeletterdheid (MO 2)

Terug naar navigatie - Terugdringen van armoede en laaggeletterdheid (MO 2)

Percentage Limburgers dat laaggeletterd is (MO_2a)

Terug naar navigatie - Percentage Limburgers dat laaggeletterd is (MO_2a)

Het percentage is gebaseerd op de Limburgse beroepsbevolking (inwoners van 16 tot en met 65 jaar) uit het jaar 2020. Ter vergelijking, in heel Nederland is circa 12% van de beroepsbevolking laaggeletterd.

Bron: ROA Maastricht University

Het aandeel huishoudens met een (langdurig) laag inkomen (MO_2b)

Terug naar navigatie - Het aandeel huishoudens met een (langdurig) laag inkomen (MO_2b)

Deze grafiek bevat uitkomsten over huishoudens met een relatief laag inkomen. De uitkomsten worden uitgesplitst naar huishoudenskenmerken als geslacht en leeftijd van de hoofdkostwinner, en de huishoudenssamenstelling en voornaamste inkomensbron van het huishouden. Voor de indeling naar hoogte van het inkomen worden twee inkomensgrenzen gehanteerd: de lage-inkomensgrens en het beleidsmatig minimum. Voor deze indelingen wordt het aantal huishoudens gepubliceerd, zowel absoluut als in procenten van de totale populatie. De tabel bevat ook gegevens over het aantal huishoudens dat langdurig (4 jaar en langer) van een inkomen onder de gebruikte inkomensgrens moest rondkomen. De uitkomsten worden onder meer gebruikt in rapportages over armoede.
De gegevens hebben betrekking op alle particuliere huishoudens met inkomen, per 1 januari van het verslagjaar. Studentenhuishoudens en huishoudens die slechts een deel van het jaar inkomen hadden zijn buiten beschouwing gebleven.

Gegevens beschikbaar vanaf: 2011.

Status van de cijfers:
De cijfers over de jaren 2011 - 2022 zijn definitief.
De cijfers over 2023 zijn voorlopig.

Bron: CBS Statline

Het aandeel huishoudens met problematische schulden (MO_2c)

Terug naar navigatie - Het aandeel huishoudens met problematische schulden (MO_2c)

Voor de aanpak van probleemschulden is behoefte aan kwantitatieve informatie over de schuldenproblematiek in Nederland. Hoe omvangrijk is deze? Hoe ontwikkelt deze zich? Wat kenmerkt problematische schuldenaren? Zijn bepaalde levensgebeurtenissen een voorbode van probleemschulden? Met welke andere problemen hangen problematische schulden samen? Zijn er verschillen tussen gemeenten? Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) gevraagd de beschikbare cijfers op een rij te zetten om deze vragen te kunnen beantwoorden.

Onderstaand grafiek bevat de uitkomsten van onderzoek naar huishoudens met geregistreerde problematische schulden. De cijfers hebben betrekking op de periode 2015 tot en met 2023 en komen voort uit onderzoek op basis van registerdata. Per verslagjaar wordt steeds de situatie op 1 januari van het betreffende jaar weergegeven. Voor 2020 en 2021 is ook de stand op 1 oktober opgenomen. Op de pagina 'Samenvatting' zijn de meest recente resultaten samengevat. In een eerder verschenen rapport wordt nader ingegaan op de belangrijkste resultaten over de periode 2015-2018.

 

 

Bron: CBS Statline

Vergroten van de sociale cohesie en gemeenschapszin (MO 4)

Terug naar navigatie - Vergroten van de sociale cohesie en gemeenschapszin (MO 4)

Schaalscore sociale cohesie (MO_4a)

Terug naar navigatie - Schaalscore sociale cohesie (MO_4a)

Deze tabel bevat cijfers over leefbaarheid en overlast in de woonbuurt, veiligheidsbeleving, slachtofferschap traditionele criminaliteit, slachtofferschap online criminaliteit, oordeel van burgers over de politie, en preventie van criminaliteit. Personen worden onderscheiden naar regionale kenmerken: landsdeel, provincie, 70-duizend-plus-gemeenten (waaronder ook de G4 en G40), basisteams, politiedistricten en regionale eenheden.

De cijfers zijn gebaseerd op de Veiligheidsmonitor 2021 en 2023. Door wijzigingen in de vraagstellingen en in de onderzoeksopzet zijn de uitkomsten van de Veiligheidsmonitor 2021 niet zonder meer te vergelijken met die van de eerdere edities van de Veiligheidsmonitor. Voor meer informatie zie de onder paragraaf 4 opgenomen onderzoeksbeschrijving ‘Veiligheidsmonitor vanaf 2021’. 

Bron: CBS Statline

Een gezonde Limburger door meer bewegen en sporten (MO 6)

Terug naar navigatie - Een gezonde Limburger door meer bewegen en sporten (MO 6)

Percentage Limburgers dat de ervaren gezondheid als goed/zeer goed beschouwt (MO_6a)

Terug naar navigatie - Percentage Limburgers dat de ervaren gezondheid als goed/zeer goed beschouwt (MO_6a)

Percentage Limburgers dat de ervaren gezondheid als goed/zeer goed beschouwt. De gegevens worden landelijk eenmaal per vier jaar geüpdatet. Laatste update is van 20 juni 2023, daarmee zijn de cijfers over het verslagjaar 2022 gepubliceerd.  

Bron: CBS Statline

2. Doelstellingen

Terug naar navigatie - 2. Doelstellingen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Aan de hand van de genoemde indicatoren maken wij zichtbaar of we op koers liggen met het behalen van onze doelstellingen voor deze Statenperiode. De indicatoren die reeds beschikbaar zijn, zijn hieronder gepresenteerd.

In 2027 zijn er minder laaggeletterden, laagdigivaardigen en mensen in armoede dan in 2023 (D 7)

Terug naar navigatie - In 2027 zijn er minder laaggeletterden, laagdigivaardigen en mensen in armoede dan in 2023 (D 7)

Aantal laaggeletterde Limburgers dat effectieve ondersteuning heeft gekregen (D_7a)

Terug naar navigatie - Aantal laaggeletterde Limburgers dat effectieve ondersteuning heeft gekregen (D_7a)

Dit betreft het in 2023 door Limburgse bibliotheken aantal bereikte personen vanuit de kernfunctie 'educatie en ontwikkeling'. Deze doelgroep bestaat niet alleen uit laaggeletterden, maar ook uit andere personen die hun basisvaardigheden willen versterken. Data voor 2024 komt in juni 2025 beschikbaar. 

Bron: Cubiss

Aantal laagdigivaardige Limburgers dat effectieve ondersteunig heeft gekregen (D_7b)

Terug naar navigatie - Aantal laagdigivaardige Limburgers dat effectieve ondersteunig heeft gekregen (D_7b)

Het bibliotheeknetwerk werkt samen aan drie maatschappelijke opgaven: een geletterde samenleving, participatie in de informatiesamenleving en leven lang ontwikkelen. Met het jaarlijkse onderzoek Dienstverlening voor volwassenen wordt de inzet van het netwerk op deze drie maatschappelijke opgaven voor de doelgroep volwassenen in kaart gebracht. Voor de opgave ‘geletterde samenleving’ gaat dit met name om dienstverlening rondom lezen en leesbevordering. Bij de opgave ‘participatie in de informatiesamenleving’ heeft dit betrekking op informatie, advies en doorverwijzing en digitaal burgerschap. Ten slotte wordt binnen de opgave ‘leven lang ontwikkelen’ de dienstverlening rondom het leren van basisvaardigheden en persoonlijke ontwikkeling in kaart gebracht.

In deze rapportage lees je de stand van zaken omtrent de dienstverlening van openbare bibliotheken voor volwassenen in 2023. Aan dit onderzoek namen alle 133 bibliotheekorganisaties in Nederland deel (een respons van 100%). 

Uit het onderzoek blijkt dat alle bibliotheekorganisaties in 2023 diensten en programmering voor volwassenen aanboden rondom de drie maatschappelijke opgaven. Dit deden zij door met hun dienstverlening in te zetten op lezen en leesbevordering, informatie, advies en doorverwijzing en het leren van basisvaardigheden. Alleen rondom de thema’s digitaal burgerschap (71%) en persoonlijke ontwikkeling (94%) wordt nog niet door alle bibliotheekorganisaties geprogrammeerd.

Bron: Cubiss

Aandeel huishoudens met een (langdurig) laag inkomen (D_7c)

Terug naar navigatie - Aandeel huishoudens met een (langdurig) laag inkomen (D_7c)

Deze grafiek bevat regionale statistieken over huishoudens met een relatief laag inkomen. De gegevens worden uitgesplitst naar huishoudenskenmerken als geslacht en leeftijd van de hoofdkostwinner, en de huishoudenssamenstelling en voornaamste inkomensbron van het huishouden. Voor de indeling naar hoogte van het inkomen worden twee inkomensgrenzen gehanteerd: de lage-inkomensgrens en het beleidsmatig minimum. Voor deze indelingen wordt het aantal huishoudens gepubliceerd, zowel absoluut als in procenten van de totale populatie per regio. De grafiek bevat ook gegevens over het aantal huishoudens dat langdurig (4 jaar en langer) van een inkomen onder de gebruikte inkomensgrens moest rondkomen. De uitkomsten worden onder meer gebruikt in rapportages over armoede.

De gegevens hebben betrekking op alle particuliere huishoudens met inkomen, per 1 januari van het verslagjaar. Studentenhuishoudens en huishoudens die slechts een deel van het jaar inkomen hadden zijn buiten beschouwing gebleven. Peildatum voor de gemeentelijke indeling is 1 januari 2023. In de grafiek worden alleen de particuliere huishoudens meegenomen.

Bron: CBS Statline

Aandeel huishoudens met problematische schulden (D_7d)

Terug naar navigatie - Aandeel huishoudens met problematische schulden (D_7d)

Voor de aanpak van probleemschulden is behoefte aan kwantitatieve informatie over de schuldenproblematiek in Nederland. Hoe omvangrijk is deze? Hoe ontwikkelt deze zich? Wat kenmerkt problematische schuldenaren? Zijn bepaalde levensgebeurtenissen een voorbode van probleemschulden? Met welke andere problemen hangen problematische schulden samen? Zijn er verschillen tussen gemeenten? Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) gevraagd de beschikbare cijfers op een rij te zetten om deze vragen te kunnen beantwoorden.

Onderstaand grafiek bevat de uitkomsten van onderzoek naar huishoudens met geregistreerde problematische schulden. De cijfers hebben betrekking op de periode 2015 tot en met 2023 en komen voort uit onderzoek op basis van registerdata. Per verslagjaar wordt steeds de situatie op 1 januari van het betreffende jaar weergegeven. Voor 2020 en 2021 is ook de stand op 1 oktober opgenomen. Op de pagina 'Samenvatting' zijn de meest recente resultaten samengevat. In een eerder verschenen rapport wordt nader ingegaan op de belangrijkste resultaten over de periode 2015-2018.

 

 

Bron: CBS Statline

In 2027 zijn er relatief meer bewust gekozen zwangerschappen dan in 2023 (D 10)

Terug naar navigatie - In 2027 zijn er relatief meer bewust gekozen zwangerschappen dan in 2023 (D 10)

Er bestaan geen onderzoeksmethoden om het aantal bewust gekozen zwangerschappen te meten. Ter indicatie van de trendontwikkeling is daarom gekozen te kijken naar onbewust en/of ongewenste zwangerschappen. Indicatoren die hier informatie over bieden zijn het aantal tienerzwangerschappen en het aantal abortussen. 

Aantal tienerzwangerschappen (D_10a)

Terug naar navigatie - Aantal tienerzwangerschappen (D_10a)

Het cijfer betreft het totaal aantal tienermoeders (19 jaar en jonger per 1 januari van het referentiejaar). De ontwikkeling van het aantal tienermoeders geeft een indicatie van de mate van bewust gekozen zwangerschappen. De nulmeting betreft het jaar 2023.

Bron: GGD Noord-Limburg en Zuid-Limburg

Aantal abortussen (D_10b)

Terug naar navigatie - Aantal abortussen (D_10b)

De ontwikkeling van het aantal abortussen geeft een indicatie van de mate van bewust gekozen zwangerschappen. Het jaar van de 0-meting is 2023. 

 

Bron: GGD Noord-Limburg en Zuid-Limburg

In 2027 worden kinderen uit een kwetsbare thuissituatie eerder herkend, erkend en ondersteund door hun netwerk (D 11)

Terug naar navigatie - In 2027 worden kinderen uit een kwetsbare thuissituatie eerder herkend, erkend en ondersteund door hun netwerk (D 11)

Aantal meldingen bij Veilig Thuis en Handle with Care (D_11a)

Terug naar navigatie - Aantal meldingen bij Veilig Thuis en Handle with Care (D_11a)

In 2024 zijn 665 Handle with Care signalen vanuit Veilig Thuis doorgezet naar leerplicht. Dit betreft alleen de regio Zuid-Limburg, omdat Handle with Care nog niet actief is in Noord- en Midden-Limburg.

Het aantal Handle with Care signalen kan in de praktijk afwijken, omdat er nog een aantal signalen wordt uitgefilterd van kinderen die buiten het project vallen (bijvoorbeeld kinderen in de brugklas, kinderen die geen onderwijs krijgen door een 5B-vrijstelling of kinderen die in een andere regio naar school gaan). Handle with Care was in 2024 bovendien alleen actief in Zuid-Limburg. In 2025 verwachten wij ook aansluiting van de regio's Noord- en Midden-Limburg. 

2023 is het jaar van de nulmeting, de methode was toen nog bezig met opschalen. Tot september deed alleen Heerlen mee. Van september t/m december ook de rest van Parkstad.

Bron: CBS Statline

In 2027 voelen bewoners in geselecteerde buurten en wijken zich meer thuis dan in 2023 (D 12)

Terug naar navigatie - In 2027 voelen bewoners in geselecteerde buurten en wijken zich meer thuis dan in 2023 (D 12)

Percentage Limburgers die het (helemaal) eens is met de stelling: 'Ik voel mij thuis bij mensen in deze buurt'. (D_12a)

Terug naar navigatie - Percentage Limburgers die het (helemaal) eens is met de stelling: 'Ik voel mij thuis bij mensen in deze buurt'. (D_12a)

Deze tabel bevat cijfers over leefbaarheid en overlast in de woonbuurt, veiligheidsbeleving, slachtofferschap traditionele criminaliteit, slachtofferschap online criminaliteit, oordeel van burgers over de politie, en preventie van criminaliteit. De cijfers (vanaf 2012 - tweejaarlijks beschikbaar) laten een stabiel beeld zien, vanaf 2019 is een verbetering zichtbaar. 

Bron: CBS Statline

In 2027 is er in de geselecteerde wijken/buurten meer buurtcontact dan in 2023 (D 13)

Terug naar navigatie - In 2027 is er in de geselecteerde wijken/buurten meer buurtcontact dan in 2023 (D 13)

Percentage Limburgers die het (helemaal) eens is met de stelling: 'Ik heb veel contact met andere buurtbewoners'. (D_13a)

Terug naar navigatie - Percentage Limburgers die het (helemaal) eens is met de stelling: 'Ik heb veel contact met andere buurtbewoners'. (D_13a)

Deze tabel bevat cijfers over leefbaarheid en overlast in de woonbuurt, veiligheidsbeleving, slachtofferschap traditionele criminaliteit, slachtofferschap online criminaliteit, oordeel van burgers over de politie, en preventie van criminaliteit. De cijfers (vanaf 2012 - tweejaarlijks beschikbaar) laten een stabiel beeld zien, vanaf 2019 is een verbetering zichtbaar. 

Bron: CBS Statline

In 2027 is de leefbaarheid en veiligheid in Limburgse wijken, buurten en dorpen beter dan in 2023 (D 15)

Terug naar navigatie - In 2027 is de leefbaarheid en veiligheid in Limburgse wijken, buurten en dorpen beter dan in 2023 (D 15)

Percentage Limburgers dat zich wel eens onveilig voelt in de buurt (D_15a)

Terug naar navigatie - Percentage Limburgers dat zich wel eens onveilig voelt in de buurt (D_15a)

Deze tabel bevat cijfers over leefbaarheid en overlast in de woonbuurt, veiligheidsbeleving, slachtofferschap traditionele criminaliteit, slachtofferschap online criminaliteit, oordeel van burgers over de politie, en preventie van criminaliteit. De tweejaarlijkse cijfers laten een stabiel beeld zien, met in 2021 een verbetering.     

Bron: CBS Statline

Schaalscore sociale cohesie (D_15b)

Terug naar navigatie - Schaalscore sociale cohesie (D_15b)

Deze tabel bevat cijfers over leefbaarheid en overlast in de woonbuurt, veiligheidsbeleving, slachtofferschap traditionele criminaliteit, slachtofferschap online criminaliteit, oordeel van burgers over de politie, en preventie van criminaliteit. De cijfers (vanaf 2012 - tweejaarlijks beschikbaar) laten een stabiel beeld zien, vanaf 2019 is een verbetering zichtbaar. 

Bron: CBS Statline

Trend in de buurt met sociale overlast (D_15c)

Terug naar navigatie - Trend in de buurt met sociale overlast (D_15c)

Deze tabel bevat cijfers over leefbaarheid en overlast in de woonbuurt, veiligheidsbeleving, slachtofferschap traditionele criminaliteit, slachtofferschap online criminaliteit, oordeel van burgers over de politie, en preventie van criminaliteit. 

Bron: CBS Statline

In 2027 voldoen meer Limburgers aan de beweegrichtlijn dan in 2023 (D 17)

Terug naar navigatie - In 2027 voldoen meer Limburgers aan de beweegrichtlijn dan in 2023 (D 17)

Percentage Limburgers dat aan de beweegrichtlijnen voldoet (D_17a)

Terug naar navigatie - Percentage Limburgers dat aan de beweegrichtlijnen voldoet (D_17a)

Percentage Limburgers dat aan de beweegrichtlijnen voldoet. Cijfers worden één keer  per vier jaar geüpdatet. Laatste update is van 20 juni 2023 (gegevens over verslagjaar 2022 zijn daarmee gepubliceerd).  

Bron: CBS Statline

2. Resultaten

Terug naar navigatie - 2. Resultaten

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Aan de hand van indicatoren maken wij zichtbaar of of we als Provincie de resultaten, zoals afgesproken in dit beleidskader, behalen. De indicatoren die reeds beschikbaar zijn, zijn hieronder gepresenteerd.

Tenminste 30 projecten in uitvoering op het gebied van armoede en laaggeletterdheid (R 33)

Terug naar navigatie - Tenminste 30 projecten in uitvoering op het gebied van armoede en laaggeletterdheid (R 33)

Aantal projecten dat in uitvoering is op het gebied van armoede en laaggeletterdheid (R_33a)

Terug naar navigatie - Aantal projecten dat in uitvoering is op het gebied van armoede en laaggeletterdheid (R_33a)

Dit betreft het in 2023 door Limburgse bibliotheken aantal bereikte personen vanuit de kernfunctie 'educatie en ontwikkeling'. Deze doelgroep bestaat niet alleen uit laaggeletterden, maar ook uit andere personen die hun basisvaardigheden willen versterken. Het jaar van de nulmeting is 2023.  Data voor 2024 komt in juni 2025 beschikbaar. 

NB: in de grafiek staat foutief het jaartal 2024 opgenomen. Dit moet 2023 zijn.

Bron: Provincie Limburg

10.000 jongeren uit kansarme gezinnen komen in aanraking met sport- en cultuuraanbod (R 34)

Terug naar navigatie - 10.000 jongeren uit kansarme gezinnen komen in aanraking met sport- en cultuuraanbod (R 34)

Aantal kinderen dat ondersteuning heeft gekregen van het Jeugdfonds Sport en Cultuur om aan sporten en/of cultuuractiviteiten deel te nemen (R_34a)

Terug naar navigatie - Aantal kinderen dat ondersteuning heeft gekregen van het Jeugdfonds Sport en Cultuur om aan sporten en/of cultuuractiviteiten deel te nemen (R_34a)

Dit zijn het aantal kinderen dat ondersteuning heeft gekregen van het Jeugdfonds Sport en Cultuur om deel te nemen aan sport- en beweeg- of culturele activiteiten. Het jaar van de nulmeting is 2023.

Bron: Jeugdfonds sport en cultuur

5 lopende projecten waarin ‘VSV’ en ‘NEET-jongeren’ worden geholpen aan een passend perspectief (R 35)

Terug naar navigatie - 5 lopende projecten waarin ‘VSV’ en ‘NEET-jongeren’ worden geholpen aan een passend perspectief (R 35)

Aantal lopende projecten dat VSV en NEET-jongeren helpt (R_35a)

Terug naar navigatie - Aantal lopende projecten dat VSV en NEET-jongeren helpt (R_35a)

Op 31 december 2024 waren  2 projecten in uitvoering van de oorspronkelijk 5 projecten die in dit kader gestart zijn vanuit de Sociale Agenda Limburg 2020 - 2023 (lijn 2, Kans op ontwikkeling en werk). Het jaar van de nulmeting is 2023.

Bron: Provincie Limburg

45 GBT-scholen in Limburg waarmee er 10.000 kinderen gezond ontbijten en lunchen (R 36)

Terug naar navigatie - 45 GBT-scholen in Limburg waarmee er 10.000 kinderen gezond ontbijten en lunchen (R 36)

Aantal GBT-scholen in Limburg en het aantal kinderen dat in aanraking komt met GBT (R_36a)

Terug naar navigatie - Aantal GBT-scholen in Limburg en het aantal kinderen dat in aanraking komt met GBT (R_36a)

De cijfers toen het aantal Gezonde Basisscholen van de Toekomst in Limburg en het aantal kinderen dat op deze scholen hierdoor in aanraking komt met het concept van de Gezonde Basisschool van de Toekomst. Het jaar van de nulmeting is 2024.

Bron: Stichting Gezonde Basisschool van de Toekomst

Participatie van 8 nieuwe gemeenten in Keigezond Limburg (R 37)

Terug naar navigatie - Participatie van 8 nieuwe gemeenten in Keigezond Limburg (R 37)

Aantal gemeenten dat participeert in Keigezond Limburg (R_37a)

Terug naar navigatie - Aantal gemeenten dat participeert in Keigezond Limburg (R_37a)

De netwerkaanpak Keigezond Limburg is gebaseerd op de aanpak Kind naar Gezonder Gewicht, zoals beschreven in het ‘Landelijk model ketenaanpak voor kinderen met overgewicht en obesitas’ (VU/Care for Obesity 2018). Deze aanpak richt zich op passende ondersteuning en zorg voor kinderen met overgewicht en obesitas. Het kind en de samenwerking tussen het zorg- en sociaal domein staan centraal. Overgewicht of obesitas is aanleiding om in gesprek te gaan en vanuit daar wordt gekeken naar achterliggende oorzaken, de huidige situatie en de nodige ondersteuning voor het kind en gezin.

Steeds meer kinderen/jongeren hebben overgewicht en obesitas. Daardoor hebben zij al op jonge leeftijd een groot risico op diabetes mellitus, hart- en vaatziekten en leververvetting. Ze hebben een lagere levensverwachting en een lagere kwaliteit van leven dan leeftijdgenoten zonder overgewicht. De oorzaak van het overgewicht is bijna altijd gerelateerd aan de leefstijl.  Er is al veel inzet op preventie van overgewicht. Echter, de hoge getallen tonen het belang van een effectievere, integrale aanpak van overgewicht onder de jeugd.In dat kader besloten een aantal initiërende partners in 2020 om samen vorm te geven aan een netwerkaanpak voor kinderen met overgewicht & obesitas. Het resultaat van deze samenwerking is Keigezond Limburg!

Het jaar van de nulmeting is 2023

Bron: Provincie Limburg

Minimaal 2.500 kinderen worden bereikt met Keigezond Limburg (R 38)

Terug naar navigatie - Minimaal 2.500 kinderen worden bereikt met Keigezond Limburg (R 38)

Aantal kinderen dat wordt bereikt met Keigezond Limburg (R_38a)

Terug naar navigatie - Aantal kinderen dat wordt bereikt met Keigezond Limburg (R_38a)

De netwerkaanpak Keigezond Limburg is gebaseerd op de aanpak Kind naar Gezonder Gewicht, zoals beschreven in het ‘Landelijk model ketenaanpak voor kinderen met overgewicht en obesitas’ (VU/Care for Obesity 2018). Deze aanpak richt zich op passende ondersteuning en zorg voor kinderen met overgewicht en obesitas. Het kind en de samenwerking tussen het zorg- en sociaal domein staan centraal. Overgewicht of obesitas is aanleiding om in gesprek te gaan en vanuit daar wordt gekeken naar achterliggende oorzaken, de huidige situatie en de nodige ondersteuning voor het kind en gezin.

Steeds meer kinderen/jongeren hebben overgewicht en obesitas. Daardoor hebben zij al op jonge leeftijd een groot risico op diabetes mellitus, hart- en vaatziekten en leververvetting. Ze hebben een lagere levensverwachting en een lagere kwaliteit van leven dan leeftijdgenoten zonder overgewicht. De oorzaak van het overgewicht is bijna altijd gerelateerd aan de leefstijl.  Er is al veel inzet op preventie van overgewicht. Echter, de hoge getallen tonen het belang van een effectievere, integrale aanpak van overgewicht onder de jeugd.In dat kader besloten een aantal initiërende partners in 2020 om samen vorm te geven aan een netwerkaanpak voor kinderen met overgewicht & obesitas. Het resultaat van deze samenwerking is Keigezond Limburg!

Het jaar van 0-meting is 2024.

Bron: Provincie Limburg

Minimaal 1350 gevolgde trajecten ‘Voorzorg’ en ‘Nu Niet Zwanger’ (R 39)

Terug naar navigatie - Minimaal 1350 gevolgde trajecten ‘Voorzorg’ en ‘Nu Niet Zwanger’ (R 39)

Aantal gevolgde trajecten Voorzorg en Nu Niet Zwanger (R_39a)

Terug naar navigatie - Aantal gevolgde trajecten Voorzorg en Nu Niet Zwanger (R_39a)

De interventie nu niet zwanger ondersteunt zeer kwetsbare mensen om een bewuste keuze te maken over het moment van een zwangerschap, zodat zij niet ongepland en tegen hun wens zwanger raken.  De interventie "voorzorg" is een intensief huisbezoek programma als onderdeel van het programma kansrijke start  voor (zeer) kwetsbare vrouwen de zwanger zijn en te maken hebben met een opeenstapeling van problemen. 

Het aantal trajecten is de optelsom van een tweetal interventies Nu Niet zwanger en Voorzorg. Het jaar van de nulmeting is 2024.

Bron: Provincie Limburg

Minimaal 50 verloskundigen/gynaecologen die zijn opgeleid om conform de methode ‘Centering Pregnancy’ te werken' (R 40)

Terug naar navigatie - Minimaal 50 verloskundigen/gynaecologen die zijn opgeleid om conform de methode ‘Centering Pregnancy’ te werken' (R 40)

Aantal verloskundigen/gynaecologen dat is opgeleid conform methode 'Centering Pregnancy' (R_40a)

Terug naar navigatie - Aantal verloskundigen/gynaecologen dat is opgeleid conform methode 'Centering Pregnancy' (R_40a)

Centering zwangerschap is een interventie uit het programma kansrijke start en combineert de medische controles rondom een zwangerschap met alle informatie rondom zwangerschap, bevalling en babytijd.  De verloskundige zorg wordt gegeven in een groep van zwangeren die rondom dezelfde tijd zijn uitgerekend. Het jaar van nulmeting is 2024.

Bron: Provincie Limburg

2 projectpilots Kansrijke Start (R 41)

Terug naar navigatie - 2 projectpilots Kansrijke Start (R 41)

Aantal projectpilots Kansrijke Start (R_41a)

Terug naar navigatie - Aantal projectpilots Kansrijke Start (R_41a)

Dit programma richt zich met behulp van interventies op kinderen in de eerste 1000 dagen van hun leven of daaropvolgend.  Dit om ieder kind een gelijke start te kunnen geven. Het jaar van nulmeting is 2023.

Bron: Provincie Limburg
Gebied
2023
2024
Limburg
0
0

Minimaal 800 gestarte trajecten Stevig Ouderschap (R 42)

Terug naar navigatie - Minimaal 800 gestarte trajecten Stevig Ouderschap (R 42)

Aantal trajecten dat gestart is met Stevig Ouderschap (R_42a)

Terug naar navigatie - Aantal trajecten dat gestart is met Stevig Ouderschap (R_42a)

Stevig Ouderschap is een interventie uit het programma Kansrijke Start (-9 maanden - 2 jaar) voor ouders die extra ondersteuning nodig hebben. Het betreft een interventie die 1 op 1 werkt en het gaat hier om huisbezoeken. Mensen worden doorverwezen door de gynaecoloog en/of huisarts.

Dit betreft een interventie die in 2024 alleen door de GGD Zuid werd aangeboden en niet door de GGD voor Midden- en Noord Limburg. Het jaar van de nulmeting  is 2024.

Bron: Provincie Limburg

5 Limburgse consultatiebureaus werken via methode ‘Centering Ouderschap’ (R 43)

Terug naar navigatie - 5 Limburgse consultatiebureaus werken via methode ‘Centering Ouderschap’ (R 43)

Aantal consultatiebureaus dat werkt via de methode 'Centering Ouderschap' (R_43a)

Terug naar navigatie - Aantal consultatiebureaus dat werkt via de methode 'Centering Ouderschap' (R_43a)

De interventie "Centering ouderschap" wordt gemonitord door de GGD. Zij geven aan dat de interventie in een aantal gemeenten loopt. Bij de GGD Midden- en Noord Limburg loopt Centering Ouderschap in 8 gemeenten (van de 15). Daarbij zijn er een aantal kleinere gemeenten die gezamenlijk uitvoering geven aan Centering Ouderschap. Ook is het zo dat de uitvoering van Centering Ouderschap in een aantal gemeenten een uitdaging is vanwege de beperkte capaciteit (in de Jeugdgezondheidszorg als ook in het sociaal domein). Er zijn al veel meer consultatiebureaus in Midden- en Noord Limburg die werken met de interventie Centering ouderschap dan de opgave in het beleidskader (5 consultatiebureau werken met deze interventie in 2027). Bij de GGD Zuid Limburg is de interventie Centering Ouderschap nog niet in uitvoering. Het jaar van de nulmeting is 2024.

Bron: Provincie Limburg

Alle Limburgse scholen nemen deel in Handle with Care netwerk (R 44)

Terug naar navigatie - Alle Limburgse scholen nemen deel in Handle with Care netwerk (R 44)

Aantal Limburgse scholen dat deelneemt in Handle with Care (R_44a)

Terug naar navigatie - Aantal Limburgse scholen dat deelneemt in Handle with Care (R_44a)

In 2024 waren alle Zuid-Limburgse basisscholen aangesloten op Handle with Care. In 2025 wordt een uitbreiding naar Noord- en Midden-Limburg verwacht. 
In 2023 was de regio Parkstad begonnen, maar de regio's Maastricht-Heuvelland en Westelijke Mijnstreek nog niet. Het jaar van de nulmeting is 2023.

Bron: Provincie Limburg

1 symposium organiseren over VN Gehandicaptenverdrag voor gemeenten en de sociale basisinfrastructuur (R 46)

Terug naar navigatie - 1 symposium organiseren over VN Gehandicaptenverdrag voor gemeenten en de sociale basisinfrastructuur (R 46)

Symposium is georganiseerd, ja/nee  (R_46a)

Nee, naar aanleiding van de 2e gewijzigde motie 2973 Fischer c.s. inzake Vervolg implementatie VN-verdrag Handicap zal een symposium worden georganiseerd dat is bedoeld om verbinding te legen tussen de relevante partijen in relatie tot de doelgroep mensen met een beperking en hun positie in onze samenleving te faciliteren en bevorderen. Het symposium vindt in Q3 van 2025 plaats.

20 projecten gericht op burgerinitiatieven die participatie en sociale cohesie bevorderen (R 47)

Terug naar navigatie - 20 projecten gericht op burgerinitiatieven die participatie en sociale cohesie bevorderen (R 47)

Aantal projecten (ondersteund door de Provincie) dat gericht is op burgerinitiatieven die participatie en sociale cohesie bevorderen (R_47a)

Terug naar navigatie - Aantal projecten (ondersteund door de Provincie) dat gericht is op burgerinitiatieven die participatie en sociale cohesie bevorderen (R_47a)

Middels de nadere subsidieregels Participatie 2022-2024 zijn in 2024 projecten financieel ondersteund, die gericht zijn op burgerinitiatieven die participatie en sociale cohesie bevorderen. Het opgenomen aantal ondersteunde projecten kan nog toenemen, aangezien over een aantal in 2024 ingediende aanvragen in 2025 nog  besluitvorming  zal plaatsvinden. Het jaar van de 0-meting is 2024.

Bron: Provincie Limburg

Minimaal 5 nieuwe integrale aanpakken in Limburgse aandachtswijken in uitvoering (R 48)

Terug naar navigatie - Minimaal 5 nieuwe integrale aanpakken in Limburgse aandachtswijken in uitvoering (R 48)

Aantal nieuwe integrale aanpakken dat in uitvoering is in Limburgse aandachtsgebieden (R_48a)

Terug naar navigatie - Aantal nieuwe integrale aanpakken dat in uitvoering is in Limburgse aandachtsgebieden (R_48a)

Het aantal nieuwe integrale aanpakken waren in 2024 in voorbereiding, de uitvoering is gestart in 2025 naar aanleiding van GS- besluit d.d. 8 april 2025.

Bron: Provincie Limburg
Gebied
2024
Limburg
0

Minimaal 10 dorp- en buurtgerichte aanpakken in uitvoering (R 49)

Terug naar navigatie - Minimaal 10 dorp- en buurtgerichte aanpakken in uitvoering (R 49)

Aantal door Provincie ge(co)financierde leefbaarheidsinitiatieven (Schaalniveau A en B) (R_49a)

Terug naar navigatie - Aantal door Provincie ge(co)financierde leefbaarheidsinitiatieven (Schaalniveau A en B) (R_49a)

Er zijn 4 subsidies beschikt in het kader van de leefbaarheidsaanpak (vanuit kader Leefbare Steden en dorpen). Deze regeling staat sinds oktober 2024 open.  

Bron: Provincie Limburg
Gebied
2025
Limburg
4

Minimaal 1.500 sporters krijgen ondersteuning via de Coöperatie Limburg Sport (R 52)

Terug naar navigatie - Minimaal 1.500 sporters krijgen ondersteuning via de Coöperatie Limburg Sport (R 52)

Aantal sporters dat ondersteuning krijgt via de Coörperatie Limburg Sport (R_52a)

Terug naar navigatie - Aantal sporters dat ondersteuning krijgt via de Coörperatie Limburg Sport (R_52a)

Met sporters wordt bedoeld 'talenten en topsporters' in Limburg. Iedere talent en topsporters in Limburg kan bij de Coöperatie Limburg Sport een aanvraag indienen om voor een talent of topsportstatus in aanmerking te komen. Na toekenning van een status ontvangt de sporter een sporttalentpas van Coöperatie Limburg Sport. De volgende topsport- en talentstatussen zijn mogelijk - A -Selectie - Bonds - IT - NT- Belofte - KNVB-belofte - RS - Q

De Coöperatie Limburg Sport heeft van de Provincie de opdracht gekregen om talenten en topsporters in Limburg te ondersteunen.

Bron: Provincie Limburg

75 bovenlokale sportevenementen zijn ondersteund (R 53)

Terug naar navigatie - 75 bovenlokale sportevenementen zijn ondersteund (R 53)

Aantal bovenlokale sportevenementen dat ondersteund is door de Provincie (R_53a)

Terug naar navigatie - Aantal bovenlokale sportevenementen dat ondersteund is door de Provincie (R_53a)

Middels de Stimuleringsregeling Bovenlokale Evenementen 2020-2024 zijn bovenlokale sportevenementen in 2024 financieel ondersteund.  Met ingang van 2025 is de Stimuleringsregeling Bovenlokale Evenementen 2025-2027 in werking getreden. Deze regeling voorziet in de financiële ondersteuning van bovenlokale evenementen op het terrein van cultuur en sport.

Er zijn nog een aantal in 2024 ontvangen aanvragen die moeten beoordeeld worden,  waarvan de besluitvorming in 2025 zal plaatsvinden. Het jaar van nulmeting is 2024

Bron: Provincie Limburg

12 topsportevenementen met een breedtesportprogramma zijn ondersteund (R 54)

Terug naar navigatie - 12 topsportevenementen met een breedtesportprogramma zijn ondersteund (R 54)

Aantal topsportevenementen dat is ondersteund met een breedtesportprogramma (R_54a)

Terug naar navigatie - Aantal topsportevenementen dat is ondersteund met een breedtesportprogramma (R_54a)

De subsidieregeling topsportevenementen 2024 voorzag in het jaar 2024 in de ondersteuning van een drietal majeure topsportevenementen met activerend breedtesportprogramma. Verder werd de Tour de France Femmes als incidentele subsidieaanvraag buiten de regeling om ondersteund. Door middel van de ondersteuning van deze topsportevenementen met activerende breedtesportprogramma’s, zijn veel Limburgers in beweging gebracht en gestimuleerd om in beweging te komen. Met behulp van de subsidieregeling topsportevenementen 2025-2027 wordt beoogd om over de periode 2024-2027, in aanvulling op de subsidieregeling topsportevenementen 2024 en een incidentele subsidieaanvraag van een topsportevenement met breedtesportprogramma, in totaal minimaal 12 topsportevenementen met een breedtesportprogramma te ondersteunen, conform de doelstelling in het kader ‘Samen leven en Bestaanszekerheid’. M.b.t. het jaar 2025 zijn op dd. februari 2025 nog geen subsidies verleend. Het jaar van de nulmeting is 2024

Bron: Provincie Limburg

3 sportakkoorden in uitvoering (specifieke doelstellingen per regio volgen nog op later moment) (R 55)

Terug naar navigatie - 3 sportakkoorden in uitvoering (specifieke doelstellingen per regio volgen nog op later moment) (R 55)



Aantal sportakkoorden in uitvoering/uitgevoerd is (R_55a)

Terug naar navigatie - Aantal sportakkoorden in uitvoering/uitgevoerd is (R_55a)

Het proces om de 3 sport- en beweegakkoorden te realiseren is in januari 2025 gestart met bestuurlijke en ambtelijke overleggen in de 3 regio's Noord-, Midden- en Zuid-Limburg . De verwachting is dat de akkoorden in Q3 van 2025 met de gemeenten worden gesloten, waarna de uitvoering start zal gaan.

Per regio wordt 1 sport- en beweegakkoord gesloten. Het jaar van de nulmeting is 2025.

Bron: Provincie Limburg
Gebied
2025
Limburg
0