Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding - Inleiding

Op weg naar een gezamenlijke basis van feiten en cijfers
Met grote betrokkenheid bouwen we deze gehele Statenperiode vanuit diverse expertises aan een gemeenschappelijke feitenbasis. Deze basis ondersteunt ons bij het ontwikkelen, uitvoeren en controleren van beleid en bevordert het debat op basis van feiten en cijfers. We zetten fors in op datakwaliteit als voorwaarde voor deze feitenbasis.  Inmiddels zijn ruim 85% van de indicatoren uit het indicatorenplan ingevuld en opgenomen in de beleidsmonitor. Een deel van de indicatoren (doelstellingsniveau) is ook opgenomen in de Najaarsnota en Programmabegroting. 

Wat ging er aan vooraf? 
Het coalitieakkoord werd vertaald naar acht beleidskaders met elk een doelenboom. De maatschappelijke opgaven, doelstelling en resultaten hierin werden elk vertaald naar één of meer meetbare indicatoren. Het geheel vormde het Indicatorenplan Statenperiode 2023-2027 dat bij de Voorjaarsnota 2024 is vastgesteld. In het najaar van 2024 volgde hieruit een inhoudelijk rijk P&C-product: de P&C Beleidsmonitor. Deze flink uitgebreide opvolger biedt uw Staten een helder inzicht in de voortgang van onze doelstellingen. Door een directe koppeling met ons centrale database is de benodigde hoeveelheid foutgevoelig handwerk afgenomen en is de leesbaarheid verbeterd. De gezette stappen versterken uw Staten in de kaderstellende en controlerende rol. 

Hoe gaan we verder?

De afgelopen periode heeft de nadruk gelegen op de ontwikkeling en invulling van het product. Inmiddels hebben zowel het product als het interne proces de fase van evaluatie en doorontwikkeling bereikt. Onder andere bruikbaarheid en actualiteit van de beleidsmonitor zijn thema's die de komende periode nadrukkelijk op de agenda staan. De behoeften die uw Staten formuleren voor de doorontwikkeling van het product zijn mede richtinggevend in deze komende fase. 

De structurele inzet van data in de P&C-cyclus vraagt verder om diepgaande veranderingen in systemen, kennis, cultuur en vaardigheden. Dit is een majeure ontwikkelopgave die energie en volharding vraagt gedurende de Statenperiode. De eindbestemming is een basis die ons ambtelijk en bestuurlijk beter in staat stelt om gezamenlijk te leren wat werkt voor Limburg. 

Leeswijzer P&C Beleidsmonitor

Terug naar navigatie - Inleiding - Leeswijzer P&C Beleidsmonitor

1. Opzet en indeling van de monitor
De monitor is ingedeeld volgens de 8 beleidskaders. Elk kader is uitgewerkt langs de drie onderling samenhangende niveaus uit de doelenbomen:

  • Maatschappelijke opgaven: Het lange-termijn vraagstuk. Een trendmatige ontwikkeling die niet direct beïnvloedbaar is door provinciaalbeleid.
  • Doelstellingen: De doelstellingen waar we ons deze statenperiode op richten. Dit zijn doelen waar meerdere partners aan bijdragen.
  • Resultaten: Resultaten die de Provincie (zelf of samen met anderen) de komende periode oplevert.

Bij elk beleidskader vindt u indicatoren die direct verbonden zijn met de desbetreffende doelen. Deze vernieuwende koppeling tussen beleid, uitvoering en monitoring krijgt steeds verdere verdieping.

2. Werken met data binnen de provincie
Voor deze monitor hanteren wij een hoge standaard voor de kwaliteit, herkomst en actualiteit van de data. Data vormt de basis voor sturing en reflectie; betrouwbaarheid en helderheid staan daarbij centraal. Indicatoren zijn vastgelegd overeenkomstig het (in 2024 vastgestelde) Indicatorenplan. De data wordt opgehaald uit verschillende externe én interne bronnen en ontsloten via een koppeling tussen onze centrale database en Pepperflow. De centrale database is tevens te raadplegen via het Dataportaal Limburg.

3. Lezen van waardes in de grafieken
Voor de meeste indicatoren zijn visualisaties gemaakt in de vorm van een grafiek. Door met de pointer over de lijnen van de grafieken te bewegen, worden de bijbehorende waardes zichtbaar.

4. Actualisatie van de data
Dataverzameling voor de P&C-beleidsmonitor van najaar 2025 vond plaats in juni 2025. Veel indicatoren zijn dan ook voorzien van een peildatum in deze periode. Hiermee geven wij aan tot welk moment de data betrekking heeft. Dit is van belang voor de interpretatie van de voortgang: sommige indicatoren zijn actueler dan andere, bijvoorbeeld door afhankelijkheid van periodieke publicaties of externe bronnen.
Voor een deel van de indicatoren was op dat moment geen nieuwe data beschikbaar sinds de publicatie in het voorjaar 2025. Veelal betreft dit datasets die op vaste momenten, vaak maar één keer per jaar, beschikbaar worden gesteld (bijv. door CBS). 

5. Ontbrekende of beperkte data
Het is mogelijk dat voor bepaalde indicatoren (nog) geen of onvolledige data beschikbaar is. Dit kan uiteenlopende oorzaken hebben, zoals afhankelijkheid van externe dataleveranciers, technische belemmeringen of datakwaliteitsvraagstukken. Voor de ontwikkeling van deze indicatoren is een planning opgesteld.

In sommige gevallen ontbreekt de invulling van de indicator als gevolg van een (verwachte) beleidswijziging.

6. Toelichting op grafieken, tabellen en indicatoren
Elke grafiek en tabel bevat een duidelijke titel en omschrijving over wat u ziet en hoe de data moet worden geïnterpreteerd. Er is aandacht voor:

  • Koppeling met beleidsdoelstellingen en indicatorenplan;
  • Duiding van trends, kleuren en symbolen;
  • Toelichtingen bij feitelijke ontwikkelingen.

Bestuurlijke reflecties (zoals “liggen we op koers?”) vindt u in de reguliere P&C-producten, zoals de Najaarsnota.  Hier vindt u ook de indicatoren die bij het niveau 'Doelstellingen' horen nogmaals terug, gezien het belang van deze indicatoren om vanuit strategisch perspectief bij te kunnen sturen op de politieke doelen.

Kort samengevat: 

  • Bekijk de maatschappelijke opgave, doelstellingen, resultaten en bijbehorende indicatoren;
  • Raadpleeg de peildatum en uitleg bij de cijfers;
  • Bekijk voor interpretatie ook de reguliere P&C-producten.