Doelenboom

Terug naar navigatie - Doelenboom

De indicatoren in dit hoofdstuk relateren allemaal aan de maatschappelijke opgaven, doelstellingen en resultaten uit de doelenboom beleidskader 'Perspectief voor het landelijk gebied' (pdf, 85 kB).

1. Maatschappelijke opgave

Terug naar navigatie - 1. Maatschappelijke opgave

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Aan de hand van indicatoren maken we zichtbaar hoe het over de lange termijn (trendmatig) gesteld is met de maatschappelijke opgave van het beleidskader ‘Perspectief voor het landelijk gebied 2024-2027’.  Bij dit beleidskader krijgt dit invulling via de nu beschikbare indicatoren voor biotopen en leefgebieden, water en Limburgse bodem. 

Een vitaal landelijk gebied waarin de mens met een goed toekomstperspectief kan leven en werken en de natuur, de bodem en het water in goede staat zijn (MO 1)

Terug naar navigatie - Een vitaal landelijk gebied waarin de mens met een goed toekomstperspectief kan leven en werken en de natuur, de bodem en het water in goede staat zijn (MO 1)

1. Doelstellingen

Terug naar navigatie - 1. Doelstellingen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Aan de hand van de genoemde indicatoren maken wij zichtbaar of we op koers liggen met het behalen van onze doelstellingen voor deze Statenperiode. De indicatoren die reeds beschikbaar zijn, zijn hieronder gepresenteerd. 

In 2027 is de bescherming van en de staat van instandhouding ten gunste van biotopen en leefgebieden van dieren en planten verbeterd (D 1)

Terug naar navigatie - In 2027 is de bescherming van en de staat van instandhouding ten gunste van biotopen en leefgebieden van dieren en planten verbeterd (D 1)

Trend van het gerealiseerde areaal ANLb in Limburg tussen 2023 en 2027 (D_1aa)

Terug naar navigatie - Trend van het gerealiseerde areaal ANLb in Limburg tussen 2023 en 2027 (D_1aa)

In 2024 en 2025 zijn in de Provincie Limburg meer hectares voor Agrarisch Natuur- en Landschapsbeheer (ANLb) beheerd dan in het jaar 2023. Startjaar dataset is 2023. Cijfers zijn gebaseerd op ingetekend beheer vanuit subsidieaanvragen. 

Bron: Provincie Limburg

Realisatie ontwikkelopgave - verwerving (verantwoording v.a. 01-01-2014) (D_1ac)

Terug naar navigatie - Realisatie ontwikkelopgave - verwerving (verantwoording v.a. 01-01-2014) (D_1ac)

Het aantal verworven hectares voor de Ontwikkelopgave neemt geleidelijk toe en is in 2023 opgelopen tot 1.708 ha. Doelstelling is de verwerving van 2600 ha in 2027. De groeisprong in de Voortgangsrapportage Natuur 2022 (VRN 2022) is toe te schrijven aan het administratief inboeken van een aantal in de loop van voorgaande jaren gerealiseerde projecten. De gegevens over 2024 zijn beschikbaar bij de Najaarsnota 2025. 

Bron: Provincie Limburg

Realisatie ontwikkelopgave - inrichting (verantwoording v.a. 01-01-2011) (D_1ad)

Terug naar navigatie - Realisatie ontwikkelopgave - inrichting (verantwoording v.a. 01-01-2011) (D_1ad)

De realisatie van de inrichting van hectares voor de Ontwikkelopgave neemt geleidelijk toe en is in 2023 opgelopen tot 2.178 ha. Doelstelling is de inrichting van 3431 ha in 2027. De groeisprong in de Voortgangsrapportage Natuur 2022 (VRN 2022) wordt veroorzaakt door een administratieve correctie van gronden die al voor 2010 ingericht waren als natuurgebied. De gegevens over 2024 zijn beschikbaar bij de Najaarsnota 2025.

Bron: Provincie Limburg

Trend van het voorkomen van categorieën faunasoorten in Limburg (D_1bb)

Terug naar navigatie - Trend van het voorkomen van categorieën faunasoorten in Limburg (D_1bb)

In de onderstaande grafiek zijn de trendlijnen te zien van kenmerkende Limburgse faunasoorten van de broedvogels, bosgebieden, heide gebieden en zoetwater- en moerasgebieden. Tot en met 2020 is de daling of stijging te zien ten opzichte van het indexjaar 1990. Voor boerenlandvogels is tussen 1990 en 2020 een sterk dalende trend te zien, terwijl de faunasoorten in bosgebieden juist toegenomen zijn. De faunasoorten in de Limburgse heidegebieden laten een stabiele ontwikkeling zien. Bij de faunasoorten in de zoetwater- en moerasgebieden is na een periode van toename een trend van afname ingezet rond 2007. Meer recente cijfers worden momenteel gecontroleerd; bij de najaarsnota zullen naar verwachting recentere cijfers beschikbaar zijn.

Bron: CBS Statline

In 2027 is uitstoot van broeikasgassen en ammoniak door de landbouw in Limburg verminderd (D 2)

Terug naar navigatie - In 2027 is uitstoot van broeikasgassen en ammoniak door de landbouw in Limburg verminderd (D 2)

Daling van de ammoniakemissie in Limburg door de landbouw (D_2a)

Terug naar navigatie - Daling van de ammoniakemissie in Limburg door de landbouw (D_2a)

De grafiek geeft het verloop van de uitstoot van ammoniak (NH3) afkomstig uit de landbouw in kilogram per jaar in de Provincie Limburg. We maken hiervoor gebruik van cijfers van de Emissieregistratie (https://data.emissieregistratie.nl/) van het RIVM. Cijfers komen pas na 2 jaar beschikbaar vanwege de termijn van dataverzameling en de daaropvolgende nabewerking. De cijfers tot en met 2015 zijn gepresenteerd in blokken van 5 jaar, vanaf 2019 zijn de cijfers op jaarbasis. In de periode 2018-2022 heeft een daling van de ammoniakuitstoot van ongeveer 0,5 Kton plaatsgevonden. Voor Limburg wordt een reductieopgave van 3Kton voor de periode 2018-2030 gehanteerd.  

Bron: Emissieregistratie Rijksoverheid

De daling van de CO2-eq emissie in Limburg door de landbouw (D_2b)

Terug naar navigatie - De daling van de CO2-eq emissie in Limburg door de landbouw (D_2b)

De grafiek laat het verloop van de CO2- en methaanemissie (in CO2 eq) voor de provincie Limburg zien voor de landbouwsector. We maken hiervoor gebruik van cijfers van de emissieregistratie (https://data.emissieregistratie.nl/)  van het RIVM. Cijfers komen pas na 2 jaar beschikbaar vanwege de termijn van dataverzameling en de daaropvolgende nabewerking. Voor methaan maakt het CBS gebruik van een omrekenmethode. Eén kilogram CO2-equivalent staat gelijk aan de broeikaswerking van 1 kilogram CO2. De cijfers tot en met 2015 zijn gepresenteerd in blokken van 5 jaar, vanaf 2019 zijn de cijfers op jaarbasis. De emissie nam in de periode 2018-2022 met ongeveer 300.000 kilogram af. Dit is gelijk aan de reductieopgave van 0,3 Mton tussen 2018 en 2030. 

Bron: Emissieregistratie Rijksoverheid
CO2 equivalent emissie
1990
1995
2000
2005
2010
2015
2019
2020
2021
2022
Koolstofdioxide
1.382.169.470
1.315.535.100
1.218.101.630
1.040.664.000
1.138.631.810
1.022.196.290
1.075.319.040
1.046.622.660
1.078.845.700
807.587.260
Methaan
-
-
31.836.594
-
-
-
32.772.650
31.859.692
30.438.364
28.683.430

We hebben de kwaliteit van het Limburgse landschap versterkt, en daarmee ook de leefbaarheid van het landelijk gebied zowel voor de mens als voor de natuur (D 3)

Terug naar navigatie - We hebben de kwaliteit van het Limburgse landschap versterkt, en daarmee ook de leefbaarheid van het landelijk gebied zowel voor de mens als voor de natuur (D 3)

Recent is het landschapselementenregister aangekocht. Momenteel werken we aan de ontwikkeling van dit register en een verbeterde analysemethodiek om de hoeveelheid ‘groen-blauwe dooradering’ (GBDA) te bepalen. Voor de Voorjaarsnota 2025 is deze data echter nog niet beschikbaar. 

In 2027 is er een duurzamer, robuuster en ecologisch gezonder watersysteem dat beter kan omgaan met wateroverlast en droogte en dat voorziet in voldoende water van verbeterde kwaliteit (D 5)

Terug naar navigatie - In 2027 is er een duurzamer, robuuster en ecologisch gezonder watersysteem dat beter kan omgaan met wateroverlast en droogte en dat voorziet in voldoende water van verbeterde kwaliteit (D 5)

 

 

Km beekherstel trajecten waar de ecologische doelen zijn behaald (D_5a)

Terug naar navigatie - Km beekherstel trajecten waar de ecologische doelen zijn behaald (D_5a)

Beekherstel is het meer natuurlijk inrichten van beken om de ecologie in de beek te herstellen. Hiermee leveren we ook een belangrijke bijdrage aan de doelen van de Europese Kader Richtlijn Water. De totale opgave van 72.1 kilometer dient in 2027 gerealiseerd zijn. In 2023 was 63,6 kilometer daarvan in uitvoering. Informatie over 2024 wordt in juli 2025 aangeleverd door het Waterschap Limburg.

Bron: Provincie Limburg

Percentage van de meetpunten in Natura2000 gebieden dat verdroogd is (gemiddelde periode van 8 jaar) (D_5b)

Terug naar navigatie - Percentage van de meetpunten in Natura2000 gebieden dat verdroogd is (gemiddelde periode van 8 jaar) (D_5b)

Weergegeven is percentage meetpunten waarop verdroging is geconstateerd op basis voor de gemiddelde laagste grondwaterstand en de gemiddelde hoogste (voorjaars-)grondwaterstand. Daartoe wordt de gemiddelde waarde gehanteerd van de jaarlijkse waarden in een periode van 8 jaar. Hier zijn de resultaten voor de periode 2016 t/m 2023 gepresenteerd. 

Bron: Provincie Limburg

Chemische toestand van oppervlaktewater en grondwater (BBV) (D_5da)

Terug naar navigatie - Chemische toestand van oppervlaktewater en grondwater (BBV) (D_5da)

De grafiek van de indicator D_5da Chemische toestand van oppervlaktewater en grondwater (BBV) wordt in de Voorjaarsnota 2025 niet gepubliceerd, omdat er overleg met IPO plaatsvindt over de berekening van de indicator. Zodra deze gegevens beschikbaar komen, worden deze gepubliceerd. 

Ecologische toestand van oppervlaktewater (BBV) (D_5db)

Terug naar navigatie - Ecologische toestand van oppervlaktewater (BBV) (D_5db)

Deze indicator geeft aan in hoeverre de ecologie in de beken op orde is. Daarbij is gekeken naar de aanwezigheid van vissen, waterplanten en kleine waterdiertjes. Het bereiken van een goede ecologische toestand is een van de doelen van de EU-Kaderrichtlijn water. De ecologische toestand van de waterlichamen onder de Kaderrichtlijn Water (KRW) is grotendeels matig. Dit komt zowel door de algemeen fysisch, chemische toestand als de biologische, maar bovenal door de aanwezigheid van specifieke verontreinigende stoffen. Nieuwe gegevens zijn vanaf juli 2025 beschikbaar.

Bron: Kurtosis

Hoeveelheid onttrekking van grondwater WML ten opzichte van de vergunde ruimte (D_5e)

Terug naar navigatie - Hoeveelheid onttrekking van grondwater WML ten opzichte van de vergunde ruimte (D_5e)

WML heeft vergunningen voor het onttrekken van grondwater voor de openbare drinkwatervoorziening in Limburg. Om te zorgen dat er ook voor de lange termijn voldoende drinkwater is, monitoren we de vergunde hoeveelheid en de daadwerkelijk onttrokken hoeveelheid grondwater ten behoeve van drinkwater.  We zien de afgelopen jaren geen duidelijk trend in de onttrokken hoeveelheid drinkwater.  

Om in geval van een calamiteit, zoals het uitvallen van een winplaats, toch aan de verplichting tot levering van drinkwater te kunnen voldoen is reservecapaciteit nodig. Dat betekent dat een deel van de totaal vergunde hoeveelheid niet kan worden gebruikt om te voldoen aan de reguliere drinkwatervraag. Deze hoeveelheid bedraagt momenteel circa 16,7 miljoen m3/jaar. De totaal vergunde hoeveelheid (donkerblauwe lijn) minus de benodigde hoeveelheid om calamiteiten op te vangen levert de beschikbare hoeveelheid water om aan de drinkwatervraag te voldoen (lichtblauwe lijn).

Bron: Provincie Limburg

1. Resultaten

Terug naar navigatie - 1. Resultaten

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Aan de hand van indicatoren maken wij zichtbaar of of we als Provincie de resultaten, zoals afgesproken in dit beleidskader, behalen. De indicatoren die reeds beschikbaar zijn,  zijn hieronder gepresenteerd.

In 2027 is ter completering van het Natuurnetwerk Limburg NNL (Natuurpact 2013) 1.270 ha. natuur ingericht - waarvoor op 990 ha. nog functieverandering nodig is (R 1)

Terug naar navigatie - In 2027 is ter completering van het Natuurnetwerk Limburg NNL (Natuurpact 2013) 1.270 ha. natuur ingericht - waarvoor op 990 ha. nog functieverandering nodig is (R 1)

Areaal verworven natuur in hectare ihkv realisatie van het Natuurnetwerk Nederland (NNN), BBV indicator 4 (R_1a)

Terug naar navigatie - Areaal verworven natuur in hectare ihkv realisatie van het Natuurnetwerk Nederland (NNN), BBV indicator 4 (R_1a)

Conform het Besluit Begroting en Verantwoording heeft de provincie de verplichting om jaarlijks te rapporteren over de voortgang van deze indicator. Daarom presenteren we deze datareeks naast de dataset van de Ontwikkelopgave (D_1ac en D_1ad). De datareeksen verschillen op drie punten: 

  • Deze BBV-indicator start met het optellen van gegevens vanaf 2011 (en niet zoals de ontwikkelopgave vanaf 2014) zodat de hier gepresenteerde cijfers niet indiceren ten aanzien van de ontwikkelopgave uit het Natuurpact. 
  • Deze BBV-indicator is niet gecorrigeerd voor het achteraf bezien administratief verkeerd inboeken van een aantal in de loop van voorgaande jaren gerealiseerde projecten. Deze correctie zit wel in de indicatoren D_1ac en D_1ad.
  • De gegevens van de BBV-indicator worden een jaar later gepubliceerd dan de gegevens van indicator D_1ac en D_1ad.  

Deze BBV-indicator laat het aantal ha verworven natuur zien voor realisatie van het Limburgse deel van het Natuurnetwerk Nederland (NNN) sinds 2011. Bij verworven natuur gaat het om het aantal hectares die blijvend beschikbaar zijn voor natuur, inclusief nieuwe natuur als gevolg van functiewijziging (bijvoorbeeld doordat boerenland als natuurland wordt aangeboden). De cijfers geven de stand van zaken weer op 31 december van het desbetreffende jaar. 

Gebied 2018 2019 2020 2021 2022
Limburg 1.730 1.991 2.104 2.376 2.405

Bron:  Interprovinciaal Overleg

Areaal ingerichte natuur in hectare ihkv realisatie van het Natuurnetwerk Nederland (NNN), BBV indicator 4 (R_1b)

Terug naar navigatie - Areaal ingerichte natuur in hectare ihkv realisatie van het Natuurnetwerk Nederland (NNN), BBV indicator 4 (R_1b)

Conform het Besluit Begroting en Verantwoording heeft de provincie de verplichting om jaarlijks te rapporteren over de voortgang van deze indicator. Daarom presenteren we deze datareeks naast de dataset van de Ontwikkelopgave (D_1ac en D_1ad). De datareeksen verschillen op drie punten: 

  • Deze BBV-indicator start met het optellen van gegevens vanaf 2011 (en niet zoals de ontwikkelopgave vanaf 2014) zodat de hier gepresenteerde cijfers niet indiceren ten aanzien van de ontwikkelopgave uit het Natuurpact.
  • Deze BBV-indicator is niet gecorrigeerd voor het achteraf bezien administratief verkeerd inboeken van een aantal in de loop van voorgaande jaren gerealiseerde projecten. Deze correctie zit wel in de indicatoren D_1ac en D_1ad.
  • De gegevens van de BBV-indicator worden een jaar later gepubliceerd dan de gegevens van indicator D_1ac en D_1ad.  

Deze indicator betreft het oppervlak ingerichte natuur in hectare voor realisatie van het Limburgse deel van het Natuurnetwerk Nederland (NNN). Onder inrichting worden gebieden verstaan waar inrichtingsmaatregelen zijn uitgevoerd, die noodzakelijk zijn voor de versterking en het behoud van (kwetsbare) natuur en biodiversiteit. Als er geen inrichtingsmaatregelen nodig zijn, wordt het gebied ook beschouwd als ingericht. De cijfers geven de stand van zaken weer op 31 december van het desbetreffende jaar. 

Gebied 2018 2019 2020 2021 2022
Limburg 2.614 2.789 2.824 2.162  2.161

Bron: Interprovinciaal Overleg

Mits hiertoe voldoende middelen door het Rijk beschikbaar zijn gesteld, hebben we in 2027 met initiatieven van onderop een betekenisvolle bijdrage geleverd aan de groene opgaven 30%-VHR en vergroting areaal en revitalisering bossen (R 2)

Terug naar navigatie - Mits hiertoe voldoende middelen door het Rijk beschikbaar zijn gesteld, hebben we in 2027 met initiatieven van onderop een betekenisvolle bijdrage geleverd aan de groene opgaven 30%-VHR en vergroting areaal en revitalisering bossen (R 2)

Areaal nieuw bos (R_2a)

Terug naar navigatie - Areaal nieuw bos (R_2a)

In 2020 hebben Rijk en Provincies de landelijke Bossenstrategie opgesteld. In 2021 is begonnen met de uitvoering van de strategie. In 2021 heeft Limburg 4 ha bosuitbreiding gerapporteerd. In 2022 is 0 hectare gerapporteerd. In 2023 is 11 hectare gerapporteerd. 

Bron: Provincie Limburg

Het beheer van Limburgse natuurgebieden is kwalitatief en kwantitatief (in meer gebieden) versterkt (R 3)

Terug naar navigatie - Het beheer van Limburgse natuurgebieden is kwalitatief en kwantitatief (in meer gebieden) versterkt (R 3)

Het beheer van natuurwaarden uitgedrukt in hectare binnen het Natuurnetwerk Nederland (NNN), BBV indicator 5 (R_3a)

Terug naar navigatie - Het beheer van natuurwaarden uitgedrukt in hectare binnen het Natuurnetwerk Nederland (NNN), BBV indicator 5 (R_3a)

Dit betreft de  oppervlakte natuur die Limburg gesubsidieerd wordt beheerd (Subsidiestelsel Natuur en Landschap).  Sinds 2018 neemt het aantal hectare gesubsidieerd beheerde natuur binnen het Natuurnetwerk Nederland (NNN) toe. Nieuwe gegevens over kalenderjaar 2023 zijn beschikbaar vanaf juli 2025.

Bron: Interprovinciaal Overleg
Gebied
2018
2019
2020
2021
2022
Limburg
32.407
32.909
32.694
33.008
33.596

Omvang areaal in Limburg (ha) waarop jaarlijks natuurschouw vanuit SVNL plaatsvindt (R_3b)

Terug naar navigatie - Omvang areaal in Limburg (ha) waarop jaarlijks natuurschouw vanuit SVNL plaatsvindt (R_3b)

Vanaf december 2024 is gestart met de systematische natuurschouw vanuit de Subsidieverordening Natuur en Landschap (SVNL).  De gegevens worden vanaf nu tweemaal per jaar opgeleverd. Op dit moment is er nog te weinig data beschikbaar om een trend te kunnen duiden. 

Bron: Provincie Limburg

Limburg heeft met 24 Natura 2000-gebieden een bovengemiddeld grote opgave; de noodzakelijke Natura 2000-maatregelen zijn uitgevoerd (R 4)

Terug naar navigatie - Limburg heeft met 24 Natura 2000-gebieden een bovengemiddeld grote opgave; de noodzakelijke Natura 2000-maatregelen zijn uitgevoerd (R 4)

Percentage Natura2000 maatregelen die lopen, uitgevoerd, in uitvoering en (nog) niet in uitvoering zijn (R_4a)

Terug naar navigatie - Percentage Natura2000 maatregelen die lopen, uitgevoerd, in uitvoering en (nog) niet in uitvoering zijn (R_4a)

Het percentage van gerealiseerde en in uitvoering genomen Natura2000 maatregelen is licht gestegen in 2025 ten opzichte van 2024.  Peildatum tweede helft 2024 is 26-08-2024; peildatum eerste helft 2025 is 13-02-2025.

Bron: Provincie Limburg

Kansen zijn benut om natuurdoelen (natuurinclusief) te realiseren in verbinding met opgaven in andere sectoren, waaronder de natuurinclusieve isolatie van gebouwen met het oog op vleermuizen en vogels (R 5)

Terug naar navigatie - Kansen zijn benut om natuurdoelen (natuurinclusief) te realiseren in verbinding met opgaven in andere sectoren, waaronder de natuurinclusieve isolatie van gebouwen met het oog op vleermuizen en vogels (R 5)

Aantal gemeenten met een soortenmanagementplan (SMP) (R_5a)

Terug naar navigatie - Aantal gemeenten met een soortenmanagementplan (SMP) (R_5a)

Doelstelling is om zoveel mogelijk gemeenten een soortenmanagementplan (SMP) op te laten stellen. In 2023 was nog geen van de 31 Limburgse gemeentes bezig met het opstellen van een SMP.  In 2024 zijn er 7 gemeenten gestart met het opstellen van een SMP.  Een SMP wordt ontwikkeld voor de gebouwde omgeving van een gemeente. Dit kan een gehele gemeente betreffen of een deelgebied. Deze grafiek maakt daar geen onderscheid tussen.    

Bron: Provincie Limburg

Het goed samenleven van mens en natuur is verbeterd door versterking van het faunabeheer (R 6)

Terug naar navigatie - Het goed samenleven van mens en natuur is verbeterd door versterking van het faunabeheer (R 6)

Totaal betaalde tegemoetkoming van faunaschade (R_6a)

Terug naar navigatie - Totaal betaalde tegemoetkoming van faunaschade (R_6a)

De tabel laat zien welke totaalbedragen er jaarlijks door BIJ12 zijn getaxeerd en tegemoetgekomen aan faunaschade voor de Provincie Limburg. De getaxeerde schade is de schade zoals deze is vastgesteld door de taxateur. De uitgekeerde schade is de schade zoals deze is uitgekeerd aan de grondgebruiker conform de Limburgse beleidsregels tegemoetkoming faunaschade. We zien de laatste jaren een toename in zowel de hoogte van de getaxeerde schade als in de uitgekeerde tegemoetkoming faunaschade. Meer informatie over schade en welke dieren deze in Limburg voornamelijk veroorzaken is voor 2022 te vinden op de website van Bij12

Bron: Interprovinciaal Overleg

Aantal grondgebruikers dat met subsidie preventieve maatregelen tegen faunaschade heeft genomen (R_6b)

Terug naar navigatie - Aantal grondgebruikers dat met subsidie preventieve maatregelen tegen faunaschade heeft genomen (R_6b)

In de grafiek wordt getoond hoeveel grondgebruikers met behulp van subsidie preventieve maatregelen hebben genomen ter voorkoming van faunaschade. Met de aanschaf en het plaatsen van preventieve maatregelen kan schade aan landbouw, veroorzaakt door in het wild levende beschermde diersoorten, worden voorkomen.  Aanschaf van wolfwerende afrastering  kan schade door de wolf aan hoefdieren  voorkomen. Door de komst van de wolf is er meer vraag naar subsidie voor wolfwerende afrastering. Dit biedt een verklaring voor de toename van aanvragen tussen 2020 en 2023. In 2024 werd 1 aanvraag ontvangen voor wolfwerende afrastering en vijf overige aanvragen voor preventieve maatregelen. 

Bron: Interprovinciaal Overleg

We verbeteren het inzicht in de staat van instandhouding van de natuur zodat middelen effectief kunnen worden ingezet (R 7)

Terug naar navigatie - We verbeteren het inzicht in de staat van instandhouding van de natuur zodat middelen effectief kunnen worden ingezet (R 7)

Het hebben van een systematiek waarmee natuurmonitoring voor SNL-gebieden wordt uitgevoerd, ja/nee (R_7a)

Nee, er wordt nog gewerkt aan de systematiek.

Publiek toegankelijke bronnen op basis van natuurmonitoringsdata (R_7b)

Bron  Beschikbare gegevens per bron
www.dataportaal.prvlimburg.nl   o.a. natuurbeheerplan en de voortgangsrapportage natuur
www.NatuurgegevensProvincieLimburg.nl 

natuurmonitoringsdata van faunasoorten (verhuist in de loop van '25 naar het Dataportaal)

Nationale Databank Flora en Fauna (NDFF)  monitoringsdata van flora en faunasoorten (sinds februari '25 publiek toegankelijk) 
InformatieKaart Natuur (IKN) - BIJ12.  kaartlagen van de NNN, ecologische verbindingszones en natuurbeheerplannen
Website van de Nationale Databank Vegetatie- en Habitatkarteringen (NDVH) - BIJ12. provinciale vegetatie en habitatkarteringen

 

Ontwikkelingen Verbeterprogramma VHR-monitoring  (R_7c)

In 2022 ging het Verbeterprogramma voor VHR-monitoring (VVM) van start met drie programmalijnen: Natuurmaatregelregistratie, Doelbereik en Omgevingscondities. In 2022, 2023 en 2024 nam de provincie Limburg deel aan alle drie programmalijnen vanuit de clusters Natuur & Water, Plattelandsontwikkeling en Organisatie & Informatie. In 2025 startte de programmalijn Data en Informatievoorzieningen.  We zorgen gezamenlijk voor inbreng vanuit onze organisatie en spelen in op landelijke ontwikkelingen zodat deze goed aansluiten op ontwikkelingen binnen onze eigen organisatie.

Programmalijn Einddoel (2030)
Natuurmaatregelregistratie een gezamenlijk invoerportaal voor de registratie van de voortgang van Natuurmaatregelen 
Omgevingscondities een monitoringsplan voor de omgevingscondities van natuurgebieden
Doelbereik uniforme beoordelingskaders voor de Natura2000 – habitattypen en in kaart gebrachte instandhoudingsdoelen voor VHR-soorten
Data & Informatievoorzieningen registratie van geografische gegevens van de voortgang natuurmaatregelen, het ontwikkelen van informatievoorzieningen en een kennisportaal voor VHR-natuurmonitoring

 

In de programma's van o.a. LPLG, WRL en het Hoogwaterveiligheidsprogramma Maasvallei wordt een systematiek ontwikkeld om de kwaliteitsverbetering van het landschap inzichtelijk te maken (R 15)

Terug naar navigatie - In de programma's van o.a. LPLG, WRL en het Hoogwaterveiligheidsprogramma Maasvallei wordt een systematiek ontwikkeld om de kwaliteitsverbetering van het landschap inzichtelijk te maken (R 15)

Het hebben van een systematiek voor inzichtelijk maken van kwaliteitsverbetering landschap, ja/nee  (R_15a)

Nee, er wordt nog gewerkt aan de systematiek.

In 2027 heeft tenminste 55% van de grondgebonden bedrijven structurele maatregelen genomen voor toename van de biodiversiteit in de bedrijfsvoering (overeenkomstig niveau 2 of hoger van het Actieplan Natuur­ inclusieve Landbouw Limburg 2022) (R 18)

Terug naar navigatie - In 2027 heeft tenminste 55% van de grondgebonden bedrijven structurele maatregelen genomen voor toename van de biodiversiteit in de bedrijfsvoering (overeenkomstig niveau 2 of hoger van het Actieplan Natuur­ inclusieve Landbouw Limburg 2022) (R 18)

Zoals in het NIL-actieplan beschreven percentage agrarisch ondernemers dat minimaal op niveau 2 werkt (R_18a)

 15% van de Limburgse melkveehouders doet op dit moment mee aan de biodiversiteitsmonitor. Bij niveau 2 is er sprake van een structurele integratie van natuurinclusiviteit in de bedrijfsvoering en wordt de agrobiodiversiteit in en boven de grond verbeterd. Bij niveau 3 is er sprake van een natuurinclusief bedrijf.  We zien een toename van het aantal melkveehouders dat niveau 2 of hoger scoort in de Limburgse Biodiversiteitsmonitor. In 2024 scoort 35% van de deelnemende melkveehouders niveau 2 of hoger, ten opzichte van 25% in 2023. In 2024 nam 1% van de akkerbouwers deel aan de biodiversiteitsmonitor. 

Bron: Provincie Limburg

De agrarische kennisinstellingen in Limburg (met name onder meer in relatie tot de campus in Venlo) hebben actief aantoonbaar bijgedragen aan de transitie van de landbouw (R 19)

Terug naar navigatie - De agrarische kennisinstellingen in Limburg (met name onder meer in relatie tot de campus in Venlo) hebben actief aantoonbaar bijgedragen aan de transitie van de landbouw (R 19)

Aanleveren van aantoonbare bijdragen door kennisinstellingen in Limburg aan de transitie van de landbouw  (R_19a)

De Universiteit Maastricht (UM) speelt als aandeelhouder een belangrijke rol in de doorontwikkeling van Brightlands Campus Venlo. Zo is afgelopen jaar de nieuwe onderzoekskas geopend en is er via de Regiodeal Noord-Limburg een bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van een Roboticalab voor de tuinbouw. Daarnaast werkt UM onder de vlag van Brightlands Future Farming Institute verder aan de landbouw van de toekomst. De HAS Green Academy is betrokken bij diverse projecten rondom het lectoraat Bodem en de in oprichting zijnde Fieldlab Bodem &Water. Binnen Agroleeft participeert Yuverta, samen met de LLTB , Rabobank en bedrijfsleven t.b.v. betere afstemming en opleiding van studenten. Fontys GreenTechLab doet projectmatig onderzoek samen met studenten, docenten, onderzoekers van Fontys, in samenwerking met partner kennisinstellingen op het vlak van agro-mechatronica.

In 2027 is met ondersteuning van de provincie het aantal gemeentelijke riool­ overstorten afgenomen (R 20)

Terug naar navigatie - In 2027 is met ondersteuning van de provincie het aantal gemeentelijke riool­ overstorten afgenomen (R 20)

Het aantal gesaneerde problematische gemeentelijke riooloverstorten (R_20a)

Terug naar navigatie - Het aantal gesaneerde problematische gemeentelijke riooloverstorten (R_20a)

Bij hevige neerslag kan de capaciteit van de riolering worden overschreden en ongezuiverd rioolwater overstorten op het oppervlaktewater. Een dergelijke pieklozing kan het bereiken van de ecologische doelen van de KRW belemmeren. In deze grafiek is te zien hoeveel gemeentelijke overstorten van rioolwater er per jaar in de acceptabele en onacceptabele range vallen. Daarnaast is ook te zien hoeveel overstorten nog nader onderzocht worden om te bepalen of deze acceptabel of onacceptabel zijn.

Bron: Provincie Limburg

Door het waterschap is in 2027 de belasting van het oppervlaktewater met nutriënten uit een zestal rioolwaterzuiveringsinstallaties voldoen aan de norm (R 23)

Terug naar navigatie - Door het waterschap is in 2027 de belasting van het oppervlaktewater met nutriënten uit een zestal rioolwaterzuiveringsinstallaties voldoen aan de norm (R 23)

Aantal rioolwaterzuiveringsinstallatie met belasting nutrienten (R_23a)

Terug naar navigatie - Aantal rioolwaterzuiveringsinstallatie met belasting nutrienten (R_23a)

Rioolwater Zuiveringsinstalaties (RWZI’s) vormen een van de bronnen van nutriënten in het oppervlaktewater. Een teveel aan nutriënten belemmert het bereiken van de ecologische doelen van de KRW.  In deze grafiek is weergegeven voor hoeveel van de 6 nog te saneren RWZI's in de periode tot 2027 de sanering in uitvoering is of al is gerealiseerd. 

Bron: Provincie Limburg

door het waterschap zijn in 2027 24 vismigratieknelpunten opgelost (R 24)

Terug naar navigatie - door het waterschap zijn in 2027 24 vismigratieknelpunten opgelost (R 24)

Aantal vismigratieknelpunten en aantal opgeloste vismigratieknelpunten (R_24a)

Terug naar navigatie - Aantal vismigratieknelpunten en aantal opgeloste vismigratieknelpunten (R_24a)

Het opheffen van vismigratieknelpunten, zoals stuwen, is nodig om in 2027 te kunnen voldoen aan de ecologische doelen van de KRW.  Op 25 plekken zijn nog maatregelen om de vispassage beter mogelijk te maken.  In de grafiek is weergegeven op hoeveel van deze punten de werkzaamheden al zijn uitgevoerd of in uitvoering zijn.

Bron: Provincie Limburg

In 2027 zijn afspraken gemaakt met partijen in binnen- en buitenland over het gebruik van de grondwatervoorraad in de diepe Roerdalslenk, tevens rekening houdend met de afbouw van de bruinkoolwinning in Nordrhein-Westfalen (R 25)

Terug naar navigatie - In 2027 zijn afspraken gemaakt met partijen in binnen- en buitenland over het gebruik van de grondwatervoorraad in de diepe Roerdalslenk, tevens rekening houdend met de afbouw van de bruinkoolwinning in Nordrhein-Westfalen (R 25)

Omschrijving van afspraken (hoeveelheid water wordt onttrokken, inhoud afspraken en met welke partijen)  (R_25a)

De stijghoogte (druk van het grondwater) is in het diepe pakket van de Roerdalslenk niet in goede toestand voor de kaderrichtlijn Water. Er moeten maatregelen worden genomen. Verschillende partijen beïnvloeden de stijghoogte in dit pakket door er grondwater uit te onttrekken. Het gaat dan om Nordrhein-Westfalen, Noord Brabant, Vlaanderen en Limburg. Een maatregel om aan de eisen van de KRW tegemoet te komen is vastleggen dat de hoeveelheid onttrokken water uit het diepe pakket niet verder toeneemt. Daarvoor gaan we afspraken maken met de beheerders van het grondwater in de genoemde gebieden. 

In 2027 zijn hydrologische maatregelen (kwantitatief en kwalitatief) genomen om de 17 grondwaterafhankelijke Natura2000 gebieden in goede hydrologische toestand te brengen (R 26)

Terug naar navigatie - In 2027 zijn hydrologische maatregelen (kwantitatief en kwalitatief) genomen om de 17 grondwaterafhankelijke Natura2000 gebieden in goede hydrologische toestand te brengen (R 26)

Aantal in goede toestand gebrachte grondwaterafhankelijke Natura2000 gebieden (R_26a)

Terug naar navigatie - Aantal in goede toestand gebrachte grondwaterafhankelijke Natura2000 gebieden (R_26a)

Om aan de doelstellingen van de Kaderrichtlijn Water (KRW) te voldoen dienen in 2027 alle 17 grondwaterafhankelijke natura 2000 gebieden  in een goede hydrologische toestand te brengen. De grafiek toont aan voor hoeveel natura 2000 gebieden dit al is gerealiseerd, zowel bij de laagste als de hoogste gemiddelde grondwaterstand. Daarbij is bij beide de gemiddelde waarde van 8 jaren(2016-2013) als ijkpunt genomen. 

Bron: Provincie Limburg

In 2027 hebben wij in samenspraak met betrokken overheden in binnen- en buitenland normen voor wateroverlast in het regionale watersysteem geactualiseerd (R 28)

Terug naar navigatie - In 2027 hebben wij in samenspraak met betrokken overheden in binnen- en buitenland normen voor wateroverlast in het regionale watersysteem geactualiseerd (R 28)

Aantal gebieden waarin de normen zijn aangepast voor wateroverlast in het regionale watersysteem (R_28a)

Terug naar navigatie - Aantal gebieden waarin de normen zijn aangepast voor wateroverlast in het regionale watersysteem (R_28a)
  • In de bebouwde kern van Slenaken is de norm voor wateroverlast verhoogd van 1:25 naar 1:100.
  • Bij het Steenen Huys bij Vlodrop is de norm voor wateroverlast verhoogd van 0 (geen norm) naar deels 1:100 en deels 1:25.

De normen voor wateroverlast zijn uitgedrukt als de (jaarlijkse) kans dat wateroverlast vanuit het regionale watersysteem (dit zijn de beken en rivieren in beheer bij het waterschap) optreedt. Het realiseren van deze normen is een inspanningsverplichting voor het waterschap. Een norm van 1:25 betekent voor het waterschap een inspanningsverplichting om de kans op wateroverlast niet groter te laten zijn dan een maal per 25 jaar. Bij een strengere norm van 1:100 mag de kans op wateroverlast niet groter zijn dan 1 maal per 100 jaar.  Wanneer er geen norm is, heeft het waterschap geen inspanningsverplichting om de kans op wateroverlast te beperken.

Bron: Provincie Limburg