Doelenboom

Terug naar navigatie - 8. Provincie midden in de samenleving - Doelenboom

De indicatoren in dit hoofdstuk relateren allemaal aan de maatschappelijke opgaven, doelstellingen en resultaten uit de doelenboom beleidskader 'Provincie midden in de samenleving' (pdf, 78 kB).

8. Maatschappelijke opgave

Terug naar navigatie - - 8. Maatschappelijke opgave

Inleiding

Terug naar navigatie - 8. Maatschappelijke opgave - Inleiding

Aan de hand van indicatoren maken we zichtbaar hoe het over de lange termijn (trendmatig) gesteld is met de maatschappelijke opgaven van het beleidskader ‘Provincie midden in de samenleving 2024-2027’. De indicatoren die reeds beschikbaar zijn, zijn hieronder per maatschappelijke opgave gepresenteerd. 

Een betrokken, betrouwbaar en bekwaam openbaar bestuur in Limburg, dat midden in de samenleving staat en het vertrouwen krijgt van de Limburgers (MO 16)

Terug naar navigatie - 8. Maatschappelijke opgave - Een betrokken, betrouwbaar en bekwaam openbaar bestuur in Limburg, dat midden in de samenleving staat en het vertrouwen krijgt van de Limburgers (MO 16)

Tevredenheid van Limburgsers over het functioneren van de democratie in Limburg (MO_16a)

Terug naar navigatie - 8. Maatschappelijke opgave - Tevredenheid van Limburgsers over het functioneren van de democratie in Limburg (MO_16a)

Dit is een cijfer op de vraag “Hoe tevreden bent u over het algemeen genomen over de manier waarop de democratie in uw provincie functioneert?" 55% van de respondenten gaf als antwoord 'tamelijk en zeer tevreden'. Het betreft hier niet alleen Limburgers.  Het rapport is te vinden via https://www.dpes.nl/wp-content/uploads/2024/02/Eindrapport-PWKO-2023-definitief.pdf.  

Bron: Provinciaal en Waterschaps Kiezersonderzoek

Het vertrouwen van Limburgers in personen en instellingen binnen de (Limburgse) overheid (MO_16b)

Terug naar navigatie - 8. Maatschappelijke opgave - Het vertrouwen van Limburgers in personen en instellingen binnen de (Limburgse) overheid (MO_16b)

De gestelde vraag  is “Hoeveel vertrouwen hebt u in uw provincie in respectievelijk de CdK, GS en PS? We geven weer hoeveel procent van de respondenten het antwoord (tamelijk) tevreden geven. Het betreft hier niet alleen Limburgers.  Onderzoek is gedaan in het jaar 2023. Het rapport is te vinden via https://www.dpes.nl/wp-content/uploads/2024/02/Eindrapport-PWKO-2023-definitief.pdf.  

Bron: Provinciaal en Waterschaps Kiezersonderzoek

Opkomst Provinciale verkiezingen (MO_16c)

Terug naar navigatie - 8. Maatschappelijke opgave - Opkomst Provinciale verkiezingen (MO_16c)
Bron: Kurtosis

8. Doelstellingen

Terug naar navigatie - - 8. Doelstellingen

Inleiding

Terug naar navigatie - 8. Doelstellingen - Inleiding

Aan de hand van de genoemde indicatoren maken wij zichtbaar of we op koers liggen met het behalen van onze doelstellingen voor deze Statenperiode. De indicatoren die reeds beschikbaar zijn, zijn hieronder gepresenteerd.

In 2027 wordt de Provincie Limburg door gemeenten (individueel en in regioverband) ervaren als een betrokken partner voor de regiodeals en voor de versterking van de gemeentelijke uitvoeringskracht (D 57)

Terug naar navigatie - 8. Doelstellingen - In 2027 wordt de Provincie Limburg door gemeenten (individueel en in regioverband) ervaren als een betrokken partner voor de regiodeals en voor de versterking van de gemeentelijke uitvoeringskracht (D 57)

Ervaren partnerschap van gemeenten binnen de regiodeals (D_57a)

Bij de vijfde tranche Regio Deals hebben Midden- en Noord Limburg de Provincie gevraagd om volwaardig partner en co-financier te worden. Beide regio’s hebben tijdens bestuurlijk overleg hun dankbaarheid geuit voor het toetreden van de Provincie als volwaardig partner. Voor beide Regio Deals is dit partnerschap eind 2024 formeel bezegeld is met het sluiten van een Convenant.  In 2025 zal dit partnerschap voor beide Regio Deals nader bezegeld worden met een bestuurlijke samenwerkingsovereenkomst tussen de betreffende regio en de Provincie. Voor de Regio Deal Noord Limburg II heeft dit in juni plaatsgevonden. De samenwerkingsovereenkomst voor de Regio Deal Midden Limburg is in voorbereiding. 

Ervaren partnerschap van gemeenten binnen de versterking van de gemeentelijke uitvoeringskracht (D_57b)

Er vindt een gefaseerde aanpak plaats om de uitvoeringskracht van gemeenten te versterken via een vertrouwelijke, bestuurlijke gespreksronde met, en een bezoek van de portefeuillehouder op locatie bij, de 31 Limburgse gemeenten. Deze dialoogronde vormt de basis van het Programma Gemeentelijke Uitvoeringskracht Nieuwestijl (GUN). Het zijn van een betrokken partner als Provincie start met het voeren van het goede gesprek met de gemeenten.

Voortgang in het behalen van de gestelde doelen in de Regio Deal Convenanten voor Midden-Limburg en Noord-Limburg (5e tranche Regio Deals) (D_57c)

Voortgang ligt op schema.
Op 14 oktober 2024 resp. 14 november 2024 is PS geïnformeerd over de formele toekenning en ondertekening van de 5e tranche Regio Deals van respectievelijk Noord Limburg ll en Midden Limburg I (zie DOC-007091S1 en DOC-00718614). In 2025 zal bij beide Regio Deals over de eerste tranche projecten worden besloten en zal gestart worden met het beschikken van de projecten door de kassiers van beide deals. Inmiddels is voor de Regio Deal Noord Limburg II de eerste tranche projectvoorstellen in uitwerking.

Aantal projecten waarin Provincie Limburg projectpartner is voor de Regio Deals Parkstad 2.0 en Westelijk Zuid-Limburg (4e tranche Regio Deals) (D_57d)

Terug naar navigatie - 8. Doelstellingen - Aantal projecten waarin Provincie Limburg projectpartner is voor de Regio Deals Parkstad 2.0 en Westelijk Zuid-Limburg (4e tranche Regio Deals) (D_57d)

De provincie ondersteunt op projectbasis vanuit de beleidsmiddelen negen projecten uit deze regiodeals uit  2023. 

Bron: Provincie Limburg

Ervaren dienstbaarheid Provincie (D_58a)

Terug naar navigatie - 8. Doelstellingen - Ervaren dienstbaarheid Provincie (D_58a)

In mei en juni 2025 is een vragenlijstonderzoek uitgevoerd naar de ervaren dienstbaarheid en benaderbaarheid van onze organisatie onder inwoners die het afgelopen jaar contact hebben opgenomen met de Provincie Limburg (enquête 'ervaren dienstbaarheid, benaderbaarheid en regeldruk onder inwoners’). In de vragenlijst waren vragen opgenomen over de onderwerpen benaderbaarheid, dienstbaarheid, toegankelijkheid, regeldruk en het algemene beeld over de provincie als organisatie (‘imago’). De deelnemers zijn benaderd door het panelbureau Flycatcher Internet Research. In totaal hebben 282 mensen de vragenlijst ingevuld. 

In deze enquête krijgt het thema dienstbaarheid een gemiddeld rapportcijfer van 6,3. Ruim de helft van de deelnemers die contact hebben gehad met de Provincie vindt de kwaliteit van de antwoorden, informatie en ondersteuning die de Provincie geeft goed (52%) en vindt dat de Provincie eerlijk is wat ze wel en niet (kan) doen (51%). Iets minder dan de helft vindt dat de Provincie hen goed ondersteunt bij hun (aan)vraag, klacht of verzoek (49%). Deelnemers van 70 jaar en ouder vinden dit relatief vaker dan van 50- t/m 69-jarigen, en geven ook een hoger rapportcijfer voor het thema dienstbaarheid (7,1 tegenover 5,9).

Bron: Provincie Limburg

Ervaren benaderbaarheid Provincie (D_58b)

Terug naar navigatie - 8. Doelstellingen - Ervaren benaderbaarheid Provincie (D_58b)

In de enquête 'ervaren dienstbaarheid, benaderbaarheid en regeldruk onder inwoners’  (zie ook D_58a) bleek dat inwoners die het afgelopen jaar contact opnamen met de provincie dit voornamelijk via e-mail (48%) of webformulier (27%) deden, vanwege de eenvoud (56%) en snelheid (37%).  29% van de respondenten ervaarde barrières in het contact met de Provincie, zoals: het lastig krijgen van een reactie (52%), moeilijk bereikbaar personeel (28%), lange wachttijden (25%) en het zich niet serieus genomen voelen (24%). 71% van de respondenten ervaarde geen barrières in het contact.

Bron: Provincie Limburg

In 2027 zijn de geplande activiteiten voor een weerbare overheid in uitvoering, conform de checklist 'Limburgse norm' (zoals benoemd in de 0-meting 2024) binnen de provinciale organisatie (D 59)

Terug naar navigatie - 8. Doelstellingen - In 2027 zijn de geplande activiteiten voor een weerbare overheid in uitvoering, conform de checklist 'Limburgse norm' (zoals benoemd in de 0-meting 2024) binnen de provinciale organisatie (D 59)

Verbetering die zichtbaar is in de checklist 'Limburgse norm' (D_59a)

De geplande activiteiten in het kader van een weerbare overheid in 2027, zijn in uitvoering dan wel gerealiseerd.

In 2027 is de provinciale organisatie beter toegerust op de grote opgaven door ontwikkelingen binnen de organisatie (D 60)

Terug naar navigatie - 8. Doelstellingen - In 2027 is de provinciale organisatie beter toegerust op de grote opgaven door ontwikkelingen binnen de organisatie (D 60)

Omschrijving organisatieontwikkelingen op in ieder geval het gebied van personeelsbestand (SPP), kennis, digitalisering en concernstandaarden (D_60a)

Gezien de toekomstige strategische ontwikkelingen is meer kennis nodig op het gebied van toepassing digitalisering-AI, projectbeheer, inzicht in financiën en inzicht in de samenhang van de opgaves. Dit is afgeleid van workshops Strategische PersoneelsPlanning in de periode 2024-2025 en proefschrift 'De transformatieve overheid'.

8. Resultaten

Terug naar navigatie - - 8. Resultaten

Inleiding

Terug naar navigatie - 8. Resultaten - Inleiding

Aan de hand van indicatoren maken wij zichtbaar of of we als Provincie de resultaten, zoals afgesproken in dit beleidskader, behalen. De indicatoren die reeds beschikbaar zijn, zijn hieronder gepresenteerd.

We zijn partner op projectbasis voor de vierde tranche regiodeals en mede-indiener voor de regiodeals vijfde (en eventueel zesde) tranche (R 207)

Terug naar navigatie - 8. Resultaten - We zijn partner op projectbasis voor de vierde tranche regiodeals en mede-indiener voor de regiodeals vijfde (en eventueel zesde) tranche (R 207)

Aantal Regio Deals uit de vierde, vijfde (en eventueel zesde) tranche en aantal partnerschappen Provincie in de Regio Deals (x van y) (R_207a)

Bij beide Limburgse Regio Deals uit de vierde tranche (Parkstad II en Centraal Westelijk Zuid Limburg I) is de Provincie Limburg partner op projectbasis (2/2).

Bij beide Limburgse Regio Deals uit de vijfde tranche (Noord Limburg II en Midden Limburg I) is de Provincie Limburg volwaardig partner (2/2).

Deze collegeperiode mede ontwikkelen we scenario’s over de uitvoeringskracht van 31 gemeenten en samenwerking in de regio (op de schaal van 3 regio’s) (R 208)

Terug naar navigatie - 8. Resultaten - Deze collegeperiode mede ontwikkelen we scenario’s over de uitvoeringskracht van 31 gemeenten en samenwerking in de regio (op de schaal van 3 regio’s) (R 208)

Omschrijving voortgang samenwerking op het gebied van uitvoeringskracht (R_208a)

De gefaseerde aanpak van het Programma Gemeentelijke Uitvoeringskracht Nieuwestijl start met een vertrouwelijke bestuurlijke gespreksronde in Zuid-, Midden- en Noord Limburg en wordt afgerond voor het zomerreces 2025. Het vormt de basis voor de wetenschappelijke verkenning rondom uitvoeringskracht en de programmatische aanpak voor het versterken van de uitvoeringskracht. De aanbestedingen voor de wetenschappelijke verkenning en programmatische aanpak zijn eveneens in deze periode afgerond, zullen gedurende het zomerreces van start gaan en lopen tot januari 2026.

Samenwerking tussen gemeenten kan binnen de 3 regio's gaan plaatsvinden, maar samenwerkingsverbanden met gemeenten uit verschillende regio's zijn ook mogelijk.  

We vernieuwen het Interbestuurlijk Toezicht (generiek en financieel), zodat het toezicht zo effectief mogelijk is en passend is bij een gezamenlijke aanpak van maatschappelijke opgaven (R 209)

Terug naar navigatie - 8. Resultaten - We vernieuwen het Interbestuurlijk Toezicht (generiek en financieel), zodat het toezicht zo effectief mogelijk is en passend is bij een gezamenlijke aanpak van maatschappelijke opgaven (R 209)

Beschrijving hoe het Interbestuurlijk Toezicht is vernieuwd en hoe dit heeft geleid tot een zo effectief mogelijk toezicht (R_209a)

Wij brengen de twee kaders voor financieel en generiek toezicht onder in één gezamenlijk uitvoeringsprogramma. Hiermee verstevigen we de verbindingen tussen de toezichtgebieden en intensiveren we de samenwerking om wettelijke taken beter uit te kunnen voeren. Tegelijk vergroten we zo de transparantie en toegevoegde waarde voor ontvangers van het toezicht (gemeenten, gemeenschappelijke regelingen, waterschap). Resultaten van het toezicht brengen we de komende toezichtrondes stapsgewijs in één publiek toegankelijk dashboard onder.

In het generiek toezicht (IBT) spraken we de afgelopen jaren met de ontvangers van toezicht op de domeinen Erfgoed, Omgevingswet en Informatie en Archiefbeheer. We versterkten de samenwerking met interne clusters, andere provincies en Rijksdepartementen. We passen de doelstellingen van de Agenda Toekomst Toezicht toe die moet leiden tot een vertrouwensband tussen toezichthouder en ontvanger. Hierdoor kan het toezicht moderner worden vormgegeven met de nadruk op leren en dialoog zodat het toezicht zo effectief en efficiënt mogelijk is en past bij een gezamenlijke aanpak van maatschappelijke opgaven.

Preventief toezicht gemeenten (% onder preventief toezicht) (R_209b)

Terug naar navigatie - 8. Resultaten - Preventief toezicht gemeenten (% onder preventief toezicht) (R_209b)

Op basis van de vastgestelde gemeentebegrotingen 2024 en 2025 zijn er geen Limburgse gemeenten onder preventief financieel toezicht. Zij vallen daarom allen onder het repressieve financiële toezichtregime, wat betekent dat de gemeente haar vastgestelde begroting en begrotingswijzigingen kan uitvoeren zonder dat de Provincie dat vooraf moet goedkeuren.

Bron: Kurtosis

Het aantal gemeenten van de 31 dat bij de laatste toezichtsronde viel binnen de categorie ‘voldoet’, uitgesplitst per IBT toezichtsdomein (informatie- en archiefbeheer, omgevingswet, erfgoed, statushouders) (R_209c)

Terug naar navigatie - 8. Resultaten - Het aantal gemeenten van de 31 dat bij de laatste toezichtsronde viel binnen de categorie ‘voldoet’, uitgesplitst per IBT toezichtsdomein (informatie- en archiefbeheer, omgevingswet, erfgoed, statushouders) (R_209c)

Momenteel zijn er enkel cijfers over de huisvesting van statushouders beschikbaar, met peildatum 1 januari 2025. De uitvoering van toezicht in 2025 is conform in 2024 ingezette lijn, zie de GS-brief van 16 april 2024. Veertien gemeenten voldoen aan de taakstelling en/of hebben een achterstand buiten hun schuld om. Vijf gemeenten, die onder actief toezicht staan, voldoen aan de gemaakte maatwerkafspraken

Omgevingsrecht: omwille van de invoering van de Omgevingswet zijn in 2024 geen toezichtdocumenten opgevraagd bij gemeenten, maar dialooggesprekken gevoerd. Uit de toezichtronde van 2023 bleek dat 28 gemeenten binnen de categorie ‘voldoet’ vielen en de overige 3 gemeenten ‘voldoet deels’. 

Informatie- en Archiefbeheer: naar verwachting zullen de meeste gemeenten, gemeenschappelijke regelingen en het waterschap, conform voorgaande beoordelingsronden, voldoen aan de nog uit te voeren beoordeling 2024 volgens de Archiefwet resp. de risicoanalyse uit de door PS vastgestelde Nota Interbestuurlijk Toezicht in de Provincie Limburg.

Erfgoed: Sinds 1 januari 2024 is de omgevingswet ingevoerd met daarin de erfgoedwet. De taakbehartiging van deze medebewindswet stond er (landelijk) slecht voor. Eind 2024 zijn er rijksmiddelen vrijgemaakt voor uitvoering van dit IBT-domein. We brengen de mate van taakbehartiging door gemeenten op dit domein in beeld en pakken in samenwerking met de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed en gemeenten zaken op. 

Bron: Provincie Limburg

In 2027 zijn de belangen van Limburgers geborgd in de schaderegeling Mijnbouwschade die door de Rijksoverheid wordt opgesteld (R 211)

Terug naar navigatie - 8. Resultaten - In 2027 zijn de belangen van Limburgers geborgd in de schaderegeling Mijnbouwschade die door de Rijksoverheid wordt opgesteld (R 211)

De concepten van de regeling voor de afhandeling van mijnbouwschade in Limburg zijn met de regio besproken en zijn getoetst aan de inrichtingsprincipes (opgesteld door KGG),  ja/nee (R_211a)

Ja, in de Stuurgroep I3ML zijn de concept regelingen besproken. Deze regeling kan nu worden getest met de 10 pilotgevallen.

In 2027 zijn Limburgse voorbeelden van energietransitie en herstructurering na mijnsluiting gedeeld met andere gebieden in Europa (R 212)

Terug naar navigatie - 8. Resultaten - In 2027 zijn Limburgse voorbeelden van energietransitie en herstructurering na mijnsluiting gedeeld met andere gebieden in Europa (R 212)

Binnen het (op te richten) I3ML wordt de samenwerking rondom kennis & onderzoek zo georganiseerd dat het in- en extern wordt aangewend als kennisbron. (R_212a)

Terug naar navigatie - 8. Resultaten - Binnen het (op te richten) I3ML wordt de samenwerking rondom kennis & onderzoek zo georganiseerd dat het in- en extern wordt aangewend als kennisbron. (R_212a)

Door de OU is succesvol ingeschreven op een groot Europees onderzoeksprogramma EUMINDA (EUropean MINing DAmage) met diverse andere instituten in Europa. Het gaat om een subsidie van 2.3 miljoen. Met dit project wordt de eerste bouwsteen gelegd voor de kenneniseenheid binnen I3ML.

De OU heeft een subsidie van 2.3 miljoen verkregen en fungeert als penvoerder namens een groot aantal andere Europese kennisinstituten in Finland, Polen, Tsjechië, Roemenië, Spanje en Portugal. Ook de niet EU landen Oekraïne en Bosnia Herzegovina participeren. Met deze studie wordt regionaal en (inter)nationaal kennis vergaard over een rechtvaardig gebruik van de ondergrond.

Bron: Provincie Limburg
Gebied
2025
Limburg
0

In 2027 zijn de pilots responsieve provinciale overheid geëvalueerd en deze evaluatie heeft geleid tot concrete voorstellen voor de inrichting van een responsieve overheid (R 213)

Terug naar navigatie - 8. Resultaten - In 2027 zijn de pilots responsieve provinciale overheid geëvalueerd en deze evaluatie heeft geleid tot concrete voorstellen voor de inrichting van een responsieve overheid (R 213)

Omschrijving van de voorstellen die hieruit volgen  (R_213b)

Concrete voorstellen worden geformuleerd na afronding van de evaluatie (naar verwachting eind 2025/2026). De evaluatie kan pas uitgevoerd worden nadat de vergunning voor de proefnemingen is verleend en proefnemingen zijn uitgevoerd. 

Aantal geëvalueerde pilots responsieve provinciale overheid van het totaal aantal pilots (R_213a)

Terug naar navigatie - 8. Resultaten - Aantal geëvalueerde pilots responsieve provinciale overheid van het totaal aantal pilots (R_213a)

Evaluatie is nog niet gestart, omdat pilotproject nog loopt. 

Bron: Provincie Limburg
Gebied
2024
Limburg
0

In het vierde kwartaal 2024 is een provinciale contactfunctionaris ingesteld (R 214)

Terug naar navigatie - 8. Resultaten - In het vierde kwartaal 2024 is een provinciale contactfunctionaris ingesteld (R 214)

Er is een Provinciale contactfunctionaris ingesteld,  ja/nee (R_214a)

Nee, invulling wordt voorzien vanaf Q3. 

Vanaf 2024 maken we actief nota’s van GS openbaar waarop geen geheimhouding is opgelegd (R 215)

Terug naar navigatie - 8. Resultaten - Vanaf 2024 maken we actief nota’s van GS openbaar waarop geen geheimhouding is opgelegd (R 215)

Is 100% van de college-nota’s aangaande openbare besluiten openbaar gemaakt? Ja/nee (R_215a)

Ja. De actuele agenda’s, besluitenlijsten en nota’s van de vergaderingen van Gedeputeerde Staten vanaf 14 mei 2024 zijn te vinden op het publieksportaal limburggs.bestuurlijkeinformatie.nl.

Aantal georganiseerde participatietrajecten (R_216a)

Terug naar navigatie - 8. Resultaten - Aantal georganiseerde participatietrajecten (R_216a)
Bron: Provincie Limburg

We verankeren het uitdaagrecht in de nieuwe Participatieverordening (R 217)

Terug naar navigatie - 8. Resultaten - We verankeren het uitdaagrecht in de nieuwe Participatieverordening (R 217)

Beschrijving hoe het uitdraagrecht in de nieuwe Participatieverordening is verankerd (R_217a)

Op 23 mei 2025 is een infosessie over de participatieverordening georganiseerd in samenhang met het uitdaagrecht. Een concept van de participatieverordening wordt aan de Commissie ESA ter sonderende bespreking voorgelegd (planning 3 oktober 2025).  Na de inzagelegging zal de definitieve verordening in januari/februari 2026 volgen.

In 2024 is een Jongeren participatieplan vastgesteld, waarmee activiteiten worden uitgewerkt om jongeren van verschillende leeftijden te betrekken bij beleid en uitvoering daarvan (R 218)

Terug naar navigatie - 8. Resultaten - In 2024 is een Jongeren participatieplan vastgesteld, waarmee activiteiten worden uitgewerkt om jongeren van verschillende leeftijden te betrekken bij beleid en uitvoering daarvan (R 218)

Het Jongerenparticipatieplan is vastgesteld in 2024, ja/nee (R_218a)

Ja, dit is op 27 mei 2025 door GS vastgesteld.

Tussen 2023-2027 draagt Provincie elk jaar bij aan meerdere evenementen en bijeenkomsten, vastgelegd in een jaarlijks uitvoeringsplan, in het kader van “Herdenken en Vieren” (R 219)

Terug naar navigatie - 8. Resultaten - Tussen 2023-2027 draagt Provincie elk jaar bij aan meerdere evenementen en bijeenkomsten, vastgelegd in een jaarlijks uitvoeringsplan, in het kader van “Herdenken en Vieren” (R 219)

Het uitvoeringsplan is er, ja/nee (R_219a)

Ja, er is een lustrumplan (80 jaar vrijheid) gemaakt voor de jaren 2024 en 2025. 

Het aantal evenementen waarbij de Provincie heeft bijgedragen in het kader van 'Herdenken en Vieren' (R_219b)

Terug naar navigatie - 8. Resultaten - Het aantal evenementen waarbij de Provincie heeft bijgedragen in het kader van 'Herdenken en Vieren' (R_219b)

In de periode 1 januari 2024 tot en met 31 januari 2025 zijn aan 14 projecten/evenementen i.r.t. het herdenken en vieren van 80 jaar vrijheid subsidies verleend. Tussen 1 februari en 31 mei 2025 zijn aanvullend nog twee subsidies verleend. 

Bron: Provincie Limburg

Uitvoering activiteiten uit het Werkplan Bestuurscultuur 2023-2027 en borging follow-up Meldpunt Bestuurscultuur 2022 (R 220)

Terug naar navigatie - 8. Resultaten - Uitvoering activiteiten uit het Werkplan Bestuurscultuur 2023-2027 en borging follow-up Meldpunt Bestuurscultuur 2022 (R 220)

Kwaliteit Open Bestuur is een permanent onderwerp van aandacht, Ja/Nee (R_220a)

Het meldpunt bestuurscultuur is einde 2023 gesloten. Aan de borging van de follow-up is voldaan via een permante link op de provinciale website.
Het werkplan bestuurscultuur valt binnen het aandachtsveld Kwaliteit Openbaar Bestuur, en zal blijvende aandacht krijgen.

Uiterlijk 2027 is een leidraad ontwikkeld voor de uitvoering van onderzoeken op het gebied van integriteit en/of bestuurscultuur (R 221)

Terug naar navigatie - 8. Resultaten - Uiterlijk 2027 is een leidraad ontwikkeld voor de uitvoering van onderzoeken op het gebied van integriteit en/of bestuurscultuur (R 221)

Leidraad is ontwikkeld, ja/nee (R_221a)

Nee. De herijking van het onderzoeksprotocol c.q. leidraad voor integriteitsmeldingen loopt momenteel. Afronding en verdere implementatie is voorzien in 2025 en verder. 

Implementatie handreiking Limburgse Norm in provinciale organisatie (R 223)

Terug naar navigatie - 8. Resultaten - Implementatie handreiking Limburgse Norm in provinciale organisatie (R 223)

Handreiking Limburgse Norm is geimplementeerd, ja/nee (R_223a)

Ja. De Limburgse Norm is in werking getreden in 2023 en de hierin opgenomen aanbevelingen worden in 2025 en verder opgevolgd en verdiept binnen de provinciale organisatie. De aanpak van ondermijning vraagt doorlopend aandacht en bewustwording. 

Uitbreiding onderzoekscapaciteit Bibob gebaseerd op de hernieuwde Beleidslijn Bibob (R 224)

Terug naar navigatie - 8. Resultaten - Uitbreiding onderzoekscapaciteit Bibob gebaseerd op de hernieuwde Beleidslijn Bibob (R 224)

 

Onderzoekscapaciteit team Bibob in fte (R_224a)

Terug naar navigatie - 8. Resultaten - Onderzoekscapaciteit team Bibob in fte (R_224a)

Het team bestaat ingaande 2025 uit 2 onderzoekers en 1 coördinator/onderzoeker. Hiermee is het team Bibob op volle sterkte.

Bron: Provincie Limburg

Tussen 2023-2027 wordt vanuit de ‘posten’ (Wallonië, Vlaanderen en Düsseldorf) gewerkt aan de versterking van bilaterale relaties met buurlanden (R 225)

Terug naar navigatie - 8. Resultaten - Tussen 2023-2027 wordt vanuit de ‘posten’ (Wallonië, Vlaanderen en Düsseldorf) gewerkt aan de versterking van bilaterale relaties met buurlanden (R 225)

Omschrijving voortgang t.b.v. versterking relaties met de buurlanden en grensregio's (Vlaanderen, Wallonië en Nordrhein-Westfalen) (R_225a)

De buurlandenstrategie is in ontwikkeling en is naar verwachting in Q3 2025 gereed 

Om grensoverschrijdende kansen te benutten en gezamenlijke uitdagingen aan te gaan, hebben Provinciale Staten van Limburg als onderdeel van het beleidskader “Provincie midden in de samenleving” vastgesteld dat er een buurlandenstrategie moet komen. Met deze strategie wil Limburg de grensbelemmeringen richting zowel België (primair Vlaams en Waals Gewest) als Duitsland (deelstaat Noordrijn-Westfalen) verminderen en kansen actief benutten. Voor grensoverschrijdende samenwerking en de buurlandstrategie zijn het coalitieakkoord 'Elke Limburger Telt' en de diverse beleidskaders inhoudelijk leidend. 

 

Omschrijving voortgang op de uitwerking van de prioritaire lobbydossiers (R_227a)

Provincie Limburg is meer dan ooit een actieve speler in de lobby richting Den Haag en Brussel. In het coalitieakkoord ‘Elke Limburger Telt’ is vastgelegd, dat de Provincie wil komen tot een programmatische lobbyaanpak, waarbij een aantal prioritaire lobbydossiers worden gedefinieerd en verder worden doorontwikkeld, om effectiever tot resultaten te komen. De proposities ‘Limburgs bod voor een duurzaam Chemelot’, ‘Limburg Defensie Agenda’, ‘Limburg Centraal’ en de ‘Einstein Telescope’ zijn reeds gepubliceerd. Er zijn verschillende andere proposities in ontwikkeling die in Q3 en Q4 2025 gepresenteerd zullen worden.
Raamovereenkomst met adviesbureaus gesloten eind Q2 2025 ter ondersteuning van de lobby op strategische proposities en doorontwikkeling van de interne lobby-organisatie.

 

 

Tussen 2023-2027 wordt met voldoende representativiteit inwoner- en maatschappij­kennis in beeld gebracht (R 229)

Terug naar navigatie - 8. Resultaten - Tussen 2023-2027 wordt met voldoende representativiteit inwoner- en maatschappij­kennis in beeld gebracht (R 229)

Beschrijving van de aanpak voor het in beeld brengen van inwoner- en maatschappijkennis (R_229a)

Het uitvoeringsplan is opgesteld en vastgesteld, en momenteel ook in uitvoering (Fase 1 en 2). 

In 2025 worden de tussentijdse resultaten van het coalitie­akkoord integraal gerapporteerd (‘midterm review’) en wordt bezien of we op koers liggen (R 230)

Terug naar navigatie - 8. Resultaten - In 2025 worden de tussentijdse resultaten van het coalitie­akkoord integraal gerapporteerd (‘midterm review’) en wordt bezien of we op koers liggen (R 230)

Er is in 2025 een midterm review, ja/nee (R_230a)

Ja.  De Voorjaarsnota 2025 is op vrijdag 16 mei gepubliceerd en door GS aan PS voorgelegd. Tegelijkertijd met de Voorjaarsnota 2025 is  het document Koers Halverwege 2023-2027 gepresenteerd. Daarin is op hoofdlijnen inzicht geboden in de behaalde resultaten tijdens de eerste helft van deze Statenperiode in het licht van belangrijke maatschappelijke en politieke ontwikkelingen sinds 2023. 

In de periode 2024-’27 is een toekomstbestendige data-governance ingericht (R 231)

Terug naar navigatie - 8. Resultaten - In de periode 2024-’27 is een toekomstbestendige data-governance ingericht (R 231)

Beschrijving hoe de data-governance is ingericht (R_231a)

Aan het begin van deze Statenperiode hebben GS belangrijke kaders omtrent data governance vastgesteld, zoals het omarmen van de wereldwijde standaard DAMA-DMBOK. Als uitwerking hiervan is in de informatiekundige driehoek techniek-proces-werkcultuur via een programmatische structuur invulling gegeven aan onder andere multi-disciplinaire datateams, de koppeling van indicatoren aan de P&C-Cyclus, gestart met de implementatie van een dataplatform en worden diverse opleidingsmogelijkheden aangeboden. Om diverse kaders rondom gegevensbeheer- en gebruik te borgen, wordt gebruik gemaakt van het Strategisch Informatiebeleid Limburg 2025-2029.

Alle bedrijfskritieke processen waarbij dit nog niet gebeurd is, worden nader uitgewerkt conform de provinciale concernstandaard ‘Zo Werken Wij’ (R 232)

Terug naar navigatie - 8. Resultaten - Alle bedrijfskritieke processen waarbij dit nog niet gebeurd is, worden nader uitgewerkt conform de provinciale concernstandaard ‘Zo Werken Wij’ (R 232)

 

Aantal bedrijfskritieke processen die zijn uitgewerkt in het Zo Werken Wij standaard (R_232a)

Terug naar navigatie - 8. Resultaten - Aantal bedrijfskritieke processen die zijn uitgewerkt in het Zo Werken Wij standaard (R_232a)

Twee processen zullen in 2025 worden uitgewerkt om de uniformiteit/haalbaarheid te testen van de nieuwe werkwijze.

Binnen spoor 3 van het organisatie ontwikkeltraject is een projectgroep aangesteld om hier invulling aan te geven. 

Bron: Provincie Limburg