
3. Werken aan een toekomstbestendige economie
Doelenboom
Terug naar navigatie - DoelenboomDe indicatoren in dit hoofdstuk relateren allemaal aan de maatschappelijke opgaven, doelstellingen en resultaten uit de doelenboom beleidskader 'Werken aan een toekomstbestendige economie' (pdf, 104 kB).
3. Maatschappelijke opgave
Terug naar navigatie - 3. Maatschappelijke opgaveInleiding
Terug naar navigatie - InleidingAan de hand van indicatoren maken we zichtbaar hoe het over de lange termijn (trendmatig) gesteld is met de maatschappelijke opgaven van het beleidskader ‘Werken aan een toekomstbestendige economie 2024-2027’. De indicatoren die reeds beschikbaar zijn, zijn hieronder per maatschappelijke opgave gepresenteerd.
Een veerkrachtige, toekomstbestendige en wendbare Limburgse economie met stevige ambities als het gaat om slimme en duurzame innovaties (MO 7)
Terug naar navigatie - Een veerkrachtige, toekomstbestendige en wendbare Limburgse economie met stevige ambities als het gaat om slimme en duurzame innovaties (MO 7)Bruto regionaal product (% groei t.o.v. voorgaand jaar) (MO_7a)
Terug naar navigatie - Bruto regionaal product (% groei t.o.v. voorgaand jaar) (MO_7a)Deze tabel bevat jaargegevens over de productiecomponenten van het bruto binnenlands product. Het Bruto Regionaal Product is de totale waarde van alle goederen en diensten die in een regio (bijvoorbeeld Limburg) in één jaar zijn geproduceerd. Het is in de regionale rekeningen gebruikelijk om het bruto binnenlands product vanuit twee gezichtspunten te benaderen, vanuit de productie en vanuit het inkomen. De volumeontwikkeling van het bruto regionaal product is een gebruikelijke maatstaf voor de economische groei van een regio. Deze grafiek visualiseert dus hoe snel (of langzaam) de economie van Limburg groeit of krimpt over meerdere jaren. Dit is gemeten in procentuele verandering van het Bruto Regionaal Product ten opzichte van voorgaand jaar.
Werkgelegenheid (% bruto arbeidsparticipatie) (MO_7b)
Terug naar navigatie - Werkgelegenheid (% bruto arbeidsparticipatie) (MO_7b)De bruto arbeidsparticipatie is het percentage mensen van de werkende leeftijd dat werkt óf op zoek is naar werk en hier ook beschikbaar voor is. Het gaat dus om het aandeel van de (werkzame en werkloze) beroepsbevolking in de potentiële beroepsbevolking (beroeps- en niet-beroepsbevolking). Met beroepsbevolking wordt bedoeld: personen die betaald werk hebben (werkzame beroepsbevolking), of die geen betaald werk hebben, recent naar betaald werk hebben gezocht en daarvoor direct beschikbaar zijn (werkloze beroepsbevolking). Met niet-beroepsbevolking bedoelen we: personen zonder betaald werk die niet recent naar werk hebben gezocht of daarvoor niet direct beschikbaar zijn. Deze indicator heeft betrekking op personen die in Nederland wonen (exclusief de institutionele bevolking). De gegevens worden gepresenteerd voor de bevolking van 15 tot 75 jaar. De arbeidsparticipatie is op dit moment historisch hoog. Dit is zowel in Limburg als in de rest van Nederland het geval.
Opbouw van de beroepsbevolking (in leeftijd, opleidingsniveau, migratieachtergrond, geslacht, arbeidsparticipatie) (MO_7c)
Terug naar navigatie - Opbouw van de beroepsbevolking (in leeftijd, opleidingsniveau, migratieachtergrond, geslacht, arbeidsparticipatie) (MO_7c)Informatie over de beroepsbevolking gaat uit van het deel van de bevolking dat tussen de 15 en 75 jaar is. Deze groep wordt ook wel de potentiele beroepsbevolking genoemd. Een deel van deze groep is niet actief op de arbeidsmarkt, bijvoorbeeld doordat ze naar school gaan, met pensioen zijn, of om andere reden geen werk zoeken. Die groepen noemen we de niet-beroepsbevolking.
Het deel dat actief is op de arbeidsmarkt noemen we de beroepsbevolking. Een groot deel hiervan is werkzaam, de werkzame beroepsbevolking. De werkloze beroepsbevolking is het deel van de beroepsbevolking dat gaan betaald werk verricht, maar hier wel naar op zoek is, en hier ook beschikbaar voor is.
Het aandeel van de werkloze beroepsbevolking in de volledige beroepsbevolking wordt ook wel het werkloosheidspercentage genoemd. Het aandeel van de beroepsbevolking in de bevolking tussen de 15 - 75 jaar wordt de bruto arbeidsparticipatie genoemd. Het aandeel van de werkende beroepsbevolking in de bevolking tussen de 15 - 75 jaar noemen we de netto arbeidsparticipatie.
Bron: Arbeidsmarktinzicht
Arbeidsmarktkrapte (MO_7d)
Terug naar navigatie - Arbeidsmarktkrapte (MO_7d)De spanningsindicator geeft weer hoe krap of ruim de arbeidsmarkt is. De indicator wordt berekend door het aantal openstaande vacatures te delen door het aantal personen met een WW-uitkering met een verstreken WW-duur van minder dan een half jaar. Deze grootheden worden gebruikt als benadering van de openstaande vraag en direct beschikbaar aanbod. Een score > 1,5 is gunstig voor werkzoekenden; er is meer vraag dan aanbod (typering krap). Wanneer de score > 4,0 is de situatie zeer krap. Een score lager dan 0,67 is ongunstig voor werkzoekenden; er is meer aanbod dan vraag. Bij een score < 0,25 is de situatie zeer ruim. Bij een score tussen 0,67 en 1,5 is er sprake van evenwicht op de arbeidsmarkt. Op een tijdelijke periode van lagere spanning in 2020 en 2021 na (tijdens de Coronacrisis) is er sinds het tweede kwartaal van 2018 in Limburg sprake van een krappe arbeidsmarkt.
De originele weergave van de indicator is terug te vinden op ArbeidsmarktInzicht: Ontwikkeling spanningsindicator
Ontwikkeling arbeidsproductiviteit (MO_7e)
Terug naar navigatie - Ontwikkeling arbeidsproductiviteit (MO_7e)Arbeidsproductiviteit geeft aan hoeveel geld we per gewerkt uur produceren. Hoe meer geld een bepaalde regio of sector genereert per gewerkt uur, hoe hoger de arbeidsproductiviteit. Onderstaande grafiek drukt de arbeidsproductiviteit uit in arbeidsproductiviteitsgroei per uur. Dit betekent dat er gekeken wordt naar de waarde (goederen/diensten) die gemiddeld in één gewerkt uur geproduceerd werd en hoe dit dit veranderde (groei/krimp) ten opzichte van het voorgaande jaar.
Vestigingsdynamiek naar grootteklasse (MO_7f)
Terug naar navigatie - Vestigingsdynamiek naar grootteklasse (MO_7f)Onderstaande grafieken (zie pijltje om door te klikken) tonen het aantal oprichtingen en opheffingen per sector. Met vestigingen wordt bedoeld: de locatie van een onderneming, instelling of zelfstandige beroepsbeoefenaar (dat wil zeggen elke fabriek, werkplaats, kantoor, winkel of andere bedrijfsruimte, dan wel elk complex daarvan) waarin of van waaruit een economische activiteit of zelfstandig (vrij) beroep wordt uitgeoefend door minimaal 1 werkzaam persoon.
Regional Innovation Score (MO_7g)
Terug naar navigatie - Regional Innovation Score (MO_7g)De Regional Innovation Scoreboard 2023 geeft een vergelijkende beoordeling van de prestaties van innovatiesystemen in 239 regio’s verspreid over 22 EU-lidstaten, Noorwegen, Servië, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. Cyprus, Estland, Letland, Luxemburg en Malta zijn op landenniveau meegenomen. De Regional Innovation Scoreboard 2023 volgt de methodologie van de European Innovation Scoreboard 2023 en gebruikt gegevens voor 239 regio’s in Europa voor 21 van de 32 indicatoren die worden gebruikt in de European Innovation Scoreboard 2023. De Europese regio’s worden verdeeld in vier groepen op basis van hun prestaties in de Regional Innovation Index: Innovation Leaders (36 regio’s), Strong Innovators (70 regio’s), Moderate Innovators (69 regio’s) en Emerging Innovators (64 regio’s). In de grafiek zijn de scores van Limburg sinds 2016 te zien. Sinds 2023 wordt Limburg aangemerkt als 'Innovation Leader'.
Opbouw werkgelegenheid Limburgs bedrijfsleven naar beroepen en grootteklasse (MO_7h)
Terug naar navigatie - Opbouw werkgelegenheid Limburgs bedrijfsleven naar beroepen en grootteklasse (MO_7h)Deze grafiek bevat jaarcijfers over de beroepen waarbinnen de werkzame beroepsbevolking werkzaam is voor diverse regionale indelingen. De bevolking van 15 tot 75 jaar (exclusief de institutionele bevolking) met betaald werk wordt hiervoor ingedeeld op basis van beroepsklasse (BRC 2014) waarbij sommige beroepsklassen zijn samengevoegd.
De orginele weergave van de indicator is terug te vinden op ArbeidsmarktInzicht: https://arbeidsmarktinzicht.nl/limburg/content/states/index/109353
Vestigingen per sector (MO_7i)
Terug naar navigatie - Vestigingen per sector (MO_7i)Vestigingen: Locatie van een onderneming, instelling of zelfstandige beroepsbeoefenaar (dat wil zeggen elke fabriek, werkplaats, kantoor, winkel of andere bedrijfsruimte, dan wel elk complex daarvan) waarin of van waaruit een economische activiteit of zelfstandig (vrij) beroep wordt uitgeoefend door minimaal 1 werkzaam persoon.
De onderstaande visualisatie bevat data van de 10 sectoren met het meeste aantal vestigingen. Het aantal vestigingen zegt niets over het aantal personen dat werkzaam is in de betreffende sector.
Vestigingen per grootteklasse per sector (MO_7i_a)
Terug naar navigatie - Vestigingen per grootteklasse per sector (MO_7i_a)Vestigingen: Locatie van een onderneming, instelling of zelfstandige beroepsbeoefenaar (dat wil zeggen elke fabriek, werkplaats, kantoor, winkel of andere bedrijfsruimte, dan wel elk complex daarvan) waarin of van waaruit een economische activiteit of zelfstandig (vrij) beroep wordt uitgeoefend door minimaal 1 werkzaam persoon.
Grootteklasse: Indeling van vestigingen op basis van het aantal fulltime werkzame personen .
3. Doelstellingen
Terug naar navigatie - 3. DoelstellingenInleiding
Terug naar navigatie - InleidingAan de hand van de genoemde indicatoren maken wij zichtbaar of we op koers liggen met het behalen van onze doelstellingen voor deze Statenperiode. De indicatoren die reeds beschikbaar zijn, zijn hieronder gepresenteerd.
In 2027 zijn onze acquisitieresultaten verbeterd, kennen wij het Limburgse bedrijfsleven beter en is het zakelijk toerisme gegroeid (D 18)
Terug naar navigatie - In 2027 zijn onze acquisitieresultaten verbeterd, kennen wij het Limburgse bedrijfsleven beter en is het zakelijk toerisme gegroeid (D 18)Aantal door MCB ingediende bidbooken voor de werving van (internationale) congressen (D_18b)
Terug naar navigatie - Aantal door MCB ingediende bidbooken voor de werving van (internationale) congressen (D_18b)Dit project is nog in ontwikkeling en het Limburgbrede congresbureau zal naar verwachting in het derde kwartaal van 2025 van start gaan. Daarom zijn er nog 0 ingediende bidbooken.
Gebied |
Limburg |
---|---|
Limburg |
0 |
Totale economische waarde (bestedingswaarde van deelnemers) van de door MCB geworven congressen (D_18c)
Terug naar navigatie - Totale economische waarde (bestedingswaarde van deelnemers) van de door MCB geworven congressen (D_18c)Dit project is nog in ontwikkeling en het Limburgbrede congresbureau zal naar verwachting in het derde kwartaal van 2025 van start gaan. Daarom is de totale economische waarde van de door MCB geworven congressen nog 0.
Gebied |
Limburg |
---|---|
Limburg |
0 |
In 2027 is de innovatiekracht van het Limburgse MKB verbeterd, waardoor ondernemers via maatschappelijk verantwoorde innovaties en ondernemerschap bijdragen aan een duurzaam, circulair, gezond en digitaal Limburg (D 21)
Terug naar navigatie - In 2027 is de innovatiekracht van het Limburgse MKB verbeterd, waardoor ondernemers via maatschappelijk verantwoorde innovaties en ondernemerschap bijdragen aan een duurzaam, circulair, gezond en digitaal Limburg (D 21)Aantal MKB bedrijven in Limburg met proces- en productinnovaties (D_21a)
De onderstaande grafiek geeft weer:
- MKB-bedrijven in Limburg die productinnovaties introduceren (percentage van het mkb). Productinnovatie is een belangrijk onderdeel van innovatie, omdat het nieuwe markten kan creëren en het concurrentievermogen kan verbeteren. Deze indicator wordt berekend als het aantal mkb-bedrijven dat ten minste één productinnovatie heeft geïntroduceerd, hetzij nieuw voor de onderneming, hetzij nieuw voor hun markt, gedeeld door het totale aantal mkb-bedrijven. De scores zijn geïndexeerd op basis van de prestaties van de EU in 2017 voor die indicator.
- MKB-bedrijven in Limburg die bedrijfsprocesinnovaties introduceren (percentage van het mkb). Veel bedrijven innoveren niet door nieuwe producten te verbeteren, maar door hun bedrijfsprocessen te verbeteren. Bedrijfsprocesinnovaties omvatten proces-, marketing- en organisatie-innovatie. Deze indicator wordt berekend als het aantal mkb-bedrijven dat ten minste één bedrijfsprocesinnovatie heeft geïntroduceerd, hetzij nieuw voor de onderneming of nieuw voor hun markt, gedeeld door het totale aantal mkb-bedrijven. De scores zijn geïndexeerd op basis van de prestaties van de EU in 2017 voor die indicator.
Bron: European innovation scoreboard (EIS)
Aantal MKB bedrijven in innovatieve samenwerkingsverbanden (D_21b)
Deze indicator geeft de mate weer waarin het MKB betrokken is bij innovatiesamenwerking. Complexe innovaties zijn vaak afhankelijk van het vermogen om gebruik te maken van diverse informatie- en kennisbronnen of om mee te werken aan de ontwikkeling van een innovatie. De indicator meet de uitwisseling van kennis tussen openbare onderzoeksinstellingen en bedrijven, en tussen bedrijven en andere bedrijven. De y-as laat de jaarlijkse prestatie van Limburg op deze indicator zien. Hierbij is de gemiddelde prestatie van EU landen in 2017 de 'baseline' en dus 100.
Bron: European innovation scoreboard (EIS)
In 2027 is er voor Limburg een dekkend financieringsinstrumentarium voor startende ondernemers (D 22)
Terug naar navigatie - In 2027 is er voor Limburg een dekkend financieringsinstrumentarium voor startende ondernemers (D 22)Aanwezigheid financieringsinstrumentarium voor startende ondernemers, ja/nee (D_22a)
Ja.JaJ
In 2027 zijn er meer startende innovatieve ondernemers vanuit de ecosystemen, het onderwijs en via acquisitie, allen gericht op de transities (D 23)
Terug naar navigatie - In 2027 zijn er meer startende innovatieve ondernemers vanuit de ecosystemen, het onderwijs en via acquisitie, allen gericht op de transities (D 23)Aantal startende innovatieve bedrijven vanuit: (i) Brightlands ecosystemen (D_23a (i))
De onderstaande grafieken geven het aantal startende innovatieve bedrijven of wel start up(vestigingen van nieuw opgerichte bedrijven) vanuit de Brightlands ecosystemen weer. De tweede grafiek geeft het totaal van Limburg weer.
In 2027 is de flexibiliteit en robuustheid van de onderwijsinfrastructuur (MBO, HBO en WO) in Limburg versterkt en vergroot (D 24)
Terug naar navigatie - In 2027 is de flexibiliteit en robuustheid van de onderwijsinfrastructuur (MBO, HBO en WO) in Limburg versterkt en vergroot (D 24)Leerlingenaantallen Limburgse onderwijsinstellingen (D_24a)
Deze grafiek bevat het aantal leerlingen en studenten in het primair onderwijs (po), voortgezet onderwijs (vo), middelbaar beroepsonderwijs (mbo), voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo) en hoger onderwijs (ho) naar onderwijssoort, onderwijsniveau en woonregio op 1 oktober van een betreffend school-/studiejaar.
Bron: Arbeidsmarktinzicht
In 2027 is er een LevenLangOntwikkelen-infrastructuur die de inwoners van Limburg in staat stelt om hun kennis en vaardigheden op peil te houden (D 25)
Terug naar navigatie - In 2027 is er een LevenLangOntwikkelen-infrastructuur die de inwoners van Limburg in staat stelt om hun kennis en vaardigheden op peil te houden (D 25)Aanwezigheid van de LLO-infrastructuur, ja/nee (D_25a)
Ja. De LLO-infrastructuur is ondergebracht in twee initiatieven:
Leo Loopbaan: het loket voor de Limburger rondom loopbaan en ontwikkeling
Limburg Leert: het loket voor Limburg voor om- en bijscholing
Het aantal publiek private samenwerking van het beroepsonderwijs en het bedrijfsleven binnen de transities (D_26a)
Deze afbeelding toont de locaties in Limburg waar publiek beroepsonderwijs en bedrijfsleven met elkaar samenwerken. Deze publiek private samenwerkingen kennen verschillende vormen. De getoonde samenwerkingen staan los van eventuele provinciale ondersteuning.
Bron: Provincie Limburg
Tegen 2027 heeft de Limburgse economie een grotere mate van circulariteit bereikt door de implementatie van R-strategieën, waarmee we in lijn zijn met de nationale doelstelling van 50% circulariteit tegen 2030 (D 27)
Terug naar navigatie - Tegen 2027 heeft de Limburgse economie een grotere mate van circulariteit bereikt door de implementatie van R-strategieën, waarmee we in lijn zijn met de nationale doelstelling van 50% circulariteit tegen 2030 (D 27)Regionale toegevoegde waarde van de circulaire economie in Limburg naar R-strategie (D_27a)
Terug naar navigatie - Regionale toegevoegde waarde van de circulaire economie in Limburg naar R-strategie (D_27a)In onderstaande figuur is de toegevoegde waarde opgenomen, gegenereerd met economische activiteiten die gelinkt kunnen worden aan één van de verschillende R strategieën. De R-strategieën, ook wel R-ladder genoemd, zijn circulariteitsstrategieën die bijdragen aan het verminderen van het gebruik van primaire abiotische grondstoffen. Hieronder vallen R1 rethink (heroverwegen), R2 reduce (verminderen), R3 reuse (hergebruik), R4 repair (repareren) en R5 recycle (materialen hergebuiken).
In 2027 werken onderwijs, bedrijfsleven en overheid intensief samen om de menselijke factor in de circulaire transitie te versterken (D 28)
Terug naar navigatie - In 2027 werken onderwijs, bedrijfsleven en overheid intensief samen om de menselijke factor in de circulaire transitie te versterken (D 28)Beschrijving van de mate waarin onderwijs, bedrijfsleven en overheid samenwerken op het gebied van circulariteit (D_28a)
We verkennen hoe de arbeidsmarktvraag voor de circulaire economie (kwantitatief en kwalitatief) eruit ziet om een scherper beeld te kunnen schetsen hoe het onderwijsaanbod optimaal aan te laten sluiten. 5 universiteiten in de euregio werken op initiatief van de provincie samen aan een trinationaal curriculum circulaire economie. Het MBO in Limburg ontwikkelt open-source modules circulaire economie.
In 2027 zijn ruimtelijke, juridische, digitale en financiële randvoorwaarden zo ingericht om de uitrol van kansrijke ontwikkelingen mogelijk te maken (D 29)
Terug naar navigatie - In 2027 zijn ruimtelijke, juridische, digitale en financiële randvoorwaarden zo ingericht om de uitrol van kansrijke ontwikkelingen mogelijk te maken (D 29)Beschrijving van de door de Provincie ingerichte ruimtelijke, juridische, digitale en financiële randvoorwaarden (D_29a)
Om hier stappen te kunnen zetten sluiten we aan bij relevante tafels en instrumenten. In de concept POVI is circulaire economie als provinciaal belang aangemerkt. Met Limburg Toekomstbestendig (LIOF), de fondsen en onze provinciale subsidieregeling economie en concurrentiekracht ondersteunen we het bedrijfsleven vanuit onze provinciale rol in de transitie naar circulaire economie. Voor het optimaliseren van de juridische randvoorwaarden zijn we vooral afhankelijk van Europese en rijkswetgeving. Hiertoe voeren wij lobby samen met andere provincies en nemen we deel aan relevante Europese netwerken zoals European Chemical Regions Network (ECRN), Vanguard Initiative en S3platform chemie.
3. Resultaten
Terug naar navigatie - 3. ResultatenInleiding
Terug naar navigatie - InleidingAan de hand van indicatoren maken wij zichtbaar of of we als Provincie de resultaten, zoals afgesproken in dit beleidskader, behalen. De indicatoren die reeds beschikbaar zijn, zijn hieronder gepresenteerd.
In 2027 zijn de activiteiten van het Maastricht Convention Bureau opgeschaald naar een agenda rondom de Brightlands-thema’s en zijn tenminste 4 events (1 per campus) in Limburg geworven (R 56)
Terug naar navigatie - In 2027 zijn de activiteiten van het Maastricht Convention Bureau opgeschaald naar een agenda rondom de Brightlands-thema’s en zijn tenminste 4 events (1 per campus) in Limburg geworven (R 56)Aanwezigheid agenda BL-thema's, ja/nee (R_56a)
Nee, dit project is nog in ontwikkeling en het Limburgbrede congresbureau zal naar verwachting in het derde kwartaal van 2025 van start gaan.
Omschrijving inhoud agenda (R_56b)
Dit project is nog in ontwikkeling en het Limburgbrede congresbureau zal naar verwachting in het derde kwartaal van 2025 van start gaan.
Aantal geworven events per campus (R_56c)
Terug naar navigatie - Aantal geworven events per campus (R_56c)Dit project is nog in ontwikkeling en het Limburgbrede congresbureau zal naar verwachting in het derde kwartaal van 2025 van start gaan. Daarom zijn er nu nog 0 geworven events per campus.
Gebied |
Limburg |
---|---|
Limburg |
0 |
In 2027 heeft LIOF een succesvol programma voor export en grensoverschrijdend ondernemen gerealiseerd met tenminste 400 investor-relations gesprekken (R 57)
Terug naar navigatie - In 2027 heeft LIOF een succesvol programma voor export en grensoverschrijdend ondernemen gerealiseerd met tenminste 400 investor-relations gesprekken (R 57)Beschrijving programma en duiding succes (R_57a)
Dit is een onderdeel van de gesprekken die nu met LIOF gevoerd worden over het nieuwe meerjarenplan.
Aantal investor-relations gesprekken (R_57b)
Terug naar navigatie - Aantal investor-relations gesprekken (R_57b)Dit is een onderdeel van de gesprekken die nu met LIOF gevoerd worden over het nieuwe meerjarenplan en bedraagt daarom 0.
Gebied |
Limburg |
---|---|
Limburg |
0 |
In 2027 is er een Limburgbreed acquisitieteam dat in samenwerking met partners bijdraagt aan selectieve acquisitie: Ja/Nee (R 58)
Terug naar navigatie - In 2027 is er een Limburgbreed acquisitieteam dat in samenwerking met partners bijdraagt aan selectieve acquisitie: Ja/Nee (R 58)Aanwezigheid acquisitieteam , ja/nee (R_58a) en omschrijving van de samenwerking (R_58b)
Ja. Er is een centraal aanspreekpunt Provincie Limburg voor acquisitieleads, LIOF, Brightlands campussen en Limburgse gemeenten. Dit resulteert in een betere afstemming, kortere lijnen en uiteindelijk meer kansen voor zowel gevestigde bedrijven als nieuwe vestigers.
In 2027 is er een samenwerkingsagenda Limburg en Eindhoven/Noord Brabant, gericht op de versterking van elkaars economische ontwikkeling (R 59)
Terug naar navigatie - In 2027 is er een samenwerkingsagenda Limburg en Eindhoven/Noord Brabant, gericht op de versterking van elkaars economische ontwikkeling (R 59)Er is geen indicator bij dit resultaat. Deze is vervallen, omdat vastgesteld is dat een separate economische samenwerkingsagenda geen meerwaarde heeft in aanvulling op de vele samenwerkingsprojecten en initiatieven die al lopen en geïnitieerd worden voor de samenwerking met Provincie Noord-Brabant en Brainport Eindhoven. Focus is nodig om doelgericht kansen te benutten in de samenwerking (ook in relatie tot het Rijk). Dit is terug te vinden in de Voorjaarsnota 2025. Deze indicator wordt dan ook niet meer opgenomen in de P&C Beleidsmonitor.
In 2026 start een nieuw MKB-Innovatie programma gericht op het brede MKB (R 61)
Terug naar navigatie - In 2026 start een nieuw MKB-Innovatie programma gericht op het brede MKB (R 61)Aanwezigheid nieuw MKB-innovatieprogramma , ja/nee (R_61a)
Ja. Het innovatieprogramma Limburg Toekomstbestendig hebben we opgesteld in samenwerking met LIOF en LIOF voert dit uit. De operationele periode van het programma Limburg Toekomstbestendig loopt tot en met 31 december 2025. Hierna volgen nog twee jaar (tot en met 31 december 2027) voor de afronding van de projecten en voor administratieve afhandeling.
Omschrijving richting programma (R_61b)
Het programma LimburgToekomstbestendig slaat een brug tussen de beleidskaders van Provincie Limburg en het Ministerie van Economische Zaken aan de ene kant, en de uitvoeringspraktijk van het Limburgse MKB aan andere kant. Het programma neemt het Limburgse MKB mee in de maatschappelijke opgaven waar Limburg voor staat. Deze opgaven zijn Circulariteit, Energie, Gezondheid en Digitalisering. In het kort: Duurzaam, Gezond en Slim.
Het programma inventariseert de economische kansen op deze opgaven en het ondersteunt het MKB bij het ontwikkelen van innovatieve producten, diensten, processen en/of bedrijfsmodellen die economische potentie én impact hebben op die maatschappelijk opgaven. Kwalificerende MKB-ondernemingen kunnen hiervoor ondersteuning krijgen middels drie instrumenten: CollectiefProject, AdviesProject en InnovatieProject. Het programma draagt bij aan de concurrentiekracht van het MKB en aan een toekomstbestendige economische structuur in Limburg.
In 2027 is een MKB Duurzaamheidsfonds in werking (R 62)
Terug naar navigatie - In 2027 is een MKB Duurzaamheidsfonds in werking (R 62)Aanwezigheid nieuw MKB Duurzaamheidsfonds , ja/nee (R_62a) en Omschrijving oplevering (a.d.h.v. resultaatafspraken) (R_62b)
Ja. Met de aanwezigheid van MKB-Duurzaamheidsleningen van Qredits is uitvoering gegeven aan de motie 2995 Stimuleringsregeling verduurzaming MKB. Provinciale Staten zijn hierover geïnformeerd met de Mededeling portefeuillehouder d.d. 12 november 2024. In februari 2025 start de Provincie in samenwerking met Qredits een promotiecampagne voor de introductie van de leningen.
In 2027 hebben wij samen met de Limburgse gemeenten, triple helix organisaties, ondernemersorganisaties, KvK en RVO een efficiënte en effectieve gezamenlijke dienstverlening aan het MKB, gericht op de transities, gerealiseerd [...] (R 63)
Terug naar navigatie - In 2027 hebben wij samen met de Limburgse gemeenten, triple helix organisaties, ondernemersorganisaties, KvK en RVO een efficiënte en effectieve gezamenlijke dienstverlening aan het MKB, gericht op de transities, gerealiseerd [...] (R 63)Beschrijving van de gezamenlijke dienstverlening aan het MKB, gericht op de transities (R_63a)
In samenwerking met de KvK hebben wij een overlegstructuur geïnitieerd met de grote gemeenten in Zuid-Limburg met als doel de overheidsdienstverlening aan het MKB te stroomlijnen en daarmee te verbeteren. Hiertoe dient als basis de landelijke Actie-agenda MKB-dienstverlening. In de komende periode gaan wij dit initiatief ook oppakken met de gemeenten in Midden- en Zuid-Limburg. Daarnaast voeren wij periodieke overleggen met de (grotere) Limburgse ondernemersorganisaties.
In 2027 hebben wij 30 nieuwe start-ups en scale-ups ondersteund met inzet van fondsen en programma’s in Limburg (R 64)
Terug naar navigatie - In 2027 hebben wij 30 nieuwe start-ups en scale-ups ondersteund met inzet van fondsen en programma’s in Limburg (R 64)Aantal ondersteunde start-ups en scale-ups (R_64a)
Terug naar navigatie - Aantal ondersteunde start-ups en scale-ups (R_64a)Onderstaande grafiek geeft het aantal ondersteunde start-ups en scale-ups vanuit het Limburg Startup Capital Fund (LSCF) en de Brightlands Venture Partners (BVP) weer. Sinds 2023 zijn er in totaal 28 start-ups en scale-ups ondersteund. In 2023 waren dit13 ondernemingen vanuit LSCF en 2 ondernemingen vanuit BVP. In 2024 zijn er vanuit LSCF 10 ondernemingen ondersteund en vanuit BVP 3 ondernemingen.
In 2027 hebben wij bedrijven ondersteund bij innovatieve grensoverschrijdende samenwerkingsprojecten in Euregionaal verband (R 65)
Terug naar navigatie - In 2027 hebben wij bedrijven ondersteund bij innovatieve grensoverschrijdende samenwerkingsprojecten in Euregionaal verband (R 65)Goedgekeurde projecten binnen Europese programma's (R_65a)
Terug naar navigatie - Goedgekeurde projecten binnen Europese programma's (R_65a)Het aantal goedgekeurde projecten binnen de Europese programma's bedraagt in 2024 88 projecten.
Omschrijving van de Euregionale projecten (R_65b)
Terug naar navigatie - Omschrijving van de Euregionale projecten (R_65b)Het aantal goedgekeurde projecten binnen de Europese Programma’s wordt naarmate een programma vordert in tijd altijd lager. Deze programmaperiode loopt van 2021-2027. Daarnaast zien we ook een verschuiving van interesse van projectuitvoerders van het Interreg Maas -Rijn Programma naar Interreg Vlaanderen-Nederland programma. Dit heeft te maken met de vertraagde opstart van het betreffende programma. Vervolgens zien we binnen alle Europese programma’s dat projectpartners wel graag willen participeren en innoveren binnen projecten, maar dat het tekort aan arbeidskracht hen hierin belemmerd.
In 2027 hebben wij via onze instrumenten 300 ondernemingen gestimuleerd om (in samenwerking met kennisinstellingen) innovatieve projecten te starten op één of meer van de vijf maatschappelijke transities (R 66)
Terug naar navigatie - In 2027 hebben wij via onze instrumenten 300 ondernemingen gestimuleerd om (in samenwerking met kennisinstellingen) innovatieve projecten te starten op één of meer van de vijf maatschappelijke transities (R 66)Aantal aanvragen ingediend bij innovatieregelingen (R_66a)
Terug naar navigatie - Aantal aanvragen ingediend bij innovatieregelingen (R_66a)Het totaal aantal projecten bedraagt 249 in de periode 1 januari 2024 t/m 31 december 2024. Het aantal aanvragen valt uiteen in het aantal aanvragen binnen twee innovatieregelingen, te weten (i) de MKB innovatiestimulering topsectorenbeleid (MIT) en (ii) LimburgToekomstbestendig (LTB). De MIT bestaat tevens uit twee instrumenten, namelijk de MIT Haalbaarheid en de MIT R&D.
In 2027 zijn tenminste 4 projecten gerealiseerd die bijdragen aan de internationale samenwerking en profilering van de Brightlands campussen (R 67)
Terug naar navigatie - In 2027 zijn tenminste 4 projecten gerealiseerd die bijdragen aan de internationale samenwerking en profilering van de Brightlands campussen (R 67)Beschrijving profilering Brightlands campussen (R_67b)
Er zijn tot nu toe 3 projecten gerealiseerd. De Brightlands campussen profileren zich op verschillende manieren daarvoor hebben zij een meerjarenplan Brightlands communicatie opgesteld, waaraan de Provincie bijdraagt. Hierin is de communicatiestrategie en aanpak (via websites, activiteiten en media) uitgewerkt. In 2024 is een Brightlands-brede mediacampagne voorbereid, die in 2025 zal worden uitgerold. Verder organiseren de Brightlands campussen gezamenlijk, en ook ieder afzonderlijk, diverse evenementen gedurende het jaar. Deze evenementen variëren van specifiek inhoudelijke bijeenkomsten tot bredere netwerk en community-activiteiten voor partners in Limburg en verder.
Aantal gerealiseerde projecten die bijdragen aan internationale samenwerking (R_67a)
Terug naar navigatie - Aantal gerealiseerde projecten die bijdragen aan internationale samenwerking (R_67a)Het aantal gerealiseerde projecten bedraagt 3.
- Deelname en positionering tijdens de ExpoReal in München (2024)
- Verkennen van samenwerking met Corda Campus Hasselt (2024)
- Verkennen van samenwerking met RWTH Campus (2024)
In 2027 is er een Bestuurstafel Onderwijs met alle hoger- en beroepsonderwijsinstellingen gerealiseerd die 2x per jaar bij elkaar komt (R 68)
Terug naar navigatie - In 2027 is er een Bestuurstafel Onderwijs met alle hoger- en beroepsonderwijsinstellingen gerealiseerd die 2x per jaar bij elkaar komt (R 68)Realisatie Bestuurstafel , ja/nee (R_68a)
Ja, de bestuurstafel is gerealiseerd en actief.
Bijeenkomsten bestuurlijke onderwijstafel Limburg (R_68b)
Terug naar navigatie - Bijeenkomsten bestuurlijke onderwijstafel Limburg (R_68b)De bestuurlijke onderwijstafel Limburg is in 2024 vier keer bij elkaar geweest. De deelnemers betreffen de voorzitters van College van Bestuur van de Limburgse mbo's, hbo's, en universiteiten onder leiding van de gedeputeerde Onderwijs en arbeidsmarkt van de Provincie.
"In 2027 is een nadere uitwerking van de Vakmanschapsagenda MBO 2030 opgesteld met alle MBO-instellingen (Yuverta, Vista, Gilde) in Limburg (R 69)
Terug naar navigatie - "In 2027 is een nadere uitwerking van de Vakmanschapsagenda MBO 2030 opgesteld met alle MBO-instellingen (Yuverta, Vista, Gilde) in Limburg (R 69)Aanwezigheid nader uitgewerkte Vakmanschapsagenda, ja/nee (R_69a)
Nee, de nadere uitwerkingvan de Vakmanschapsagenda is in ontwikkeling.
Aantal MBO instanties in Limburg (R_69b)
Terug naar navigatie - Aantal MBO instanties in Limburg (R_69b)Alle drie de publieke mbo instellingen zijn aangehaakt aan de vakmanschapsagenda (Vista College, Gilde Opleidingen en Yuverta).
In 2027 is er een provinciebrede infrastructuur voor Leven Lang Ontwikkelen, gericht op de Limburgse beroepsbevolking en werkgevers. (R 70)
Terug naar navigatie - In 2027 is er een provinciebrede infrastructuur voor Leven Lang Ontwikkelen, gericht op de Limburgse beroepsbevolking en werkgevers. (R 70)Zie indicator D_25a hierboven.
In 2027 realiseren we 4 arbeidsmarkt- en onderwijsprojecten binnen Rijks- of Europese regelingen (R 71)
Terug naar navigatie - In 2027 realiseren we 4 arbeidsmarkt- en onderwijsprojecten binnen Rijks- of Europese regelingen (R 71)Aantal gerealiseerde arbeidsmarkt- en onderwijsprojecten (R_71a)
Terug naar navigatie - Aantal gerealiseerde arbeidsmarkt- en onderwijsprojecten (R_71a)Er zijn 5 projecten ingediend:
- 1x regeling ESF+
- 3x Interreg Vlaanderen Nederland
- 1x Interreg EMR
1 project is gerealiseerd. 1 project is afgewezen. 3 projecten zijn ingediend en in beoordeling.
In 2027 zijn er 2 arbeidsmarktevents met telkens minimaal 100 HR-professionals georganiseerd (R 72)
Terug naar navigatie - In 2027 zijn er 2 arbeidsmarktevents met telkens minimaal 100 HR-professionals georganiseerd (R 72)Aantal georganiseerde arbeidsmarktevents (R_72a)
Terug naar navigatie - Aantal georganiseerde arbeidsmarktevents (R_72a)Er heeft nog geen event plaatsgevonden. Het eerste event is gepland in Q4 2025.
Gebied |
Limburg |
---|---|
Limburg |
0 |
In 2027 is er een robuuste infrastructuur voor grensinformatie met ondersteuning van de Provincie (R 73)
Terug naar navigatie - In 2027 is er een robuuste infrastructuur voor grensinformatie met ondersteuning van de Provincie (R 73)Aanwezigheid infrastructuur, ja/nee (R_73a)
Ja, convenant 'financiering grensinformatiepunten' is actief.
In 2027 hebben we voor 4 prioritaire bedrijfsketens (chemie, bouw, maak en voedselsystemen) in Limburg acties en initiatieven geïnitieerd om de circulaire transitie te ondersteunen op het vlak van kennisvraagstukken en arbeidsmarkt [...] (R 74)
Terug naar navigatie - In 2027 hebben we voor 4 prioritaire bedrijfsketens (chemie, bouw, maak en voedselsystemen) in Limburg acties en initiatieven geïnitieerd om de circulaire transitie te ondersteunen op het vlak van kennisvraagstukken en arbeidsmarkt [...] (R 74)Rapportage van de geïnitieerde acties en initiatieven per prioritaire bedrijfsketen (R_74a)
De verduurzaming van Chemelot en de inbreng daarin van kennispartijen wordt vanuit de provinciale rol ondersteund. In CHILL werken onderwijs en bedrijfsleven samen op het gebied van nieuwe materialen. Ter versterking van de bedrijfsketen bouw en biomassa en voedsel is/wordt o.a. ingezet op een programmatische aanpak waarin kennisontwikkeling en -uitrol, conceptontwikkeling, samenwerking en/of ketenvernieuwing belangrijke pijlers zijn/waren.
De Provincie realiseert in 2027 een 25% circulaire inkoop en treedt hier op als een ‘eerste klant’ (launching customer) (R 75)
Terug naar navigatie - De Provincie realiseert in 2027 een 25% circulaire inkoop en treedt hier op als een ‘eerste klant’ (launching customer) (R 75)Percentage inkoop van de Provincie dat binnen de categorie circulair valt (R_75a)
We hebben een belangrijke eerste stap gezet richting een duurzamer inkoop- en aanbestedingsbeleid door de ondertekening van het manifest Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen (MVOI) 2022-2025. Hiermee onderschrijft de provincie haar ambitie om duurzaamheid centraal te stellen in het inkoop- en aanbestedingsbeleid. Onderdeel van het manifest is de opzet van een monitoringsprotocol, waarmee we het percentage inkoop kunnen meten.
Samen met de regio en het bedrijfsleven formuleren we een lobby agenda met voorstellen voor de aanpak van transitie knelpunten waarvoor de verantwoordelijkheid ligt bij het Rijk en de EU (R 76)
Terug naar navigatie - Samen met de regio en het bedrijfsleven formuleren we een lobby agenda met voorstellen voor de aanpak van transitie knelpunten waarvoor de verantwoordelijkheid ligt bij het Rijk en de EU (R 76)Aanwezigheid lobbyagenda, ontwikkeld met regio en bedrijfsleven, ja/nee (R_76a)
Ja. Wij sluiten aan bij de lobbyagenda van IPO en het relevante bedrijfsleven. Zoals de oproep van VNCI, de Federatie Nederlandse Rubber- en Kunststofindustrie (NRK), Plastics Europe, Vereniging Afvalbedrijven (VA) en VNO-NCW om te komen tot structureel overleg tussen overheid en industrie over circulariteit met de plastic keten met als doel te komen tot een Circulair Plastic Akkoord en de petitie voor een nationale circulaire plastic norm van het Platform Groene Chemie Nieuwe Economie.
In 2027 zijn 120 agrarische koplopers en innovatoren ondersteund met het marktrijp maken van kansrijke innovaties en concepten ten behoeve van de transities (R 77)
Terug naar navigatie - In 2027 zijn 120 agrarische koplopers en innovatoren ondersteund met het marktrijp maken van kansrijke innovaties en concepten ten behoeve van de transities (R 77)Aantal agrarische koplopers en innovatoren (R_77a)
Terug naar navigatie - Aantal agrarische koplopers en innovatoren (R_77a)Limburgse agrarische ondernemers zijn een essentieel onderdeel van de oplossingen van de actuele uitdagingen (transities). Het is derhalve van belang dat zij gebruik kunnen maken van beschikbare middelen om nieuwe kennis, informatie en (bewezen) concepten te verzilveren. In Q1-2025 zijn 92 ondernemers ondersteund middels diverse instrumenten (Limburg toekomstbestendig (LIOF), Nationaal Strategisch Plan (NSP), OP-zuid en Interreg). Het gaat hierbij met name om fysieke investeringen, kennis en samenwerking.
In 2025 is er een uitgebalanceerd instrumentenpakket beschikbaar bij het LIOF ten behoeve van de transities in de land- en tuinbouw (R 78)
Terug naar navigatie - In 2025 is er een uitgebalanceerd instrumentenpakket beschikbaar bij het LIOF ten behoeve van de transities in de land- en tuinbouw (R 78)Aanwezigheid instrumentenpakket bij LIOF, ja/nee (R_78a)
Nee, in Q1-2025 is dit pakket nog niet beschikbaar. Limburg Toekomstbestendig 2.0 wordt geëvalueerd en vandaar uit wordt een mogelijk vervolg verkend.
In 2025 is er een communicatiestrategie voor het actief informeren van agrariërs, gericht op kennis, informatie en regelingen, waarmee we de blijvers beogen te bereiken (R 79)
Terug naar navigatie - In 2025 is er een communicatiestrategie voor het actief informeren van agrariërs, gericht op kennis, informatie en regelingen, waarmee we de blijvers beogen te bereiken (R 79)Aanwezigheid communicatiestrategie, ja/nee (R_79a)
Nee, nog niet aanwezig, de voorbereidingen (waaronder het formuleren van de uitgangspunten) hebben wel reeds plaatsgevonden. Uitvoering start in 2025.
In 2025 is er één Limburgs platform actief waar gesproken wordt over het perspectief van de blijvende ondernemers in de agrarische sector (R 80)
Terug naar navigatie - In 2025 is er één Limburgs platform actief waar gesproken wordt over het perspectief van de blijvende ondernemers in de agrarische sector (R 80)Aanwezigheid Limburgs actief platform, ja/nee (R_80a)
De Handreiking Blijversaanpak is opgeleverd. Vanuit de Handreiking wordt in 2025 gewerkt aan het opzetten van een structuur om de blijversaanpak verder vorm te geven. Hierbij hoort ook het opzetten van een governance ("platform"). Deze zal naar verwachting na de zomer van 2025 actief zijn.
In 2027 zijn er 12 initiatieven van derden ondersteund die gericht zijn op educatie en communicatie tussen boer en burger (R 81)
Terug naar navigatie - In 2027 zijn er 12 initiatieven van derden ondersteund die gericht zijn op educatie en communicatie tussen boer en burger (R 81)Aantal initiatieven van derden (R_81a)
Terug naar navigatie - Aantal initiatieven van derden (R_81a)Een 6-tal middelbare scholen krijgen de mogelijkheid om gebruik te maken van informatie over land- en tuinbouw. Een aantal andere varianten voor ondersteuning bevinden zich in de verkenningsfase. In Q1-2025 nog geen initiatief helemaal gerealiseerd.
Gebied |
Limburg |
---|---|
Limburg |
0 |
In 2027 is minstens 50% van de middelen van het blijversbudget besteed aan oplossingen die duurzaam/diervriendelijk zijn (R 82)
Terug naar navigatie - In 2027 is minstens 50% van de middelen van het blijversbudget besteed aan oplossingen die duurzaam/diervriendelijk zijn (R 82)% van middelen blijversbudget (R_82a)
Terug naar navigatie - % van middelen blijversbudget (R_82a)Het blijversbudget is beschikbaar voor initiatieven die bijdragen aan oplossingen die als duurzaam en/of diervriendelijke kunnen worden aangemerkt. Onderstaande grafiek geeft het percentage van het blijversbudget weer dat besteed is aan oplossingen die duurzaam/diervriendelijk zijn. Van het in 2024 besteedde budget is 70% ingezet voor oplossingen die duurzaam/diervriendelijk zijn.